Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

Dat we een andere visie hebben op het beste beleid, lijkt me duidelijk, en is natuurlijk ook geen probleem. Maar hoe is er iets geboycot of iets van "belang van de democratie"?

Het belang van de democratie is dat er een meerderheid wordt gevormd. Die vertegenwoordigt de meerderheid van de bevolking. Ik blijf het een zeer vreemd gegeven vinden om juist daar tegenin te gaan. Voor de democratie hoop ik dat er een coalitie gevormd wordt die een beleid voert dat je kunt verwachten als je hun partijprogramma's samen legt. "Voor de democratie" vind ik dat zowat het belangrijkste. "Voor de democratie" vind ik het logisch dat die partijen samengaan die van elkaar verwachten dat ze het meeste overeen komen en dat ze zelf zo hun coalitie vormen zodat ze optimaal in programma kunnen uitvoeren.

Het is logisch dat bepaalde partijen niet goed matchen, zoals hierboven toch ook duidelijk is, is dat bepaalde partijen veel dichter bij elkaar aansluiten dan anderen. Zoals je zelf kunt doen bij de vrt stemtest, kun je ook nog zelf wat extra gewicht aan bepaalde zaken hangen. Maar zoals je zelf ook kunt zien in de stemtest, je zult verre van een optimaal gegeven blijven. Veel hoger dan +-80% overeenkomst heb ik hier niet zien passeren, en dat is dan maar tussen één persoon & één partij. Als er meer water bij de wijn gedaan moet worden, dan zal het inderdaad nog lager zijn.

Het cordon tegen VB is toch een beetje een boycot ?

Dat een partij er niet mee in zee wil is 1 ding. Maar de partijen 'mogen' niet met hun samenwerken op eender welk niveau omdat ze dan ook geboycot kunnen worden op andere niveaus.

Bijvoorbeeld PS die zegt dat als NVA iets met VB vormt op Vlaams niveau dat ze niet meer met NVA in zee gaan op federaal is toch wel wat ondemocratisch ?

Ook gewoon de hele druk naast de politiek van media/vakbond/etc. om het cordon niet te verbreken is toch ook niet 100% kosher. Ergens is de grens van waar politieke bemoeienis not done is. Zoals bijvoorbeeld een hele grote werkgever die campagne zou voeren op de werkvloer voor bijvoorbeeld NVA of VB toch ook not done is in mijn opinie.
 
Het cordon tegen VB is toch een beetje een boycot ?

Dat een partij er niet mee in zee wil is 1 ding. Maar de partijen 'mogen' niet met hun samenwerken op eender welk niveau omdat ze dan ook geboycot kunnen worden op andere niveaus.

Bijvoorbeeld PS die zegt dat als NVA iets met VB vormt op Vlaams niveau dat ze niet meer met NVA in zee gaan op federaal is toch wel wat ondemocratisch ?

Ook gewoon de hele druk naast de politiek van media/vakbond/etc. om het cordon niet te verbreken is toch ook niet 100% kosher. Ergens is de grens van waar politieke bemoeienis not done is. Zoals bijvoorbeeld een hele grote werkgever die campagne zou voeren op de werkvloer voor bijvoorbeeld NVA of VB toch ook not done is in mijn opinie.
Partijen mogen er zeker mee samenwerken. Maar ze kiezen er voor om dat niet te doen. Het gewicht van "boycotten als..." is over het algemeen heel beperkt, imho. Maar ik ga wel akkoord dat zaken van één niveau qua coalitievorming laten afhangen van een ander niveau, over het algemeen niets is wat ik steun. Ik snap dat bepaalde zaken soms wel verbonden zijn en ik begrijp overigens ook wel dat dit gezegd wordt, maar vraag me dan tegelijkertijd ook wel af, wat daar het gewicht weer van is dat er achter zit. Als puntje bij paaltje komt zou dat nooit als enige bepalend mogen zijn.

Als je spreekt van "druk van media", dan ben ik benieuwd wat je hiermee bedoelt, dit heb ik nog nooit, nimmer, gezien.
Van vakbonden is het gedeeltelijk normaal dat ze zich niet achter partijen scharen die hun belangen niet dienen. Zo zullen alle belangengroepen zich voor wel ergens voor uitspreken. Zo zal VOKA zich waarschijnlijk niet achter de PVDA scharen, logisch toch?

