Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mnee, het is eerder dat hard werken niet per definitie gelijk staat aan veel uren kloppen net zoals het niet per definitie gelijk staat aan performant/efficiënt zijn.
Dit toch vooral. Uiteraard kan je meer werk gedaan krijgen als je er meer tijd insteekt, maar dat zijn echt diminishing returns meestal. Ik ken ook mensen die gewoon standaard overuren moeten doen om hun taken af te krijgen, waarvan ik al van hun schooltijd weet dat ze gewoon niet echt efficiënt zijn.

Sowieso lijkt me het idee dat je elke uur even efficiënt bent, en dat het gewoon een kwestie is van x taken/uur maal y uren nogal achterhaald.

Uhu, dus dat was een meeting die al lang vast lag en wat je dus perfect de dag daarvoor had kunnen afwerken ipv de werknemer 's morgens terwijl die nog niet aan het werk is te gaan lastig vallen. Inefficiënt en slecht time management.
Neen, want de dag ervoor zat ook bomvol met ander werk.

Het resultaat van die meeting werd toch voor 90% gehaald. Hyper-efficiënt dus. Maar inderdaad, oppassen voor de grenzen.

En kijk ik zeg niet dat dat nooit gebeurt en dat dat hier ook niet soms eens voorvalt, maar dat is geen teken van goed bezig zijn. In een bedrijf waar men goed bezig is zou iedereen het werk moeten kunnen doen binnen de uren waarin ze betaalt worden. Jij zegt hier ergens 'ja ik klop veel uren'. Ik vermoed dat je daarmee bedoelt meer dan je afgesproken werkuren? Dat kan toch maar twee oorzaken hebben als dit structureerl is? a) uw bedrijf is tijdsineffciënt b) jij verspilt veel tijd .

Het zal waarschijnlijk wel a zijn, maar dat je dat loopt te verdedigen als 'goed bezig zijn' snap ik niet.
Dat is relatief, zie gas in de ruimte.

Mnee, het is eerder dat hard werken niet per definitie gelijk staat aan veel uren kloppen net zoals het niet per definitie gelijk staat aan performant/efficiënt zijn.
Inderdaad niet per definitie. Maar door de incentive wél sowieso meer kans dat het efficiënt gebeurt dan omgekeerd.

Wat is "tijd hebben"? Dat is u behelpen. Dat is een deel van de kleine doorschuiven naar uw vrouw 's morgens, die dan kwaad is.
Dat is vlug in een hemd springen om aan de eerste meeting deel te nemen.

Achter de schermen chaos, voor de schermen doen alsof alles onder controle is en dat iedereen de nodige input krijgt van mijn kant. Om dan 's middags en 's avonds wat in te halen.
En jij vindt dat de juiste keuze? De kleine doorschuiven, uw vrouw kwaad op u zodat ze op het werk toch maar niet zouden denken dat ze misschien wat te veel aan het vragen zijn? Weerom, als dat eenmaal gebeurt is dat geen probleem, maar dat kan toch niet structureel de manier van doen zijn?

Zoals in het kinder topic aangehaald had mijn ene vorige vrijdag ineens koorts, dan is dat om 11 uur alles laten vallen, wat mails sturen om te zeggen dat de kleine ziek is en de dag is dan gedaan. Als je effectief goed genoeg bent maakt niemand daar een probleem van.

Soit, wij moeten uw rekening niet te maken maar zoals iemand anders hier zei je vraagt je af waarom anderen zoveel tijd lijken te hebben? Mss omdat ze niet zoveel druk op zichzelf leggen? In de meeste gevallen is dat intern en is men extern veel gemoedzamer dan we zelf denken. ( Ik was ook zo 5+ jaar terug)

noot: mijn visie is nu ook wel van het perspectief van iemand die niet per se super carriere wil maken. Ik verdien goed en dat is goed genoeg. Als je meer iemand bent voor wie de ladder beklimmen het doel is dan is dat anders natuurlijk.

Laatst bewerkt:
- Omdat de overheid geen winst moet maken, wordt daar totaal geen aandacht aan besteed
Haha sure, de overheid heeft geen deadlines ofzo? Ik doe letterlijk niets anders dan werken tegen externe deadlines (voortvloeiend uit BE en EU wetgeving) waar ik geen zeggenschap over heb en waarvan ik dus ook niet kan zeggen "Tant pis" als ik ze niet haal... Wij werken samen met externe consultants die handenvol geld kosten, denk je dat we die zonder werk kunnen laten zitten omdat we onze eigen deadlines niet halen?
maar geloof me: bij de overheid is het echt rampzalig op dat vlak. Gewoon omdat er geen enkele opvolging is en geen enkele druk.
Onbeschaamd hoe jij dergelijke onwaarheden durft verkondigen. Het woord toogpraat is hier al gevallen, en dat is de correcte kwalificatie voor dat soort uitspraken. Mochten alle ambtenaren er werkelijk zo met hun klak naar smijten als jij beweert, je zou nogal eens zien hoeveel essentiële dienstverlening zou uitvallen / wegvallen.

Toch zullen die laatsten wellicht ook het gevoel hebben "voldoende werk" te hebben. Maar met meer werk op je bord leer je prioriteiten te stellen en dus efficiënter werken. Uiteraard mag het er ook niet over zijn maar geloof me: bij de overheid is het echt rampzalig op dat vlak. Gewoon omdat er geen enkele opvolging is en geen enkele druk.
En goed dat de privé zo sterk is in het opbranden van werknemers en dan de kosten daarvan te laten betalen door, jawel, de overheid. En jij werkt voor zo'n organisatie en zit ze hier te verdedigen.
Jouw manier van schrijven is voor mij duidelijk: indien jij voor mij zou werken zou ik je verplichten gas te lossen. Jij knalt binnenkort gewoon keihard tegen een muur, en dat ga je je waarschijnlijk voor de rest van je leven
Kijk eens aan, dan zal er vast een massale uitloop zijn van oude ingenieurs van de overheid naar de privé. Ah ja, de werkdruk is toch hetzelfde en je verdient er bakken geld!

En dan bekijk je de realiteit, en dan zie je alleen maar de omgekeerde beweging. Bizar toch allemaal.
Ik ben ir, en heel wat van mijn vrienden zijn ir.
Ik ken één, nogmaals één, die overweegt om over te schakelen naar de overheid (meer bepaald les geven). De redenen bij hem zijn duidelijk, hij wil niet nog 10 jaar blijven werken waar hij nu werkt (veel te veel uren, veel te hoge werkdruk) en hij heeft het geld ook helemaal niet meer nodig. Hij overweegt om voor minder dan de helft van zijn huidig salarispakket les te gaan geven.
Op enkele mensen na die voor de universiteit werken, ken ik echt geen ir die voor de overheid werken. En ik heb toch nog contact met een 50-tal oud "collega studenten".

Wat jij gewoon vergeet van er bij te vertellen : wanneer je bij de overheid werkt, kom je ook terecht in een organisatie die niet altijd naar experts luistert, en waar politieke beslissingen je werk gewoon opzij schuiven. Ik ben zelf drie jaar geleden door twee leden van het schepencollege aangemoedigd om te solliciteren voor twee ir-vacatures in de stad. Ik heb toen die functies en condities bekeken, en me toen vooral afgevraagd wie voor dat loon die functies zou willen uitvoeren. Ik alvast niet (zeker niet vanwege de politieke bemoeienissen die je dan er bovenop hebt).

Zal maar eens back on-topic gaan

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: TI
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend.
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: software ontwikkeling
Anciënniteit: 6 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3930
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): doe de bruto netto berekening als je het wil weten
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptops
Maaltijdcheques: ja (6.50 ofzo WG)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (hoe ouder je wordt hoe hoger en hoe meer eigen bijdrage ook)
Hospitalisatieverzekering: Ja, 100% betaald door werkgever voor gans gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): thuiswerkvergoeding (130), halve 14e maand, flex plan (budget kan ik verhogen door vakantie in te zetten) dat ik gebruik voor fiets en tankkaart buitenland, CAO-90 bonus, corona consumptiecheques

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 10-15
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja (Audi A4 avant) + tankkaart nationaal

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 (36->38u) + 12 (38->40u)
Vakantiedagen (andere extra): 1 (vlaamse feestdag, vrij te kiezen) + 1 (anciënniteit, +1 volgend jaar, +1 binnen 4 jaar en daarna +1 elke 5 jaar)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja (met stamtijden)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: op dit moment niet
Hoe vaak overuren te presteren: nooit (eerder onderuren :laugh:)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): slechts 1 dag per 2 weken verplicht op kantoor maar ga 1* per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Door overname net voor corona (nou ja 12 man van ons bedrijf van 1000 man) van interne functie terug naar consultancy gegaan. Hierdoor wel beter wagenpark en meer vakantie (op papier langere dagen wegens 37->40u, in praktijk merk ik daar niets van). Klant is ook gewoon mijn oude werkgever :laugh:
Nadeel is dat ik ingeschaald ben op niveau dat ik boven mediaanloon zit van mijn niveau dus weinig opslag in verschiet (meeste andere zaten in barema systeem dat mee is overgenomen, ik zat in ander systeem dat nu 1.1% opslag zou geweest zijn maar heb niets. Maar thuiswerkvergoeding is wel hoger en CAO-90 bonus dus dat compenseert dat wel)

Laatst bewerkt:
Zal maar eens back on-topic gaan

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: TI
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: software ontwikkeling
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3930
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): doe de bruto netto berekening als je het wil weten
BedrijfsGSM/laptop: laptops
Maaltijdcheques: ja (6.50 ofzo WG)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (hoe ouder je wordt hoe hoger en hoe meer eigen bijdrage ook)
Hospitalisatieverzekering: Ja, 100% betaald door werkgever voor gans gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): thuiswerkvergoeding (130), halve 14e maand, flex plan (budget kan ik verhogen door vakantie in te zetten) dat ik gebruik voor fiets en tankkaart buitenland, CAO-90 bonus, corona consumptiecheques

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 10-15
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja (Audi A4 avant) + tankkaart nationaal

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 (36->38u) + 12 (38->40u)
Vakantiedagen (andere extra): 1 (vlaamse feestdag, vrij te kiezen) + 1 (anciënniteit, +1 volgend jaar, +1 binnen 4 jaar en daarna +1 elke 5 jaar)
Glijdende werkuren: ja (met stamtijden)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: op dit moment niet
Hoe vaak overuren te presteren: nooit (eerder onderuren :laugh:)
Telewerk (buiten corona-periode): slechts 1 dag per 2 weken verplicht op kantoor
Goed pakket, zeker omdat het best dicht bij huis is en de 44 dagen verlof + anciënniteitsdagen zijn wel heel mooi!

Heel vreemd, veelzeggend en zelfs regelrecht mindblowing dat jullie "veel uren kloppen" en "hard werken" gewoon gelijkstellen met "totale inefficiëntie". :rofl: Het is namelijk exact het omgekeerde.
- Geef iemand een werkbelasting van 1 taak per week en de taak zal 99% goed afgewerkt zijn, en hij zal het gevoel hebben effectief een week tijd nodig te hebben daarvoor. Werk verzet? 99% * 1 = 0.99 eenheden/week.
- Geef iemand een werkbelasting van 5 taken per week en die taken zullen allemaal voor 90% goed afgewerkt zijn (vaak is dat goed genoeg) en het zal ook lukken in die week. Werk verzet? 90% * 5 = 4.5 eenheden/week.
En nu hetzelfde, maar dan omgekeerd:
een persoon kan 0.99 eenheden per week werken, jij geeft er 5 taken aan => 5 taken aan 19.5% kwaliteit op het einde van de week (en dan vergeten we nog overhead van het switchen van taken).

Kunnen we stoppen met cijfers te verzinnen en aan te nemen dat als je 1 taak moet doen deze voor 99% perfect is en als je er 5 moet doen dat deze alle 5 voor 90% af geraken? Dat kan beeldspraak zijn, maar ik ben daar nogal gevoelig aan omdat zo'n discussie vaak uitmondt in 'maar 5 * 90% is beter dan 1 * 99%', terwijl ook dat van taak tot taak afhangt en je de percentageschaal ook anders kan definiëren waarbij jouw 10% onaf er bij voor zorgt dat 50% van de gevallen i.n scope geen gewenst resultaat krijgen en dus voor mij 50% af is.

De waarheid ligt in het midden, maar we praten hier in het ijle, dus doe dat aub zonder cijfers:
- er kan veel tijd verloren worden door perfectionisme
- een te lage werkdruk kan zorgen voor minder efficiënt werken
- multitasken is over het algemeen niet efficiënt

Kunnen we stoppen met cijfers te verzinnen en aan te nemen dat als je 1 taak moet doen deze voor 99% perfect is en als je er 5 moet doen dat deze alle 5 voor 90% af geraken? Dat kan beeldspraak zijn, maar ik ben daar nogal gevoelig aan omdat zo'n discussie vaak uitmondt in 'maar 5 * 90% is beter dan 1 * 99%', terwijl ook dat van taak tot taak afhangt en je de percentageschaal ook anders kan definiëren waarbij jouw 90% voor mij bv. 50% of minder is.

De waarheid ligt in het midden, maar we praten hier in het ijle, dus doe dat aub zonder cijfers:
- een te hoge werkdruk leidt op (korte/lange) termijn tot een hogere graad van uitval door fysieke, mentale, familiale, ... gevolgen van die hoge werkdruk.
- een veel te hoge werkdruk leidt tot flagrant fouten in de uitvoering van het werk, wat een bedrijf kan schaden, en deels ook tot uitval leidt onder de vorm van ontslag.

Mensen zijn geen robots, en zelfs robots kunnen niet over hun grenzen heen geduwd worden.

Update na zes jaar bij huidige werkgever. Op 9Lives ook wel gepost maar onder andere naam :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Middelbaar, TSO IW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar - retail, sales
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Sales
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39 - werkdruk met momenten zeer laag, drukkere periodes waar overuren gemaakt worden. Gemiddeld werk ik gewoon de uren die voorzien zijn.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 5765
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3000
BedrijfsGSM/laptop: Gsm abbo
Maaltijdcheques: ja, 5.5
Ecocheques: ja, 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV voor heel het gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus op basis van te halen objectieven, iets meer dan een maandloon.
Commissies via externe partners voor verzekeringen/financieringen, betaald via eigen vennootschap, vorig jaar 28000 euro inkomsten.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 8
Afstand woon/werk in tijd: 10 min
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Auto - vaa 148 euro (PHEV) + leasefiets, 232 euro (koersfiets, ga nooit met de fiets naar werk)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): /
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: amper
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): nee

Zeer goed bewust dat mijn loonpakket mooi is, enkel het gevoel van gouden kooi stoort me. Al verschillende aanbiedingen gehad maar nooit nog de kans gehad om te verbeteren. Anderzijds de fase in mijn leven vandaag met twee jonge kinderen en een serieuze hypotheek zorgt er ook gewoon voor dat je weinig risico's wil nemen en er al zeker niet wil op achteruitgaan. We gaan rustig blijven zitten zolang het kan en maximaal oppotten, het zal ooit waarschijnlijk wel met minder moeten :).

Kunnen we stoppen met cijfers te verzinnen en aan te nemen dat als je 1 taak moet doen deze voor 99% perfect is en als je er 5 moet doen dat deze alle 5 voor 90% af geraken? Dat kan beeldspraak zijn, maar ik ben daar nogal gevoelig aan omdat zo'n discussie vaak uitmondt in 'maar 5 * 90% is beter dan 1 * 99%', terwijl ook dat van taak tot taak afhangt en je de percentageschaal ook anders kan definiëren waarbij jouw 10% onaf er bij voor zorgt dat 50% van de gevallen i.n scope geen gewenst resultaat krijgen en dus voor mij 50% af is.

Dat zijn uiteraard cijfers om een bepaald principe duidelijk te maken. Dat leek me logisch.

En dat is inderdaad het principe, waar ik het mee eens ben.

En bij de overheid is er meer tijd voor (onnodig) perfectionisme. En bij de overheid is er een te lage werkdruk die zorgt voor minder efficiënt werken. Hogere werkdruk is niet per definitie gelijk aan multitasken, je kunt ook snel taken sequentieel uitvoeren.

- een te hoge werkdruk leidt op (korte/lange) termijn tot een hogere graad van uitval door fysieke, mentale, familiale, ... gevolgen van die hoge werkdruk.

Klopt, waakzaam voor zijn in de privé omdat ze daar soms durven flirten met die grens. Maar bij de overheid flirten ze met die andere grens. Beiden zouden moeten opschuiven naar het midden.

Als de overheid dan toch concurrentiële lonen wil bieden, dan moeten ze ook concurrentiële efficiëntie durven vragen van hun mensen. En dus navenante dienstverlening aanbieden aan hun geldschieters, wij allemaal.
Dat eerste lijkt geen probleem (joepie, free money van de grote pot waar je eindeloos putten kan in graven!), dat tweede is lastiger blijkbaar.

- een veel te hoge werkdruk leidt tot flagrant fouten in de uitvoering van het werk, wat een bedrijf kan schaden, en deels ook tot uitval leidt onder de vorm van ontslag.
Mja, maar soms moet je ook niet té bang zijn om fouten te maken. Dat verlamt je. Dat remt uw efficiëntie.

Pas op, dat heb ik ook moeten leren want dat zit niet in mij, maar het klopt wel.

Mensen zijn geen robots, en zelfs robots kunnen niet over hun grenzen heen geduwd worden.

Klopt, waakzaam zijn.

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30 ofzo idk, genoeg tijd om op kalme momenten eens een spelletje op te starten :D. toen ik hier begon met werken was onze IT omgeving een zinkend schip met veel stress en overuren. nu is het bijna automatische piloot .
Dus als ik het goed begrijp heb jij de boel op orde gezet en loopt alles nu zo geölied dat het eigenlijk zelfs geen fulltime job meer is? Geen schrik voor een bore-out?

En is je manager/baas dan eigenlijk op de hoogte dat hij je fulltime betaalt voor iets dat geen fulltime job is? Ken nog wel een aantal voorbeelden in de praktijk van KMO's waar de IT'er zijn werk combineert met nog een andere random job in het bedrijf.

En hoe zie je dat op langere termijn?

Ik snap je standpunt maar dit je maakt een redenering die volgens mij enkel Belgen kunnen begrijpen... :)

De koopkracht is een probleem van de werknemer of burger. De koopkracht kan stijgen of dalen door allerhande externe factoren.
Het loon is wat overeengekomen wordt tussen werkgever en werknemer voor een bepaalde taak, arbeid, prestatie,....

Het feit dat je de werkgever verantwoordelijk acht om jouw koopkrachtverlies te compenseren is toch wel heel bijzonder eigenlijk hoor. Dit is een vorm van automatische opslag. In een ander land zou je hiervoor moeten onderhandelen met je werkgever, en die werkgever zou je dan kunnnen zeggen:
1) sorry maar ik vind jou geen fantastische werknemer of ik heb als werkgever ook heel wat extra kosten en dus geen marge dus geen opslag.
2) OK voor opslag maar ik verwacht dan dat je extra productief wordt
3) OK voor opslag want ik begrijp dat je koopkracht gedaald is en ik vind jou een goede werknemer en ik wil jou niet kwijt.

(Ik veralgemeen hier natuurlijk, er bestaan ook collectieve onderhandelingen uiteraard in meerdere landen)
Heb deze discussie al met anderen gevoerd en ik begrijp ook uw standpunt.
Het enige wat mij dan stoort is dat het woord ' opslag ' eigenlijk aan betekenis verliest.
Hoe maak ik dan duidelijk aan mijn werkgever dat ik een koopkrachtverhoging wens en geen koopkrachtbehoud?
Want ik kan morgen naar mijn werkgever stappen en zeggen ik wil opslag en die kan doodleuk antwoorden die heb je al gehad.

Dus als ik het goed begrijp heb jij de boel op orde gezet en loopt alles nu zo geölied dat het eigenlijk zelfs geen fulltime job meer is? Geen schrik voor een bore-out?

En is je manager/baas dan eigenlijk op de hoogte dat hij je fulltime betaalt voor iets dat geen fulltime job is? Ken nog wel een aantal voorbeelden in de praktijk van KMO's waar de IT'er zijn werk combineert met nog een andere random job in het bedrijf.

En hoe zie je dat op langere termijn?

ja daar komt het op neer. Bore out geen zorgen voor. De tijd dat ik vrij heb pruts ik wat in testomgevingen of gebruik ik om thuis iets te doen. of haal er eens een certificaat mee. Ik ben van mening dat je vooral zelf verantwoordelijk bent voor verveling.

mensen die 4/5 werken of half tijds vervelen hun ook niet persé he ;).
moest ik 5 dagen op 5 kantoor zijn dat is iets anders natuurlijk. nu verdeel ik mijn werk zo dat mijn 2 kantoordagen altijd goed vol zitten en op mijn 3 thuiswerkdagen doe ik het dan wat rustiger aan . ( uurtje later beginne, wat langer pauze, wat vroeger stoppen)...

baas weet dat maar daar wordt nooit over gesproken. Enige keren dat dat vernoemd is geweest was ergens in mijn eerste jaar dat hij merkte dat ik af en toe wat later toekwam en vroeger vertrok, maar dat hij het liever zo heeft dan iemand die 50uur per week werkt en er een knoeiboel van maakt.

in zijn ogen ben ik " zo goed" dat ik een fulltime job in minder uren presteer en wat reserve heb voor onverwachte problemen.

