Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

@Hellsdinner ga jij stemmen? Via ambassade of via brief.

Ik heb nog nooit zoveel reminders gehad dit jaar om te stemmen, maar ik stem al 14j niet meer en dit jaar ook niet.

Ik via brief gekozen deze komen toch nooit toe.
Zal pas de eerste keer zijn dat ik kan stemmen vanuit Vietnam (5 jaar geleden volmacht aan ouder gegeven). Ik heb aangegeven dat ik via ambassade wil stemmen maar heb nog totaal niks ontvangen hierrond eigenlijk :unsure: .

Ik vind het wel een moeilijke. Als persoon niet woonachtig in België stemmen over dingen die mij slechts in kleine mate zullen raken. Ik merk ook wel dat de standpunten die ik belangrijk vind zijn veranderd en ik meer kijk naar "Welke partij beïnvloed mij als "expatriate" het meest."
Maar ja, dat is zo iets kleins en specifiek om daar nu volledig mijn stem aan te hangen... (niet dat ik illusies heb dat mijn ene stem het grote verschil gaat maken).
 
Zal pas de eerste keer zijn dat ik kan stemmen vanuit Vietnam (5 jaar geleden volmacht aan ouder gegeven). Ik heb aangegeven dat ik via ambassade wil stemmen maar heb nog totaal niks ontvangen hierrond eigenlijk :unsure: .

Ik vind het wel een moeilijke. Als persoon niet woonachtig in België stemmen over dingen die mij slechts in kleine mate zullen raken. Ik merk ook wel dat de standpunten die ik belangrijk vind zijn veranderd en ik meer kijk naar "Welke partij beïnvloed mij als "expatriate" het meest."
Maar ja, dat is zo iets kleins en specifiek om daar nu volledig mijn stem aan te hangen... (niet dat ik illusies heb dat mijn ene stem het grote verschil gaat maken).
Normaal gewoon met uw paspoort op de dag van de verkiezingen naar uw ambassade gaan. Mijne is 6u rijden enkel.

Ik keer normaal nooit meer terug naar Belgie daarom wil ik ook niet stemmen. De test gedaan en NVA en Vooruit het dichtse bij mij maar het is niet aan mij om ook maar 1 stem te geven aan 1 van de partijen
 
Normaal gewoon met uw paspoort op de dag van de verkiezingen naar uw ambassade gaan. Mijne is 6u rijden enkel.
Chance dat het voor mij 15 minuten is haha.
Ik keer normaal nooit meer terug naar Belgie daarom wil ik ook niet stemmen. De test gedaan en NVA en Vooruit het dichtse bij mij maar het is niet aan mij om ook maar 1 stem te geven aan 1 van de partijen
Mja, zeg nooit nooit he. Op dit moment zijn er voor mij ook 0 plannen om volledig terug te keren, maar ben wel nog steeds "Belg" natuurlijk.
 
Nooit gesnapt dat stemmen via de ambassade terwijl je totaal niet meer in BE woont.

Omgekeerd ook, je zag hier in België massaal Turken gaan stemmen voor Erdogan. Hun land van oorsprong conservatief en achter houden terwijl ze hier genieten van de westerse vrijheden.
Verschil is dat de meeste Belgen in het buitenland wel hier geboren zijn. De meeste Turken die hier gaan stemmen voor Turkije zijn in België geboren en niet in Turkije zelf.
 
Nooit gesnapt dat stemmen via de ambassade terwijl je totaal niet meer in BE woont.

Omgekeerd ook, je zag hier in België massaal Turken gaan stemmen voor Erdogan. Hun land van oorsprong conservatief en achter houden terwijl ze hier genieten van de westerse vrijheden.

Voor de Belgen in het buitenland: Ergens wel logisch, het is niet dat ze niks meer te maken hebben met de Belgische overheid. Die komen nog in contact met de overheid :p.
- papierwerk: paspoort, werking ambassades,...
- opgebouwde pensioenrechten, onderwijs (ken er wel een paar die zeggen dat ze terugkeren als er kinderen zouden zijn, Of hun kinderen hiernaartoe sturen bij hogere studies want veel te duur/slecht waar ze zitten.), sociale zekerheid (analoog aan de kinderen. Bij gezondheidsproblemen keren ze ook terug.)
- Als er miserie is, de vliegtuig staat klaar om ze terug naar België te brengen :p.
 
Voor de Belgen in het buitenland: Ergens wel logisch, het is niet dat ze niks meer te maken hebben met de Belgische overheid. Die komen nog in contact met de overheid :p.
- papierwerk: paspoort, werking ambassades,...
- opgebouwde pensioenrechten, onderwijs (ken er wel een paar die zeggen dat ze terugkeren als er kinderen zouden zijn, Of hun kinderen hiernaartoe sturen bij hogere studies want veel te duur/slecht waar ze zitten.), sociale zekerheid (analoog aan de kinderen. Bij gezondheidsproblemen keren ze ook terug.)
- Als er miserie is, de vliegtuig staat klaar om ze terug naar België te brengen :p.
Bovendien zijn ze als Belg ook onderworpen aan de Belgische wetgeving, los van waar ze wonen. België is daar heel braaf in maar zou bijvoorbeeld belastingen kunnen eisen van die mensen, dienstplicht invoeren of eender wat, dus is het ook wel logisch dat die mensen stemmen.
 
Normaal gewoon met uw paspoort op de dag van de verkiezingen naar uw ambassade gaan. Mijne is 6u rijden enkel.

Ik keer normaal nooit meer terug naar Belgie daarom wil ik ook niet stemmen. De test gedaan en NVA en Vooruit het dichtse bij mij maar het is niet aan mij om ook maar 1 stem te geven aan 1 van de partijen

Same here, is 4 uur rijden. Heb ook nog nooit gestemd laatste 12 jaar. Ik negeer de emails van ambassade daarover ook gewoon.
 
Iemand een idee wat de geldige redenen zijn om GEEN bijzitter te moeten zijn? Puur hypothetisch uiteraard..
Ik heb vandaag ook mijn brief aangekregen. In mijn geval zal het briefje van de werkgever worden aangezien ik die dag moet werken, voor de verkiezingen, bij een andere gemeente
 
Heb ook nog nooit gestemd laatste 12 jaar. Ik negeer de emails van ambassade daarover ook gewoon.
Aangezien je regelmatige poster in P&A bent en geïnteresseerd in (wereld)politiek, vind ik het wel zeer speciaal dat je gaan stemmen blijkbaar niet belangrijk vind.

Ik heb er ook geen zin in, maar voor de lokale verkiezingen hier mag ik stemmen (en doe ik het), en voor de Belgische federale verkiezingen heb ik een volmacht gegeven aan iemand in België.
Gewoon geregeld per mail naar de ambassade, op 2x 5min gefixt.

Ik heb niet zoveel principes, maar dit is er wel 1 van.
Er zijn vroeger mensen voor dat recht gestorven, en er leven anno 2024 miljard(en) mensen in gebieden waar je zelfs gewoon niet kan stemmen wegens dictatuur.
 
Langs de andere kant zie ik ook wel niet in waarom mensen die langdurig in het buitenland verblijven überhaupt zouden mogen stemmen? Beetje vreemd dat iemand die niet meer in dit land woont inspraak zou moeten hebben over het beleid hier.

Is een beetje zoals al die Turken die in België wonen maar wel stemmen op Erdogan. Zelf hebben ze er toch geen last van.
 
Iemand een idee wat de geldige redenen zijn om GEEN bijzitter te moeten zijn? Puur hypothetisch uiteraard..
reis geboekt (vóór je opgeroepen bent, uiteraard)
werk
de taal niet machtig zijn
analfabeet zijn (je moet kunnen lezen en schrijven)
handicap
ziekte

Aangezien je regelmatige poster in P&A bent en geïnteresseerd in (wereld)politiek, vind ik het wel zeer speciaal dat je gaan stemmen blijkbaar niet belangrijk vind.

Ik heb er ook geen zin in, maar voor de lokale verkiezingen hier mag ik stemmen (en doe ik het), en voor de Belgische federale verkiezingen heb ik een volmacht gegeven aan iemand in België.
Gewoon geregeld per mail naar de ambassade, op 2x 5min gefixt.

Ik heb niet zoveel principes, maar dit is er wel 1 van.
Er zijn vroeger mensen voor dat recht gestorven, en er leven anno 2024 miljard(en) mensen in gebieden waar je zelfs gewoon niet kan stemmen wegens dictatuur.
ik ben de eerste 10 jaar van mijn stemrecht graag gaan stemmen, ik vond dat toen idd belangrijk en nuttig. ik zat toen ook de hele dag voor de TV naar die programma's te kijken.
daarna is die graagte er geleidelijk uit gegaan. iedereen heeft nu de mond vol van Verhofstadt, maar die generatie (ook bvb Stevaert, Leterme, etc), die konden nog een deftige regering op poten zetten, en moeilijke beslissingen nemen.
tegenwoordig... het is one-liner-politiek geworden, met langs 1 kant politici die niet lijken te beseffen dat ze met 1 partij geen meerderheid kunnen vormen, en langs de andere kant politiekers die gewoon geen moeite lijken te doen, omdat ze het toch op een akkoordje kunnen gooien met elkaar.
dat er telkens jaren met elkaar bashen nodig zijn om na de verkiezingen een regering te vormen doet er ook geen goed aan, net als het feit dat politici het ene schandaal na het andere aan hun been kunnen lappen, en toch verkozen worden.

en de hele corona-periode, heeft de hele politiek (regering + oppositieà zich van hun zwakste kant laten zien.

komt er bij dat het dit jaar allemaal op mijn verjaardag zou gebeuren, en ik heb mij in februari al een reis geboekt om eronder te muizen.
geen enkele verdient mijn stem, en om ongeldig of blanco te gaan stemmen heb ik geen zin om uren te staan aan te schuiven

Is een beetje zoals al die Turken die in België wonen maar wel stemmen op Erdogan. Zelf hebben ze er toch geen last van.
well, you're wrong.
In Turkije geldt nog altijd de dienstplicht, en dit voor iedereen met een Turks paspoort. Die dat in het buitenland wonen kunnen die wel afkopen.
De tegenstander wou die afkoopsom gevoelig optrekken. Dààrom hebben veel Turken hier op Erdogan gestemd.
 
Langs de andere kant zie ik ook wel niet in waarom mensen die langdurig in het buitenland verblijven überhaupt zouden mogen stemmen? Beetje vreemd dat iemand die niet meer in dit land woont inspraak zou moeten hebben over het beleid hier.
Omdat velen ook terugkomen naar België?
Is een beetje zoals al die Turken die in België wonen maar wel stemmen op Erdogan. Zelf hebben ze er toch geen last van.
Het probleem daar is voor mij vooral de mensen die hier geboren zijn en misschien eens naar Turkije op vakantie gaan.
 
Terug
Bovenaan