(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Ik heb dat artikel van De Tijd daarstraks op café gelezen, en vond de infografiek zeer interessant.

Voor wiskunde en wetenschappen gingen scholieren met een migratie-achtergrond erop vooruit, laat ons zeggen +6 punten. De scholieren zonder migratie-achtergrond gingen erop achteruit, laat ons zeggen -20 punten. En alle studenten samen gingen er nóg harder op achteruit dan de scholieren zonder migratie-achtergrond, laat ons zeggen -25 punten.

De snelle lezer zal zeggen dat daar een fout in zit, want het gemiddelde van +6 en -20 kan nooit resulteren in -25. Maar het is dus het stijgende aandeel migranten dat die nog hardere achteruitgang verklaart.

Voorbeeld met fictieve cijfers, maar wel met de juiste grootteordes:
Evolutie 2018 -> 2022
Alle scholieren samen: 517 --> 489,2 = -27,8
Uitgesplitst:
Migratie-achtergrond: 400 (10%) --> 406 (20%) = +6
Geen migratie-achtergrond: 530 (90%) --> 510 (80%) = -20
 

In januari kreeg Lieven Viaene (62) eervol ontslag van de Vlaamse regering. De inspecteur-generaal van de Vlaamse onderwijsinspectie besliste zelf om op te stappen. Een van de redenen was de jarenlange spanning met het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De twee staan diametraal tegenover elkaar, als het over de rol van de onderwijsinspectie gaat. Viaene pleit voor een onafhankelijke inspectie die de kwaliteit van het onderwijs in kaart brengt. De minister ziet de inspectie als onderdeel van de administratie.
...
De inspectie voerde recent ook een onderzoek naar de werking van de proeftuinen. Weyts riep die in het leven om te experimenteren met oplossingen voor het lerarentekort. “Het rapport, dat toont dat heel veel scholen nog worstelen met de implementatie, is al lang af, maar mag niet vrijgegeven worden”, zegt Viaene daarover.
...
Viaene, die in zijn carrière voor drie verschillende ministers van Onderwijs werkte, voelde onder Weyts naar eigen zeggen voor het eerst politieke druk op individuele dossiers.



Wie is er eigenlijk wel tevreden over Ben Weyts, behalve Ben Weyts zelf?
 

In januari kreeg Lieven Viaene (62) eervol ontslag van de Vlaamse regering. De inspecteur-generaal van de Vlaamse onderwijsinspectie besliste zelf om op te stappen. Een van de redenen was de jarenlange spanning met het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De twee staan diametraal tegenover elkaar, als het over de rol van de onderwijsinspectie gaat. Viaene pleit voor een onafhankelijke inspectie die de kwaliteit van het onderwijs in kaart brengt. De minister ziet de inspectie als onderdeel van de administratie.
...
De inspectie voerde recent ook een onderzoek naar de werking van de proeftuinen. Weyts riep die in het leven om te experimenteren met oplossingen voor het lerarentekort. “Het rapport, dat toont dat heel veel scholen nog worstelen met de implementatie, is al lang af, maar mag niet vrijgegeven worden”, zegt Viaene daarover.
...
Viaene, die in zijn carrière voor drie verschillende ministers van Onderwijs werkte, voelde onder Weyts naar eigen zeggen voor het eerst politieke druk op individuele dossiers.



Wie is er eigenlijk wel tevreden over Ben Weyts, behalve Ben Weyts zelf?
Ben Weyts heeft in dit artikel wel een punt vind ik. Het kan best zijn dat Viaene baas wil zijn van een onafhankelijke onderwijsinspectie zonder dat er nog iemand boven staat van het departement Onderwijs, en wie weet is dat ook echt de beste manier om het te organiseren maar het is niet zo georganiseerd en da's ook niet zijn beslissing om te maken.
 
Als de vorige ministers dit niet deden, is het dan Viaene die een andere invulling geeft aan de inspectie of Weyts?

En als het kabinet van Weyts een kritisch rapport tegenhoudt over een testproject dat ze zelf opgestart hebben, zijn dat wenselijke evoluties?
 
Misschien hebben Weyts en die vorige ministers een andere visie over de rol van Inspectie, en da's ok, daarom zijn ze minister, ze moeten niet gewoon doen wat hun voorganger deed. Of misschien hadden die andere minsters beter wat meer hun stempel op de inspectie kunnen duwen? Ik ken de materie niet en kan er niets inhoudelijk over zeggen maar dat een departement dat onder de minister valt naar de minister moet luisteren is normaal, dat dat conflicten geeft ook. Dus gewoon het feit dat er een conflict bestaat over de rol van een departement waarbij de minister uiteindelijk aan het langste eind trekt is op zich geen teken dat er iets verkeerd aan het lopen is, verre van.

Zo'n rapport kan om talloze redenen tegengehouden worden, misschien gebruikte die Viaene het net als dat interview nu als een manier om de minister politiek aan te vallen? Niet dat ik het weet maar om zomaar voor waar aan te nemen dat het idee van de baas van inspectie wel correct zal zijn en dat van Weyts niet gaat me wat ver.
 
De beschuldiging van fiscale fraude is ongefundeerd en dus laster.
Als de vorige ministers dit niet deden, is het dan Viaene die een andere invulling geeft aan de inspectie of Weyts?

En als het kabinet van Weyts een kritisch rapport tegenhoudt over een testproject dat ze zelf opgestart hebben, zijn dat wenselijke evoluties?
1) Dat postje is gewoon politieke benoeming hoor. Viane was aangesteld door Smets (en blijkt ook al jaren fiscale fraude te plegen)
2) Probleem bij die proeftuinen ligt vooral bij de scholen zelf die iets willen, goedkeuring krijgen en dan 'oei hoe moeten we dit nu doen' :laugh:

Het is niet dat de kwaliteit van ons onderwijs sinds aanstelling Viane niet achteruit is gegaan
En als hem echt zo begaan is dan gaat hem lesgeven tot aan zijn effectieve pensioendatum ipv nu al op pensioen te gaan (omdat hem ontslagen is door de Vlaamse regering)

Inspecteurs zaten tijdens corona ook gewoon thuis (betaald) ipv zich nuttig in te zetten voor het onderwijs

Nee Viane gaat geen gemis zijn
 
1) Dat postje is gewoon politieke benoeming hoor. Viane was aangesteld door Smets (en blijkt ook al jaren fiscale fraude te plegen)
2) Probleem bij die proeftuinen ligt vooral bij de scholen zelf die iets willen, goedkeuring krijgen en dan 'oei hoe moeten we dit nu doen' :laugh:

Het is niet dat de kwaliteit van ons onderwijs sinds aanstelling Viane niet achteruit is gegaan
En als hem echt zo begaan is dan gaat hem lesgeven tot aan zijn effectieve pensioendatum ipv nu al op pensioen te gaan (omdat hem ontslagen is door de Vlaamse regering)

Inspecteurs zaten tijdens corona ook gewoon thuis (betaald) ipv zich nuttig in te zetten voor het onderwijs

Nee Viane gaat geen gemis zijn
1) ga je toch eens moeten uitleggen ivm die fiscale fraude, want dat lijkt me nogal een flagrante beschuldiging.
2) Nogal serieus uit de bocht. Zo kan je ook zeggen dat Weyts maar les moet geven ipv naar openingsrecepties te gaan (wat evenzeer onzin is). Hij is na hartklachten een tijdje geleden uitgevallen en tenzij jij argumenten hebt om te zeggen dat de cardioloog valsheid in geschrifte pleegt, is hij dus terecht eervol ontslagen.

En inspecteurs waren wel degelijk actief, je kan een deel van hun werk effectief hier zien: https://www.onderwijsinspectie.be/n...e,over de ondersteuningsnoden van schoolteams.

De kritiek op Weyts is overigens grotendeels dat hij zélf rechtstreeks zou ingegrepen hebben op specifieke verslagen. Dat is iets anders dan beleid voeren. En zeker als de reactie op die kritiek is zoals vandaag, slaat hij geen goeie bal.

