(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Aan de andere kant, je moet de middelen ook besteden waar ze nuttig zijn. Hoe vaak schrijf je nog met de hand ( voor consumptie van anderen) ? Af en toe eens een verjaardagskaartje ofzo?

Je moet correct kunnen schrijven, maar handschrift is nu ook niet direct iets waar al te veel tijd ingestoken moet worden.

Schrijven zorgt voor een betere memorisatie, en je traint er ook beter je spelling mee.
Bij kleine kinderen is ook de motoriek van belang.
Een stap verder: zelf tekenen is verder ongetwijfeld ook een hulp voor wiskunde/wetenschappen, versus dit gewoon op de computer doen.

Heb je overigens al eens lesgegeven aan moderne tieners/pubers/jongvolwassenen in materies waar de computer bij komt kijken?
Die hun IT-vaardigheden worden vaak schromelijk overschat en de nefaste impact van een aantal moderne gemakken wordt ook geminimaliseerd (genre een muis die niet werkt en vervolgens niets meer met die computer denken te kunnen doen...).
De digital native is vooral een mythe.

We hebben onderwijsrecepten die decennia lang gewerkt hebben, en goed, het kinder- of tienerbrein is biologisch heus niet veranderd.
De samenleving op een aantal vlakken (helaas) wel, met zaken die wél een stevige impact hebben, zoals taalachterstand in de onderwijstaal, het beschikken over smartphones op een reeds zeer jonge leeftijd, etc.
 
Aan de andere kant, je moet de middelen ook besteden waar ze nuttig zijn. Hoe vaak schrijf je nog met de hand ( voor consumptie van anderen) ? Af en toe eens een verjaardagskaartje ofzo?

Je moet correct kunnen schrijven, maar handschrift is nu ook niet direct iets waar al te veel tijd ingestoken moet worden.

Zoals @KnightOfCydonia ook aangeeft - schrijven/tekenen zonder digitale middelen voegt meer toe, zowel vaardigheden, moeilijkheidsgraad ...

Ik ben vermoedelijk één van de laatste generaties die de evolutie heeft gekend vertrekkend van tekenen met potlood en lat (en ook die vervelende Rotring inkt-pennen) - vervolgens Autocad - vervolgens 3D pakketten. Veronderstellend dat ik een gemiddeld persoon ben kan ik met zekerheid zeggen dat ik meer inzichten en methodes heb verworven met het manueel tekenen van zaken - je denk automatisch meer na want volgorde en methode hebben een zwaarder gewicht - foutjes komen je duur te staan. Het is wel zo dat, eens zaken complexer worden er wel een verschuiving plaatsvind naar de digitale versie.

Zo wat losse oefeningen waarbij je enkel een potlood en een A4 blad krijgt, vervolgens een relatief eenvoudig 3D object opgebouwd uit balken projecteert op het bord en dan zegt: mannekes - begin maar te tekenen: voor/boven en zij aanzicht ... later doe je het omgekeerd: je projecteert de aanzichten en de studenten kunnen de 3D figuren uitschetsen. Met dat laatste krijg je burgerlijk ingenieurs plat op de grond indien gewenst. Kostprijs 0,0 - moeilijkheidsgraad 0 tot oneindig - als kers op de taart achteraf eens voorstellen in een echte 3D versie op een PC. Krakende hersenen ....
 
Schrijven zorgt voor een betere memorisatie, en je traint er ook beter je spelling mee.
Bij kleine kinderen is ook de motoriek van belang.
Een stap verder: zelf tekenen is verder ongetwijfeld ook een hulp voor wiskunde/wetenschappen, versus dit gewoon op de computer doen.
Tuurlijk ik zeg dan ook niet voor kleine kinderen, maar na pakweg 12-13 mag spelling er wel al inzitten lijkt me.
Heb je overigens al eens lesgegeven aan moderne tieners/pubers/jongvolwassenen in materies waar de computer bij komt kijken?
Die hun IT-vaardigheden worden vaak schromelijk overschat en de nefaste impact van een aantal moderne gemakken wordt ook geminimaliseerd (genre een muis die niet werkt en vervolgens niets meer met die computer denken te kunnen doen...).
De digital native is vooral een mythe.
Des te meer reden om te zorgen dat kinderen deftig leren werken met een computer? Dat is dus net een argument voor meer niet voor minder.
We hebben onderwijsrecepten die decennia lang gewerkt hebben, en goed, het kinder- of tienerbrein is biologisch heus niet veranderd.
De samenleving op een aantal vlakken (helaas) wel, met zaken die wél een stevige impact hebben, zoals taalachterstand in de onderwijstaal, het beschikken over smartphones op een reeds zeer jonge leeftijd, etc.
Ze hebben gewerkt voor wat toen verlangd werd

Met dat laatste krijg je burgerlijk ingenieurs plat op de grond indien gewenst.

Waarom? wij moesten dat ook op papier doen :p
 
Waarom wij moesten dat ook op papier doen :p

Ik wou gewoon aantonen dat inzicht verwerven ook op relatief eenvoudige wijze kan en dat men niet continu de link met pc en IT hoeft te leggen. Een beetje deftig met de hand kunnen schetsen is dan ook nog eens een vaardigheid die nuttig is in het dagelijkse leven.
 
Ik wou gewoon aantonen dat inzicht verwerven ook op relatief eenvoudige wijze kan en dat men niet continu de link met pc en IT hoeft te leggen. Een beetje deftig met de hand kunnen schetsen is dan ook nog eens een vaardigheid die nuttig is in het dagelijkse leven.
Maar mijn punt was dat je nu inderdaad een grote groep mensen hebt die noch dat inzicht hebben noch met een PC/IT kunnen werken
 
Daar heb je gelijk in: een computer vanaf 5e basisschool is nergens voor nodig, voor de laatste jaren van het middelbaar kan een lans gebroken worden, maar zeker niet de hele middelbare schoolcarrière. Veel leerlingen kunnen nu nauwelijks nog fatsoenlijk/leesbaar schrijven, en als "oplossing" krijgen die dan Sticordi maatregelen zoals een laptop om het examen te mogen typen... de wereld op z'n kop natuurlijk, want zo leer je het helemaal niet.
TOTAAL niet mee eens. Als het enige wat je krijgt in het middelbaar 1 uur informatica in het derde is (toch op vroeger ASO-niveau), dan moet je tijdens de lessen regelmatig informatica krijgen. Anders creëer je kinderen die niet met een pc kunnen werken eens het écht nodig is.

Wil je kinderen overigens zelfstandig laten werken, dan heb je de hulp van een laptop nodig, op een GSM gaat dat niet deftig.

En typen leer je best zo vroeg als mogelijk en dat lijkt me echt wel een deel van het curriculum van een school te moeten zijn, ja, in het basisonderwijs.
 
TOTAAL niet mee eens. Als het enige wat je krijgt in het middelbaar 1 uur informatica in het derde is (toch op vroeger ASO-niveau), dan moet je tijdens de lessen regelmatig informatica krijgen. Anders creëer je kinderen die niet met een pc kunnen werken eens het écht nodig is.

Wil je kinderen overigens zelfstandig laten werken, dan heb je de hulp van een laptop nodig, op een GSM gaat dat niet deftig.

En typen leer je best zo vroeg als mogelijk en dat lijkt me echt wel een deel van het curriculum van een school te moeten zijn, ja, in het basisonderwijs.
Ik kom uit dezelfde generatie denk ik (Word/Excel/Access en that's it) en achteraf gezien is het absurd dat ik een jaar universiteit heb moeten vergooien om te beseffen dat IT een studierichting voor mij is. En momenteel is dat 1 van de belangrijkste vaardigheden die je kan hebben.

Zeker vakken waar "feitjes leren" een onderdeel is (geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, ...) lijkt ondersteuning van een PC mij een grote meerwaarde omdat goed kunnen googlen een heel groot voordeel is in het latere leven.
 
Tja ik ben 39 en heb nooit iets geleerd over computers op school tot ik aan de unief begon. En dan was het eerder dat men er vanuit ging dat je dat kon uitvissen. Ik werk al 15 jaar in IT nu en het is niet alsof ik blind kan typen met tien vingers. Belachelijk eigenlijk dat dat nooit deel was van ons curriculum
 
Zoals @KnightOfCydonia ook aangeeft - schrijven/tekenen zonder digitale middelen voegt meer toe, zowel vaardigheden, moeilijkheidsgraad ...

