Tax on Web 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij vult aangiftes in bij de vakbond dus daar zitten al heel wat met vervangingsinkomsten (werklozen, tijdelijk werklozen, weerverlet in de bouw, lokale bedienden,...) en dat allemaal regio Ieper. Dat is geen regio met hoge lonen. Dat gaat ook een serieuze rol spelen. :p
Ik weet natuurlijk dat mensen met een vervangingsinkomen niet echt relevant zijn. Meerderheid (voor het bestaan van de voorafingevulde aangifte) waren trouwens gepensioneerden, die negeer ik allemaal in deze discussie (en waren gewoon bandwerk want eigenlijk niks aan te doen). Ik deed graag de 'speciallekes', met X keer geherfinancierde lening van <2005 :). Zelfs mensen met hogere lonen zaten niet zo vaak aan >30%.

(ik deed overigens niet enkel regio Ieper, ook regio Kortrijk, met toch al wat hogere lonen)

Ik weet natuurlijk dat mensen met een vervangingsinkomen niet echt relevant zijn. Meerderheid (voor het bestaan van de voorafingevulde aangifte) waren trouwens gepensioneerden, die negeer ik allemaal in deze discussie (en waren gewoon bandwerk want eigenlijk niks aan te doen). Ik deed graag de 'speciallekes', met X keer geherfinancierde lening van <2005 :). Zelfs mensen met hogere lonen zaten niet zo vaak aan >30%.

(ik deed overigens niet enkel regio Ieper, ook regio Kortrijk, met toch al wat hogere lonen)
We hebben niet eens de energiepremie moeten terugbetalen!

Uiteraard vergelijk ik enkel met voltijdse lonen anders is het niet correct.
maar deeltijdse werknemers hebben vaak een lager uurloon, zelfs als ze overschakelen binnen het bedrijf naar voltijds (wegens de sectoren waarin die mensen werken, bvb dienstencheques, winkels, horeca, ...). Hoewel het op zich logisch lijkt om enkel voltijdse te nemen 'voor wie voltijds wil werken', negeer je daardoor héél wat inkomens.
SomeDude zei:
Welke zijn dan uitgesloten, bedoel je zelfstandige die bewust laag loon uitkeren maar via omwegen veelvoud aan inkomen vergaren?
"Bovendien is de analyse beperkt tot de voltijds tewerkgestelde loontrekkenden die werkzaam zijn in ondernemingen met minstens tien werknemers. Bepaalde sectoren, met name landbouw, visserij, openbaar bestuur, onderwijs, gezondheidszorg en overige persoonlijke diensten werden niet opgenomen in deze studie. De referentieperiode voor alle gegevens is oktober 2019."

Dus: 193609 bedrijven (met personeel) zijn niet opgenomen wegens te weinig personeel. Jammer genoeg gaat dat vaak over bedrijven met laagbetaalde werknemers (horeca, winkeltjes, ...). (jammer genoeg geen cijfers over het totaal aantal mensen in die sector). Ook enkele van de niet-meegenomen sectoren (gezondheidszorg/overige persoonlijke diensten) hebben een lager loon.

"Bovendien is de analyse beperkt tot de voltijds tewerkgestelde loontrekkenden die werkzaam zijn in ondernemingen met minstens tien werknemers. Bepaalde sectoren, met name landbouw, visserij, openbaar bestuur, onderwijs, gezondheidszorg en overige persoonlijke diensten werden niet opgenomen in deze studie. De referentieperiode voor alle gegevens is oktober 2019."

Dus: 193609 bedrijven (met personeel) zijn niet opgenomen wegens te weinig personeel. Jammer genoeg gaat dat vaak over bedrijven met laagbetaalde werknemers (horeca, winkeltjes, ...). (jammer genoeg geen cijfers over het totaal aantal mensen in die sector). Ook enkele van de niet-meegenomen sectoren (gezondheidszorg/overige persoonlijke diensten) hebben een lager loon.
In die sectoren zijn er ook die heel goed verdienen hoor

Ik ben bezig met mijn formulier "aangifte ingebruikname" van mijn nieuwbouwappartement in te vullen (met een ondergrondse parkeerplaats en berging). Iemand een idee wat ik moet invullen bij Bewoonbare kelders (ja, nee, geen kelder). Wordt er hiermee mijn berging bedoeld? Dan is er nog "veranda", ik neem aan dat ze hiermee mijn terras bedoelen? Tenslotte "bewoonbare dakverdieping", ik woon op de 2de verdieping (3 verdiepingen in totaal betreft het gebouw)

veranda is een afgesloten ruimte met (plexi)glazen dak.

Kelder: Ruimte die volledig of gedeeltelijk onder het maaiveld ligt tussen de fundering en het gelijkvloers.
Bewoonbare kelder: kelder waarvan het vloerniveau maximum 1,50 meter onder het maaiveld ligt met een minimum plafondhoogte van 2,20 meter.
Niet-bewoonbare kelder: kelder die niet voldoet aan de definitie van bewoonbare kelder.

Mijn vriendin en ik kochten een woning in 2018 incl. woonbonus

Tot op heden vulden wij telkens via de wizard in en kregen we 2.280 EUR te zien naast code 3334-61.

Nu we wettelijk samenwonen, verliezen we niet de helft van deze woonbonus of zal het totale bedrag verdubbeld worden naar 4.560 op onze gezamenlijke aangifte ?

Alsook, ik zie dat een deel van de bonus stopt na 10j maar blijft de volledige woonbonus actief gedurende de volledige looptijd vd. lening ?

Grts

Alsook, ik zie dat een deel van de bonus stopt na 10j maar blijft de volledige woonbonus actief gedurende de volledige looptijd vd. lening ?

De verhoging stopt na de eerste 10 jaar (als je daar al recht op had). Dus je gaat van 2.280 naar 1.520.

Als je een gezamenlijke aangifte indien, kan je beide de woonbonus invullen.
Voor de oudste is dat 3334, voor de jongste moet dit onder code 4334.
Het bedrag wordt dus niet verdubbeld. Je hebt gewoon beide recht op 2.280 of 1.520 na tien jaar (tenzij je niet genoeg af betaald om aan die bedragen te komen)

Nee, de jongste gaat code 4334 moeten invullen voor 2.280€.
Na 10 jaar of bij het verwerven van een 2e woning vervalt de toeslag van 760€. Je valt dan terug op 1.520€ per persoon.
Woonbonus blijft geldig voor de volledige looptijd tenzij je looptijd nog verlengt, verlengen geeft geen extra voordeel.

Oké dus er is geen verschil aan de woonbonus tussen feitelijk en wettelijk samenwonenden. Er is gewoon een nieuwe code die moet ingevuld worden.

De looptijd heb ik inderdaad verlengd met 3j maar dat geeft me dus geen extra voordeel ? Wel logisch natuurlijk.

De verhoging stopt na de eerste 10 jaar (als je daar al recht op had). Dus je gaat van 2.280 naar 1.520.

Als je een gezamenlijke aangifte indien, kan je beide de woonbonus invullen.
Voor de oudste is dat 3334, voor de jongste moet dit onder code 4334.
Het bedrag wordt dus niet verdubbeld. Je hebt gewoon beide recht op 2.280 of 1.520 na tien jaar (tenzij je niet genoeg af betaald om aan die bedragen te komen)
Op voorwaarde dat je alletwee eigenaar en ontlener bent natuurlijk

Wat als je tijdens jaar 11 - 2280 invult? Ik vermoed dat Tax On Web dan wel automatisch zal zeggen: Dat mag niet ?
Want ik zie anders toch veel mensen dat blindelings dan verkeerd invullen omdat ze er niet bij nadenken ;)

Wat als je tijdens jaar 11 - 2280 invult? Ik vermoed dat Tax On Web dan wel automatisch zal zeggen: Dat mag niet ?
Want ik zie anders toch veel mensen dat blindelings dan verkeerd invullen omdat ze er niet bij nadenken ;)

Geen idee juist hoe tax on web er mee omgaat maar zulke dossier zullen mogelijk wel geflagged worden door het systeem achteraf en gecontroleerd worden.

Geen idee juist hoe tax on web er mee omgaat maar zulke dossier zullen mogelijk wel geflagged worden door het systeem achteraf en gecontroleerd worden.
Als ze dat niet afblokken gaan we vanaf 2026 veel correcties zien gebeuren (je kan zeggen dat mensen dom moeten zijn om het foutief in te vullen en toch wil ik er om wedden: duizenden mensen gaan dit dan toch gewoon fout invullen als dit mogelijk is. :tongue:)

Eigenlijk mogen ze al die mensen dan 'beboeten' al denk ik dat ze dit in praktijk wel niet gaan doen.

Als ze dat niet afblokken gaan we vanaf 2026 veel correcties zien gebeuren (je kan zeggen dat mensen dom moeten zijn om het foutief in te vullen en toch wil ik er om wedden: duizenden mensen gaan dit dan toch gewoon fout invullen als dit mogelijk is. :tongue:)

Eigenlijk mogen ze al die mensen dan 'beboeten' al denk ik dat ze dit in praktijk wel niet gaan doen.

Werkzekerheid he 😂

Nee in de praktijk gebeurt dat niet echt.

In augustus waren er al een paar die hun geld teruggekregen hebben van de belastingen.
Maar sindsdien is het hier echt akelig stil. Het geld bij de overheid is voor dit jaar reeds op! :tongue:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan