Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Een gewoon schoolverlatertje start met meer dan € 4000 bruto bij de Vlaamse Overheid terwijl hij de helft van het jaar verlof heeft?! :wtf: :wtf:

Inderdaad, en dat voor een ingenieur? Dat win je toch nooit van bepaalde privébedrijven? Dan moet je veel meer bieden!
Ter vergelijking: een burgie die ik ken was schoolverlater en heeft getekend bij een niet nader genoemd bedrijf dat voertuigen maakt. Startloon was 4,5K + bedrijfswagen.

Inderdaad, en dat voor een ingenieur? Dat win je toch nooit van bepaalde privébedrijven? Dan moet je veel meer bieden!
Ter vergelijking: een burgie die ik ken was schoolverlater en heeft getekend bij een niet nader genoemd bedrijf dat voertuigen maakt. Startloon was 4,5K + bedrijfswagen.
Paar weken terug meen ik ook een startend Ir bij AMC voor 4,2K, maar denk dan ook dat we hier met zowel 4/4,2 en 4,5K als startloon voor een schoolverlater toch wel de top naderen.

Want wat men vergeet, startloon 4-5K, na 15 jaar is dat dus 10-15K bij normaal verloop.

Nog even en 10K/maand is gewoon, de standaard :wtf:

Paar weken terug meen ik ook een startend Ir bij AMC voor 4,2K, maar denk dan ook dat we hier met zowel 4/4,2 en 4,5K als startloon voor een schoolverlater toch wel de top naderen.

Want wat men vergeet, startloon 4-5K, na 15 jaar is dat dus 10-15K bij normaal verloop.

hoeveel bedrijven hebben een budget die boven het nationale niveau verdeeld wordt? Quasi nihil.
Dat is een interessante stellng. Hoeveel werknemers (in de prive) worden betaald door (uiteindelijk) een bedrijf in het buitenland?

Ik zou eigenlijk denken dat dat er heel veel zijn. Het gaat hier dan wel degelijk over bvb de belgische verstigingen of "subbedrijven" van buitenlandse bedrijven. Het loonbudget van BASF Antwerpen wordt echt wel niet zomaar eventjes in Antwerpen bepaald.

Het bedrijf waar ik werk is op papier een belgische onderneming, maar wel 100% eigendom van een Amerikaanse holding. Onze budgetten worden wel degelijk boven het nationale niveau verdeeld. Het lijkt me toch op z'n minst een verwonderlijke uitspraak dat er zo enorm veel exclusief Belgische bedrijven zouden zijn. Zelfs ongeloofwaardig als je het mij vraagt. Er is natuurlijk een grote offset aan klein zelfstandigen, maar als we de eenmanszaken (maar niet de bestuurdersvennootschappen die "werken" voor een buitenlands bedrijf) dan ook eens uit de optelsom houden, waar zouden we dan eindigen?

Niet overdrijven. Looncurves vlakken ook wel sterk af. Die burgies en bio-ir's die aan +4k bruto starten zullen nooit aan €10-15k bruto geraken puur als senior ingenieur. Ze zullen daarvoor bv. moeten doorgroeien naar leidinggevende posities.

Stop toch eens allemaal met zeveren. Jezus. Weer de bruto-loon topic op BG als referentie aan het nemen voor de ganse maatschappij zeker?

Gemiddeld startloon burgerlijk ingenieur in 2021: 3.020 euro bruto per maand. Bron: jobat. Je mag er nog 8% inflatie bijdoen, dan zit je nog altijd niet eens aan 3300 bruto.

De Vlaamse Overheid zit dus wel degelijk massaal zijn masters teveel te betalen met geld die er niet is, met ons geld dus. Met geld op de poef, die onze kinderen zullen moeten afbetalen. Zeker als je de schandalig magere output ziet van diezelfde mensen en hun 42 dagen verlof per jaar.

Anderzijds bieden ze geen bedrijfswagen aan, dus dan kan het interessanter zijn om voor 3K bruto + auto te gaan in de prive. In die zin vind ik de lonen bij de overheid absoluut niet overdreven.
Lol. Een auto inschatten aan 1000 euro per maand. Daar betaal ik een huis mee af, geen auto. Krijg jij een Ferrari misschien?

