Tax on Web 2026

Ik zit met eenzelfde probleem met een buitenlandse rekening. Vorig jaar heb ik toevallig opgemerkt dat er een bericht stond van CAPS dat ik een Nederlandse en Duitse rekening moest aangeven. Ik heb ooit een account geopend bij degiro.nl maar nooit gebruikt. Mijn broer zei me deze gewoon te sluiten en niet aan te geven bij CAPS wat ik onmiddellijk gedaan heb. Anders moest ik ze aangeven en daarna weer onmiddellijk laten schrappen. Dus 3/12/2025 heb ik die laten sluiten en begin 2026 heb ik pas een officieel document ontvangen dat de rekeningen gesloten zijn.
Nu kreeg ik dit jaar geen vereenvoudigde aangifte door de buitenlandse rekeningen die ik dus nooit gebruikt heb en nu ook niet meer heb. Hoe moet ik zoiets aangeven? Of niet aangeven omdat ik ook niks aan CAPS aangeven heb en het hele verhaal uitleggen als ik een tegenbericht krijg ivm mijn belastingsaangifte?

Vorig jaar 600 betalen. Nu 3300 betalen.
Kan het wegvallen van langetermijnsparen voor 2de woning zoveel schelen?

Vorig jaar 600 betalen. Nu 3300 betalen.
Leg de aangiftes/berekeningen naast elkaar hé, dat is de enige manier dat je het verschil zult vinden 🤷‍♂️

Het zal alleszins niet enkel langetermijnsparen zijn; dat was €705 (per persoon) voor het wegviel dacht ik. Wat je ook snel kon opzoeken in je eerdere aangiftes...

Leg de aangiftes/berekeningen naast elkaar hé, dat is de enige manier dat je het verschil zult vinden 🤷‍♂️

Het zal alleszins niet enkel langetermijnsparen zijn; dat was €705 (per persoon) voor het wegviel dacht ik. Wat je ook snel kon opzoeken in je eerdere aangiftes...
Ik vul altijd in met die van het jaar ervoor erlangs.
Een lening gerelateerd vakje dat ik vorig jaar in kon vullen is nu afwezig. Meen onder federaal.
Straks nog eens inloggen en zal de concrete berekening eens erbij nemen.

Ik heb een lening van 2010 die herzien werd in 2014 en 2021 telkens met behoud van federale aftrek. Ik ben daar op een moment wel de 10j verhoging verloren door 2de aankoop.

Dan nog een lening uit 2021, Vlaams meen ik dan.

Aan het aantal eigendommen is sinds 2023 niks meer gewijzigd dus ki shizzle kan het ook niet zijn.

Een lening gerelateerd vakje dat ik vorig jaar in kon vullen is nu afwezig. Meen onder federaal.
Sinds zo goed als iedereen zijn aangifte anders is, zal dat zowat het enige zijn dat je kan doen.
En met naast elkaar leggen bedoelde ik inderdaad ook de berekeningen bekijken en niet enkel de vakken die je invult. Je zou niet de eerste zijn waarbij er minder bedrijfsvoorheffing ingehouden is (en daar kunnen tal van redenen voor zijn bij ieders persoonlijke situatie). Dus daar zou ik zeker ook op letten of er al genoeg ingehouden is doorheen het jaar.

Ik heb een lening van 2010 die herzien werd in 2014 en 2021 telkens met behoud van federale aftrek. Ik ben daar op een moment wel de 10j verhoging verloren door 2de aankoop.

Dan nog een lening uit 2021, Vlaams meen ik dan.
2010 zal inderdaad de oude (federale) woonbonus geweest zijn. Niet te verwarren met de nieuwe "federale woonbonus" wat het langetermijnsparen was.

Voor die uit 2021 kan het onmogelijk Vlaams geweest zijn want de geïntegreerde woonbonus was maar t.e.m. (31 december) 2019.

Ik zit met eenzelfde probleem met een buitenlandse rekening. Vorig jaar heb ik toevallig opgemerkt dat er een bericht stond van CAPS dat ik een Nederlandse en Duitse rekening moest aangeven. Ik heb ooit een account geopend bij degiro.nl maar nooit gebruikt. Mijn broer zei me deze gewoon te sluiten en niet aan te geven bij CAPS wat ik onmiddellijk gedaan heb. Anders moest ik ze aangeven en daarna weer onmiddellijk laten schrappen. Dus 3/12/2025 heb ik die laten sluiten en begin 2026 heb ik pas een officieel document ontvangen dat de rekeningen gesloten zijn.
Nu kreeg ik dit jaar geen vereenvoudigde aangifte door de buitenlandse rekeningen die ik dus nooit gebruikt heb en nu ook niet meer heb. Hoe moet ik zoiets aangeven? Of niet aangeven omdat ik ook niks aan CAPS aangeven heb en het hele verhaal uitleggen als ik een tegenbericht krijg ivm mijn belastingsaangifte?

