Thailand

Die echte Thaise keuken is echt een fantastische verademing als je de wat flauwe verwesterde variant in West-Europa gewoon bent. Hier en daar kan je in België nog wel restaurants vinden die het origineel benaderen. Dat is met Chinees eten helemaal het geval: de gemiddelde dorpschinees serveert voedsel dat de Belg als "Chinees" beschouwt, maar zaken zoals Babi Pangang zijn in eerste plek Indonesisch en ten tweede is de Chinese keuken even gevarieerd als de hele Europese keuken. Je kan het allemaal op elkaar gooien, maar je trekt je ogen open als je het "origineel" voorgeschoteld krijgt.

Durians zijn walgelijk lekker, trouwens.
 
Die echte Thaise keuken is echt een fantastische verademing als je de wat flauwe verwesterde variant in West-Europa gewoon bent. Hier en daar kan je in België nog wel restaurants vinden die het origineel benaderen. Dat is met Chinees eten helemaal het geval: de gemiddelde dorpschinees serveert voedsel dat de Belg als "Chinees" beschouwt, maar zaken zoals Babi Pangang zijn in eerste plek Indonesisch en ten tweede is de Chinese keuken even gevarieerd als de hele Europese keuken. Je kan het allemaal op elkaar gooien, maar je trekt je ogen open als je het "origineel" voorgeschoteld krijgt.

Durians zijn walgelijk lekker, trouwens.

Ik weet dat ik dat ooit es gegeten ben maar toch geen fan van was meen ik mij te herinneren. De geur uiteraard en dan die creamy texture.
Ge hebt ze ook in ijsjes vorm en dan valt het wel mee.
De Thaise keuken is voor de rest inderdaad geweldig. Ik eet dat minstens een paar keer per week.

Heel makkelijk om zelf te maken eigenlijk en altijd die goede balans tussen de smaken. Love it!
Het weekend nog Tom Yam Kung gemaakt :love:
 
Beste/meest authentieke Thai volgens jullie in Vlaanderen? Zonder twijfel duurste en tikkeltje bescheten service maar Baan Thai te Gent is denk ik nog steeds wel beste dat ik al heb gegeten.

River Kwai op de Vlaamse kaai in Antwerpen ook wel goed, maar zeker een niveau minder. Mai Thai afhaal hier in Temse is prijs kwaliteit super.
 
Beste/meest authentieke Thai volgens jullie in Vlaanderen? Zonder twijfel duurste en tikkeltje bescheten service maar Baan Thai te Gent is denk ik nog steeds wel beste dat ik al heb gegeten.

River Kwai op de Vlaamse kaai in Antwerpen ook wel goed, maar zeker een niveau minder. Mai Thai afhaal hier in Temse is prijs kwaliteit super.
Heel aangenaam verrast door Tasty Thai Express. Vrij onopvallend aan de Kipdorp in Antwerpen maar zeer lekker. Maar een kenner gaat er niet voor de Pad Thai, maar voor wat pikante papaya salade. De vissausgeur is aanwezig en dat is geen slechte zaak.
 
Ondertussen net 10 keer geweest, de afgelopen 6 jaar... vorig jaar ging 11 en 12 geweest zijn, maar beiden gecancelled door covid.

zou ook wel willen in kerst vakantie, maar de vraag zal nog maar zijn of toeristen terug toegelaten worden.
momenteel is het verplicht 16 dagen staatsquarantaine in een hotel dus..... dan pas word je los gelaten.

en bovendien zal iedereen willen gaan, als je in de kerstvakantie toegelaten wordt, dus zal stormloop zijn op tickets.

mja, we zien wel. een buurtland zie ik eigenlijk nog meer zitten, want thailand heb ik zowat gezien nu. Al blijft het wel een heerlijke bestemming & uitvalsbasis. Moest mijn vriendin niet van daar afkomstig zijn, had ik al eerder thailand achter me gelaten, en al eens naar myanmar of laos geweest. Tot nu toe nog niet van gekomen.

mijn top 3 in thailand is:
Phuket : voor zn gezellige drukte en nachtleven maar ook voor zn diversiteit en pracht
Kanchanaburi: voor eens paar dagen de knop om te draaien en genieten van de stilte en de natuur, en toch s'avonds iets kunnen beleven.
Ko Phangnan: dan vooral voor me nog eens 16 jaar te voelen op de full moon party's :D, en laid back life on the island uiteraard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Durians zijn super lekker! Mij doe je daar altijd een groot plezier mee. Ik vind ze ook heel goed ruiken.

Van de Thaise restaurants waar ik al eens gegeten heb vond ik Siam in Heverlee goed en Tom Thai in Sint-Katelijne-Waver.
Aangezien wij thuis zelf heel vaak authentiek Thais eten maken, gaan we niet zo vaak uiteten.
 
Grote Thailand liefhebber hier!
Ik heb een tijdje getracht thusi Pad Se Eew te maken, helaas kreeg ik hem nooit zoals bij de Thai zelf.
Vaak genoeg in de Thai gestaan en met mijn ogen gestolen hoe ze het deden om het dan thuis ook te proberen... Niks, nada, noppes. Belange na zo lekker niet. :(
 
Grote Thailand liefhebber hier!
Ik heb een tijdje getracht thusi Pad Se Eew te maken, helaas kreeg ik hem nooit zoals bij de Thai zelf.
Vaak genoeg in de Thai gestaan en met mijn ogen gestolen hoe ze het deden om het dan thuis ook te proberen... Niks, nada, noppes. Belange na zo lekker niet. :(

En wat is er dan mis met uwe?
 
Grote Thailand liefhebber hier!
Ik heb een tijdje getracht thusi Pad Se Eew te maken, helaas kreeg ik hem nooit zoals bij de Thai zelf.
Vaak genoeg in de Thai gestaan en met mijn ogen gestolen hoe ze het deden om het dan thuis ook te proberen... Niks, nada, noppes. Belange na zo lekker niet. :(
Als het een troost is: ik heb nog nooit iets kunnen namaken dat echt die Thai flavor heeft. En ik kan het weten, ik at in Thailand de klok rond street food. Ik denk dat ze in Thailand andere ingrediënten of kookwijzes gebruiken.
 
Veel zal ook te maken hebben met het feit dat je in Thailand al die producten vers op de markt kan kopen, wat hier veel minder het geval is. Laat staan dat je in de lokale Colruyt of Delhaize exact dezelfde producten kan vinden als die ene marktventer in Thailand. Thaise basilicum vind je bijvoorbeeld niet zomaar. Die kruidenpasta's van de supermarkt zijn wel goed maar dat is ook allemaal gemaakt voor een Westerse markt.

Zolang het maar smaakt, zeker?
 
Ook een keer 2 weken in Thailand geweest om te fietsen.
Schoon land, mooie wegen, mooie tempels langs buiten. Maar zware parkoers 😀
 
Ik bedoelde eerder dat u reistijd tussen verschillende plaatsen vaak langer gaat zijn als je dat zelf moet regelen, of ben ik nu mis? De enige rondreizen die ik al gedaan heb waren telkens met een huurwagen maar dat lijkt me niet mogelijk daar vandaar mijn veronderstelling dat het allemaal wel een pak vlotter zal gaan als u vervoer op voorhand geregeld is?

Mocht je het willen kan je in Thailand ook perfect een auto huren en er zelf mee rondrijden hoor.
 
Of een scooter ;)
Ze zeggen toch dat je nooit in ZO Azië bent geweest als je geen schaafwonden of erger hebt gehad van met je scooter de baan eens van naderbij te bekijken. Been there, done that :D
Ik herinner me vooral het geweldig lekker het vegan eten in het Elephant Nature park. Serveer zoiets aan de mensen en niemand maakt er problemen van om max 1x week vlees te eten.
Koffie in plastiek zakjes kan ik me ook wel nog herinneren :unsure:
 
Wel opletten want Thailand staat in de top3 van landen in de wereld met meeste verkeersdoden.
Klopt dat er veel ongevallen en doden vallen. Maar ik heb me er nog niet echt onveilig gevoeld (en verkies ook de wagen, ook al is een scooter meer fun, maar toch iets veiliger en zeker praktisch voor langere afstanden en reizen binnen het land zelf).
Nog maar 1x gehad dat iemand ons in de file (zachtjes) aanreed.
 
Klopt dat er veel ongevallen en doden vallen. Maar ik heb me er nog niet echt onveilig gevoeld (en verkies ook de wagen, ook al is een scooter meer fun, maar toch iets veiliger en zeker praktisch voor langere afstanden en reizen binnen het land zelf).
Nog maar 1x gehad dat iemand ons in de file (zachtjes) aanreed.
Heb zelf toch enkel maar een scooter gehuurd op een eiland, daar was er denk ik aan elke zijde een weg met nog een verbindingsweg tussen.
De gevaarlijkste situaties daar waren apen op de baan die twijfelden of ze gingen blijven zitten, of toch maar een kant kiezen 😜

Benzine kopen in liter fles cola langs de kant van de weg was ook een speciale ervaring.

Voor de rest tochteveel verhalen gehoord van reizigers die ongevallen met dodelijke afloop gezien hadden.
Voorzichtigheid is toch zeker aangeraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Heb zelf toch enkel maar een scooter gehuurd op een eiland, daar was er denk ik aan elke zijde een weg met nog een verbindingsweg tussen.
De gevaarlijkste situaties daar waren apen op de baan die twijfelden of ze gingen blijven zitten, of toch maar een kant kiezen 😜

Benzine kopen in liter fles cola langs de kant van de weg was ook een speciale ervaring.

Voor de rest tochteveel verhalen gehoord van reizigers die ongevallen met dodelijke afloop gezien hadden.
Voorzichtigheid is toch zeker aangeraden.

Ik heb eind 2019 voor het eerst in 15 jaar ofzo nog eens een (heel korte) rit gemaakt met een brommertje.
Had weinig andere keuze daar.

Ik heb inderdaad al te veel (dodelijke) ongelukken daar gezien. Terwijl ik in mijn leven veel langer hier gewoond heb en hier meer op de baan ben geweest.
Blijft ook altijd een angst van mij in de taxi od om een ongeluk te krijgen, hoor.
 
Het klinkt gek, maar het chaotische verkeer vind ik in Thailand (en elders op de wereld) wel iets ... charmants hebben. België is een en al regelneverij, ginder heerst een eerder anarchische situatie. Het spreekt wel voor zich dat je lokale mensen gebruikt als menselijk schild bij het oversteken van de straat indien er geen verkeerslichten zijn.
 
Terug
Bovenaan