Ik ga wel akkoord dat "de manier waarop" niet ideaal is. Men zou het beter anders definiëren, netzoals men bv. bij een corrigerend gesprek van een werknemer beter niet hebt over "de persoon" maar over "de handelingen van de persoon". Het is immers doodnormaal dat een partij die discrimineert en bepaalde wetten van de mens aan de kant wilt schuiven geen gewenste coalitiepartner is voor de meeste partijen. Er is niets mis met te zeggen "Ik zal nooit samenwerken met een partij die X, Y & Z opneemt in zijn programma of hier voor opkomt." En dat is eigenlijk waar het op neerkomt. Maar gewoon slecht verwoord. Die voorwaardelijkheid is echter wel belangrijk, want als Vlaams Belang dat gedeelte van zijn programma zou laten vallen, dan zullen de meeste partijen daar geen probleem mee hebben (en dit geloofwaardig kan maken, natuurlijk). Al zal dat realistisch gezien natuurlijk nooit gebeuren.

Maar met die uitspraak an sich, daar is niets ondemocratisch aan.
 
Ik ben alvast uitermate benieuwd wat de reacties gaan zijn wanneer een eerste coalitie met VB gesmeed wordt.
 
Ik ben alvast uitermate benieuwd wat de reacties gaan zijn wanneer een eerste coalitie met VB gesmeed wordt.
Die is er al. Je hebt niet alleen van die fusiepartijen, maar in enkele politieke besturen is er ook al een samenwerking. OCMW-raden, of bij voorstellen die anders niet gestemd raken.

Het idee van het cordon is maar dat. Een idee. En dat bestaat nog, omdat het VB het niet anders wil.
 
Op de verschillende testen komt Vooruit toch wel erg hoog bij mij en is NVA helemaal weggezakt, terwijl ik in het verleden zo goed als altijd NVA heb gestemd (behalve Europees Open-VLD denk ik). Ik merk ook aan mijn persoon dat ik aan het opschuiven ben de laatste jaren.

Eigenlijk is enkel de test van VRT et al. de moeite omdat je achteraf nog de losse standpunten kan nalezen. Zo ontdek je ook vaak dat een partij (of ikzelf) de vragen wat anders interpreteer, of dat een gegeven 'oneens' standpunt je eigenlijk ook als 'eens' kan zien.

Ik neig nu Europees toch vooral richting Volt. Vlaams dan Vooruit en federaal nog te bezien. Als ik het goed heb komt Volt niet op in Limburg, maar Blanco wel die ook nog overweeg.

Nog minder 8 weken mannekes, heerlijk :love:
 
Die is er al. Je hebt niet alleen van die fusiepartijen, maar in enkele politieke besturen is er ook al een samenwerking. OCMW-raden, of bij voorstellen die anders niet gestemd raken.

Het idee van het cordon is maar dat. Een idee. En dat bestaat nog, omdat het VB het niet anders wil.

Op lokaal vlak, ja; suffice to say dat die benieuwdheid uitgaat naar de eerste coaltie met VB die gesmeed wordt op Vlaams (of why not federaal) vlak, en naar de reacties die er dan zullen zijn. Als je de reacties van pakweg een groen al ziet, wanneer er iets gestemd wordt met VB, dan is dat veelzeggend voor hun "democratisch" gehalte...

Besides that, als het VB werkelijk niet wil, dan is een cordon zelfs niet eens nodig en is de bijna hysterische aversie die je in veel campagneboodschappen nu ziet ook overbodig, maar dat lijkt me verder weinig meer dan wishfull thinking. Het zal gebeuren, vroeg of laat, en het zal democratisch zijn.
 
Leg mij eens uit hoe je partijen gaat verplichten om samen te werken. Want pas dan klopt je stelling.
Tot je twee partijen kunt verplichten om doen samen te werken, waarbij één partij zo veel water bij de wijn zal moeten doen dat hij niet meer herkenbaar is en bij de volgende verkiezingen zwaar zal verliezen, zul je altijd de mogelijkheid hebben dat andere partijen samenwerken om samen een (democratische) meerderheid te vormen tov de onverzoenbare "winnaar".
Ten eerste zijn het dan al onverzoenbare winnaarS die blijkbaar onmogelijke eisen stelden? Ten tweede kropen de verliezende kleinen bij mekaar, met zo'n uiteenlopend programma dat je moeilijk kan beweren dat dit om beleid ging.
Maar soit, politiek is geen exacte wetenschap, het is ook aanvoelen. Net zoals je 1-0 verliest maar toch kan voelen dat je een goeie match speelde. De fanboy van de andere ploeg gaat daar uiteraard nooit mee akkoord gaan. Als jij vindt dat het fatsoenlijk was wat Vivaldi daar deed, ga gerust je gang, en doe geen moeite, mij ga je niet van het tegendeel kunnen overtuigen :)
 
PVDA overal dead last bij mij, zoals verwacht, met Groen telkens net erboven. Verrassend genoeg staat CD&V met Mahdi bovenaan voor de Vlaamse verkiezingen en op de test van HLN. Grote verrassing voor mij.

Voor federaal is het een gelijkspel tussen N-VA en Vooruit, en voor Europees gelijkspel tussen N-VA en Open VLD.

Europees was ik al van plan te stemmen op VLD, en federaal op Vooruit, dus dat komt goed uit. Ik kan mezelf er niet toe brengen om te stemmen op een partij met Jambon en Weyts. Vlaams twijfel ik nog.
 
Wel goed dat de stemtest zijn best heeft gedaan om wat toelichting van de standpunten van de partijen mee te delen, mocht ik leerkracht zijn met wat vrijheden zou ik daar een testje over inrichten, dan stuur of beïnvloed je niet maar zet je leerlingen wel aan om zich wat in te lezen op een toegankelijke manier bij alle partijen.
 
Top 2 op VRT: PVDA (2) en VLD (1). Heel bijzondere uitkomst dit. Communistisch als het kan, Liberaal als het moet. Zoiets? Absoluut geen flauw idee waarom PVDA zo hoog staat bij mij.
Zelfs in de hoefijzertheorie zijn dat er twee die elkaar nooit zullen vinden :D
Zeker dat je hem alléén hebt ingevuld?

Maar de standpunten van de partijen staan erbij, toch? Ik heb wel gemerkt dat met een paar boosts de verschillen nog ietsjes groter worden en de nadrukken duidelijker. Plots zat ik toch rond de 85% bij mijn favoriete partij. In de podcast van De Standaard wordt dat een beetje uitgelegd, vandaar dat ik het de tweede keer wel had gedaan.
 
Europees was ik al van plan te stemmen op VLD, en federaal op Vooruit, dus dat komt goed uit. Ik kan mezelf er niet toe brengen om te stemmen op een partij met Jambon en Weyts. Vlaams twijfel ik nog.
Maar stemmen op een partij met figuren als Quickie, Somers & Rutten vormt dan geen probleem na die schertsvertoningen van afgelopen maanden? :rofl: Kom kom, veel N-VA kopstukken hebben de afgelopen 5 jaar zo'n bedenkelijk parcours gereden dat ik u insteek goed snap voor alle duidelijkheid, maar ik ben niet zo delusional om te denken dat het bij VLD beter was (it wasn't)

Als we partijen gaan afrekenen op de mensen die op hun lijsten staan dan komt er finaal geen enkele partij nog goed uit.
 
Maar stemmen op een partij met figuren als Quickie, Somers & Rutten vormt dan geen probleem na die schertsvertoningen van afgelopen maanden? :rofl: Kom kom, veel N-VA kopstukken hebben de afgelopen 5 jaar zo'n bedenkelijk parcours gereden dat ik u insteek goed snap voor alle duidelijkheid, maar ik ben niet zo delusional om te denken dat het bij VLD beter was (it wasn't)

Als we partijen gaan afrekenen op de mensen die op hun lijsten staan dan komt er finaal geen enkele partij nog goed uit.
Dat is gewoon voor mij het probleem. Ik kan wel meerdere partijen smaken maar als je dan de incompetentie ziet bij hun politici weet ik echt niet meer op wie of wat te stemmen.
 
Maar stemmen op een partij met figuren als Quickie, Somers & Rutten vormt dan geen probleem na die schertsvertoningen van afgelopen maanden? :rofl: Kom kom, veel N-VA kopstukken hebben de afgelopen 5 jaar zo'n bedenkelijk parcours gereden dat ik u insteek goed snap voor alle duidelijkheid, maar ik ben niet zo delusional om te denken dat het bij VLD beter was (it wasn't)

Als we partijen gaan afrekenen op de mensen die op hun lijsten staan dan komt er finaal geen enkele partij nog goed uit.
Wat een onzin. Overal zitten er inderdaad politiekers waarvan ik denk dat ze geen enkele stem verdienen. Maar voor mij persoonlijk, een partij met Jambon, en vooral Ben Weyts, daar kan ik mezelf écht niet toe brengen om op te stemmen. Zo is dat nu eenmaal. Dan heb ik het niet over wat er achter de schermen allemaal gebeurt, maar werkelijk over zijn beslissingen en beleid. Eerst mobiliteit, nu onderwijs. Ik kan werkelijk geen incompetentere minister bedenken dan Ben Weyts. Als je dan twijfelt tussen twee partijen, dan geeft dat voor mij de doorslag. Dat, en de "ideologie" erachter.

Waar zeg ik dat het bij VLD beter was? Nergens. Ik stem dan ook enkel op VLD op Europees niveau, maar goed. Als er mensen op VLD willen stemmen voor Vlaams en Federaal, dan is dat ook hun goed recht.
 
Meestal kom ik ook uit op NVA, over het algemeen kan ik mij ook vinden in hun standpunten. Maar ben het hierboven ook eens dat hun kopstukken ervoor zorgen dat ik er niet op ga stemmen, vooral bij mij dan Theo Francken. Maar ook figuren als Assita Kanko of Michael Freilich zorgen voor dat gevoel. Jammer, maar zolang De Wever dat niet op orde krijgt (hetgeen wat hij Vlaams Belang steeds verwijt) zal mijn stem daar niet (meer) naartoe gaan.
 
Wat een onzin. Overal zitten er inderdaad politiekers waarvan ik denk dat ze geen enkele stem verdienen. Maar voor mij persoonlijk, een partij met Jambon, en vooral Ben Weyts, daar kan ik mezelf écht niet toe brengen om op te stemmen. Zo is dat nu eenmaal. Dan heb ik het niet over wat er achter de schermen allemaal gebeurt, maar werkelijk over zijn beslissingen en beleid. Eerst mobiliteit, nu onderwijs. Ik kan werkelijk geen incompetentere minister bedenken dan Ben Weyts. Als je dan twijfelt tussen twee partijen, dan geeft dat voor mij de doorslag. Dat, en de "ideologie" erachter.

Waar zeg ik dat het bij VLD beter was? Nergens. Ik stem dan ook enkel op VLD op Europees niveau, maar goed. Als er mensen op VLD willen stemmen voor Vlaams en Federaal, dan is dat ook hun goed recht.
Ik ga niet zeggen dat Ben Weyts geen bedenkelijke dingen heeft uitgestoken op onderwijs de afgelopen 5 jaar maar je moet ook een kat een kat noemen: onderwijs is gewoon één grote shitshow. Welke minister van onderwijs was wel goed? En sinds het M-decreet is het systeem zichzelf helemaal in de prak aan het rijden. Gelijk wie er nu op die post terecht gaat komen: bonne chance.

Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat je probleemloos VLD kan kiezen Europees onder het mom dat het een ander niveau is dan Federaal, Vlaams terwijl net Liberale policiti de afgelopen 10 jaar meer nog dan alle andere partijen hebben laten zien hoe gemakkelijk ze van het ene naar het andere niveau springen als het een beetje te heet wordt onder hun voeten op hun huidige post.
Als de huidige legislatuur IETS bewezen heeft is het misschien wel dat je vooral niet moet kijken naar wie op welke lijst staat. Hoeveel ministers hebben we momenteel die tout court niet eens op een lijst stonden? De partijen schuiven en verschuiven gewoon met namen zoals het hen na de verkiezingen uit komt...
Meestal kom ik ook uit op NVA, over het algemeen kan ik mij ook vinden in hun standpunten. Maar ben het hierboven ook eens dat hun kopstukken ervoor zorgen dat ik er niet op ga stemmen, vooral bij mij dan Theo Francken. Maar ook figuren als Assita Kanko of Michael Freilich zorgen voor dat gevoel. Jammer, maar zolang De Wever dat niet op orde krijgt (hetgeen wat hij Vlaams Belang steeds verwijt) zal mijn stem daar niet (meer) naartoe gaan.
De Wever heeft zelf evengoed een alles behalve vlekkeloos parcours gereden de laatste maanden. Alleen al die uitlatingen over Israel/Palestina en het feit dat hij achteraf met rechtzettingen moet proberen de meubelen te redden zijn voor mij vege tekenen dat het stilaan over is bij hem.
 
