Tax on Web 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
@XA4
Aantal aangekochte dienstencheques x 1,8€ x 1,0*. (* = tarief gemeentebelasting)
Als je het aantal niet weet: code 3364 op haar aangifte / 9.

Na jaren terug te krijgen, moet ik dit jaar betalen. Weliswaar maar €60.
Heb geen lening meer, is dus enkel nog pensioensparen, geen andere aftrekposten. 't Zal wel correct zijn zeker.

Wel een vraag:
we hebben een poetsvrouw met dienstencheques. Wordt betaald van de gemeenschappelijk rekening en op de belastingsbrief van mijn vriendin ingevuld.
Aangezien dit gemeenschappelijk is, wil zij dit bedrag ook op de gemeenschappelijke rekening zetten.
Is er een makkelijke manier om dit bedrag terug te vinden/te berekenen?
Ze heeft nu vergeleken met haar afrekening van vorig jaar, aangezien dat de enige veranderde factor was, en dat verschil "aangenomen" als teruggave deel van de dienstencheques.
We hebben ook een dochter van bijna 1 die sinds april dit jaar naar de kinderopvang gaat. Zij staat ten laste bij mijn vriendin en het bedrag van de kinderopvang zal ook ingevuld worden op de belastingsbrief van mijn vriendin. Hiervoor is er belastingsvermindering.
En zo zullen er nog veranderende factoren zijn waardoor dit (vergelijking met vorig jaar) niet echt zal (blijven) werken.
Voor mij is zo'n aangifte chinees. Ik ben blij dat ik altijd overal de juiste dingen heb ingevuld (ik heb ook jaren met een boekhouder gewerkt, o.a. toen ik zelfstandige was)
Maar ergens moet dit toch vermeld worden zodat we daarmee verder kunnen, al dan niet nog na een bepaalde berekening?
Hoe kunnen we uit de berekening van de personenbelasting afleiden welk bedrag (ongeveer, hoeft uiteraard niet tot op de eurocent juist te zijn) op de gemeenschappelijke rekening moet gezet worden?
Mij boeit het allemaal niet zo, maar mijn vriendin wil dit graag correct doen.
Taxcalc

Doe een simulatie met alle gegevens en dan ééntje zonder de codes kinderopvang en dienstencheques.
Kijk wat het verschil is in resultaat 😊

Aanslagbiljet is al binnen, terugbetaling voor eind oktober al

@JPV
De keren dat ik een gemiddelde belastingsvoet van >30% had, was zeldzaam. En dat ging dan zowel over alleenstaanden als over samenwonenden.
Dat komt dan omdat er bij de vakbond vooral laaggeschoolde of niet voltijds werkende zijn (of allemaal veel kinderen etc als vermindering) want wij zitten er allebei boven

Aanslagbiljet is al binnen, terugbetaling voor eind oktober al

@JPV

Dat komt dan omdat er bij de vakbond vooral laaggeschoolde of niet voltijds werkende zijn (of allemaal veel kinderen etc als vermindering) want wij zitten er allebei boven
Laaggeschoold wil niet de facto zeggen laag inkomen hoor :). Ik had vooral bouwvakkers, die zaten wel eens aan best hoge inkomens als hun vrouw ook een mooie job had.

En néé, dat komt niet daardoor.

Als de gemiddelde aanslagvoet >30% is, dan zit je ruwweg bij de 6% top fiscale aangiftes qua totaal nettobelastbaar inkomen. Let op, dat wil niet zeggen dat je bij de 6% meestverdienende koppels bent, hé:
- de link gaat over alle aangiftes, dus een aangifte waarbij een iemand 40% verdient met de wettelijk samenwonende/gehuwde parter die 10% heeft, zal samen mogelijks <30% hebben..
- het gaat over gemiddeldes binnen een deciel. Extremen binnen dat deciel zijn er ook nog.
- nog enkele kleinere nuances, zoals dat gepensioneerden hier natuulijk ook in dit cijfer zitten. De kans dat je als gepensioneerde >30% hebt, is héél klein.

Maar zelfs al is die 6% nog 10-20%, ik denk dat jij net de uitzondering bent.

Laaggeschoold wil niet de facto zeggen laag inkomen hoor :). Ik had vooral bouwvakkers, die zaten wel eens aan best hoge inkomens als hun vrouw ook een mooie job had.

Als de gemiddelde aanslagvoet >30% is, dan zit je ruwweg bij de 6% top fiscale aangiftes qua totaal nettobelastbaar inkomen. Let op, dat wil niet zeggen dat je bij de 6% meestverdienende koppels bent, hé:
- de link gaat over alle aangiftes, dus een aangifte waarbij een iemand 40% verdient met de wettelijk samenwonende/gehuwde parter die 10% heeft, zal samen mogelijks <30% hebben..
- het gaat over gemiddeldes binnen een deciel. Extremen binnen dat deciel zijn er ook nog.
- nog enkele kleinere nuances, zoals dat gepensioneerden hier natuulijk ook in dit cijfer zitten. De kans dat je als gepensioneerde >30% hebt, is héél klein.

Moet nu wel heel wat sterretjes maken bij die statbel. De pers publiceert die cijfers altijd zonder opmerkingen op te maken.

Veel van het freelancertopic gaan ook in die sub 30% zitten in feite. Want de dividenden met bevrijdende roerende voorheffing zitten niet in het fiscaal inkomen. Ze baseren zich op het aanslagbiljet maar zulke dingen staan niet op het aanslagbiljet.

(Ook wel onthouden dat die gemiddelde aanslagvoet die getoond wordt op het aanslagbiljet niet de gemeentebelastingen betrekt.).

Ze sluiten nulinkomens uit dus er zijn wel wat mensen uitgesloten uit die stats die geen "fiscale inkomen" hebben maar ze hebben weldegelijk een inkomen. (Belgen die voor de EU werken, OCMW'ers, doctoraatsstudenten,...) terwijl men jobstudenten er dan wel insteekt. :p

Er is dus wel wat verschil tussen "fiscale inkomen" en "werkelijk inkomen". En dat verschil is in laatste jaren wel wat groter geworden (zie groei aan nettovergoedingen.)
Enfin, het zal wel goed kunnen dienen om de welvaart te meten tussen verschillende plaatsen. Maar het werkelijk inkomen is wel hoger dan dat deze statistieken laten blijken.

Je zegt 'die ik heb gezien' dat zij niet de statbel cijfers he
En laaggeschoolde zijn toch veel meer bij de vakbond aangesloten? Niets met loon daarom te maken dat klopt

Er werken nu eenmaal heel veel mensen niet voltijds want heel veel hun inkomen is lager dan minimumloon voltijds
Buiten de laatste woonbonus hebben wij geen aftrekposten en werken voltijds -> dat is het grote verschil

Je zegt 'die ik heb gezien' dat zij niet de statbel cijfers he
Tuurlijk niet. Maar ik heb er véél ingevuld, ook een aantal hogere lonen. En als je quasi enkel bij de echt grote lonen aan >30% komt, én je kent die statbel cijfers, dan weet je genoeg.
En laaggeschoolde zijn toch veel meer bij de vakbond aangesloten? Niets met loon daarom te maken dat klopt
Tuurlijk.
Er werken nu eenmaal heel veel mensen niet voltijds want heel veel hun inkomen is lager dan minimumloon voltijds
Buiten de laatste woonbonus hebben wij geen aftrekposten en werken voltijds -> dat is het grote verschil
het grootste verschil is dat jullie 2 wss héél goed verdienen. Veel beter tov de gemiddelde Belg dan je mss denkt.

Tuurlijk niet. Maar ik heb er véél ingevuld, ook een aantal hogere lonen. En als je quasi enkel bij de echt grote lonen aan >30% komt, én je kent die statbel cijfers, dan weet je genoeg.

Tuurlijk.

het grootste verschil is dat jullie 2 wss héél goed verdienen. Veel beter tov de gemiddelde Belg dan je mss denkt.
Nee wij zitten ver van de 10% hoogste lonen, afgaande op lonen 2020 en indexatie zelfs niet bij de top 25%

Ik zelfs maar net boven mediaanloon.

Wij wonen in het kleinste huis van quasi gans onze vriendenkring (en nee ons lening is niet lager)

Laatst bewerkt:
Moet nu wel heel wat sterretjes maken bij die statbel. De pers publiceert die cijfers altijd zonder opmerkingen op te maken.
100% mee eens. Als je dat als referte voor het échte inkomen neemt, zit je fout omdat het echte inkomen nog een stuk meer is.
Enfin, het zal wel goed kunnen dienen om de welvaart te meten tussen verschillende plaatsen. Maar het werkelijk inkomen is wel hoger dan dat deze statistieken laten blijken.
Idd. Een mediaan inkomen van 38.661 euro in de wijk "Warande" in Sint-Martens-Latem is niet echt geloofwaardig. Een mediaan fiscaal inkomen van dat bedrag wel.

Nee wij zitten ver van de 10% hoogste lonen

Ik zelfs maar net boven mediaanloon

Als je in 2022 al aan dat bedrag zat (nu index) én een halve veertiende maand én héél wat andere voordelen krijgt, zou ik dit sterk betwisten

Als je in 2022 al aan dat bedrag zat (nu index) én een halve veertiende maand én héél wat andere voordelen krijgt, zou ik dit sterk betwisten
Mediaanloon 2020 was 3550, top 30% was toen al meer dan 4k (zelf zat ik toen aan 3879,06 inclusief 14e maand)

Dus dat zouden allemaal > 30% fiscale aangiften moeten zijn (zonder aftrekposten) want ik zat er al boven

Laatst bewerkt:
Nee wij zitten ver van de 10% hoogste lonen, afgaande op lonen 2020 en indexatie zelfs niet bij de top 25%

Ik zelfs maar net boven mediaanloon.

Wij wonen in het kleinste huis van quasi gans onze vriendenkring (en nee ons lening is niet lager)

Je gaat een belastbaar inkomen nodig van 40k (na aftrek forfaitaire kosten) nodig hebben om aan een gemiddelde van 30% te zitten zonder andere voordelen.

