Tax on Web 2024

Voor zover ik het goed begrepen heb kan je, indien gehuwd en gezamenlijke aangifte, kapitaal en intrest van een lening voor een tweede woonst voor verhuur (beiden 50/50 eigenaar) vrij verdelen onder elkaar en hoeft dit niet 50/50 te zijn. 1 van de 2 heeft een merkelijk lager inkomen en lagere aanslagvoet, dus verdeling 50/50 is hier niet gewenst, maar hoe bepaal ik nu wat de meest optimale verdeling is? At random wat spelen met de bedragen geeft andere resultaten, zonder zekerheid dat dit ook effectief het meest voordelige is.

Iemand een idee of meer uitleg hieromtrent?

Voor zover ik het goed begrepen heb kan je, indien gehuwd en gezamenlijke aangifte, kapitaal en intrest van een lening voor een tweede woonst voor verhuur (beiden 50/50 eigenaar) vrij verdelen onder elkaar en hoeft dit niet 50/50 te zijn. 1 van de 2 heeft een merkelijk lager inkomen en lagere aanslagvoet, dus verdeling 50/50 is hier niet gewenst, maar hoe bepaal ik nu wat de meest optimale verdeling is? At random wat spelen met de bedragen geeft andere resultaten, zonder zekerheid dat dit ook effectief het meest voordelige is.

handigste is het belastingberekeningprogramma van Kluwer. Die doet dat automatisch

Er is ook maar en maximum voordeel dat je kan uithalen. Als ik mij niet vergis is het voor het kapitaal 2.350 euro. Alles daarboven maakt niet uit.

Er is ook maar en maximum voordeel dat je kan uithalen. Als ik mij niet vergis is het voor het kapitaal 2.350 euro. Alles daarboven maakt niet uit.
Het zou handig zijn om het maximum te kennen en op die manier mee te spelen. Enig idee waar ik dat zou kunnen terugvinden ergens?

Het zou handig zijn om het maximum te kennen en op die manier mee te spelen. Enig idee waar ik dat zou kunnen terugvinden ergens?
2.350 per persoon is het maximum volgens mij... En Google eens proberen? Dit zal waarschijnlijk wel ergens vermeld worden 😅 of misschien eens informatie inwinnen bij de belastingen morgen? Zij gaan u het correcte cijfer kunnen geven.

Kinderopvang is hier de gevreesde puinhoop:
- minstens 1 organisatie heeft geen enkel attest opgemaakt
- één heeft nagelaten van onze RRN's te verwerken of de attesten door te sturen
- de Stad Gent vraagt zelfs om het indienen zo lang mogelijk uit te stellen, want ze gaan in juli nog een nieuw attest versturen

FFS

Iemand die weet welk maximum bedrag is voor code 1358? Ik kan het via de wizard niet meteen terugvinden.
Vorig jaar was het volgens mij € 2350.

Kinderopvang is hier de gevreesde puinhoop:
- minstens 1 organisatie heeft geen enkel attest opgemaakt
- één heeft nagelaten van onze RRN's te verwerken of de attesten door te sturen
- de Stad Gent vraagt zelfs om het indienen zo lang mogelijk uit te stellen, want ze gaan in juli nog een nieuw attest versturen

FFS

Aangifte gewoon indienen en later gewoon een correctie vragen / correcte attesten bezorgen zodra je ze hebt gekregen.

Aangifte gewoon indienen en later gewoon een correctie vragen / correcte attesten bezorgen zodra je ze hebt gekregen.

Hier moest ik uit 9 verschillende attesten met in totaal 14 verschillende 'tijdsperiodes' die bedragen puzzelen. Hun tool had niet genoeg lijntjes :p.

Die max 15,7 toepassen is soms wat geguess want je weet opzich niet wanneer 2 dingen samenvallen op dezelfde dag. Hier is een deel opvang op school en dan een deel extern altijd. Het steekt niet op de euro uiteraard maar het was wat puzzelen. Tot 4500 euro aftrekbaar geraakt uiteindelijk dus wel de moeite om te doen voor gratis geld (1 kind crèche en 1 kind kleuterklas)

We hebben huis gekocht, eigenaar is er nog 6 maand in gebleven. Ons oud huis is 6 maand later verkocht.
akte spreekt van een bezettingsvergoeding:
"Tot de datum van de vrije beschikking, doch slechts vanaf de
betaling van de koopsom en in ieder geval niet vóór 1 september 2023, zal
de verkoper aan de koper een maandelijkse bezettingsvergoeding van
XXX betalen, berekend pro rata temporis.
Deze som dient de eerste van iedere maand gestort te worden op de
Dit gebruiksrecht van de verkoper kan nooit aanleiding geven tot of
beschouwd worden als een huurovereenkomst.

Kadastraal inkomen (niet-geïndexeerd): € YYY
"
We hebben dus een goede 6 maand 2 woningen gehad (tussen het verlijden van de aktes).
Nu staat Kadastrale inkomens deels vooraf ingevuld door belastingsdienst (post 1106- inkomsten onroerende goederen) - klopt dit? Want ik lees dat fiscus daar regelmatig fouten in maakt. Zou ons voor een half jaar een goede 1000 euro netto kosten.

We hebben huis gekocht, eigenaar is er nog 6 maand in gebleven. Ons oud huis is 6 maand later verkocht.
akte spreekt van een bezettingsvergoeding:
"Tot de datum van de vrije beschikking, doch slechts vanaf de
betaling van de koopsom en in ieder geval niet vóór 1 september 2023, zal
de verkoper aan de koper een maandelijkse bezettingsvergoeding van
XXX betalen, berekend pro rata temporis.
Deze som dient de eerste van iedere maand gestort te worden op de
Dit gebruiksrecht van de verkoper kan nooit aanleiding geven tot of
beschouwd worden als een huurovereenkomst.

Kadastraal inkomen (niet-geïndexeerd): € YYY
"
We hebben dus een goede 6 maand 2 woningen gehad (tussen het verlijden van de aktes).
Nu staat Kadastrale inkomens deels vooraf ingevuld door belastingsdienst (post 1106- inkomsten onroerende goederen) - klopt dit? Want ik lees dat fiscus daar regelmatig fouten in maakt. Zou ons voor een half jaar een goede 1000 euro netto kosten.
Schets niet echt de situatie volledig.

Maar slechts één woning kan uw eigen woning zijn. Prorata op dagbasis zal de tweede woning moeten aangegeven worden in codes X106 in dit geval en zal u inderdaad worden belast op geïndexeerd ki verhoogd met 40 %.

Indien de lening nog werd afbetaald kan voor het gedeelte dat de woning niet uw eigen woning was het federaal langetermijnsparen X358 eventueel gebruikt worden indien voldaan aan de voorwaarden. En indien ook intresten betaald kan u die ook aftrekken in code X146 voor het gedeelte wanneer deze uw niet eigen woning was.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan