Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dus als ik dat dus goed lees van @Renegadexxripxx gaat deze compleet overbetaalde (dixit @mac-bc) ir. einde carrière aan 6300 bruto zitten. Slecht vind ik dat niet, maar als je dan ziet dat het over een ir. gaat is dat toch echt verre van competitief met een functie in de privé, waar daar nog wel enkele mooie extralegale voordelen bijkomen?

Je moet ceteris paribus vergelijken.

Je kunt enkel vergelijken met mensen in de privé die 0,0 moeite doen om hogerop te geraken en 0,0 moeite doen om opslag te krijgen. Want dat moet je bij de overheid ook niet doen om toch dergelijke loonstijging zomaar op een schoteltje gepresenteerd te krijgen. De fout die telkens gemaakt wordt is de stelling dat je "in de privé veel meer kan verdienen". En dat klopt ook. Kan. Kan. KAN. Als je moeite doet. Als je overuren doet. Als je boven het gemiddelde uitsteekt. Enzovoort. Dat hoeft allemaal niet bij de overheid.

Klopt het cliché dan niet gewoon dat je bij de overheid een goed pensioen hebt en een eerder vlakke loopbaan in vergelijking met de private sector?

Overigens, 42 verlofdagen is mooi, maar dat dan weer wegzetten als amper werken of halftijds of welke onzin...mag ik dat ironisch vinden komende van de persoon die hier niet snapt hoe mensen een leven met een job gecombineerd krijgen? Ik ken mensen in de petrochemie die daar ook aan komen, gewoon door ADV-dagen. Zo zullen er nog wel sectoren zijn.

Aaaaah, de petrochemie. Want iedereen weet natuurlijk dat dat de referentie is voor de privé. :sarcastic:

Opnieuw de fout dat je niet ceteris paribus vergelijkt.
- Vlaamse Overheid: 35 dagen verlof + 5 tussen kerst en nieuw + Vlaamse feestdag + dag van de dynastie = 42 dagen verlof / jaar voor een standaard 38u werkweek.
- Privé: 20 dagen verlof voor een standaard 38u werkweek.

Dat is meer dan het dubbel.

Uiteraard kun je in de privé extra ADV-dagen bij elkaar sprokkelen door extra uren te werken bovenop de 38u. Maar dat hoeven ambtenaren helemaal niet te doen, dus dat is een valse vergelijking. En dat staat nog los van het feit dat de meeste mensen in de privé sowieso meer dan 2 uur overuren doet per week maar daar heb ik het zelfs nog niet over.

Stop zelfs eens met zeveren

Vlaamse overheid start je aan 4046 euro (maar dat zal ten tijde van uw jobatlink wel lager geweest zijn). Dus 750 euro bruto meer

Maar in de prive heb je veel meer voordelen die dat vaak volledig compenseren hoor (wagen, nettovergoedingen, ..) en qua verlof moet je echt niet zoveel onderdoen (32 vs 35 + tss kerst/nieuw gesloten)

En dat je als ambtenaar op uw lui gat zit en in de prive keihard moet werken is ook een riedeltje dat niet klopt
Er zijn in beide jobs waar je keihard moet werken en in beide jobs dat je op uw lui gat kan zitten

Zelfde fout als hierboven.

Zelfde fout als hierboven.
Nee jij maakt de fout.

Bij mijn vorige WG waren er mensen die hun opslag voor 40j vast lag ongeacht hun prestaties bv

Mijn vriendin is ambtenaar, heeft minder verlof en werkt langere dagen. Iets hoger brutoloon dankzij haar master (ik heb bachelor) maar ik heb wagen die dat volledig compenseert

Dat is inderdaad door een compleet gebrek aan efficiëntie en performantie.
No offense, maar ga jij nu echt uw ervaringen in de prive gebruiken om te stellen dat men daar wel efficiënt en performant is?

Een paar dagen terug was je nog aan het klagen dat de CEO u moet bellen terwijl je met de kleine bezig bent en dat die dan blijkbaar verwacht dat je dat kind terzijde schuift omdat zijn rommel niet goed georganiseerd is. Tenzij ik me vergis ben jij niet on-call.

Dat is niet performant en efficiënt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: tso informaticabeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar bij zelfde werkgever, 8j in totaal
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: IT manager/ verantwoordelijke / systeembeheerder als enige IT profiel in een bedrijf van +-100 werknemers.
Anciënniteit: 6 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30 ofzo idk, genoeg tijd om op kalme momenten eens een spelletje op te starten :D. toen ik hier begon met werken was onze IT omgeving een zinkend schip met veel stress en overuren. nu is het bijna automatische piloot .

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +- 3500 ( opslag geplanned van ten minste 5% in 2023 als ze terug content zijn van mij)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): net iets meer dan 2400€
Nettovergoedingen: 160€ per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm naar keuze. ik beheer het it budget en niemand boeit het aan wat ik het uitgeef. heb een 1000€ hp elitebook + een iphone se2020 maar ik kon mij evengoed een zotte gaming laptop kopen als ik dat echt wil met een smartphone van 1000€. gewoon niet nodig want desktop thuis.
Maaltijdcheques: 8€ / dag
Ecocheques: 250/ jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5.5%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
cafetariaplan van 2k per jaar vrij te besteden aan pc materiaal/kantoormateriaal/ mobiliteit

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: sporadisch
Verplaatsingsvergoedingen: als ik met eigen wagen rijd
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
mogelijk met cafetariaplan of bruto loonruil. maar trein abbo is gratis + we hebben al eigen aangekochte degelijke wagen ( mazda cx-5 2020- full option) waar vrouw mee rijd.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 18 ( heb er dit jaar 45 omdat ik er wat mocht meenemen van vorig jaar)
Vrijheid om verlof te nemen:ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk :nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zelden. ik ga binnekort 3 weken naar thailand en dan doe ik mijn laptop af en toe eens open maar meestal trekt een jobstudent het wel. projecten en aanwervingen worden die 3 weken uitgesteld.
Hoe vaak overuren te presteren: sporadisch eens in het weekend of na de uren, wordt ruim gecompenseerd door doordeweeks wat vaker te stoppen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: niet echt. wel de standaard IT verantwoordelijkheden : budget- security - perfomantie - ...

bovengemiddeld loon gezien diploma en heel chille job met veel thuiswerk en een pak extra legale voordelen. hoef zeker niet te klagen. de bedrijfwagen mis ik maar is geen ramp. sta er ook niet voor te springen om 2 keer per week op en af anderhalf u in de file te staan.

krijg regelmatig telefoon van recruiters en headhunters voor iets beter betaalde jobs + bedrijfswagen maar daarvoor ga ik mijn kloten niet afdraaien in een of ander shitty consultancy bedrijf. Nu sta ik elke dag met een glimlach op, ik kom toe wanneer ik wil, vertrek wanneer ik wil en doe wat ik wil. Ze zijn hier super flexibel en het enige dat boeit is dat mijn werk af is. hoe ik het doe en hoe rap ik het doe is mijn probleem.

dat is mij meer waard dan een dikke audi/ bmw onder mijn gat en 500 euro bruto meer.

Laatst bewerkt:
indexatie is wel degelijk een opslag,
i lolled! :P
Ben je werkgever of werk je bij de vakbond? :P
Want met deze uitspraak is het echt wel zeer onduidelijk :P

Het ergste is dat er effectief werkgevers zijn die dit zo verkopen. Index is geen opslag maar is iets wat gewoon vastligt en de werkgever moet geven.

i lolled! :p
Ben je werkgever of werk je bij de vakbond? :p
Want met deze uitspraak is het echt wel zeer onduidelijk :p

Het ergste is dat er effectief werkgevers zijn die dit zo verkopen. Index is geen opslag maar is iets wat gewoon vastligt en de werkgever moet geven.
Het is idd iets dat hij moet geven: wettelijk verplichte opslag!

i lolled! :P
Ben je werkgever of werk je bij de vakbond? :P
Want met deze uitspraak is het echt wel zeer onduidelijk :P

En wat denk je dat dan opslag zou zijn? Kan een sectorale cao dan nooit een opslag regelen? Levert een verhoging van het minimumloon dan voor niemand opslag op? Tuurlijk wel.

Je moet ceteris paribus vergelijken.