VLD, Vooruit, en NVA staan bovenaan.

CD&V en groen middenin
Vlaams Belang en PVDA helemaal vanonder.

NVA vind ik te hard hangen in een fake conservatisme dat vooral onze decadente consumptiemaatschappij in stand wil houden ipv effectieve conservatieve waarden aanhangt, en Theo Francken is zo ongeveer de meest hatelijke mens in Vlaanderen.
VLD is letterlijk een pispartij.
Vooruit heeft zichzelf iets te hard opgehangen aan een problematische schertsfiguur met een veel te grote mond.
CD&V is de partij die ons tot slaaf maakt van enkele boze veetelers.
Groen is de partij die CO2-uitstoot ok vindt, zolang het maar genderneutrale uitstoot is.
PVDA is de partij die het zwaar opneemt voor de 'Gewone Burger', en dus zowat alle maatschappelijke vooruitgang overboord wil gooien om onze decadente middenklassers (aka de rijkste 10% inwoners van de planeet) wat extra centjes aan te bieden. En ze willen blijkbaar uit de NAVO stappen. Nog een reden om die bende sukkels vooral (extreem) links te laten liggen.
Vlaams Belang is een verzameling idioten die vooral hard kunnen roepen, en iedereen die dat een ernstige partij vindt om op te stemmen kan beter eens kijken naar Israel en zien wat er gebeurt als je twee extreemrechtse groeperingen (Hamas en Netanyahu-regering) tegenover elkaar zet.

Misschien toch weer terug overwegen om voor Vooruit te gaan, de minst problematische in mijn ogen.

Of waarschijnlijk zal het met voorkeursstemmen te doen zijn voor specifieke politici.
Ik wou eens opzoeken hoe de lijsten er gaan uit zien.
Fantastisch Nederlands op onze overheidssite...
'Verkiezingen van de Vlaams parlement' -> als ik het lees bedenk ik er quasi automatisch een frans accent bij. Ik heb er direct zin door om de slider over de opsplitsing van sociale zekerheid wat verder te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet eens enkel over Onderwijs, maar ook over zijn periode bij Mobiliteit. En dan heb je nog Jan Jambon ook. En nog een hoop andere reden waardoor ik mij erger aan de N-VA. Ook de ideologie en stijI liggen mij niet. Ik stem niet voor N-VA, zo simpel is het.

Zoals ik zei was ik al van plan om federaal voor Vooruit te stemmen en Europees op de VLD. De stemtest heb ik zeer eerlijk en bedacht ingevuld, en bevestigen effectief die keuzes. Mocht ik het enkel van politiekers laten afhangen, dan stemde ik blanco.
 
Dat is gewoon voor mij het probleem. Ik kan wel meerdere partijen smaken maar als je dan de incompetentie ziet bij hun politici weet ik echt niet meer op wie of wat te stemmen.
Meestal kom ik ook uit op NVA, over het algemeen kan ik mij ook vinden in hun standpunten. Maar ben het hierboven ook eens dat hun kopstukken ervoor zorgen dat ik er niet op ga stemmen, vooral bij mij dan Theo Francken. Maar ook figuren als Assita Kanko of Michael Freilich zorgen voor dat gevoel. Jammer, maar zolang De Wever dat niet op orde krijgt (hetgeen wat hij Vlaams Belang steeds verwijt) zal mijn stem daar niet (meer) naartoe gaan.
Wat is dan het alternatief? Stemmen op een partij wiens standpunten je minder vindt, maar waar je wél aaibare figuren vindt? Ik zou zowiezo altijd stemmen op de partij waarvan de standpunten mij het meest aanstaan. Je hoeft ook niet op een persoon te stemmen, je kan gewoon een lijststem uitbrengen om die partij te steunen en niet noodzakelijk een eventuele lijsttrekker waar je niet zo voor bent (want uiteindelijk hangt dit dan ook af van de provincie waar je woont).
 
Terug
Bovenaan