Als je een CRS fiche hebt gekregen in jaar X zal je in jaar X+1 en jaar X+2 uitgesloten zijn voor een voorstel vereenvoudigde aangifte.
Voor een federaal voordeel (woning waar je niet in woont) bestaat enkel nog het federaal langetermijnsparen voor uw kapitaal aflossing. Voor interesten bestaat geen voordeel meer.

Voor een federaal voordeel (woning waar je niet in woont) bestaat enkel nog het federaal langetermijnsparen voor uw kapitaal aflossing. Voor interesten bestaat geen voordeel meer.
Nee... Hypotheekaflossingen 2e woning als LTS is net hetgene dat afgeschaft werd in 2024. Dus dat bestaat niet meer.
Wat dus ook letterlijk de vraag was of dat de impact kon zijn.

Nee... Hypotheekaflossingen 2e woning als LTS is net hetgene dat afgeschaft werd in 2024. Dus dat bestaat niet meer.
Wat dus ook letterlijk de vraag was of dat de impact kon zijn.

Nee. Dat is niet weg gevallen 🙄 het is sinds 2024 gewoon niet meer mogelijk voor nieuwe leningen. Codd 1358/2358 is nog steeds terug te vinden op de aangifte.

Alle andere federale voordelen voor een 2de woning zijn weggevallen. Inclusief de federale interest aftrek.

Nee. Dat is niet weg gevallen 🙄 het is sinds 2024 gewoon niet meer mogelijk voor nieuwe leningen. Codd 1358/2358 is nog steeds terug te vinden op de aangifte.

Alle andere federale voordelen voor een 2de woning zijn weggevallen. Inclusief de federale interest aftrek.
Dit. De kapitaalaftrek van die tweede woningen verschuift daardoor naar de code langetermijnsparen. Dus je hebt nog altijd voordeel als je zo'n lening hebt van voor 2024, gewoon minder wrs omdat die korf LTSP begrenst is.

Eenmalige inkomsten uit Frankrijk (loon van gastles), hoe geef ik dit best aan?

Onder code 1250 - inkomsten niet op fiche 281.10 + vak O2 - progressievoorbehoud? Als ik het zo doe krijg ik €100 minder terug, door een loon van €260 netto na Franse belasting is dat wel intens, vandaar dat ik twijfel of het klopt. Iemand ervaring mee?

Eenmalige inkomsten uit Frankrijk (loon van gastles), hoe geef ik dit best aan?

Onder code 1250 - inkomsten niet op fiche 281.10 + vak O2 - progressievoorbehoud? Als ik het zo doe krijg ik €100 minder terug, door een loon van €260 netto na Franse belasting is dat wel intens, vandaar dat ik twijfel of het klopt. Iemand ervaring mee?

Je hebt het in iedergeval correct aangegeven (als je recht hebt op die vrijstelling). Waarschijnlijk zorgt het progressie voorbehouden voor het verschil.

Je hebt het in iedergeval correct aangegeven (als je recht hebt op die vrijstelling). Waarschijnlijk zorgt het progressie voorbehouden voor het verschil.

Merci, goed om de bevestiging te hebben. Enkel raar dat onder O2 een veld ‘code’ is, maar inkomsten zonder fiche 280.10 op zich geen code heeft.

Als je een CRS fiche hebt gekregen in jaar X zal je in jaar X+1 en jaar X+2 uitgesloten zijn voor een voorstel vereenvoudigde aangifte.
Wablieft, lees ik dat nu goed?

door die revolut rekening, en bijhorende CRS fiche, ga ik volgend jaar en het jaar er op helemaal geen voorstel vereenvoudigde aangifte meer krijgen of wat? ga ik ALLES zelf moeten ingeven??

Wablieft, lees ik dat nu goed?

door die revolut rekening, en bijhorende CRS fiche, ga ik volgend jaar en het jaar er op helemaal geen voorstel vereenvoudigde aangifte meer krijgen of wat? ga ik ALLES zelf moeten ingeven??

Neen
Alles wat nu op uw voorstel staat gaat gewoon in tax on web staan maar je gaat zelf moeten bevestigen (na nazicht) ipv dat je niks moet doen als het in orde is (zoals nu)

Merci, goed om de bevestiging te hebben. Enkel raar dat onder O2 een veld ‘code’ is, maar inkomsten zonder fiche 280.10 op zich geen code heeft.
Je moet gewoon de code 1250 herhalen :) zo weet de fiscus en de berekening welke inkomsten van je aangegeven inkomsten vrijgesteld dienen te worden.

Dus vanboven in je aangifte geef je aan welke inkomsten je hebt ontvangen, en onder O2 geeft je aan welk van deze inkomsten vrijgesteld moeten worden.

Als je ze niet bij 1250 optelt, vraag je een vrijstelling voor een inkomen op fiche 281.10.

Bv je hebt 10.000 op uw fiche 281.10 staan en je hebt 5.000 euro buitenlandse inkomsten.

Bij code 281.10 moet dan staan: 15.000 euro

In O2 zet je dan Land -. 1250 - 5.000 euro.

Je moet gewoon de code 1250 herhalen :) zo weet de fiscus en de berekening welke inkomsten van je aangegeven inkomsten vrijgesteld dienen te worden.

Dus vanboven in je aangifte geef je aan welke inkomsten je hebt ontvangen, en onder O2 geeft je aan welk van deze inkomsten vrijgesteld moeten worden.

Als je ze niet bij 1250 optelt, vraag je een vrijstelling voor een inkomen op fiche 281.10.

Bv je hebt 10.000 op uw fiche 281.10 staan en je hebt 5.000 euro buitenlandse inkomsten.

Bij code 281.10 moet dan staan: 15.000 euro

In O2 zet je dan Land -. 1250 - 5.000 euro.

Bedankt! Ik ga het zo doen, ook al schiet er dan maar weinig meer over van mijn buitenlands loon. :cry2:

Ik heb nog een tweede twijfelgeval, heb je daar een idee over? Uiteraard geen probleem indien niet.

1. Ik heb buitenlandse dividenden met buitenlandse bronheffing (EU‑land). (€481 dividend, €61 bronheffing)
  2. Ik heb daarnaast ook buitenlandse dividenden zonder roerende voorheffing. (1.315,95 €)
Volgens de fiscale fiche mag ik punt 2 splitsen over mij en mijn vrouw: elk €657,98 en blijven we hiermee onder de vrijstelling van €833 p.p.
Gevoelsmatig zou ik zeggen, ik tel het dividend van punt 1 (€481) hierbij op, splits ook en doe dus (481 + 1315,95)/2 = €898,78 p.p, vul dit in in codes
- 1444 en 2444: €898,78
- 1437 en 2437: €249,9 (want maximum bereikt)

Copilot is het hier echter niet mee eens en zegt dat ik moet:
  1. dividend met buitenlandse bronheffing: niet aangeven bij mijn partner, volledig aangeven bij mij: code 2444: €481 en code 2437: €61
  2. dividend zonder RV: onder vrijstelling van 833 en dus helemaal niet aangeven
Ik twijfel aan:
- Waarom mag ik punt 1 niet splitsen met mijn vrouw, zijn RSU's, inkomsten van mij en dus onder wettelijk stelsel van het huwelijk?
- Na aftrek €833 - €657,98 schiet er nog €175,05 vrijstelling over, waarom mag ik die niet meer gebruiken om €481-€175,05 te doen in code 2444?

Ik heb nu Copilot zijn suggestie gevolgd, maar ben niet overtuigd. Wat is wijsheid?

Ik heb mijn aangifte digitaal gekregen, is een gezamelijke aangifte voor mij en mijn vrouw.

alles was ingevuld behalve vak IX, ik heb een hypotheek lopen sinds 2007 met een variabele rente, nu is die rente dit jaar lichtjes gestegen.
ik heb dan in VAK IX bij intresten en kapitaalaflossingen (code 3370) het bedrag geschreven die op het document van de bank staan die ik elk jaar ontvang.
Eronder bij niet geindexeerd KI heb ik het bedrag vermeld dat ik vorig jaar heb betaald

Maar nu als ik mijn belastingen wil berekenen geeft hij een foutmelding in vak IX de som van de gegevens "3370 & 3371 mag niet groter zijn dan 2280 euro"
is dat het maximum dat ik kan ingeven onder mijn woonlening maakt niet uit als ik meer betaal of niet?
ik heb de aangifte van vorig jaar bezien maar daar heb ik ook 2280 gezet...?

en last but not least voor mijn vrouw moet ik nog ergens speciaal op letten of ergens vermelden dat zij niet heeft gewerkt en dus geen inkomsten had?

Eronder bij niet geindexeerd KI heb ik het bedrag vermeld dat ik vorig jaar heb betaald
Welke code is dit? Het ki van de woning waarin je zelf woont moet je niet aangeven?

3370 & 3371 mag niet groter zijn dan 2280 euro"
is dat het maximum dat ik kan ingeven onder mijn woonlening maakt niet uit als ik meer betaal of niet?

Je mag maximum 2.280 euro ingegeven. Als jij 6.000 euro hebt afbetaald, mag je nog maar steeds 2.280 euro ingegeven. Dit omvat de kaptiaalaflossingen, interesten (3370) en uw schuld saldo (3371)

Stel je hebt in totaal maar 2.000 euro af betaald, dan mag je maar 2.000 euro aangeven

Terug
Bovenaan