Je kunt enkel vergelijken met mensen in de privé die 0,0 moeite doen om hogerop te geraken en 0,0 moeite doen om opslag te krijgen. Want dat moet je bij de overheid ook niet doen om toch dergelijke loonstijging zomaar op een schoteltje gepresenteerd te krijgen. De fout die telkens gemaakt wordt is de stelling dat je "in de privé veel meer kan verdienen". En dat klopt ook. Kan. Kan. KAN. Als je moeite doet. Als je overuren doet. Als je boven het gemiddelde uitsteekt. Enzovoort. Dat hoeft allemaal niet bij de overheid.

Ja, een ir. gaat heel veel moeite moeten doen om zo'n lonen te overtreffen in de privé, echt. Misschien als hij enkel in een KMO blijft werken in West-Vlaanderen of Limburg. Je blijft toch vooral steken in het cliché van de hyperperformante privé tegenover de overheid van de collega's.

Aaaaah, de petrochemie. Want iedereen weet natuurlijk dat dat de referentie is voor de privé. :sarcastic:

Opnieuw de fout dat je niet ceteris paribus vergelijkt.
- Vlaamse Overheid: 35 dagen verlof + 5 tussen kerst en nieuw + Vlaamse feestdag + dag van de dynastie = 42 dagen verlof / jaar voor een standaard 38u werkweek.
- Privé: 20 dagen verlof voor een standaard 38u werkweek.

Dat is meer dan het dubbel.

Uiteraard kun je in de privé extra ADV-dagen bij elkaar sprokkelen door extra uren te werken bovenop de 38u. Maar dat hoeven ambtenaren helemaal niet te doen, dus dat is een valse vergelijking. En dat staat nog los van het feit dat de meeste mensen in de privé sowieso meer dan 2 uur overuren doet per week maar daar heb ik het zelfs nog niet over.

Als jij deze vacature mag gebruiken om wat loze vooroordelen over ambtenaren te veralgemenen, denk ik dat ik als vergelijkingspunt de grote chemische sector in Vlaanderen mag nemen ja. Sowieso lijkt er mij nog wel een hoop speelruimte voor je aan het wettelijk minimum vsn 20 dagen zit. Die ADV-dagen zijn er, afhankelijk van de CAO, net door 38 uur te werken terwijl een voltijdse betrekking minder is. En als iedereen volgens jou standaard overuren doet, dan zou ik toch eens rondkijken.

Het is toch gewoon een zuivere opslag?
Jouw werkgever kan er toch helemaal niets aan doen dat een kilogram bloem nu meer kost in de supermarkt?
In een ander land zou jij vaststellen dat je op het einde van de maand minder over houdt omdat je winkelkar duurder is geworden.
Jij zou dan aan je baas OPSLAG gaan vragen...

Laatst bewerkt:
Het is toch gewoon een zuivere opslag?
Jouw werkgever kan er toch helemaal niets aan doen dat een kilogram bloem nu meer kost in de supermarkt?
In een ander land zou jij vaststellen dat je op het einde van de maand minder over houdt omdat je winkelkar duurder is geworden.
Jij zou dan aan je baas OPSLAG gaan vragen...
Met die nuance dat hij volgens de sectoriale CAO verplicht is die indexering van uw loon toe te passen.
Als uw bedrijf werkt met barema’s dan krijg je ook een opslag bij het ingaan van een nieuw jaar.
Een opslag lijkt me vooral een middel om mensen te belonen voor hun inzet. De toepassingen van het barema of de indexatie van het loon die ben je verplicht om te geven ongeacht of de werknemer zijn kloten schuurt of echt zijn best doet.
Niet werken met individuele opslag en dus enkel toepassing indexatie en/of barema heeft zijn voordelen, maar heeft ook nadelen.

Vriend van me zijn bedrijf werkt met barema’s en maandelijkse indexatie. Dat is goed en eerlijk want transparant en duidelijk hoeveel opslag je jaarlijks vanuit het barema krijgt.
Je wordt beloont als je het bedrijf trouw blijft.
Eenmaal in uw barema jaarlijkse stijging. Tot daar een goed systeem. Heel eerlijk.
Maar als je nu bij uw aanwerving goed onderhandelt en je krijgt om nu maar iets te zeggen 35 jaar anciënniteit terwijl je 35 bent dan verdien je dus veel meer dan een collega van 35 die vanaf zijn 23 daar werkt en als 12 jaar trouw is aan het bedrijf en 12 jaar anciënniteit heeft. Hoe kan je die persoon belonen? Niet, niet mogelijk want je kan niet ineens 20 jaar bijgeven. Conclusie is dus veel frustratie en heel het nut van een eerlijk en transparant systeem op de schop.

Met die nuance dat hij volgens de sectoriale CAO verplicht is die indexering van uw loon toe te passen.
Als uw bedrijf werkt met barema’s dan krijg je ook een opslag bij het ingaan van een nieuw jaar.
Een opslag lijkt me vooral een middel om mensen te belonen voor hun inzet. De toepassingen van het barema of de indexatie van het loon die ben je verplicht om te geven ongeacht of de werknemer zijn kloten schuurt of echt zijn best doet.
Niet werken met individuele opslag en dus enkel toepassing indexatie en/of barema heeft zijn voordelen, maar heeft ook nadelen.

Vriend van me zijn bedrijf werkt met barema’s en maandelijkse indexatie. Dat is goed en eerlijk want transparant en duidelijk hoeveel opslag je jaarlijks vanuit het barema krijgt.
Je wordt beloont als je het bedrijf trouw blijft.
Eenmaal in uw barema jaarlijkse stijging. Tot daar een goed systeem. Heel eerlijk.
Maar als je nu bij uw aanwerving goed onderhandelt en je krijgt om nu maar iets te zeggen 35 jaar anciënniteit terwijl je 35 bent dan verdien je dus veel meer dan een collega van 35 die vanaf zijn 23 daar werkt en als 12 jaar trouw is aan het bedrijf en 12 jaar anciënniteit heeft. Hoe kan je die persoon belonen? Niet, niet mogelijk want je kan niet ineens 20 jaar bijgeven. Conclusie is dus veel frustratie en heel het nut van een eerlijk en transparant systeem op de schop.
Mja, voor mij is dat dus misbruik van het systeem.
Je zou denken dat de werkgever daarmee dan ook slimmer omgaat. Je schakelt die persoon van 35 dan in in diezelfde baremalaag als die al 12 jaar trouw is (of desnoods 1 - 2 hoger of lager) en je maakt gebruik van individuele bonussen om trouw/prestaties te belonen tov elkaar.

En als je niet competitief meer bent, dan moet je eventueel eens nadenken om die barema's aan te passen (op termijn). Aangezien als je met uw barema's niet meer aantrekkelijk bent, dan verlies je ook volk. En het is nu ook niet alsof volk opleiden gratis is...

Stop toch eens allemaal met zeveren. Jezus. Weer de bruto-loon topic op BG als referentie aan het nemen voor de ganse maatschappij zeker?

Gemiddeld startloon burgerlijk ingenieur in 2021: 3.020 euro bruto per maand. Bron: jobat. Je mag er nog 8% inflatie bijdoen, dan zit je nog altijd niet eens aan 3300 bruto.

De Vlaamse Overheid zit dus wel degelijk massaal zijn masters teveel te betalen met geld die er niet is, met ons geld dus. Met geld op de poef, die onze kinderen zullen moeten afbetalen. Zeker als je de schandalig magere output ziet van diezelfde mensen en hun 42 dagen verlof per jaar.

Er is gewoon een continue stroom aan mensen uit de privé die naar de overheid afzakken om het wat rustiger aan te doen. Dat is hun concurrentieel voordeel.
En verderop
Maar als je dan ziet hoe onze overheid niet eens slaagt in zijn kerntaken en welke onmiddellijke directe impact dit heeft op uw leven, dan moeten er toch ogen open gaan? Hoe komt het dat uw kind in de crèche samen met 8 andere kinderen slechts één begeleider heeft?
Ondanks het feit dat iedereen uit de privé ambtenaar wordt

Moet nu wel zeggen: er werken heus wel bekwame mensen bij onze overheden maar op vlak van zelfontplooiing, samenwerking, uitwerken van nieuwe ideeën… zijn structuren, leidinggevenden, policy’s, budgetten … soms een ware gesel. Je bent nu eenmaal op weg met een olietanker natuurlijk.

