Dus als ik dat dus goed lees van @Renegadexxripxx gaat deze compleet overbetaalde (dixit @mac-bc) ir. einde carrière aan 6300 bruto zitten. Slecht vind ik dat niet, maar als je dan ziet dat het over een ir. gaat is dat toch echt verre van competitief met een functie in de privé, waar daar nog wel enkele mooie extralegale voordelen bijkomen?
Je moet ceteris paribus vergelijken.
Je kunt enkel vergelijken met mensen in de privé die 0,0 moeite doen om hogerop te geraken en 0,0 moeite doen om opslag te krijgen. Want dat moet je bij de overheid ook niet doen om toch dergelijke loonstijging zomaar op een schoteltje gepresenteerd te krijgen. De fout die telkens gemaakt wordt is de stelling dat je "in de privé veel meer kan verdienen". En dat klopt ook. Kan. Kan. KAN. Als je moeite doet. Als je overuren doet. Als je boven het gemiddelde uitsteekt. Enzovoort. Dat hoeft allemaal niet bij de overheid.
Klopt het cliché dan niet gewoon dat je bij de overheid een goed pensioen hebt en een eerder vlakke loopbaan in vergelijking met de private sector?
Overigens, 42 verlofdagen is mooi, maar dat dan weer wegzetten als amper werken of halftijds of welke onzin...mag ik dat ironisch vinden komende van de persoon die hier niet snapt hoe mensen een leven met een job gecombineerd krijgen? Ik ken mensen in de petrochemie die daar ook aan komen, gewoon door ADV-dagen. Zo zullen er nog wel sectoren zijn.
Aaaaah, de petrochemie. Want iedereen weet natuurlijk dat dat de referentie is voor de privé.
Opnieuw de fout dat je niet ceteris paribus vergelijkt.
- Vlaamse Overheid: 35 dagen verlof + 5 tussen kerst en nieuw + Vlaamse feestdag + dag van de dynastie = 42 dagen verlof / jaar voor een standaard 38u werkweek.
- Privé: 20 dagen verlof voor een standaard 38u werkweek.
Dat is meer dan het dubbel.
Uiteraard kun je in de privé extra ADV-dagen bij elkaar sprokkelen door extra uren te werken bovenop de 38u. Maar dat hoeven ambtenaren helemaal niet te doen, dus dat is een valse vergelijking. En dat staat nog los van het feit dat de meeste mensen in de privé sowieso meer dan 2 uur overuren doet per week maar daar heb ik het zelfs nog niet over.
. toen ik hier begon met werken was onze IT omgeving een zinkend schip met veel stress en overuren. nu is het bijna automatische piloot .