Ik ben vermoedelijk één van de laatste generaties die de evolutie heeft gekend vertrekkend van tekenen met potlood en lat (en ook die vervelende Rotring inkt-pennen) - vervolgens Autocad - vervolgens 3D pakketten. Veronderstellend dat ik een gemiddeld persoon ben kan ik met zekerheid zeggen dat ik meer inzichten en methodes heb verworven met het manueel tekenen van zaken - je denk automatisch meer na want volgorde en methode hebben een zwaarder gewicht - foutjes komen je duur te staan. Het is wel zo dat, eens zaken complexer worden er wel een verschuiving plaatsvind naar de digitale versie.

Zo wat losse oefeningen waarbij je enkel een potlood en een A4 blad krijgt, vervolgens een relatief eenvoudig 3D object opgebouwd uit balken projecteert op het bord en dan zegt: mannekes - begin maar te tekenen: voor/boven en zij aanzicht ... later doe je het omgekeerd: je projecteert de aanzichten en de studenten kunnen de 3D figuren uitschetsen. Met dat laatste krijg je burgerlijk ingenieurs plat op de grond indien gewenst. Kostprijs 0,0 - moeilijkheidsgraad 0 tot oneindig - als kers op de taart achteraf eens voorstellen in een echte 3D versie op een PC. Krakende hersenen ....
Ik heb vroeger tijdens het middelbaar tekenen en schetsen gedaan in avondonderwijs. Je kan u niet voorstellen hoeveel me dat in de huidige job (studiebureau) helpt om ideeën op papier deftig uitgelegd te krijgen aan andere mensen.

nadeel. Ik heb het geschrift van een arts/apotheker... iets met roeien met de riemen dat je hebt zeker :D
 
Zitten we hier nu echt te palaveren hoe slecht de ICT opleiding vroeger was, nadat de directeur van het Katholiek Onderwijs een plan vraag voor de vernieuwing van de ICT infrastructuur?

Er zijn pas nieuwe leerplannen en een constante vraag naar ontwikkeling uitgewerkt in het secundair. Geef dat dan eerst een kans of verbeter dat. "Leer kinderen deftig met een computer werken" is nogal een arrogante uitspraak. Het komt duidelijk van de beste stuurlui die aan wal staan.
 
Tja ik ben 39 en heb nooit iets geleerd over computers op school tot ik aan de unief begon. En dan was het eerder dat men er vanuit ging dat je dat kon uitvissen. Ik werk al 15 jaar in IT nu en het is niet alsof ik blind kan typen met tien vingers. Belachelijk eigenlijk dat dat nooit deel was van ons curriculum
Ik heb dat nog als bijles geleerd op de lagere school, dactylo op elektronische typmachines. In de eerste jaren van het middelbaar was dat bij ons ook nog mogelijk als extra activiteit over de middag.
 
ICT is nu ook wel iets dat waanzinnig snel geëvolueerd is op korte tijd. Je moet al een glazen bol hebben om nu in het onderwijs kinderen de juiste skills aan te leren voor later. Ik zeg maar, die leren nu quasi allemaal "typen" op hun smartphone. En dan komt AI er nog bij, dus ja...

Waag maar een gokje hoe dat er over 10-20 jaar allemaal zal uitzien.

Het lijkt me belangrijker om bij die leeftijd te focussen op basisvaardigheden: logisch redeneren, taalvaardigheden, kritisch denken enz.
M.a.w. "een tekst schrijven" in plaats van "kunnen typen". Want ja, waarschijnlijk kan je in de toekomst perfect een tekst laten schrijven door AI zonder dat het opvalt, maar als een kind dat doet op school dan wordt het daar niet slimmer van. Vandaar: basisvaardigheden, dus ook bv. 'leren begrijpend lezen'. Leren om "deftig met de computer te werken" is heel vaag en snel verouderd, en het helpt niet noodzakelijk bij de ontwikkeling.

De opkomst van AI toont aan hoe snel dingen gaan veranderen, want eigenlijk zou je als het over ICT gaat idealiter nu al het verantwoord gebruik van AI moeten aanleren, maar leerkrachten kunnen dat niet snel genoeg volgen. (wat geen verwijt is)

Dit is geschreven vanuit het standpunt van iemand die tegelijkertijd is opgegroeid met de massale opkomst van pc's. Toen ik geboren werd had quasi niemand thuis een computer, toen ik volwassen werd had quasi iedereen een computer (en ook al velen een smartphone). Het effect daarvan op onze maatschappij (en dus ook op ons onderwijs) is gigantisch groot. Wat ik wil zeggen is dat ICT nu net een onderwerp is dat heel moeilijk te onderwijzen valt.
 
