Tax on Web 2026

Maar attesten worden opgemaakt op naam van één ouder, we betalen die van een gemeenschappelijke rekening waar we samen geld op storten. Dan krijg ik geen voordeel voor iets waar ik de helft van heb betaald en krijgt zij al het voordeel waarvoor ze maar de helft heeft betaald?

Strikt gezien... Ja.
Je kan het altijd proberen aan te geven. Ergste geval krijg je later een brief dat het geschrapt zal worden.

Zie toevallig dat ik inderdaad al aan men aangifte kan en dat het inderdaad apart is.
Hoe moet ik dat ingeven met de kinderen?
We hebben twee kinderen die elk voor de helft fiscaal ten laste zijn.
Als ik het goed begrijp moet ik dan velden 1034 + 1036 invullen, maar niet veld 1030.

En de kosten van de opvang, moet zowel ik als zij die gewoon volledig invullen en doet de berekening de rest?
Al die attesten staan wel op haar naam, maar we hebben die kosten wel gewoon samen betaald.
"We hebben twee kinderen die elk voor de helft fiscaal ten laste zijn.

Dus je hebt een geregistreerd overeenkomst of uitspraak van een vrederechter daarover?
Mensen vergeten vaak dat dat nodig is.

"We hebben twee kinderen die elk voor de helft fiscaal ten laste zijn.

Dus je hebt een geregistreerd overeenkomst of uitspraak van een vrederechter daarover?
Mensen vergeten vaak dat dat nodig is.
Is opgenomen in een notariële akte:

De fiscale voordelen voor kinderen ten laste
De comparanten verklaren uitdrukkelijk de vermindering van de onroerende voorheffing voor
kinderen ten laste, overeenkomstig artikel 2.1.5.0.1, §1, 2° en §1/1 van de Vlaamse Codex
Fiscaliteit van 13 december 2013, te willen verdelen tussen hen, ieder ten belope van de helft.
Bovendien, gelet op de hiervoor uiteengezette verblijfsmodaliteiten, komen de comparanten
uitdrukkelijk overeen de toeslagen op de belastingvrije som overeenkomstig artikel 132bis van
het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 voor de kinderen ten laste voor wie de
comparanten de onderhoudsplicht bepaald in artikel 203, §1 van het oud Burgerlijk Wetboek
vervullen, te verdelen tussen hen, ieder ten belope van de helft.
Met het oog hierop verbinden zij zich ertoe hun respectievelijke belastingaangiften in die zin in
te vullen en aan de fiscale administratie de documenten te bezorgen die hiermee verband houden.

Als ik de notaris mocht geloven zou dat het moeten betekenen.

De fiscale aftrek oppaskosten (vermindering van 45%) komt toe aan de ouder op wiens naam het attest staat.
Wettelijk mag elke ouder alleen de door hem/haar betaalde uitgaven met bewijsdocumenten aangeven.
Ook al betalen jullie van een gezamenlijke rekening, de fiscus volgt strikt de attesten. Er is geen automatische verdeling door de berekening.
Gedeelde betaling zonder aparte attesten → geen fiscaal voordeel voor ouder zonder attest.

Wil je beide iets ingeven (50/50 bv.) dan moeten er twee attesten worden uitgereikt. Dat kan op simpel verzoek bij de betrokken instantie.
Dat gaat nu specifiek over instructies katholiek onderwijs maar dat geeft wel de werking weer. Je scrolt wat naar beneden tot het stukje "Wie geef je een attest voor welke opvangkosten?"

+ circulaire erover (specifiek 3.8.7)

Laatst bewerkt:
We hebben vastgesteld dat u in 2024 inkomsten en/of goederen in het buitenland had.
U kunt de informatie waarover wij beschikken raadplegen in MyMinfin > Mijn documenten.

