Spanje

Monkytiger

Well-known member
260px-Flag_of_Spain.svg.png


taal: Spaans
munt: Euro
tijdsverschil: zelfde tijd als in België
hoofdstad: Madrid
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Spanje is een van de populairste zomerbestemmingen voor vele reizigers, toch blijft het land verrassen en valt er nog zoveel te ontdekken! Of je nu een strandfanaat bent, een cultuurliefhebber of gewoon wil genieten van lekker eten, je verliest ongetwijfeld je hart aan dit prachtig land. Een vakantie Spanje heeft voor iedereen wat te bieden, of je nu met de gehele familie op vakantie wil of met zijn tweetjes de rust gaat opzoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog geen Spanje thread, dus bij deze.

Zondag vertrek ik voor 12dagen naar Spanje, ik vlieg op (en vertrek van) Malaga.
Eerste 2 nachten zijn al geboekt in Cordoba.
Verder is het wat de bedoeling om rond te gaan regio Sevilla, Jerez De La Frontera, Tarifa, Gibraltar, Marbella, ...
Dus alle tips in die regio zijn welkom, must visits, musts do's, restaurants/bars, hotels, ... of bepaalde zaken die absoluut te vermijden zijn mogen uiteraard ook vermeld worden.
Thanks :thumb:
 
Wat wil je doen? Cultuur, strand, bergen feesten?

Cultuur: Granada bezoeken. Alhambra is dé must natuurlijk. En tapa's eten. Allé in feite pinten bestellen en een tapa erbij krijgen. Een van de weinige steden in spanje die dit nog consistent doen.
In Jerez kunt ge de lokale sherry drinken, voor de rest geen idee.
Natuur: de Donana is een mooi natuurgebied. Vanuit Granada voor bergen naar de Sierra Nevada gaan?

Beach: Alle stranden ten zuiden van Cadiz zijn wel de moeite. Zahara de los atunes bijvoorbeeld.
Ook in Sancti Petri is het goed vertoeven, daar zat ik. Op tijd van kledij veranderen en lekker fancy in Cuartel Del Mar van de zonsondergang genieten in met een cocktail.
Tarifa: heel veel wind, ik hoop dat je dat beseft :) Ik weet niet of de clubs nog vollen bak open zijn maar in de zomer is't daar altijd wel dik feest. Je kan wsl wel chillen in Tumbao bar een beetje verder uit Tarifa centrum met zicht op de kitesurfers, is ook nice.
Als je in die buurt bent kan je best in Barbate ook naar El Campero gaan. Beste tuna restaurant in Spanje denk ik. Zoals altijd met tuna is het nogal prijzig, maar wel fantastisch lekker

Vejer De La Frontera is een mooi 'wit' dorpje. Heel gezellig toen ik er was.

Cadiz ben ik niet geweest maar wel goede dingen van gehoord. Spelen nu ook in La Liga dus misschien een match meepikken als het net uitkomt?
Edit: Ze spelen volgende week dinsdag tegen FC Barcelona, geen slechte match denk ik
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar enkele jaren geleden geweest en heb er een blogpost over geschreven. Ik heb me grotendeels geconcentreerd op de steden: Cordoba, Sevilla, Granada, Ronda en Gibraltar. Met de kennis die ik nu heb zou ik daar één of twee steden van schrappen ten voordele voor meer wandelen (zoals bv. Caminito del Rey), natuur of dorpjes in het binnenland.

Het Alhambra is imho echt wel een must, maar wordt best wel tijdig gereserveerd aangezien dit met een limiet werkt. De tuin is echt prachtig, hoewel dit in september misschien net een tikkeltje minder is. Persoonlijk vond ik Granada de leukste stad om te bezoeken. Albaicin is een leuke buurt om te vertoeven en er is ook een uitkijkpunt bij een klein kerkje met een mooi uitzicht op het Alhambra 's avonds.

Ronda is mooi, maar gemakkelijk op één dag te doen. Hetzelfde geldt voor Gibraltar. Voor de meeste steden heb ik twee dagen uitgetrokken en dan heb ik de hoofdpunten wel gezien. Ik gebruikte hiervoor een reisgids van Capitool en die gidsen zijn altijd dik in orde.

Het Mezquita vind ik ook prachtig om te zien, maar de rest van Cordoba is eerder meh. Als je Cordoba bezoekt, zou ik er in ieder geval niet meer dan één dag spenderen.