TOTAAL niet mee eens. Als het enige wat je krijgt in het middelbaar 1 uur informatica in het derde is (toch op vroeger ASO-niveau), dan moet je tijdens de lessen regelmatig informatica krijgen. Anders creëer je kinderen die niet met een pc kunnen werken eens het écht nodig is.

Wil je kinderen overigens zelfstandig laten werken, dan heb je de hulp van een laptop nodig, op een GSM gaat dat niet deftig.

En typen leer je best zo vroeg als mogelijk en dat lijkt me echt wel een deel van het curriculum van een school te moeten zijn, ja, in het basisonderwijs.

Er is een verschil tussen regelmatig met de pc werken, en steevast ten allen tijden vanaf het 5e leerjaar een eigen laptop hebben en die continu gebruiken. Voor véél lessen kan de laptop beter ouderwets in de tas blijven, en ouderwets de inhoud aan te leren, zonder alle mogelijke afleiding die een laptop meebrengt (cfr. dat radio interview over de leerkracht die moet vragen om Zalando, spelletjes, etc. te sluiten, dat is nefast op meerdere vlakken).

Er is gerust ruimte voor debat mogelijk of elk kind per se 2x maal in een schoolcarrière (afschrijftermijn laptop = 4 jaar) een nieuwe, eigen laptop nodig heeft, hoe krachtig die moet zijn, etc.
Extra moeilijk is dat de overgang tussen basisschool en middelbaar dan nog eens pal in het midden van die eerste termijn van 2x4 jaar valt, wat leaseprogramma's al bemoeilijkt. Op zich ook al een argument om er pas vanaf het middelbaar mee te beginnen.

De onderwijsstructuur van Vlaanderen leent zich ook niet echt tot deftig op grote schaal IT-support te centraliseren (kleine schoolgemeenschappen die elk het warm water opnieuw willen uitvinden, dan nog de koepel-laag ertussen).

Ik kom uit dezelfde generatie denk ik (Word/Excel/Access en that's it) en achteraf gezien is het absurd dat ik een jaar universiteit heb moeten vergooien om te beseffen dat IT een studierichting voor mij is. En momenteel is dat 1 van de belangrijkste vaardigheden die je kan hebben.

Zeker vakken waar "feitjes leren" een onderdeel is (geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, ...) lijkt ondersteuning van een PC mij een grote meerwaarde omdat goed kunnen googlen een heel groot voordeel is in het latere leven.

Zonder deftig theoriekader van basisfeitenkennis, kan je niet deftig "googlen".
Zonder deftige basis wiskunde, is een rekenmachine/app een lapje voor het bloeden.

Tja ik ben 39 en heb nooit iets geleerd over computers op school tot ik aan de unief begon. En dan was het eerder dat men er vanuit ging dat je dat kon uitvissen. Ik werk al 15 jaar in IT nu en het is niet alsof ik blind kan typen met tien vingers. Belachelijk eigenlijk dat dat nooit deel was van ons curriculum

Blind leren typen op de gezinscomputer reeds in de lagere school, nooit een eigen laptop gehad tot ik naar de unief ging.
Tegenwoordig wordt dit wel in de lagere school geleerd normaal gezien hoor.

ICT is nu ook wel iets dat waanzinnig snel geëvolueerd is op korte tijd. Je moet al een glazen bol hebben om nu in het onderwijs kinderen de juiste skills aan te leren voor later. Ik zeg maar, die leren nu quasi allemaal "typen" op hun smartphone. En dan komt AI er nog bij, dus ja...

Waag maar een gokje hoe dat er over 10-20 jaar allemaal zal uitzien.

Het lijkt me belangrijker om bij die leeftijd te focussen op basisvaardigheden: logisch redeneren, taalvaardigheden, kritisch denken enz.
M.a.w. "een tekst schrijven" in plaats van "kunnen typen". Want ja, waarschijnlijk kan je in de toekomst perfect een tekst laten schrijven door AI zonder dat het opvalt, maar als een kind dat doet op school dan wordt het daar niet slimmer van. Vandaar: basisvaardigheden, dus ook bv. 'leren begrijpend lezen'. Leren om "deftig met de computer te werken" is heel vaag en snel verouderd, en het helpt niet noodzakelijk bij de ontwikkeling.

