Tax on Web 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik hoop dat ze bij de fiscus dit jaar rapper werken dan bij de energiepremie afdeling. Ik heb deze week mijn goedkeuring gekregen voor energie pakket nov Dec 2022 ... :-😮

Ik hoop dat ze bij de fiscus dit jaar rapper werken dan bij de energiepremie afdeling. Ik heb deze week mijn goedkeuring gekregen voor energie pakket nov Dec 2022 ... :-😮
Dat heeft deels ook te maken met de energieleverancier. Veel overgeschakeld tussen leveranciers?

Wij vannacht enkel de onroerende voorheffing gekregen, € 1.145,28 te betalen. De personenbelasting zitten we wel op te wachten, daar moeten we normaal € 19.108,74 terugkrijgen :)

Wij vannacht enkel de onroerende voorheffing gekregen, € 1.145,28 te betalen. De personenbelasting zitten we wel op te wachten, daar moeten we normaal € 19.108,74 terugkrijgen :)
Amai, ook serieus kunnen verhogen sinds uw eerste berekening... :biglaugh:
Al handmatig mijn belastingen berekend en zou 10k terugkrijgen. Ik klaag niet :)

Hoeveel is er daarvan dan ongeveer te wijten aan uw bijberoep dat verlieslatend is?

Dat heeft deels ook te maken met de energieleverancier. Veel overgeschakeld tussen leveranciers?

Nop, luminus en al 2y hetzelfde contract. Jan Feb Mar was wel automatisch in orde...

Amai, ook serieus kunnen verhogen sinds uw eerste berekening... :biglaugh:

Hoeveel is er daarvan dan ongeveer te wijten aan uw bijberoep dat verlieslatend is?
Het meeste, denk zo'n 15k. Maar met momenteel 33k geschatte inkomsten voor 2023 en momenteel zo'n 22k voorziene kosten in 2023, klaag ik niet, want door de grote afschrijvingen op een woning (die niet echt waarde verliest) is dat mooi rendabel :).

Het meeste, denk zo'n 15k. Maar met momenteel 33k geschatte inkomsten voor 2023 en momenteel zo'n 22k voorziene kosten in 2023, klaag ik niet, want door de grote afschrijvingen op een woning (die niet echt waarde verliest) is dat mooi rendabel :).
Mooi!

Prijs van de woning zal inderdaad geen waarde verliezen, zeker als je gaandeweg ook verbeteringen aanbrengt.
De grondwaarde zal hoe dan ook geen waarde verliezen en enkel stijgen in waarde, maar die is dan ook niet afschrijfbaar.

Ik heb de fiche vannacht ook ontvangen.

EChter bij nazicht woonbonus ( gewestelijke verminderingen voor 2015 - eigen woning ) merk ik op dat bij code 4370 een bedrag staat van 1140 euro.
Maar enkel bij mij en niet bij partner.

Echter bovenaan de fiche by code 3370 staat wel 2280 euro

Getrouwd

Laatst bewerkt:
ook ontvangen, uitzonderlijk vroeg toch wel en niet bijzonder vroeg neergelegd (7 juli 2023)

Nog eens gekeken:

Aanslagbiljet 2022: 28 februari 2023
Aanslagbiljet 2023: 11 augustus 2023

Soit, ik klaag niet. :)

edit: de beginpost nog eens gelezen en blijkbaar te koppelen aan de "complexe aangifte" die we hebben (loon bedrijfsleider). Ik vond al dat de boekhouder zat aan te dringen om ze neer te leggen voor de particuliere deadline terwijl het vorig jaar ergens in september was dat ze werd neergelegd.

Ze komen hun woord wel na

Laatst bewerkt:
Ik heb de fiche vannacht ook ontvangen.

EChter bij nazicht woonbonus ( gewestelijke verminderingen voor 2015 - eigen woning ) merk ik op dat bij code 4370 een bedrag staat van 1140 euro.
Maar enkel bij mij en niet bij partner.

Echter bovenaan de fiche by code 3370 staat wel 2280 euro

Getrouwd

Je bedoelt aanslagbiljet, vermoed ik? Niet "fiche".
Wat bedoel je bovenaan en nazicht?

In de "gegevens" gedeelte wordt getoond wat je aangegeven hebt.
In de "berekening" gedeelte wordt het effect getoond.

De 2.280 aangegeven levert 1.140 euro belastingvermindering op bij wijze van spreken.

Moet ook wel oppassen met de verandering omtrent genderneutraliteit. Dat kan zijn dat jij nu "rechts" staat in plaats van links. De oudste van de twee staat links onafhankelijk van geslacht.

Nee, 1.140€ is de effectieve belastingvermindering.
Dit bedrag zou je meer moeten betalen of minder terug krijgen als code 3370 er niet zou op staan.

Na jaren terug te krijgen, moet ik dit jaar betalen. Weliswaar maar €60.
Heb geen lening meer, is dus enkel nog pensioensparen, geen andere aftrekposten. 't Zal wel correct zijn zeker.

Wel een vraag:
we hebben een poetsvrouw met dienstencheques. Wordt betaald van de gemeenschappelijk rekening en op de belastingsbrief van mijn vriendin ingevuld.
Aangezien dit gemeenschappelijk is, wil zij dit bedrag ook op de gemeenschappelijke rekening zetten.
Is er een makkelijke manier om dit bedrag terug te vinden/te berekenen?
Ze heeft nu vergeleken met haar afrekening van vorig jaar, aangezien dat de enige veranderde factor was, en dat verschil "aangenomen" als teruggave deel van de dienstencheques.
We hebben ook een dochter van bijna 1 die sinds april dit jaar naar de kinderopvang gaat. Zij staat ten laste bij mijn vriendin en het bedrag van de kinderopvang zal ook ingevuld worden op de belastingsbrief van mijn vriendin. Hiervoor is er belastingsvermindering.
En zo zullen er nog veranderende factoren zijn waardoor dit (vergelijking met vorig jaar) niet echt zal (blijven) werken.
Voor mij is zo'n aangifte chinees. Ik ben blij dat ik altijd overal de juiste dingen heb ingevuld (ik heb ook jaren met een boekhouder gewerkt, o.a. toen ik zelfstandige was)
Maar ergens moet dit toch vermeld worden zodat we daarmee verder kunnen, al dan niet nog na een bepaalde berekening?
Hoe kunnen we uit de berekening van de personenbelasting afleiden welk bedrag (ongeveer, hoeft uiteraard niet tot op de eurocent juist te zijn) op de gemeenschappelijke rekening moet gezet worden?
Mij boeit het allemaal niet zo, maar mijn vriendin wil dit graag correct doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan