scriptkiddie
Well-known member
Ik heb dat artikel van De Tijd daarstraks op café gelezen, en vond de infografiek zeer interessant.
Voor wiskunde en wetenschappen gingen scholieren met een migratie-achtergrond erop vooruit, laat ons zeggen +6 punten. De scholieren zonder migratie-achtergrond gingen erop achteruit, laat ons zeggen -20 punten. En alle studenten samen gingen er nóg harder op achteruit dan de scholieren zonder migratie-achtergrond, laat ons zeggen -25 punten.
De snelle lezer zal zeggen dat daar een fout in zit, want het gemiddelde van +6 en -20 kan nooit resulteren in -25. Maar het is dus het stijgende aandeel migranten dat die nog hardere achteruitgang verklaart.
Voorbeeld met fictieve cijfers, maar wel met de juiste grootteordes:
Evolutie 2018 -> 2022
Alle scholieren samen: 517 --> 489,2 = -27,8
Uitgesplitst:
Migratie-achtergrond: 400 (10%) --> 406 (20%) = +6
Geen migratie-achtergrond: 530 (90%) --> 510 (80%) = -20
Voor wiskunde en wetenschappen gingen scholieren met een migratie-achtergrond erop vooruit, laat ons zeggen +6 punten. De scholieren zonder migratie-achtergrond gingen erop achteruit, laat ons zeggen -20 punten. En alle studenten samen gingen er nóg harder op achteruit dan de scholieren zonder migratie-achtergrond, laat ons zeggen -25 punten.
De snelle lezer zal zeggen dat daar een fout in zit, want het gemiddelde van +6 en -20 kan nooit resulteren in -25. Maar het is dus het stijgende aandeel migranten dat die nog hardere achteruitgang verklaart.
Voorbeeld met fictieve cijfers, maar wel met de juiste grootteordes:
Evolutie 2018 -> 2022
Alle scholieren samen: 517 --> 489,2 = -27,8
Uitgesplitst:
Migratie-achtergrond: 400 (10%) --> 406 (20%) = +6
Geen migratie-achtergrond: 530 (90%) --> 510 (80%) = -20