Had u in 2025 nog steeds:

• beroepsinkomsten in het buitenland (loon, pensioen enz.), en/of
  • een rekening in het buitenland, en/of
  • een levensverzekering in het buitenland, en/of
  • een onroerend goed (huis, appartement enz.) in het buitenland?
Zo ja: vermeld die informatie in uw belastingaangifte.
Ik krijg deze melding nu voor het eerst.
Ja het klopt dat mijn vrouw een rekening heeft in Thailand nog. en dat ze daar regelmatig eens geld op zet van haar in België verdiende loon.

Maar verder lees ik wel, als ik op die link klik:
Als rijksinwoner van België moet u al uw wereldwijde inkomsten in uw Belgische belastingaangifte vermelden. Het maakt niet uit of u een expat of grensarbeider bent, een belegging in het buitenland hebt gedaan of alleen een onroerend goed in het buitenland bezit.

Soorten buitenlandse inkomsten

U moet onder meer de volgende inkomsten aangeven:

• in het buitenland ontvangen lonen
  • in het buitenland ontvangen pensioenen
  • inkomsten uit in het buitenland gelegen onroerende goederen
  • dividenden en interesten op buitenlandse beleggingen
  • inkomsten uit buitenlandse levensverzekeringen

Dat is dus geen enkel van die bovenstaande puntjes toch.
Dus uiteindelijk moeten we dan toch niets aangeven?

Update: het gaat dus over die stomme revolut rekening in litouwen, zie ik bij mijn documenten.

ooit es revolut geinstalleerd op mijn telefoon , maar van zodra ik zag dat het met een litouwse IBAN was, direct die app verwijderd, en nogtans gevraagd die rekening te stoppen.
Hebben ze dus niet gedaan :mad:

hoe kan ik die rekening nu voor eens en voor altijd opzeggen daar?

Update: het gaat dus over die stomme revolut rekening in litouwen, zie ik bij mijn documenten.

ooit es revolut geinstalleerd op mijn telefoon , maar van zodra ik zag dat het met een litouwse IBAN was, direct die app verwijderd, en nogtans gevraagd die rekening te stoppen.
Hebben ze dus niet gedaan :mad:

hoe kan ik die rekening nu voor eens en voor altijd opzeggen daar?

Revolut heeft verleden jaar normaal de rekeningen omgezet naar Belgische rekeningen. Dus voor inkomstenjaar 2025 heb je zogenaamd wel een buitenlandse rekening maar voor inkomstenjaar 2026 (aangifte in te vullen in 2027) niet meer

Revolut zegt me nu dat die bij hen als TERMINATED STATUS staat...

Tja die mail bewaren en in taxonweb ook gewoon niet aangeven zeker?
En als ze er ooit iets van zeggen, heb ik toch die mail he.

Heeft nooit ook maar ene cent op gestaan...

Revolut zegt me nu dat die bij hen als TERMINATED STATUS staat...

Tja die mail bewaren en in taxonweb ook gewoon niet aangeven zeker?
En als ze er ooit iets van zeggen, heb ik toch die mail he.

Heeft nooit ook maar ene cent op gestaan...

Dat doet er allemaal niet toe.

De regels zijn duidelijk ivm buitenlandse rekeningen. Je moet ze melden bij CAP. Gewoon het online formulier invullen en klaar. Is letterlijk 2 min werk: https://www.nbb.be/nl/kredietcentra...eningen-en-financiele-contracten-cap/melden-0

Dat doet er allemaal niet toe.

De regels zijn duidelijk ivm buitenlandse rekeningen. Je moet ze melden bij CAP. Gewoon het online formulier invullen en klaar. Is letterlijk 2 min werk: https://www.nbb.be/nl/kredietcentra...eningen-en-financiele-contracten-cap/melden-0
Maar de rekening is ondertussen afgesloten, zegt Revolut zwart op wit.
(al van in 2024, toen ik hem opende en dezelfde dag hem terug liet sluiten).

Dus waarom die dan nog gaan vermelden in een aangifte van 2025?