 
Laatst bewerkt:
Misschien hebben Weyts en die vorige ministers een andere visie over de rol van Inspectie, en da's ok, daarom zijn ze minister, ze moeten niet gewoon doen wat hun voorganger deed. Of misschien hadden die andere minsters beter wat meer hun stempel op de inspectie kunnen duwen? Ik ken de materie niet en kan er niets inhoudelijk over zeggen maar dat een departement dat onder de minister valt naar de minister moet luisteren is normaal, dat dat conflicten geeft ook. Dus gewoon het feit dat er een conflict bestaat over de rol van een departement waarbij de minister uiteindelijk aan het langste eind trekt is op zich geen teken dat er iets verkeerd aan het lopen is, verre van.
Is dat wel zo? Want ik lees op de VRT toch iets anders.


"De minister maakt volgens mij een ernstige denkfout wanneer hij de inspectie als uitvoerder van zijn beleid ziet", reageert Peter Michielsens in De Wereld Vandaag. "De inspectie heeft een zeer duidelijk decretaal vastgelegd normenkader dat zij moet hanteren en respecteren, en kiest niet zelf de criteria waaraan ze scholen onderwerpt."

"De inspectie werkt als een autonoom instituut dat de scholen autonoom beoordeelt, en op basis van alle onderzoeksopdrachten die ze in de scholen uitvoert jaarlijks autonoom aan het Vlaams Parlement in een rapport uitbrengt over de toestand van het onderwijs. Een minister kan daar commentaar op geven, maar mag daarbij niet interveniëren."
"De inspectie werkt als een autonoom instituut dat de scholen autonoom beoordeelt, en op basis van alle onderzoeksopdrachten die ze in de scholen uitvoert jaarlijks autonoom aan het Vlaams Parlement in een rapport uitbrengt over de toestand van het onderwijs. Een minister kan daar commentaar op geven, maar mag daarbij niet interveniëren."
 
Het zijn wel duidelijk verkiezingen binnenkort!


Kan je dat staven met bronnen?

Oa de Zondag van vorige week:


Prof Duyck en Pelleriaux, topman van Go!, die hem een "geslaagd" rapport toedichten met enkele "zeer positieve" zaken (sic) zoals de aanpak van corona, de centrale toetsen, de focus op taal en de focus op intellectuele ambitie.

Dat zijn er maar twee uit een recent artikel, maar een gelijkaardige teneur hoor je wel vaker, wars van de electorale polemiek die je nu weer ziet spelen. Alternatief een Van Damme die het weliswaar niet politiek eens is met Weyts, maar die hem wel lof toedicht om onderwijs echt op de agenda te zetten:


Het mag dan geen cum laude of magna cum laude zijn (gegeven de inertie van onderwijs en de cluster fuck van de voorbije decennia, gaat geen één onderwijsminister dat voor minstens de komende 2 à 3 legislaturen krijgen), de "it's only bad, bad, bad!"-redenering is niet meer dan electoraal gezwam.
 
Laatst bewerkt:
Misschien belangrijk erbij te vermelden dat Duyck adviseur is van Ben Weyts en zichzelf graag profileert als politiek polemist.


Ik kan wel garanderen dat de universiteiten absoluut niet te spreken zijn over het beleid van Weyts. Die relatie bevindt zich beneden het vriespunt.
 
So? Hij weet waarover hij het heeft en he's got the credentials to back it up. That beats any other opinion out there die niet veel verder geraakt dan "hij is van de verkeerde politieke kleur/strekking" of "hij is tegen de netten".

En hij staat klaarblijkelijk niet alleen met zijn oordeel, aangezien ook Van Damme of de topman van Go eenzelfde oordeel hanteren.

Expertise die door een minister binnen gehaald wordt afschieten omdat de minister in kwestie een politiek tegenstander is, is van hetzelfde niveau als Groen die tegen voorstellen stemt, enkel omdat ze van VB zijn.
 

Het resultaat is een teleurstelling. Zeker, er veranderde wat, ook ten goede. De verscherpte aandacht voor wiskunde en taal, van jongs af, is de goede keus. De inbreng van centrale toetsen biedt een kans om kwaliteitsproblemen op schoolniveau te detecteren en aan te pakken. Maar hét grote kwaliteitspijnpunt bij uitstek - het leerkrachtentekort en leerkrachtenbeleid - bleef onverantwoord lang onderschat. Dat gebeurde, overigens met welwillende medewerking van enkele academische spraakmakers die dat zeer reële lerarentekort maar gazettenpraat vinden, omdat het niet paste in het kraam van onderwijskwaliteit als cultuurstrijd.

Ik weet wie Eeckhout hiermee bedoelt :oi22:
 
So? Hij weet waarover hij het heeft en he's got the credentials to back it up. That beats any other opinion out there die niet veel verder geraakt dan "hij is van de verkeerde politieke kleur/strekking" of "hij is tegen de netten".

En hij staat klaarblijkelijk niet alleen met zijn oordeel, aangezien ook Van Damme of de topman van Go eenzelfde oordeel hanteren.

Expertise die door een minister binnen gehaald wordt afschieten omdat de minister in kwestie een politiek tegenstander is, is van hetzelfde niveau als Groen die tegen voorstellen stemt, enkel omdat ze van VB zijn.
Eerder dat experts die een prominente rol spelen in het beleid van de overheid, logischerwijs datzelfde beleid positiever zullen evalueren. Zeker als dat vanuit hun eigen ideologische insteek gebeurt.


Ik weet wie Eeckhout hiermee bedoelt :oi22:
Meer doen met minder blijft toch de grootste fabel uit het sprookjesboek van de N-VA.
 
So? Hij weet waarover hij het heeft en he's got the credentials to back it up. That beats any other opinion out there die niet veel verder geraakt dan "hij is van de verkeerde politieke kleur/strekking" of "hij is tegen de netten".

Lerarentekorten, achteruitgang van de testscores…allemaal objectieve parameters die de laatste jaren een duidelijke achteruitgang tonen.
Maar kritiek op Weyts is weinig relevant want valt te herleiden naar ‘hij is van de verkeerde strekking’ en een expert die het beleid, dat hij zelf mee bepaalt, als positief gaat evalueren is ‘hij weet waarover hij het heeft’?
 
Misschien niet, ik ken de regeling niet, maar de zaken in dat artikel komen ook sterk over als iemand die vindt dat dat de beste setup zou zijn, niet alsof dat echt zo bepaald is (en opnieuw, misschien heeft ie gelijk, maar hij heeft niet het mandaat van een beleidsmaker). Er zou hier misschien beter iemand zijn licht over werpen die geen hoofd van de inspectie is of geweest is en dus wel een voorkeur voor een bepaalde visie zal hebben. Als die onafhankelijkheid nergens beschreven staat dan is de onafhankelijkheid die ze kregen in het verleden een loutere beleidsbeslissing van de vorige ministers en kan een andere minister er ook wel voor kiezen om wel meer betrokken te zijn in hoe de dienst werkt.
 
Eerder dat experts die een prominente rol spelen in het beleid van de overheid, logischerwijs datzelfde beleid positiever zullen evalueren. Zeker als dat vanuit hun eigen ideologische insteek gebeurt.

Mag ik dezelfde redenering dan toepassen voor zij die niet aan het beleid deelnemen en dus dan maar voor de oppositie rijden en de facto wel tegen moeten zijn?

De vraag was welke experten dan wel gematigd positief tot positief het beleid van Weyts evalueren (zonder daarom per se de loftrompet te steken, ook dat stond er expliciet bij), die namen zijn er.
 
Ik kan wel garanderen dat de universiteiten absoluut niet te spreken zijn over het beleid van Weyts. Die relatie bevindt zich beneden het vriespunt.
Van leerkrachten (en zij zeggen dat de directie van dezelfde mening is) hoor ik toch ook enkel maar negatieve zaken over Weyts zijn beleid.

Allemaal leuk en wel dat het hoogste niveau tevreden is met dat beleid (voor zover dat klopt en het geen vriendjespolitiek is), maar een van de belangrijkste taken lijkt mij toch het niveau van het onderwijs terug omhoog halen en dat doe je vooral door de lesgevers weer blij te maken.
 
Van leerkrachten (en zij zeggen dat de directie van dezelfde mening is) hoor ik toch ook enkel maar negatieve zaken over Weyts zijn beleid.

Allemaal leuk en wel dat het hoogste niveau tevreden is met dat beleid (voor zover dat klopt en het geen vriendjespolitiek is), maar een van de belangrijkste taken lijkt mij toch het niveau van het onderwijs terug omhoog halen en dat doe je vooral door de lesgevers weer blij te maken.
Is er eigenlijk ooit een minister van Onderwijs geweest waar leerkrachten wel tevreden over waren?
 
Terug
Bovenaan