De opkomst van AI toont aan hoe snel dingen gaan veranderen, want eigenlijk zou je als het over ICT gaat idealiter nu al het verantwoord gebruik van AI moeten aanleren, maar leerkrachten kunnen dat niet snel genoeg volgen. (wat geen verwijt is)

Dit is geschreven vanuit het standpunt van iemand die tegelijkertijd is opgegroeid met de massale opkomst van pc's. Toen ik geboren werd had quasi niemand thuis een computer, toen ik volwassen werd had quasi iedereen een computer (en ook al velen een smartphone). Het effect daarvan op onze maatschappij (en dus ook op ons onderwijs) is gigantisch groot. Wat ik wil zeggen is dat ICT nu net een onderwerp is dat heel moeilijk te onderwijzen valt.

Misschien natuurlijk kinderen (en bij uitbreiding) ook voor een stuk zelfbehulpzaam blijven opvoeden voor het geval bepaalde moderne gemakzuchtjes wegvallen denk ik dan ook.
 
Zitten we hier nu echt te palaveren hoe slecht de ICT opleiding vroeger was, nadat de directeur van het Katholiek Onderwijs een plan vraag voor de vernieuwing van de ICT infrastructuur?

Er zijn pas nieuwe leerplannen en een constante vraag naar ontwikkeling uitgewerkt in het secundair. Geef dat dan eerst een kans of verbeter dat. "Leer kinderen deftig met een computer werken" is nogal een arrogante uitspraak. Het komt duidelijk van de beste stuurlui die aan wal staan.
Het is volgens mij vooral een geval van:
"IT is zeer belangrijk en wordt slecht gegeven"
- een IT'er

Opnieuw, ik vind als chemicus ook dat chemie in het middelbaar stiefmoederlijk wordt behandeld, maar misschien is mijn mening daarin niet zo neutraal.

Allezja, als je denkt dat na je 12-13 jaar de spelling wel ok moet zitten en studenten gewoon zouden op laptops moeten leren typen, vind ik dat redelijk absurd als je ziet hoe 30+ mensen op dit forum soms nog zaken typen die ontcijferd moeten worden. Mensen die 12-13 jaar waren toen de PISA-rankings voor ons nog ok waren.

Ik snap niet echt die drang om alles om te gooien en meer toegepast te maken, terwijl wat vooral lijkt achteruit te gaan de absolute basis is. Wat zijn we ermee als onze kinderen blind leren typen wanneer ze enkel blind koeterwaals typen? Ze zullen dan ook veel sneller code kunnen schrijven, maar zonder enig logisch denken zal die code misschien kwalitatief niet zo sterk zijn? Soit, wat @JorisBlack was uitgebreider en mooier zegt.

En om @KnightOfCydonia bij te treden: mensen kunnen vandaag de dag alles opzoeken via google. Spijtig genoeg ontbreekt vaak de basiskennis en scholing om de absolute onzin te scheiden van betrouwbare feiten. Met de overmaat van informatie die iedereen dagelijks kan opzoeken denk ik dat de nood voor een betrouwbaar en correct denkkader, dat gebaseerd is op enkele belangrijke feiten, eigenlijk nog nooit zo groot is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Zonder deftig theoriekader van basisfeitenkennis, kan je niet deftig "googlen".
Zonder deftige basis wiskunde, is een rekenmachine/app een lapje voor het bloeden.
Maar dat is toch net mijn punt? Leer kinderen om deftig te googlen, feiten van fictie te onderscheiden, de juiste websites te zoeken, ...

Mijn neefje onlangs af met dat hij de koningen van België had geleerd met geboortedatum, kroning en sterfte/aftrede datum. Compleet nutteloos om dat soort dingen nog te leren op school.
 
Allezja, als je denkt dat na je 12-13 jaar de spelling wel ok moet zitten en studenten gewoon zouden op laptops moeten leren typen, vind ik dat redelijk absurd als je ziet hoe 30+ mensen op dit forum soms nog zaken typen die ontcijferd moeten worden. Mensen die 12-13 jaar waren toen de PISA-rankings voor ons nog ok waren.
Het kan en moet een EN/EN verhaal zijn, niet OF/OF.

Al dat gedoe over Zalando en wat dan ook is redelijk simpel op te lossen. Er zijn genoeg bedrijven die een laptop volledig toespijkeren zodat je niks kan doen behalve wat je mag doen. Chromebook met een VDI oplossing. Maar dat is inderdaad op hoger niveau.