Ik heb vorig jaar (ik veronderstel dat 1/1/2026 bij vorig jaar hoort) meer intresten op spaartegoeden gekregen dan de vrijstelling hoog is.
Echter heeft bank A de roerende voorheffing reeds ingehouden.

Klopt het dat ik de verkregen intresten van bank A nietmeer moet aangeven, maar enkel die van de andere banken?

*edit*
Volgens mij heeft bank A ok een vrijstelling van 1050 gehanteerd, het klopt dat het maar 1020 euro/jaar/persoon is?, Dus ik geef van bank A ook nog 30 euro aan?

Laatst bewerkt:
Serieuze aftrekker precies? :p

Full time opvang en woonbonus en roerendz voorheffibg die niet waren ingevuld.
Wel vreemd want het fiscaal attest ervan kon ik via taxonweb wel raadplegen maar ze hebben dat niet automatisch toegepast... de snoodaards

Omdat je miserie wil vermijden ? Klik klik en klaar.

Je moet niks, maar kom niet wenen achteraf

Het niet aangeven van een buitenlandse rekening in België (bij het CAP en in de belastingaangifte) is strafbaar en kan leiden tot boetes van € 50 tot € 1.250 en belastingverhogingen van 10% tot 200%.

Omdat je miserie wil vermijden ? Klik klik en klaar.

Ik heb vorig jaar (ik veronderstel dat 1/1/2026 bij vorig jaar hoort) meer intresten op spaartegoeden gekregen dan de vrijstelling hoog is.
Echter heeft bank A de roerende voorheffing reeds ingehouden.

Klopt het dat ik de verkregen intresten van bank A nietmeer moet aangeven, maar enkel die van de andere banken?

*edit*
Volgens mij heeft bank A ok een vrijstelling van 1050 gehanteerd, het klopt dat het maar 1020 euro/jaar/persoon is?, Dus ik geef van bank A ook nog 30 euro aan?

Volgens mij is de roerende voorheffing in dit geval bevrijdend en moet je dit niet aangeven. En roerende inkomsten zijn belastbaar bij toekenning.

En ja, als er geen rv is gehouden doen je dit aan te geven (je hebt natuurlijk de vrijstellingen)

Geen idee over de banken die rekening houden met d vrijstellingen. Best eens navragen. En het bedrag klopt..1.020 per persoon.

Dit klopt toch niet?
Heb basisbedrag is toch €1520 + €760 de eerste 10 jaar van je lening?

Dat hangt van het moment van afsluiten af. Van mijn hypotheek in 2014 was het basisbedrag ook 2280 + 760 euro extra de eerste 10 jaar op voorwaarde dat het je enige en eigen woning was. Vandaag is dat dus 2280 dat ik mag inbrengen (stond voor het eerst reeds ingevuld).

Volgens mij is de roerende voorheffing in dit geval bevrijdend en moet je dit niet aangeven. En roerende inkomsten zijn belastbaar bij toekenning.

En ja, als er geen rv is gehouden doen je dit aan te geven (je hebt natuurlijk de vrijstellingen)

Geen idee over de banken die rekening houden met d vrijstellingen. Best eens navragen. En het bedrag klopt..1.020 per persoon.

Vrijstelling is opgebruikt door bank A, maar als ik nareken hebben ze effectief 30 euro teveel vrijgesteld (1050 euro ipv 1020 euro).
Heb nu gewoon alle intresten opgeteld van de andere banken en daar 30 euro bijgeteld van bank A en ingebracht in de PB. Ik zal alle intrest statements mee opladen en dat ze er hunne plan mee trekken.

Belastingsteruggave van 750,04 euro. Toen we apart woonden en niet getrouwd waren kregen we beiden 2000-2500 euro terug. Vraag me af hoe we zonder noemenswaardige veranderingen zo terugvallen. Mss omdat we van 1+2 kinderen naar 3 gegaan zijn, buiten de index hebben we beide een 10% opslag gehad. Het zal wel juist zijn zeker...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan