TOTAAL niet mee eens. Als het enige wat je krijgt in het middelbaar 1 uur informatica in het derde is (toch op vroeger ASO-niveau), dan moet je tijdens de lessen regelmatig informatica krijgen. Anders creëer je kinderen die niet met een pc kunnen werken eens het écht nodig is.
Wil je kinderen overigens zelfstandig laten werken, dan heb je de hulp van een laptop nodig, op een GSM gaat dat niet deftig.
En typen leer je best zo vroeg als mogelijk en dat lijkt me echt wel een deel van het curriculum van een school te moeten zijn, ja, in het basisonderwijs.
Er is een verschil tussen regelmatig met de pc werken, en steevast ten allen tijden vanaf het 5e leerjaar een eigen laptop hebben en die continu gebruiken. Voor véél lessen kan de laptop beter ouderwets in de tas blijven, en ouderwets de inhoud aan te leren, zonder alle mogelijke afleiding die een laptop meebrengt (cfr. dat radio interview over de leerkracht die moet vragen om Zalando, spelletjes, etc. te sluiten, dat is nefast op meerdere vlakken).
Er is gerust ruimte voor debat mogelijk of elk kind per se 2x maal in een schoolcarrière (afschrijftermijn laptop = 4 jaar) een nieuwe, eigen laptop nodig heeft, hoe krachtig die moet zijn, etc.
Extra moeilijk is dat de overgang tussen basisschool en middelbaar dan nog eens pal in het midden van die eerste termijn van 2x4 jaar valt, wat leaseprogramma's al bemoeilijkt. Op zich ook al een argument om er pas vanaf het middelbaar mee te beginnen.
De onderwijsstructuur van Vlaanderen leent zich ook niet echt tot deftig op grote schaal IT-support te centraliseren (kleine schoolgemeenschappen die elk het warm water opnieuw willen uitvinden, dan nog de koepel-laag ertussen).
Ik kom uit dezelfde generatie denk ik (Word/Excel/Access en that's it) en achteraf gezien is het absurd dat ik een jaar universiteit heb moeten vergooien om te beseffen dat IT een studierichting voor mij is. En momenteel is dat 1 van de belangrijkste vaardigheden die je kan hebben.
Zeker vakken waar "feitjes leren" een onderdeel is (geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, ...) lijkt ondersteuning van een PC mij een grote meerwaarde omdat goed kunnen googlen een heel groot voordeel is in het latere leven.
Zonder deftig theoriekader van basisfeitenkennis, kan je niet deftig "googlen".
Zonder deftige basis wiskunde, is een rekenmachine/app een lapje voor het bloeden.
Tja ik ben 39 en heb nooit iets geleerd over computers op school tot ik aan de unief begon. En dan was het eerder dat men er vanuit ging dat je dat kon uitvissen. Ik werk al 15 jaar in IT nu en het is niet alsof ik blind kan typen met tien vingers. Belachelijk eigenlijk dat dat nooit deel was van ons curriculum
Blind leren typen op de gezinscomputer reeds in de lagere school, nooit een eigen laptop gehad tot ik naar de unief ging.
Tegenwoordig wordt dit wel in de lagere school geleerd normaal gezien hoor.
ICT is nu ook wel iets dat waanzinnig snel geëvolueerd is op korte tijd. Je moet al een glazen bol hebben om nu in het onderwijs kinderen de juiste skills aan te leren voor later. Ik zeg maar, die leren nu quasi allemaal "typen" op hun smartphone. En dan komt AI er nog bij, dus ja...
Waag maar een gokje hoe dat er over 10-20 jaar allemaal zal uitzien.
Het lijkt me belangrijker om bij die leeftijd te focussen op basisvaardigheden: logisch redeneren, taalvaardigheden, kritisch denken enz.
M.a.w. "een tekst schrijven" in plaats van "kunnen typen". Want ja, waarschijnlijk kan je in de toekomst perfect een tekst laten schrijven door AI zonder dat het opvalt, maar als een kind dat doet op school dan wordt het daar niet slimmer van. Vandaar: basisvaardigheden, dus ook bv. 'leren begrijpend lezen'. Leren om "deftig met de computer te werken" is heel vaag en snel verouderd, en het helpt niet noodzakelijk bij de ontwikkeling.
De opkomst van AI toont aan hoe snel dingen gaan veranderen, want eigenlijk zou je als het over ICT gaat idealiter nu al het verantwoord gebruik van AI moeten aanleren, maar leerkrachten kunnen dat niet snel genoeg volgen. (wat geen verwijt is)
Dit is geschreven vanuit het standpunt van iemand die tegelijkertijd is opgegroeid met de massale opkomst van pc's. Toen ik geboren werd had quasi niemand thuis een computer, toen ik volwassen werd had quasi iedereen een computer (en ook al velen een smartphone). Het effect daarvan op onze maatschappij (en dus ook op ons onderwijs) is gigantisch groot. Wat ik wil zeggen is dat ICT nu net een onderwerp is dat heel moeilijk te onderwijzen valt.
Misschien natuurlijk kinderen (en bij uitbreiding) ook voor een stuk zelfbehulpzaam blijven opvoeden voor het geval bepaalde moderne gemakzuchtjes wegvallen denk ik dan ook.