Ik zou als directeur exact dezelfde mening hebben. Als ik hier bij mij thuis iemand heb die een oprit kan liggen aan 100 per uur op 2 dagen en een andere aan 60 per uur op 4 dagen, met indentiek dezelfde afwerkingsgraad, pak ik die kerel van 100 per uur .

Maar zoals gezegd, als er in het weekend eens iets moet gebeuren of op verlof gaat hij er wel van uit dat ik dat binnen redelijke termijn oplos. indertijd was er eens een stroompanne vanuit het datacenter en dan heb ik telefonisch moeten uitleggen hoe ze heel de server cluster fysiek moesten opzetten om dan vanuit Egypte met derdewereld internet over vpn heel de boel terug operationeel te krijgen.
ik krijg daar dan ook geen recup voor of dubbel betaald of iets anders.

Laatst bewerkt:
Heb deze discussie al met anderen gevoerd en ik begrijp ook uw standpunt.
Het enige wat mij dan stoort is dat het woord ' opslag ' eigenlijk aan betekenis verliest.
Hoe maak ik dan duidelijk aan mijn werkgever dat ik een koopkrachtverhoging wens en geen koopkrachtbehoud?
Want ik kan morgen naar mijn werkgever stappen en zeggen ik wil opslag en die kan doodleuk antwoorden die heb je al gehad.
Dat is de onderhandeling die tussen jou en je werkgever plaats kan vinden.
Maar akkoord hoor, het Belgisch systeem is weinig flexibel en laat voor beide partijen (werkgever - werknemer) weinig opties om gewoon vriendelijk uit elkaar te gaan.
Als beide partijen elkaar niet vinden dan is dat een reden om uit elkaar te gaan, no hard feelings...
Jij wil "echte" opslag, je werkgever wil ze niet geven. OK als de afweging voor jou is dat je dan de voorwaarden niet meer goed genoeg vindt dan stap je gewoon op....

In België zit iedereen vast in barema's, verworven voordelen, automatische indexaties,.... Al vaak gezien dat mensen uitgeblust zijn of liever zouden vertrekken maar ze willen hun voordelen niet opgeven.... Omgekeerd laten werkgevers bepaalde werknemers maar zitten op hun job omdat het te veel kost om ze te ontslaan etc, ook niet goed.

Eerste update sinds 9Lives:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j (voor aanvang studies enkele jaren gewerkt en gereisd)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: Programma Manager
Anciënniteit: 6 maanden in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 7.350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 4.000
Nettovergoedingen: 240
BedrijfsGSM/laptop: Gsm+abo
Maaltijdcheques: 8eur
Ecocheques: 250eur
Groepsverzekering (deel werkgever%): +-6.8%
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus obv doelstellingen - tot 15% van jaarinkomen + CAO90 bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 8km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, wagen categorie Mercedes EQC/Tesla Model Y/...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): +7
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: Bij bepaalde deadlines
Telewerk (buiten corona-periode): Ja (1-2 dagen)
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Eerste update sinds 9Lives:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j (voor aanvang studies enkele jaren gewerkt en gereisd)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: Programma Manager
Anciënniteit: 6 maanden in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 7.350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 4.000
Nettovergoedingen: 240
BedrijfsGSM/laptop: Gsm+abo
Maaltijdcheques: 8eur
Ecocheques: 250eur
Groepsverzekering (deel werkgever%): +-6.8%
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus obv doelstellingen - tot 15% van jaarinkomen + CAO90 bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 8km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, wagen categorie Mercedes EQC/Tesla Model Y/...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): +7
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: Bij bepaalde deadlines
Telewerk (buiten corona-periode): Ja (1-2 dagen)
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja
:love2: zonder twijfel één van de beste en meest gebalanceerde pakketten die ik hier al heb gezien.

Terug
Bovenaan