Als je naar Sevilla gaat, is het aangeraden om een ticket te kopen bij de San Salavador kerk. De kerk is op zich niet zo interessant, maar het geldt als dubbelticket voor de kathedraal waar je de rij wachtenden vriendelijk mag passeren. Ik weet niet hoe het nu zit, maar vier jaar geleden scheelde dat toch bijna anderhalf uur aanschuiven. De kathedraal zelf vond ik trouwens maar eerder matig. Sevilla is ook een goede plaats om een Flamenco-avond mee te pikken.
 
Iemand ervaring met Blanes in Costa Brava? Op het eerste zicht ziet het er wel oké uit voor een gezinsvakantie.

Of als iemand nog een leuke plaats aan de Costa Brava weet dat niet te ver is met de auto, altijd welkom.
 
Iemand ervaring met Blanes in Costa Brava? Op het eerste zicht ziet het er wel oké uit voor een gezinsvakantie.

Of als iemand nog een leuke plaats aan de Costa Brava weet dat niet te ver is met de auto, altijd welkom.
Voor mij de absoluut leukste plek aan de Costa Brava is Tossa de Mar. Prachtige baai, mooie oude stad, heel lekker eten, leuke barretjes, nog niet overvol met massatoerisme, leuke kleine baaitjes in de buurt,... Het zegt genoeg dat dit ook een heel populaire plek bij de Spanjaarden (enfin, Catalanen) uit het binnenland en zeker uit Barcelona is.

Wel niet al te veel hotels denk ik, toen ik jong was verbleven wij een paar jaar na elkaar in een kleine baai iets voor Tossa.
 
Voor mij de absoluut leukste plek aan de Costa Brava is Tossa de Mar.

Het is uiteindelijk toch Blanes geworden. Dat was qua bezienswaardigheden en verblijf (niet te duur) de beste uitkomst. Tossa de Mar is wel niet zo ver zag ik dus ik kan misschien wel eens tot daar rijden.

En nu hopen dat ik de autorit overleef met twee jonge kinderen :unsure:
 
Het is uiteindelijk toch Blanes geworden. Dat was qua bezienswaardigheden en verblijf (niet te duur) de beste uitkomst. Tossa de Mar is wel niet zo ver zag ik dus ik kan misschien wel eens tot daar rijden.

En nu hopen dat ik de autorit overleef met twee jonge kinderen :unsure:
Ik weet niet hoe jong de kinderen zijn, maar is idd wel een tijdje in de auto.
Geen optie om met vliegtuig te reizen? (Vliegen op gerona bv).
 
Wij gaan komende zomer een weekje naar Rosas en verblijven daar in een huis maar wegens de lange autorit gaan wij op de heenweg 2 nachten rond Nîmes verblijven en op de terugweg langs Franse familie passeren. Genoeg stoppen onderweg en spelletjes en dergelijke voorzien moet voldoende zijn denk ik (kinderen zijn tegen dan 3,5 en 6).
 
Vorig jaar Costa Brave bezocht tussen Begur & Palamos (Palamos zelf niet bezocht). Calella de Palafrugell, Tamariu, Llafranc... allemaal zeer mooi. Al die cala's zijn tof om te wandelen/relaxen. Wel enorm duur in de zomer denk ik.

Ik denk ook dat half Knokke in augustus Calella zit 🙄 dus die plek is zeker af te raden in augustus.
 
Ik weet niet hoe jong de kinderen zijn, maar is idd wel een tijdje in de auto.
Geen optie om met vliegtuig te reizen? (Vliegen op gerona bv).

Ze zijn tegen dan 4,5 en 3j. En als ik moet denken aan heel het proces dat vooraf plaats vindt van het uiteindelijke vliegen, dan begin ik instant te zweten :LOL:
 
Ze zijn tegen dan 4,5 en 3j. En als ik moet denken aan heel het proces dat vooraf plaats vindt van het uiteindelijke vliegen, dan begin ik instant te zweten :LOL:
Hahah kan er me iets bij voorstellen! Puur anekdotisch natuurlijk, maar ben met de mijn (3 en 5) afgelopen zomer naar zuid Spanje gevlogen en viel reuze mee. Mss ook wel omdat het luchthavenpersoneel medelijden had en mij met de kinderen langs aparte doorgang stuurde (de kleinste in mn nek met de tickets en haar knuffel in haar handjes, de oudste aan de hand en allebei onze trolley voortslepen). Ze vonden de luchthaven geweldig spannend en de kleinste heeft de hele vlucht geslapen.
 
Iemand hier tips/aanraders voor Marbella? We gaan eind mei naar daar, als er leuke dingen zijn die we dus zeker niet mogen missen, shoot :)
 
Iemand hier tips/aanraders voor Marbella? We gaan eind mei naar daar, als er leuke dingen zijn die we dus zeker niet mogen missen, shoot :)
Ik was er in de kerstvakantie. Echt ik vind het zo zalig daar. Het grootste deel is echt normaal en geen dikke-nek gedoe. Puerto Banus is een geval apart. Dat is een soort st-tropez aan de costa del sol. Je loopt daar eens door en komt wat Bv's of Celebs tegen, wat grote jachten , Marc Coucke of Conner Mc Gregor.


Ga je net buiten banus heb je dan gewoon weer de normale Spaanse prijzen. 2 euro voor een lekkere pint op het strand geserveerd, met nog wat lekkere olijven, dat vind ik nog betaalbaar.
In het oudere Marbella heb ik eens tapas gegeten bij locals, dus geen tourist resto, nog geen 30 euro kwijt voor 6 glazen wijn en tapas voor 2 en een kind.


Aan de lelijkste kust van de wereld, onze grijze asbestkust betaal je gauw het dubbel en mag je er nog zelf achter lopen bij een arrogant horeca-alpha-mannetje.
 
Geboekt voor 2 weekjes Mallorca eind augustus, eerste keer dat ik erheen ga, hiervoor al de oostkust en zuiden gedaan (alsook Galicië/Madrid gezien daar familie zit).

Het eilandgevoel spreekt me wel aan. Op een uur tijd ben je van de ene kant van het eiland naar het andere, we hebben dan ook een huisje ergens behoorlijk centraal (doch op 15 minuten rijden van het strand), misschien al mensen met ervaring?
Hahah kan er me iets bij voorstellen! Puur anekdotisch natuurlijk, maar ben met de mijn (3 en 5) afgelopen zomer naar zuid Spanje gevlogen en viel reuze mee. Mss ook wel omdat het luchthavenpersoneel medelijden had en mij met de kinderen langs aparte doorgang stuurde (de kleinste in mn nek met de tickets en haar knuffel in haar handjes, de oudste aan de hand en allebei onze trolley voortslepen). Ze vonden de luchthaven geweldig spannend en de kleinste heeft de hele vlucht geslapen.
Heb iets gelijkaardigs meegemaakt toen we naar Barcelona vlogen... Was met Ryanair, mijn vrouw had nog geen Belgische nationaliteit maar de Nederlandse en dus een verblijfskaart, geen identiteitskaart... Pas op Zaventem door dat dit problemen gaf bij Ryanair dus moest ze een vlucht nemen van Iberia die letterlijk een kwartier later vertrok en ook op Barcelona landde. Ik dus met de vlieger met de dochters van toen net 3 en net 1, ons madam op een aparte vlucht... Eens geland in Barcelona en de 2 valiezen van 25kg opgepikt kwam er een vriendelijke dame van de luchthaven die maar al te graag de 2 kindjes bij de hand nam. Blijkbaar heeft Barcelona een T1 en T2 landingsspot, uiteraard was mijn vrouw op de T1 geland waar amper een kat komt en moest ze nog een bus nemen om tot bij de T2 te geraken....

Hectische start van de vakantie maar wel een mooie :)
 
Wij gaan 4 dagen einde mei. Heb je tips voor Barcelona?
Wel een paar,de fonteinen show savonds vonden wij de moeite.
De kabelbaan nemen naar montjuic
Een fiets huren om de stad te verkennen.
Naar de kust van barcelona gaan is ook een aanrader.

De hop en of bus nemen hebben we het eerst ejaar gedaan en vonden we het geld niet waard.
Gaudí heeft daar ook veel museums tegen betaling,daar was geen 1 echt de moeite van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mojo
Ik zou dus graag op vakantie gaan naar Mallorca maar nu heb ik gelezen dat ze heel streng op drank zijn. Nu ben ik niet van plan om me elke avond te pletter te zuipen maar ik vroeg me af wat nu de strikte regels zijn want online is t maar allemaal wazig. Zijn er wel clubs die nog open zijn? En mag je aangeschoten over straat lopen? Of is t zelfs mogelijk om drank in de late avond te drinken? Iemand die ervaring heeft met Mallorca?
 
Terug
Bovenaan