Mja, voor mij is dat dus misbruik van het systeem.
Je zou denken dat de werkgever daarmee dan ook slimmer omgaat. Je schakelt die persoon van 35 dan in in diezelfde baremalaag als die al 12 jaar trouw is (of desnoods 1 - 2 hoger of lager) en je maakt gebruik van individuele bonussen om trouw/prestaties te belonen tov elkaar.

En als je niet competitief meer bent, dan moet je eventueel eens nadenken om die barema's aan te passen (op termijn). Aangezien als je met uw barema's niet meer aantrekkelijk bent, dan verlies je ook volk. En het is nu ook niet alsof volk opleiden gratis is...
In het bedrijf waar ik over spreek is er geen mogelijkheid om op individuele basis bonussen of loonsverhogingen te geven.
Het enige wat kan is horizontaal door het barema gaan en dus een andere functie gaan vervullen. Want elke functie hangt vast aan een bepaalde klasse of cijfer.

Dus ja de enige manier om mensen in een loonsonderhandeling tegemoet te komen is spelen met anciënniteit.
Een functie hangt altijd vast aan een vaste klasse of cijfer. Men kan ook mensen aannemen in hogere klasse of functie. Maar dat wordt weinig gedaan want met die functies hangt dan weer kennis en dus jubilarisanciënniteit aan vast.

Dat niet mogelijk zijn van individuele bonussen of opslag is trouwens een zet van de vakbonden omdat dit een oneerlijk systeem zou zijn. Waar ik gerust in kan volgen, maar zoals ik al zei introduceert het andere problemen.

Dat verandert niets aan het feit dat het een vorm van opslag blijft. Of de overheid of een sector akkoord het nu oplegt, speelt daar geen rol bij.
Inderdaad, in elk land zonder automatische indexatie maakt dit deel uit van onderhandelingen en komt men een bepaalde opslag overeen om de stijging van de levensduurte te compenseren. Hier krijgt de werkgever dan typisch zelf iets voor in de plaats gezien het onderhandeld wordt. In België vindt iedereen de opslag maar doodnormaal omdat de staat een automatische indexatie oplegt.

Het geld voor die indexatie komt nochtans uit de zakken van de werkgevers, niet die van de staat. De werkgever krijgt niets, zelf niet de goodwill voor het aanpassen van de lonen aan de levensduurte want het is toch verplicht. In plaats daarvan gaat de politiek gaat met de pluimen lopen zoals ze nu doen door geen indexsprong te willen overwegen...

No offense, maar ga jij nu echt uw ervaringen in de prive gebruiken om te stellen dat men daar wel efficiënt en performant is?

Een paar dagen terug was je nog aan het klagen dat de CEO u moet bellen terwijl je met de kleine bezig bent en dat die dan blijkbaar verwacht dat je dat kind terzijde schuift omdat zijn rommel niet goed georganiseerd is. Tenzij ik me vergis ben jij niet on-call.

Dat is niet performant en efficiënt.

Waar the fuck begin jij nu over? Leuk dat je mijn punt komt bevestigen, alleen nogal bizar dat je dat niet lijkt door te hebben.

Ja, mijn CEO belt mij 's morgens al rijdend vanuit zijn auto om zich in enkele kernpunten telefonisch voor te bereiden op de meest efficiënte manier, namelijk door de man te bellen met het meest overzicht en inzicht in het project. Ik maak daar inderdaad tijd voor omdat het om een superbelangrijk project gaat en dringend is, gezien die meeting startte over een half uur. In enkele kernpunten heb ik hem volledig op de hoogte gebracht. En ja, ik doe veel uren.
Is het dus hard werken in de privé? Jazeker, dat is ook mijn punt.

Aan de overheid hadden ze voor diezelfde informatie 5 meetings gehouden, met informatie die bij 2 verschillende project managers had gezeten (omdat die 2 tevreden moesten gehouden worden) en wellicht hadden die niet eens opgenomen 's morgens want de ene zijn werkdag zou nog niet begonnen zijn en de ander had wellicht verlof.

Terug
Bovenaan