Dus pakweg 45.000 "bruto belastbaar inkomen" oftewel een brutoloon op jaarbasis van 50.850.

Of met twee (het huishouden) zit je met een belastbaar inkomen van 80.000 en dan zit je in die top 7% van Statbel.

Mediaanloon 2020 was 3550, top 30% was toen al meer dan 4k (zelf zat ik toen aan 3879,06 inclusief 14e maand)

Dus dat zouden allemaal > 30% fiscale aangiften moeten zijn (zonder aftrekposten) want ik zat er al boven
Zie DogFacedDog. + het feit natuurlijk dat jij het enkel vergelijkt met voltijdse lonen waarvan zelfs een aantal minder goed betaalde uitgesloten zijn, terwijl ik het met alle fiscale inkomens (behalve de nulinkomens) vergelijk.

Je zit écht wel met toplonen, ook al wil dat niet noodzakelijk zeggen dat je rijk bent, hé.

Zie DogFacedDog. + het feit natuurlijk dat jij het enkel vergelijkt met voltijdse lonen waarvan zelfs een aantal minder goed betaalde uitgesloten zijn, terwijl ik het met alle fiscale inkomens (behalve de nulinkomens) vergelijk.

Je zit écht wel met toplonen, ook al wil dat niet noodzakelijk zeggen dat je rijk bent, hé.

Het is natuurlijk dat die statbel per "fiscale huishouden" is.
Dus twee feitelijk samenwonenden met elk apart een belastbaar inkomen van 40k, die zijn lager gekwalificeerd in de statbel-ranking :p.

Er is wel meer dan 7% die een "fiscale gemiddelde belastingvoet" van 30% of meer hebben. Die zie je niet in die statbelgegevens.

Effectief gemiddelde belastingvoet zou ook wel nog interessant zijn maar daar kan je ook heel ver in gaan.

Het is natuurlijk dat die statbel per "fiscale huishouden" is.
Dus twee feitelijk samenwonenden met elk apart een belastbaar inkomen van 40k, die zijn lager gekwalificeerd in de statbel-ranking :p.

Er is wel meer dan 7% die een "fiscale gemiddelde belastingvoet" van 30% of meer hebben. Die zie je niet in die statbelgegevens.
klopt allemaal, vandaar dat ik hierboven ook van een hoger percentage uitga.
Effectief gemiddelde belastingvoet zou ook wel nog interessant zijn maar daar kan je ook heel ver in gaan.
Heb ik hier ooit gedaan: https://www.beyondgaming.be/threads/belastingen-theorie-versus-realiteit.22405/ (is daar natuurlijk inclusief RSZ-werkgever én RSZ-werknemer en was zonder mijn bijberoep)

Je gaat een belastbaar inkomen nodig van 40k (na aftrek forfaitaire kosten) nodig hebben om aan een gemiddelde van 30% te zitten zonder andere voordelen.

Dus pakweg 45.000 "bruto belastbaar inkomen" oftewel een brutoloon op jaarbasis van 50.850.

Of met twee (het huishouden) zit je met een belastbaar inkomen van 80.000 en dan zit je in die top 7% van Statbel.
Die lonen op statbel zijn toch individueel, per werknemer? In 2020 werd mijn vriendin zelfs maar betaald op middelbaar diploma niveau (nu master) en zat ze aan 27%

Uiteraard vergelijk ik enkel met voltijdse lonen anders is het niet correct. Zeker omdat velen die deeltijds werken ook gewoon niet voltijds willen werken. Welke zijn dan uitgesloten, bedoel je zelfstandige die bewust laag loon uitkeren maar via omwegen veelvoud aan inkomen vergaren?

Maar daar ging het zelfs niet om, het ging om het feit dat jij amper aanslagbiljetten ziet van > 30% dan ligt dat toch aan u of aan het feit dat heel veel mensen aftrekposten hebben die ik blijkbaar niet heb

Die lonen op statbel zijn toch individueel, per werknemer? In 2020 werd mijn vriendin zelfs maar betaald op middelbaar diploma niveau (nu master) en zat ze aan 27%

Uiteraard vergelijk ik enkel met voltijdse lonen anders is het niet correct. Zeker omdat velen die deeltijds werken ook gewoon niet voltijds willen werken

Maar daar ging het zelfs niet om, het ging om het feit dat jij amper aanslagbiljetten ziet van > 30% dan ligt dat toch aan u of aan het feit dat heel veel mensen aftrekposten hebben die ik blijkbaar niet heb

Deze is per "fiscale huishouden"
Tabel B.1: Decielenverdeling van het totaal netto belastbaar inkomen, de totale belasting en de gemiddelde aanslagvoet

Hij vult aangiftes in bij de vakbond dus daar zitten al heel wat met vervangingsinkomsten (werklozen, tijdelijk werklozen, weerverlet in de bouw, lokale bedienden,...) en dat allemaal regio Ieper. Dat is geen regio met hoge lonen. Dat gaat ook een serieuze rol spelen. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan