IJsland

250px-Flag_of_Iceland.svg.png


taal: IJslands
munt: IJslandse Kroon
tijdsverschil: -2u in de zomer, -1u in de winter
hoofdstad: Reykjavik
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart of internationaal paspoort. (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

IJsland is het meest noordelijke puntje van Europa. Het land staat het meest bekend om de prachtige natuur in alle seizoenen. Je kunt op IJsland o.a. gletsjers, sneeuw, watervallen, ijsmeren, vulkanen en geisers vinden. In IJsland komen veel verschillende vogel- en vissoorten voor, waarvan de papegaaiduiker verreweg het bekendst is. Er liggen in IJsland 140 vulkanen waarvan er nog 30 actief zijn.
Je kunt op IJsland veel activiteiten ondernemen zoals gletsjerwandelingen, walvissafari’s, skiën, raften, ijsvissen en ijsklimmen. De meeste toeristen bezoeken in ieder geval de Golden Circle tijdens hun bezoek aan IJsland. Dit is een route langs de 3 grootste bezienswaardigheden van IJsland: Het nationale park Þingvellir, de 32 meter hoge waterval Gullfoss en de geiser Geysir. Het land staat verder bekend om de vele koffiehuizen en de Viking cultuur, maar ook om de hoge prijzen van o.a. voedsel. IJsland is een van de weinige plaatsen waar men het noorderlicht kan spotten.

Blogs:
Mooncat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doen of niet doen? Het is een beetje een droom van ons om naar daar te gaan, maar helaas lukt het niet op een ander moment dan in februari.
Wat ik gelezen heb is dat de meeste dingen gesloten zijn, het moeilijk of zelfs verboden is om de hele ring road te doen met een auto, en het berekoud is... Maar toch lees ik ook goede dingen overal. Dat het noorderlicht super is, dat het heel sfeervol en mooi is etc.

We zouden een weekje gaan, maar ik twijfel of er genoeg te doen zal zijn in die week of dat het gewoon een waste of money zal zijn. Een auto zouden we zeker al willen huren, maar geen idee of het mogelijk is om overal naartoe te rijden.
 
Ik ben in februari 2018 en in september dit jaar naar Ijsland geweest, telkens een week.

2018 was solo, had nog geen rijbewijs (dus qua auto kan ik je niet helpen). Heb toen na 2 dagen Reykjavik de bus genomen naar het schiereiland Snaefellsnes. Daar wandelingen gedaan bij Gruntafjordur (bij de Kirkjufel berg uit game of thrones), Olavsvik en Helissandur. Bij Olavsvik herinner ik me een lus van enkele uren die net begaanbaar was. Barkoud, maar heel mooi, overal mini ijspegeltjes aan de bomen en struiken. Had geluk met het weer en vrij veel zon. Via booking.com guesthouses geboekt on the go.

Qua noorderlicht: toen heb ik één avond een lichte zweem gezien. Met het blote oog amper te zien, wel duidelijk op camera met lange sluitingstijd. Op deze link vind je de vooruitzichten qua noorderlicht. Twee voorwaarden moeten vervuld zijn: zonneactiviteit en een heldere hemel. Als je een week gaat heb je zeker geen garantie op noorderlicht.

September dit jaar heb ik met vrienden de Laugavegur gedaan in het binnenland. Mooiste hike die ik ooit deed. Maar die kan je in februari niet doen (is pas open vanaf juni tot september, wij deden hem in de laatst mogelijke week). Maar zeker een reden om tijdens de zomer eens terug te gaan :)

Het weer lijkt me een bepalende factor in Ijsland. Heb je iets of wat zonlicht is plots alles prachtig. Maar het weer kan ook tegenslaan (en ginder is dat hevig) en dan zit je hele tijd binnen en heb je weinig aan je reis. Mocht je tot het laatste moment kunnen wachten zou ik afhankelijk van de weersvooruitzichten je bestemming bepalen.

Persoonlijk zou ik ook de tourist traps vermijden (blue lagoon, golden circle, georganiseerde noorderlicht trips), en er zelf op uit trekken.
 
Ik ben er deze (na)zomer geweest. Eerst een week de Laugavegur gehiket en daarna een dertiendaagse rondreis van Koning Aap. Mijn bevindingen heb ik ook neergepend in diverse blogs. De Laugavegur is zoals eerder gezegd een fantastische trekking die ik ook niet-wandelaars zou aanbevelen. De rest van IJsland viel eerlijk gezegd een klein beetje tegen, maar dat zal ook wel met de reisformule te maken hebben en het weer.

Het weer was eind augustus en begin september namelijk erg wisselvallig met erg regenachtige dagen en soms veel wind. Hoe prachtig de watervallen ook mogen zijn, als het buiten stortregent, is er weinig charme aan. Ook was ik lang onderweg met de bus met weinig ruimte voor eigen inbreng en dat vond ik toch bijzonder jammer. Zelf rijden geniet daarom echt wel de voorkeur, maar na een trekking had ik weinig goesting om zelf te rijden, dus daarom opteerde ik voor een georganiseerde reis.

De mooiste gebieden zijn naar mijn mening het schiereiland van Snæfellsnes, de regio rond Mývatn, Landmannalaugar, het gletsjermeer van Jökulsárlón en de Westfjorden. Dat laatste gebied ligt ver van de ringroad en kent daarom minder toeristen. Maar hier zitten wel leuke dingen in zoals de kliffen van Látrabjarg en de waterval van Dynjandi wat ik persoonlijk één van de mooiste gebieden in IJsland vind. De Oostfjorden vond ik dan weer wat tegenvallen omdat er niet zo gek veel te zien is (en ik de Westfjorden eerst had gezien) en de regio rond Akureyri in het noorden. Reykjavik is leuk om te bezoeken als je even genoeg hebt van de natuur, maar kan makkelijk overgeslagen worden.

Als je naar IJsland gaat, zou ik zeker ook eens kijken naar de iets alternatievere zaken zoals het bezoeken van een ondergrondse ijsgrot, met een 4x4 rijden op de F-roads, de caldera van een vulkaan bezoeken en dat soort dingen. Hoe fantastisch mooi de natuur in IJsland ook is, na waterval nummer 93 is de charme er wel een beetje van af. De meeste toeristische trekpleisters bevinden zich bij de ringroad, maar het loont ook de moeite om het binnenland in te trekken. Sommige van de mooiste stukjes natuur ga je daar juist vinden. Zo heb ik de Markarfljótsgljúfur-kloof bezocht tijdens de Laugavegur-trekking en dat was echt wel super om te zien. De meer toeristische zaken zoals de Golden Circle zou ik overigens niet overslagen. Het is er wel (erg) druk, maar daar is een reden voor. De geisers wil je toch zeker eens gezien hebben en Þingvellir is gewoonweg een erg tof gebied om door te lopen.

En er ook nog even bij vermelden dat IJsland wel erg duur is. Voor een overnachting mag je rekenen op een kostprijs tussen 150 en 200 euro en alle prijzen liggen er beduidend hoger dan bij ons. Een budgetvriendelijke bestemming is het dus wel niet.
 
In februari en juli geweest. Koud is het wel, veel wind bij ons, wat sneeuw, ... waardoor het minder aangenaam is lang buiten rond te lopen natuurlijk. Maar voor noordelicht de beste keuze voor mij : elke nacht (5) serieus groene lucht en toch niet hele dag donker zoals in december. Wij zaten in de Middle of nowhere voor het noordelicht in een huisje en herinner me nog goed dat ik nog nooit zoveel sterren gezien had, prachtig. https://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/
 
Wij zijn in december geweest. Het weer valt (gezien de ligging) nog relatief mee imo. Het is koud, en veel wind etc, maar ook geen meters sneeuw ofzo.

Je hebt dan wel écht weinig daglicht en moet dus uw uitstappen heel goed plannen en je mag geen schrik hebben om van bestemming naar bestemming te rijden in het donker. Nu kan je er ook niet verkeerd rijden zolang je rond de ringweg rijdt natuurlijk...

We hebben alle typische toeristische bestemmingen gedaan:
Alle watervallen aan zuidkant van ringweg
Golden Circle
Wandeling op Gletsjer
Ijsgrotten bezoeken
Jokulsarlon
...

Maar voor ons was hét toppunt van die reis, eigenlijk de algemene rust die er heerst in de winter. Je kan uuuuuuren rondlopen zonder iemand te zien. We hebben jammer-genoeg heel weinig noorderlicht gehad (slechte omstandigheden + bewolkt weer 's nachts), maar dat is uiteindelijk maar een deeltje van de reis. Een ander punt dat ons enorm is bijgebleven, is dat het geen land is waar je van het ene stukje mooie natuur naar het andere rijdt (wat je bij bvb een reis door USA wel hebt). Eigenlijk is heel het land 1 groot natuurdomein.
 
Grootste nadeel lijkt mij het beperkte daglicht in februari, in de zomer is het daar bij wijze van spreken 24 uur daglicht.
Ik ben (met vrienden) eind mei geweest en vond dat een geweldige periode: niet teveel toeristen, prijzen voor hotels veel lager dan in de zomer, op de meeste bekende plaatsen waren we bijna alleen.
Het geweldige van Ijsland is het desolate karakter, je kan vaak uren alleen wandelen naast woeste vulkanische gebergtes, sneeuwlandschappen, mossige gebergtes, ... Als ik terug zou gaan zou ik vooral letten op een periode met weinig toeristen en voldoende daglicht.

Tip als je daar bent: ga naar de toerist info balies, die heb je in bijna elk gehucht. Vaak staat er een local achter de balie die je een wandelroute kan aanbevelen die niet in de toeristische routes/boeken staat. Mijn beste wandelingen in Ijsland kwamen vandaar (bijv. een unieke trekking in Höfn, urenlang langs een kleine (verborgen) rivier gewandeld en dan uitgekomen bij een waterval die tussen de rotsen lag en waar je een stukje een grot in kon gaan) en dan tot aan een besneeuwde top kon omhoog klimmen).
 
Zalig land om te doen, ben er zelf al 3x geweest (2x zomer, 1x winter).
In de zomer zijn we er een weekendje geweest tijdens de langste dagen van het jaar. Ideaal om op korte tijd heel veel te zien, omdat je ieder overhand kan slapen in de auto en zo dag en nacht dingen kan gaan bezichtigen gezien het licht blijft. Zo hebben we op een weekendje echt heel veel gezien.

In de winter zijn we daar in een sneeuwstorm terecht gekomen. Hoewel ik hier lees dat je niet veel sneeuw moet verwachten in de winter, is onze ervaring toch anders. En toen we de locals vroegen of dat weer normaal was voor IJsland zeiden ze ons van wel. Ik ben blij dat we een auto hadden en niet te voet rondtrokken in IJsland. Je zag echt niks, het was rijden "op den tast" en verschillende locals reden in de beek. De wegen waren schaatsbanen en als je uitstapte werd je door de wind verder geduwd over het ijs waardoor het bijna onmogelijk werd om terug in de auto te geraken. Was best ook wel een toffe ervaring eigenlijk. 😁

Enkele foto's van tijdens en na de sneeuwstorm:

Wat ook zalig was, was baden in een warmwaterbron terwijl de omgeving bedekt was met een laag sneeuw.
Ik heb trouwens geen enkel keer het Noorderlicht gezien toen ik er was, dus daar zou ik ook niet te veel op hopen.

Elk seizoen heeft zo z'n charme in IJsland, dus ik zou me zeker niet laten tegenhouden door het feit dat het winter is. Zeker niet als je maar voor een weekje gaat. Er zal genoeg te zien zijn om een week te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Zalig land om te doen, ben er zelf al 3x geweest (2x zomer, 1x winter).
In de zomer zijn we er een weekendje geweest tijdens de langste dagen van het jaar. Ideaal om op korte tijd heel veel te zien, omdat je ieder overhand kan slapen in de auto en zo dag en nacht dingen kan gaan bezichtigen gezien het licht blijft. Zo hebben we op een weekendje echt heel veel gezien.

In de winter zijn we daar in een sneeuwstorm terecht gekomen. Hoewel ik hier lees dat je niet veel sneeuw moet verwachten in de winter, is onze ervaring toch anders. En toen we de locals vroegen of dat weer normaal was voor IJsland zeiden ze ons van wel. Ik ben blij dat we een auto hadden en niet te voet rondtrokken in IJsland. Je zag echt niks, het was rijden "op den tast" en verschillende locals reden in de beek. Was best ook wel een toffe ervaring eigenlijk. De wegen waren schaatsbanen en als je uitstapte werd je door de wind verder geduwd over het ijs waardoor het bijna onmogelijk werd om terug in de auto te geraken. 😁

Enkele foto's van tijdens en na de sneeuwstorm:

Wat ook zalig was, was baden in een warmwaterbron terwijl de omgeving bedekt was met een laag sneeuw.
Ik heb trouwens geen enkel keer het Noorderlicht gezien toen ik er was, dus daar zou ik ook niet te veel op hopen.

Elk seizoen heeft zo z'n charme in IJsland, dus ik zou me zeker niet laten tegenhouden door het feit dat het winter is. Zeker niet als je maar voor een weekje gaat. Er zal genoeg te zien zijn om een week te vullen.
Het kan er zeker sneeuwen he :D Maar de gemiddelde temperatuur in de winter is 1° (in Zuid-Ijsland) wat echt wel vrij mild is voor die ligging. En in Reykjavik valt in de winter gemiddeld zo'n 6 dagen sneeuw per jaar. Dat valt ook echt nog wel mee. Oulu (een stad in Finland op dezelfde hoogte) heeft er 22 pet maand :p.

Maar, er is wel heel vaak heel gure wind waardoor zo'n storm best indrukwekkend is. Wij zijn zo door een orkaan gereden, maar zijn dat pas nadien te weten gekomen. Best gek om naar rechts te moeten sturen als uw bocht naar links gaat :D
 
Doen of niet doen? Het is een beetje een droom van ons om naar daar te gaan, maar helaas lukt het niet op een ander moment dan in februari.
Wat ik gelezen heb is dat de meeste dingen gesloten zijn, het moeilijk of zelfs verboden is om de hele ring road te doen met een auto, en het berekoud is... Maar toch lees ik ook goede dingen overal. Dat het noorderlicht super is, dat het heel sfeervol en mooi is etc.

We zouden een weekje gaan, maar ik twijfel of er genoeg te doen zal zijn in die week of dat het gewoon een waste of money zal zijn. Een auto zouden we zeker al willen huren, maar geen idee of het mogelijk is om overal naartoe te rijden.
Ik ben nu 2x geweest met eigen auto, 1x zomer, 1x winter.
De ringroad is het jaar rond toegankelijk, alleen in de bergen moet je dan als onervaren chauffeur niet gaan wegens ijs en sneeuw, maar als je weet hoe je moet rijden, valt de ring dus altijd wel te doen. Je mist gewoon veel omdat je veel zijwegen niet kan of mag nemen.
De kou viel ons, zoals hier al paar keer gelezen, idd goed mee. In het noorden hadden we nachten van -12, maar overdag hebben we misschien 5 dagen vrieskou gehad en dat was dan nog telkens maar 0 of -1. Het is vooral de wind die het doet.



Maar, er is wel heel vaak heel gure wind waardoor zo'n storm best indrukwekkend is. Wij zijn zo door een orkaan gereden, maar zijn dat pas nadien te weten gekomen. Best gek om naar rechts te moeten sturen als uw bocht naar links gaat :D
Aaah, "It's snowing sideways!". Dat was, op een extreme mistbank na, het enige moment dat ik niet echt op mijn gemak was. :D


Sowieso de moeite om te gaan, alleen waren er veel en veel te veel Chinezen toen we de tweede keer gingen. Echt absurd. Je moest ook plots overal parkeergeld betalen aan bezienswaardigheden en er liep een manneke rond om u op te schrijven. Met een Belgische nrplaat heb ik me daar uiteraard niets van aangetrokken, maar met een huurauto is dat wel weer een extra kost.
 
Ik ben nu 2x geweest met eigen auto, 1x zomer, 1x winter.
De ringroad is het jaar rond toegankelijk, alleen in de bergen moet je dan als onervaren chauffeur niet gaan wegens ijs en sneeuw, maar als je weet hoe je moet rijden, valt de ring dus altijd wel te doen. Je mist gewoon veel omdat je veel zijwegen niet kan of mag nemen.
De kou viel ons, zoals hier al paar keer gelezen, idd goed mee. In het noorden hadden we nachten van -12, maar overdag hebben we misschien 5 dagen vrieskou gehad en dat was dan nog telkens maar 0 of -1. Het is vooral de wind die het doet.




Aaah, "It's snowing sideways!". Dat was, op een extreme mistbank na, het enige moment dat ik niet echt op mijn gemak was. :D


Sowieso de moeite om te gaan, alleen waren er veel en veel te veel Chinezen toen we de tweede keer gingen. Echt absurd. Je moest ook plots overal parkeergeld betalen aan bezienswaardigheden en er liep een manneke rond om u op te schrijven. Met een Belgische nrplaat heb ik me daar uiteraard niets van aangetrokken, maar met een huurauto is dat wel weer een extra kost.
Hahaha, doet me er aan denken dat we een gletsjer gingen bewandelen, in December. Komt daar een chinees aan met kniebroek :D

Iceland... Het zou een hint moeten zijn...
 
Hier intussen 4 keer naar IJsland geweest, de laatste keer was een soloreis deze zomer, onder andere aan de fameuze Fagradalsfjall vulkaan gestaan. Waarschijnlijk volgende zomer nog eens een tweeweekse reis met het gezin in een campervan, in volle coronatijden aan een spotprijs kunnen boeken anders is dit onbetaalbaar. Wel enkel ervaring met de zomer.

Het valt op hoe gigantisch toeristisch het op de populaire plaatsen is geworden in vergelijking met 15 jaar geleden, als je de foto's vergelijkt, ik heb nog alleen aan de geiser gestaan en met een man of 5 aan de Gulfoss, je kwam ook op elke camping dezelfde mensen tegen. Nu, behalve op de golden circle zijn er niet echt massa's te zien en als je de zuidkust verlaat is het sowieso al een pak beter, maar de charme van het verlaten woeste eiland is toch een beetje weg. Op mijn soloreis vorige zomer heb ik de Golden circle geskipt en mij gefocust op stukken die ik nog niet eerder heb gezien (oa de Westfjorden).

Favorieten hier zijn Snaefellsness, de Westfjorden en Landmannalaugar (een stuk van de Laugavegur gedaan). Reykjavik sla ik eigenlijk gewoon over, been there, done that, er zijn veel leukere steden.
 
Dus we hebben besloten om toch te gaan in februari (9 dagen).

Weet iemand of het doenbaar is om naar het noorden te gaan in februari? Zuidelijke kust is ook tof, maar de het noorden met Mývatn, Goðafoss, Dettifoss etc lijkt ons toch een pak interessanter. Vooral ook omdat er daar meer kans is op winterse landschappen met veel sneeuw. Uiteindelijk komen we ook daarvoor een beetje, voor de mooie wintertaferelen. We gaan zowiezo een auto huren (dacia duster :coolbrows:) en overal zelf naartoe rijden. Eventueel als het niet mogelijk is om zelf te gaan rijden, zo'n tocht met een bedrijf doen op een 4x4...
 
Dus we hebben besloten om toch te gaan in februari (9 dagen).

Weet iemand of het doenbaar is om naar het noorden te gaan in februari? Zuidelijke kust is ook tof, maar de het noorden met Mývatn, Goðafoss, Dettifoss etc lijkt ons toch een pak interessanter. Vooral ook omdat er daar meer kans is op winterse landschappen met veel sneeuw. Uiteindelijk komen we ook daarvoor een beetje, voor de mooie wintertaferelen. We gaan zowiezo een auto huren (dacia duster :coolbrows:) en overal zelf naartoe rijden. Eventueel als het niet mogelijk is om zelf te gaan rijden, zo'n tocht met een bedrijf doen op een 4x4...
De Duster is daar de laatste jaren trouwens de meest verhuurde auto. Als je een ziet, dan zitten er toeristen in, want de locals kopen dat niet. :laugh:

Nu, dat gezegd, het Noorden is vrij doenbaar, zolang je de ringweg aanhoudt. Wij zijn toen in Husavik walvissen gaan spotten zelfs. Dat was wel extreem fris te noemen, maar qua wegen valt het eigenlijk wel mee hoor. Ze strooiden er met een soort pek, natuurvriendelijker dan pekel/zout, waardoor je gewoon over de sneeuw of ijs rijdt, maar dat is niet te vergelijken met wat je hier hebt als het sneeuwt. Het rijdt gewoon. Wij waren daar zoals eerder gezegd met onze eigen auto, en dat is zelfs geen 4x4. We zijn ook overal door geraakt hoor. Alleen bij aankomst in het oosten in Seydisfjordur, heb ik telkens met een ei gereden. De keer dat we in augustus gingen omwille van de enorm dichte mist, en in de winter door sneeuw en ijs op de bergrit richting Egilsstadir (enige weg om van de ferry naar de ring te gaan).
 
Eind juni ga ik 5 dagen naar IJsland met familie, benieuwd. Zal deels een georganiseerde trip zijn wegens korte tijd.
 
Eind juni ga ik 5 dagen naar IJsland met familie, benieuwd. Zal deels een georganiseerde trip zijn wegens korte tijd.
Op 5 dagen ga je niet veel kunnen zien 🙈 Dat wordt waarschijnlijk blue lagoon + golden circle + Jökularlon, Seljalandsfoss, Skogafoss en evt. Skaftafell? Reykjavik zou ik persoonlijk overslaan als je maar 5 dagen hebt.

Nu ja, je kan altijd een keer of 5 teruggaan en dan heb je het nog niet allemaal gezien 😇
 
Terug
Bovenaan