Ik ga niet zeggen dat je wiskunde moet doen met laptops of nederlands. Maar pakweg luister toestanden in frans, engels, duits waar elke leerling een specifieke versie kan krijgen gebaseerd op hun niveau met een headset. Of een tekst moeten schrijven en deftig opmaken voor geschiedenis.

Grootste argument voor laptops is dat je kinderen die daar thuis geen toegang toe hebben de kans geeft.
 
Maar dat is toch net mijn punt? Leer kinderen om deftig te googlen, feiten van fictie te onderscheiden, de juiste websites te zoeken, ...

Mijn neefje onlangs af met dat hij de koningen van België had geleerd met geboortedatum, kroning en sterfte/aftrede datum. Compleet nutteloos om dat soort dingen nog te leren op school.

Goh ja, wel nuttig in de zin van dat ze nog iets van buiten kunnen leren dan. Dat vergt concentratie en inspanning, dus zorgt voor ontwikkeling.

Ik ben dus niet akkoord met het argument "je kan dat googelen dus het is niet nuttig om te leren". Het is dat wat ik probeerde te zeggen hierboven: je kan straks met AI alles doen. Bv. een wiskundig probleem oplossen. Volgens jouw argument zou het dan niet meer nuttig zijn om kinderen dat aan te leren, maar moeten we ze leren hoe ze dat in ChatGPT kunnen doen ofzo (=het moderne equivalent van 'iets googelen'). Maar dan krijg je dus echt een generatie idioten he.
 
Digibetisme is zeker een sociaal probleem, en eentje wat jaar na jaar groeit, vooral in de steden. Als rijke BGers kun je dat mee proberen te verhelpen door afgeschreven laptops te doneren aan bepaalde instanties. Ook Coder Dojo (https://coderdojobelgium.be/nl, we zoeken nog vrijwilligers hint hint) is een fantastisch project om jongeren warm te maken voor informatica, of door jongeren die thuis niet de financiële middelen hebben voor een laptop toch een beetje wegwijs te maken met computers. Veel gemeenten en steden hebben ook een "hackerspace". Dat klinkt alsof het uit Mr Robot kwam maar vaak is dat een lokaal wat de lokale gemeente ter beschikking stelt voor tech materiaal waar jongeren naar hartelust kunnen gamen, knutselen, experimenteren enz. In het dorp waar ik woon leid ik een hackerspace mee en ook daar komen mensen van naburige steden om te oefenen met computers. Schrijnend dat het nog steeds bestaat maar jammer genoeg wel de realiteit. Ons laatste project was de verlichting van de grote kerstboom op het marktplein die "danst" op de muziek die zachtjes op het marktplein klinkt. Nuttig? Niet echt. Leerrijk voor jongeren? Absoluut.

Toch is het schrijfniveau ronduit bedroevend van veel jonge mensen. De jongste collega van mijn dienst is nu 25-26 jaar en een universitair informatica student (geboren en getogen in België, ja) die met 2 vingers in de neus door zijn opleiding gewandeld is. Toch laat ik die geen enkel rapport meer schrijven (in het Nederlands of Engels) wat naar klanten gestuurd wordt. In het begin deden we dat wel en achteraf ontdekten we dat dat vol faudten stond. Geen technische fouten maar schrijffouten. Achteraf lieten we hem dat nog schrijven en verbeterden we het zelf waar nodig maar op den duur kroop daar zoveel tijd in dat we het al beter zelf schreven. Los van zijn schrijfkunsten zijn we oprecht tevreden van hem: hij leert snel bij on the job, hij is gemotiveerd, hij ligt goed in de groep, klanten zijn er ook positief over. Maar iemand die geen deftig rapport van amper 2-3 blz kan opstellen is vrij nutteloos. We zitten nu op het punt dat we met het senior management overwegen om hem een cursus Nederlands te geven en ons sollicitatieproces aan te passen zodat het een schrijfoefening bevat want het is niet de 1e keer dat we dat ontdekken bij jonge mensen. Onze stagair vorig jaar was exact even slecht daarin. Toen we hem daarop wezen sprak hij de gevleugelde woorden "mijne compiler haalt alleen syntaxfouten uit code, geen schrijffouten uit commentaar". Tja...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan