Spanje

Ja ik hoor telkens Malaga & Sevilla opduiken als ik over Andalusie zoek en praat.

Vandaar dat ik onmogelijk kon kiezen, en ze allebei ga doen. telkens 3 dagen.

en dan nog 2 dagen granada en 1 dag cordoba.

Nu enkel wat hopen dat we geluk hebben met het weer.
Een collega van me is geweest deze kerstvakantie, en had er 15 graden dagelijks. fair enough!
 
Aja wij zijn midden augustus gegaan en twas echt bakken en braden. 36-40 graden in de steden is geen aanrader. Gelukkig zijn ze er wel op voorzien, dus ik vond het wel nog te doen. Sevilla hebben wij zo gelaten omwille van de afstand, maar in het keren wel een dagje in Toledo blijven maffen. Echt hele schone stad.

Kijk ook eens naar de paradores. Dat zijn hotels die vroeger enkel voor het overheidspersoneel was, maar nu ook voor de gewone toerist ter beschikkeing staat. De hebben veel speciale locaties ao kastelen, oude kloosters, ... Wij zijn in die in Toledo blijven slapen en dat was echt geweldig.

 
Als je echt een speciale ervaring wilt, boek je de parador IN het Alhambra. Moet je wel wat flappies neertellen (enkele honderden euro's), gezien daar ook al royals overnachten 😅. Maar zonder toeristen 's avonds in het Alhambra... Lijkt me fantastisch. Je moet ook wel maanden op voorhand boeken, gezien dit de meest uitzonderlijke Parador is van ze allemaal.

 
Andalusië met de auto is goed te doen. Zeker als je met meerdere personen bent, is dat misschien het overwegen waard als je de kosten wil drukken. Het rijden in de steden is goed te doen. In Cordoba en Granada is het eigenlijk niet zo druk. Sevilla is naar het schijnt wel een heksenketel, maar toen ik er zes jaar geleden naartoe reed, arriveerde ik op een rustige zondag en parkeerde ik mijn wagen aan de Calle de Torneo waar (je toen) gratis kan parkeren.
 
we zijn slechts met 2. Dus ja echt kosten drukken weet ik nog zo goed niet...

is tenslotte maar 3 treinritten die we nodig hebben:
malaga - granada
granada - cordoba
cordoba - sevilla.

ik was vergeten vermelden in mijn OP dat we terug vliegen vanuit sevilla (wel met tussenstop lissabon lol).

Dus 3 trein ticketten, ik reken op 50 euro (geen 74 zoals eerder gezegd, dat was echt grote afstand tussen malaga en sevilla)
dus 50 euro per traject X 2 personen. is 300 euro samen wellicht voor trein.

ik denk dat auto huren voor 9 dagen ook zoiets zou zijn, maar dan heb je nog de risico's en stress.
bovendien heb je vaak een mooier landschap vanuit de trein dan op die auto highways.

en bovendien blijven we bij alle steden toch int centrum slapen, en is alles op wandel afstand te doen. Dus ik vermoed dat ik het risico niet ga nemen.

@EvilTwin In de zomer naar daar gaan, lijkt me toch ook wel wat crazy hoor. tenzij je maar 1 keer verlof hebt per jaar natuurlijk.
Soit, ik ben blij dat ik in de winter ga; zo hopelijk ook wat rustiger in die must see's zoals Alhambra. en sevilla tower/cathedral daar.
 
Ik vond het wel nog te doen. Uiteindelijk is het wel een mooie reis geweest. Wel snikheet ja, maar als je schoolgaande kinderen hebt, zijn je opties beperkt natuurlijk.
 
Ik vond het wel nog te doen. Uiteindelijk is het wel een mooie reis geweest. Wel snikheet ja, maar als je schoolgaande kinderen hebt, zijn je opties beperkt natuurlijk.
Bwa wij hebben ook enkel de schoolvakanties hoor (vrouw werkt in school).
Maar ik zou nooit in de zomer gaan.

eerste idee was om in herfstvakantie te gaan, maar dan dacht ik bij mezelf : In herfstvakanties kan je nog overal in EU naar toe. Dus daar gaan we ergens anders naar toe (wellicht turkije)

Dus ik schuif het lekker op naar de kerstvakantie, dan zijn de opties wel heel erg beperkt. (zuiden van spanje, canarische en malta/cyprus)
 
Bwa wij hebben ook enkel de schoolvakanties hoor (vrouw werkt in school).
Maar ik zou nooit in de zomer gaan.

eerste idee was om in herfstvakantie te gaan, maar dan dacht ik bij mezelf : In herfstvakanties kan je nog overal in EU naar toe. Dus daar gaan we ergens anders naar toe (wellicht turkije)

Dus ik schuif het lekker op naar de kerstvakantie, dan zijn de opties wel heel erg beperkt. (zuiden van spanje, canarische en malta/cyprus)
Wel ja ... Wij zijn twee weken gegaan, dus om dat in een andere vakantie dan de zomervakantie te doen is het allemaal nogal krap. Maar dat moet je voor jezelf uitmaken natuurlijk.
 