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je daar als "gewoon schoolverlatertje" burgelijk ingenieur bouwkunde of ingenieur architect niet zo snel zal aangenomen worden, en ze mogelijk ook wel interne kandidaten hebben.
Neen, ze zeggen het alleen letterlijk.

Precies allemaal heel laks en toegeeflijk voor onze publieke financiën hier. Het is precies alsof niemand er van wakker ligt. Oh wacht, dat is waarschijnlijk ook zo.

Gemiddeld startloon burgerlijk ingenieur in 2021: 3.020 euro bruto per maand. Bron: jobat. Je mag er nog 8% inflatie bijdoen, dan zit je nog altijd niet eens aan 3300 bruto.

Straf resultaat. En toch betalen zelfs de consultancybureaus/studiebureaus - waar de lonen doorgaans lager liggen - vlotjes boven de 3K aan startende burgies.

Precies allemaal heel laks en toegeeflijk voor onze publieke financiën hier. Het is precies alsof niemand er van wakker ligt. Oh wacht, dat is waarschijnlijk ook zo.
Ja, ze zeggen het letterlijk, dat relevante ervaring de voorkeur geniet. Maar schoolverlaters zijn ook goed hoor. Klinkt voor mij vooral als een mooie formulering om genoeg kandidaten te krijgen om van een succesvolle procedure te spreken, waarna een kandidaat die al klaarzat toevallig het best zal aansluiten bij wat gevraagd wordt.

Ik denk dat de echte vraag hier is of i) die vacatures dan allemaal meteen worden opgevuld, en ii) of dit door schoolverlaters gebeurt. Volgens wat ik al heb gehoord van collega's bij bv. de architecten vinden ze moeilijk mensen die een doctoraat willen doen omdat de grote bedrijven in de sector heel hard proberen die net afgestudeerde mensen te lokken. Dan weet ik dus niet of we daar van de mediaanlonen spreken uit je jobat-artikel.

Als de overheid geen aantrekkelijke loonpakketten voorziet voor ingenieurs en informatici, dan komen ze niet. Bij de overheid krijg je een deftig brutoloon en een goed verlofstelsel, maar that's it. Geen auto, geen bonussen, geen voordelige groepsverzekering of aandelenpakketten, ... Allemaal zaken die dergelijke profielen in de privésector wél kunnen scoren.

Overheden geraken momenteel veel makkelijker aan personeel dan bedrijven. Misschien moet men eens beginnen nadenken over hoe dat komt. Er is gewoon een continue stroom aan mensen uit de privé die naar de overheid afzakken om het wat rustiger aan te doen. Dat is hun concurrentieel voordeel. Dus men moet niet doen alsof de lonen ook nog eens perfect concurrentieel moeten zijn, want anders ben je uw eigen privé-bedrijven aan het leegzuigen met het geld van de gemeenschappelijke pot. Zo is het makkelijk natuurlijk.

En waar zit de valse concurrentie? Het lijkt me niet meer dan logisch dat de overheid dergelijke profielen aanwerft voor het beheer van haar infrastructuur. Veel studies en het uitvoerende werk worden gewoon publiek aanbesteed, waar normale concurrentie speelt.

De valse concurrentie zit in het feit dat een overheid geen rendabel bedrijf moet zijn en ze dus met lonen kunnen gooien zoveel ze willen. Meer zelfs; die lonen moeten allemaal betaald worden met gelden afkomstig van dezelfde privé-bedrijven aan wie ze personeel ontlokken. Dàt is de valse concurrentie.

Overigens wordt er al zwaar gesneden in het overheidspersoneel, tot op het punt dat de dienstverlening er onder gaat lijden. Maar dat zal jij dan ongetwijfeld wel weer afdoen als inefficiëntie en luiheid, jij bent ten slotte de hardst werkende mens van België, de Frank Grimes van BG.

Dat is inderdaad door een compleet gebrek aan efficiëntie en performantie.

Ik ken Vlaamse ambtenaren in een dienst die recent nog in de media kwam met grove fouten. Men weet dit prompt aan "jamaar, er werd zwaar gesneden in het overheidspersoneel" en andere bullshit. De realiteit is dat diezelfde persoon gewoon openlijk toegeeft dat ze echt geen hol uitsteekt op haar werk. Gewoon omdat er ook niemand van wakker ligt. Er bestaat geen enkele vorm van KPI's met navenante opvolging. Evaluatiegesprekken zijn voor de bühne. Zolang de interne vrede maar bewaard blijft, is het allemaal ok.

Of denk je dat dat overheidsbeslag van 54% (gecombineerd met zulke tergend lage output) uit de lucht komt vallen?

(Maar ach, het is allemaal zo abstract en ver-van-mijn-bed. Die gemeenschappelijke pot zien we niet. Dat overheidstekort is maar een cijfer. Maar als je dan ziet hoe onze overheid niet eens slaagt in zijn kerntaken en welke onmiddellijke directe impact dit heeft op uw leven, dan moeten er toch ogen open gaan? Hoe komt het dat uw kind in de crèche samen met 8 andere kinderen slechts één begeleider heeft? Hoe komt het dat ons onderwijs wegzakt in onze PISA-rankings? Enzovoort. Is het dan niet eens de moeite om die duurbetaalde ambtenaren wat efficiënter te gaan inzetten waardoor ze met 20% minder verder kunnen of om ze evenredig minder te betalen?)

Laatst bewerkt:
Lol. Een auto inschatten aan 1000 euro per maand. Krijg jij een Ferrari misschien?

Bruto? Laat ons snel rekenen aan 500 netto per maand. Dat is 6000 euro per jaar voor een wagen, inclusief verzekering/taksen/onderhoud/banden/brandstof. Alsof dat zo enorm exuberant is.

Ja, pakweg met een jonge tweedehands Skoda Octavia of iets dergelijks zal dat nog wel afzakken naar 700 bruto ofzo. Of als je echt een oude wagen neemt, nog minder. Ik zou het voordeel dan ook eerder op 700-800 euro bruto inschatten. Maar zo belachelijk is 1000 bruto per maand nu ook niet.

Mja, ik kan me voorstellen dat je dan ook weer heel boos zal zijn wanneer ze zelf niet genoeg volk kunnen aantrekken (en houden) en bijgevolg consultants moeten inhuren die nog een pak duurder zijn dan werknemers die ze 4K/maand moeten betalen.

Ik heb zo een aantal opdrachten gedaan bij klanten in de overheidssfeer die me vertelden dat ze gewoon niet konden optornen tegen de pakketten die consultancybedrjiven aan werknemers gaven, en dat enigszins probeerden te balanceren door dat brutoloon hoog genoeg te maken en daarnaast in te zetten op work-life balans (verlof, flexwerken, ...).

Overheden geraken momenteel veel makkelijker aan personeel dan bedrijven.

Bron? Niet dat ik je niet geloof, maar ik ben wel benieuwd naar de cijfers hierrond.

Mij lijkt de stijging gewoon afgevlakt te worden.

Ik zit momenteel in de maximale loonschaal als non diensthoofd. Mijn loon topt af op ongeveer een 6700-6900€ bruto na x jaar ervaring. Ik heb wel geen bedrijfswagen, maaltijdcheques, extralegale nettovergoedingen (uitgezonderd de telewerkvergoeding van 20€ die binnenkort mogelijks 50€ wordt en het feit dat mijn OV abonnement betaald wordt). En ik ben in 2010 aan 2900€ bruto of zo gestart.

Dat is niet slecht betaald. Dat is zeer zeker niet slecht betaald. Maar excessief lijkt mij dat nu ook weer niet.
Indexatie speelt nu eenmaal mee... en is gewoon 100% transparant bij de overheid. Omdat dit de regels zijn en omdat de toppen afgevlakt worden zodanig dat de anderen wat bij krijgen (dat is het sociale aspect van de overheidsverloning).

In de private sector is die transparantie er minder (om niet te zeggen niet). Waardoor het dan ook perfect mogelijk is, en waarschijnlijk de realiteit, dat zij betaald worden met een lager brutoloon eventueel aangevuld met een rijkelijke extralegaal pakket waardoor het brutoloon natuurlijk ook makkelijker de mogelijkheid heeft om te multiplieëren dan bij de overheid (indexaties uitgezonderd). Het is met een reden waarom in de verloning bij ons het normaal is om te zien : marktconforme verloning in plaats van een verloningsvork.
Hiernaast moeten we ook duidelijk zijn. In de private sector zie je loonsverhogingen van xxx€ afgedwongen worden, door sommigen. Bij de overheid is de loonsverhoging elk jaar een factor xx€. En die is duidelijk en ligt vast zonder discussie (dat is 1 van de redenen die mij heeft doen overstappen naar de publieke sector in plaats van de soms ontransparante regels in de private sector om loonsverhoging te krijgen).

Kortom : de overheid indexeert zijn startlonen transparant. Die transparantie is er gewoon niet bij de bedrijven.
Daarnaast en dit is een belangrijke : de functie waarover gemeld wordt van 4k dit is BELACHELIJK voor een starter... daar kun je zelf simuleren wat einde carrière de verloning is, en deze is bruto 6300€ https://www.vlaanderen.be/werken-voor-vlaanderen/salarissimulator
Lijkt mij toch dat 10-15k toch nog wel redelijk ver weg is... niet ?
En als laatste punt, functies bij de overheid zijn beperkt in aantal (en continu dalend). Dus het moment dat een starter die functie inneemt... dan is die niet meer ter beschikking van de anciens. En als een ancien, ik zeg maar iets een 4x'er of een 5x'er meedoet voor een functie waar die competent voor is... dan blaast die normaliter quasi elke starter omver. Ik begrijp het probleem dan ook eigenlijk niet echt :(.

lol. ik ga veranderen van werk.
Dat krijgen Burgies bij ons toch niet als starter hoor.
3.5k zonder wagen lijkt me realistischer.

jobat agrees :unsure:
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-verdient-een-jonge-ingenieur

The money dus. Een doorsnee pas afgestudeerde burgerlijk ingenieur verdient 3.020 euro bruto per maand. Een industrieel ingenieur 2.800 euro bruto, een bio-ingenieur 2.850 euro. Het gaat hierbij telkens om mediaanwaarden. Werk je als afgestudeerde ingenieur aan een doctoraat, wat in verhouding bio-ingenieurs het vaakst doen, dan mag je rekenen op 2.163 euro per maand. Weet wel dat in het geval van een doctoraat het bruto bedrag gelijk is aan netto.

Ongeveer 85 procent van de jonge ingenieurs vindt dat hun startersloon aan hun verwachtingen beantwoordt.

lol. ik ga veranderen van werk.
Dat krijgen Burgies bij ons toch niet als starter hoor.
3.5k zonder wagen lijkt me realistischer.
Ja maar jij werkt in een studiebureau hé, daar zijn de lonen sowieso lager omdat er daar geschermd wordt met "interessante projecten".
En lagere marges natuurlijk!

Ja maar jij werkt in een studiebureau hé, daar zijn de lonen sowieso lager omdat er daar geschermd wordt met "interessante projecten".
En lagere marges natuurlijk!
'Interessante projecten' daar zijn we vet mee .... :unsure:

zelfs de gedoctoreerden bij ons hebben dat bedrag niet bij aanvang job.
Een wagen krijgen starters pas na een jaar of twee/drie/vier als ze stijgen in functie

Dus als ik dat dus goed lees van @Renegadexxripxx gaat deze compleet overbetaalde (dixit @mac-bc) ir. einde carrière aan 6300 bruto zitten. Slecht vind ik dat niet, maar als je dan ziet dat het over een ir. gaat is dat toch echt verre van competitief met een functie in de privé, waar daar nog wel enkele mooie extralegale voordelen bijkomen?

Klopt het cliché dan niet gewoon dat je bij de overheid een goed pensioen hebt en een eerder vlakke loopbaan in vergelijking met de private sector?

Overigens, 42 verlofdagen is mooi, maar dat dan weer wegzetten als amper werken of halftijds of welke onzin...mag ik dat ironisch vinden komende van de persoon die hier niet snapt hoe mensen een leven met een job gecombineerd krijgen? Ik ken mensen in de petrochemie die daar ook aan komen, gewoon door ADV-dagen. Zo zullen er nog wel sectoren zijn.

Stop toch eens allemaal met zeveren. Jezus. Weer de bruto-loon topic op BG als referentie aan het nemen voor de ganse maatschappij zeker?

De Vlaamse Overheid zit dus wel degelijk massaal zijn masters teveel te betalen met geld die er niet is, met ons geld dus. Met geld op de poef, die onze kinderen zullen moeten afbetalen. Zeker als je de schandalig magere output ziet van diezelfde mensen en hun 42 dagen verlof per jaar.
Stop zelfs eens met zeveren

Vlaamse overheid start je aan 4046 euro (maar dat zal ten tijde van uw jobatlink wel lager geweest zijn). Dus 750 euro bruto meer

Maar in de prive heb je veel meer voordelen die dat vaak volledig compenseren hoor (wagen, nettovergoedingen, ..) en qua verlof moet je echt niet zoveel onderdoen (32 vs 35 + tss kerst/nieuw gesloten)

En dat je als ambtenaar op uw lui gat zit en in de prive keihard moet werken is ook een riedeltje dat niet klopt
Er zijn in beide jobs waar je keihard moet werken en in beide jobs dat je op uw lui gat kan zitten

Dus als ik dat dus goed lees van @Renegadexxripxx gaat deze compleet overbetaalde (dixit @mac-bc) ir. einde carrière aan 6300 bruto zitten. Slecht vind ik dat niet, maar als je dan ziet dat het over een ir. gaat is dat toch echt verre van competitief met een functie in de privé, waar daar nog wel enkele mooie extralegale voordelen bijkomen?

Klopt het cliché dan niet gewoon dat je bij de overheid een goed pensioen hebt en een eerder vlakke loopbaan in vergelijking met de private sector?

Overigens, 42 verlofdagen is mooi, maar dat dan weer wegzetten als amper werken of halftijds of welke onzin...mag ik dat ironisch vinden komende van de persoon die hier niet snapt hoe mensen een leven met een job gecombineerd krijgen? Ik ken mensen in de petrochemie die daar ook aan komen, gewoon door ADV-dagen. Zo zullen er nog wel sectoren zijn.
Ik moet eerlijk zijn dat je ook nog moet rekening houden met het feit of er doorgroei (dus in de klasse, niet naar een diensthoofd functie of zo) mogelijk is. Maar ik heb eerlijk waar geen flauw benul hoe dat exact in zijn werk gaat bij de vlaamse overheid en welke loonschaal ik dan moet kiezen.

Ik gok op A124... na 27 jaar dienst in de overheid en in dat geval eindig je op 7.749,15 al aangepast aan de huidige inflatie. https://www.vlaanderen.be/werken-voor-vlaanderen/salarissimulator
Bij de federale overheid voor mijn maximale schaalcategorie NA25 (die ik nu nog niet heb, kzit ergens in de NA22 of 23): 6.829,96 euro. En dat is rekening houdende met de huidige indexatie. Enkel diensthoofden zijn bij ons A3. Divisiehoofden zijn A4. En daarna heb je bij ons het management (verdeling van N, N-1, N-2) https://fedweb.belgium.be/nl/verloning_en_voordelen/wedde/calculator

PS : dit wil wel zeggen dat alles wat vlaanderen zelf doet, beter is. De verloning is dat in ieder geval al wel :roflol:

Al die onzin rond privé vs overheid. Alsof je dat in een vacuüm kan bekijken. Je moet de jobs die de overheid aanbiedt ook nog graag doen he. Je kan puur kijken naar loonkost en vakantiedagen en extralegale voordelen en bla bla maar wat als je de job nu gewoon niet graag doet? Plezant hoor, dan zit je daar lekker statutair in je toren in Brussel. Veel meer gouden kooi dan dat wordt het niet. Je kan toch enkel maar specifieke vacatures met elkaar vergelijken?

Daarbovenop, hoge brutoweddes, wat maakt dat uit. Dat wordt door onze progressieve belasting zodanig afgevlakt dat het op een bepaald punt bijna de moeite niet meer is om nog meer bruto te krijgen. Plus wat heb je nog extra nodig? Iedere keer dat ik opslag krijg is het gewoon meer geld om op de hoop te gooien. Geen enkele actieve poster in deze thread heeft geldzorgen. Op een bepaald punt is het sop de kolen toch niet meer waard?

Terug
Bovenaan