Renfe valt best wel mee van prijs als je tickets koopt wanneer die net online komen (beetje opvolgen). De bus is wel een goedkoop alternatief en zijn normaal ook wel comfortabel (type reisbus). Malaga - granada kan al vanaf €3 bij alsa. Tevens hebben die flexibele annulerings- en omboekingsvoorwaarden.
 
Renfe valt best wel mee van prijs als je tickets koopt wanneer die net online komen (beetje opvolgen). De bus is wel een goedkoop alternatief en zijn normaal ook wel comfortabel (type reisbus). Malaga - granada kan al vanaf €3 bij alsa. Tevens hebben die flexibele annulerings- en omboekingsvoorwaarden.
Hoe zit het qua rit tijden? zijn die slechts ietsje langer dan een trein rit?

En dus voor kerstvakantie, bij RENFE treinen, wanneer lijkt je dan het beste moment voor tickets te kopen?

al begin ik nu wel interesse te krijgen in die ALSA bus dienst ook. Ik neem aan dat die intercity bussen (zoals mijn 3 trajecten dat ik moet doen), ook gewoon telkens vertrekken en aankomen in de centraal station plaatsen van respectievelijke steden?
 
RENFE is een 'speciaal' bedrijf. Vaak laden die treintickets op in bulk. Vroeger kwamen sommige treinen pas online enkele weken voor vertrek. Nu lijkt het sinds enkele maanden dat dit ruimer (+- 3 maand) op voorhand is. Voor de kerstvakantie zou ik vanaf augustus af en toe eens op de renfe pagina gaan kijken. Op sommige lijnen kan je nu tickets kopen tem eind april. Op andere lijnen al tot eind juni...

malaga - granada : bus = 1u45 ticketprijs vanaf €3 (ook op voorhand kopen). Renfe= Min 1u20 tot 1u40 (hangt af van stops).
granada - cordoba: bus = 2u30 a 2u45 ticketpijs vanaf €5. Renfe= 1u30 a 1u45.
cordoba - sevilla. bus = +- 2u, ticketprijs ook vanaf €3. Renfe=45min.

Ik heb in die steden (buiten Sevilla -> Jerez) nog nooit de bus genomen maar heb de stations even opgezocht
Hoofdstations voor uw vertrek op deze route:
Estación de Autobuses de Málaga, P.º de los Tilos, s/n, 29006 Málaga, Spanje (vlak naast renfe station)
Estación de autobuses, 18013 Granada, Spanje
Estación Autobuses Cordoba, 14011 Córdoba, Spanje (vlak naast renfe station)
Estación de Autobuses Plaza de Armas, Puente Cristo de la Expiración, 2, 41001 Sevilla, Spanje (aan de rand van de stad).
 
@Fervet opus Bedankt voor je heel nuttige en nauwkeurige bijdrage!

Mij lijkt het dus vooral handig om de 1e en 3e rit met de bus te doen,
en enkel "granada-cordoba" met de trein te doen, aangezien deze het meeste tijdverschil en langste rit is.

Super handig dit te weten! ik zal inderdaad vanaf augustus september dan de bus en trein ticketten online kopen.
(eventueel met annulatiegarantie, aangezien we met ryanair vliegen ;) )
 
Mensen nog aanraders om zeker te doen of dingen die de moeite niet waard zijn in Sevilla (of daar vlakbij in de buurt)?
 
Mensen nog aanraders om zeker te doen of dingen die de moeite niet waard zijn in Sevilla (of daar vlakbij in de buurt)?
Free walking tour: https://www.tripadvisor.be/Attracti...rs-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

Koninklijk paleis: https://www.tripadvisor.be/Attracti...la-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

Plaza de Espanna: https://www.tripadvisor.be/Attracti...na-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

Ook wel lekker eten (Carpaccio was zeer goed): https://www.tripadvisor.be/Restaura...as-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

Dit vonden wij een goede tapaszaak: https://www.tripadvisor.be/Restaura...al-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

Sevilla is een heerlijke stad. Echt dik de moeite. Ik ga ervanuit dat je al een hotel hebt? Anders heb ik een goed plekje.
 
Ik zou graag eind augustus voor een week of iets langer naar de omgeving van Marbella willen gaan met de auto. Heeft iemand tips of sites waar we een verblijf zouden kunnen boeken? Ik vermoed dat ik al te laat ben zeker voor de goeie plaatsen? Het moet niet met een zwembad zijn, maar dichtbij het strand zou wel ideaal zijn. Ik reis met mijn vrouw en baby van 1,5j dan.
 
Terug
Bovenaan