Stemtesten - deel en bespreek je resultaten

Hier stemtest vlug gedaan en het gaat tussen 1.vooruit en 2.nva (2% verschil ). Ik ken iemand van vooruit dus zal hun worden hoogstwaarschijnlijk. Nu ik moet wel zeggen als je de vergelijking doet met hun standpunten dat hun uitleg van beide partijen nogal amateuristisch is en onprofessioneel geschreven. Je merkt toch een duidelijke stijlbreuk met nationale politiek.
Dat hangt lokaal heel sterk af van wie de boel daar trekt. In het ene dorp van de lokale CD&V-ploeg het heel professioneel aanpakken omdat ze daar een parlementair zwaargewicht hebben wonen terwijl ze elders eerder lijken op een OKRA-clubje dat amper een programma heeft.

Anderzijds vind ik democratie het meest tastbaar op lokaal niveau. Je kan daar nog zo neerbuigend over doen, maar ik vind het wel een belangrijk onderdeel van onze samenleving.

Dat hangt lokaal heel sterk af van wie de boel daar trekt. In het ene dorp van de lokale CD&V-ploeg het heel professioneel aanpakken omdat ze daar een parlementair zwaargewicht hebben wonen terwijl ze elders eerder lijken op een OKRA-clubje dat amper een programma heeft.

Anderzijds vind ik democratie het meest tastbaar op lokaal niveau. Je kan daar nog zo neerbuigend over doen, maar ik vind het wel een belangrijk onderdeel van onze samenleving.

Het lokale niveau zou zogezegd dichter bij de bevolking staan, maar ik merk dat ik bij de stemtesten voor de lokale verkiezingen toch véél meer vragen oversla of in het midden laat omdat ik er geen enkele voeling mee heb dan bij de regionale, federale of Europese stemtesten.

Als ik die van Brugge invul, dan zitten daar verschillende vragen in die zodanig lokaal zijn dat ze letterlijk over 1 specifieke straat gaan. Waar ik zelden of nooit kom.

Mijn resultaten verschillen enorm tussen beide stemtesten bij mij. Bij HLN krijg ik NV-A op nummer 1 en bij de Standaard krijg ik Groen op 1 (terwijl NV-A daar nummer 5 staat). (Toegegeven, ik scoor maar maximaal 60% voor een partij dus de verschillen zijn tamelijk laag tussen partijen.)
De N-VA staat nochtans wel mijlenver van Groen hier in Gent.

Mijn minachting voor Voor U werd weer versterkt door de stemtest van De Standaard. Ik vermoed dat ze voor inclusie zijn gegaan en de antwoorden op de stemtest door 'een simpele' lieten schrijven:rofl:een kleine bloemlezing:

Er is nood aan meer groen in de stad. Maar de ruimte voor de auto's en de parkeergelegenheid moet behouden blijven. Desnoods meer ondergronds. En niet in zo'n donders lelijke gebouwen zoals aan de fly-over in Ledeberg.

De woningmarkt heeft het al lastig. Hoe minder belastingen, hoe beter.

Laat onze boeren hun grond. Ze worden al genoeg de ogen uit het lijf gepest.

't Is toch wel overdreven nu.

Het stadsbestuur moet organisatorische ingrepen doen in het beleid zodat er minder straathoekwerkers en minder politie op straat nodig is.

Boetes mogen geen kwestie zijn om de stadskas te spijzen. Wie zijn boeltje op straat smijt moet voor straf 20 straten vegen.

Kerk en staat zijn gescheiden. Er zijn genoeg mesen die een stal willen zetten, en we hebben al een enorme stal voor het stadhuis.

Waar het kan kunnen fietsen en kleine elektrische voertuigen ook door ondergrondse snelwegen in de stad rijden. De vrije keuze moet worden gegarandeerd.

Laat de mensen die sociale woningen willen bouwen dat zelf beslissen.

Laat de mensen dat zelf beslissen. Het is niet aan de politici om dat op te leggen.

De N-VA staat nochtans wel mijlenver van Groen hier in Gent.

Mijn minachting voor Voor U werd weer versterkt door de stemtest van De Standaard. Ik vermoed dat ze voor inclusie zijn gegaan en de antwoorden op de stemtest door 'een simpele' lieten schrijven:rofl:een kleine bloemlezing:

Bij mij zijn het duidelijk twee onderverdelingen.
De randpartijen Pvda, Voor U, VB achteraan en de "normale partijen" (Groen, "burgemeesterlijst" ,Cd&V, NV-A) staan vooraan.

Ik ben vrij "centrum" (vrij akkoord met mobiliteit van Groen maar minder extreem. Subsidies/wonen/economie gaat eerder naar burgemeesterlijst/NV-A zijn.

Geen voorstanderen van absolute stellingen zoals geen verkavelingen meer of grond van stad Gent mag enkel gebruikt worden voor sociale woningen,
geen zin in financiële steun aan winkels in de centra (Waarom organiseert Gent zoveel events, juist om volk te lokken naar het centra. Om dan nog cash geld extra te geven aan de winkels... Gaat wel heel ver dan. Ik hoop dat ze niet weer afkomen met die stadsmunt-zever.),
boorstander om te investeren in OV maar ik wil vooral sneller OV in Gent, niet noodzakelijk meer OV in Gent. Bijvoorbeeld: om van Oostakker naar Gent-Sint-Pieters te gaan met een bus, duurt 40 minuten (30 stops). Dat is te veel in mijn ogen.

Als we betaalbare woningen willen, heb je een veel groter aanbod nodig (+20k gezinnen in Gent tegen 2040). Gaat nog serieus gebouwd moeten worden. Financiële steun geven vanuit de stad voor aankoop woning vind ik weer een grote fout. Dat zorgt enkel weer voor een opwaartse druk van prijzen dus dat geld vliegt naar de huidige bezitters. Alsof we niets geleerd hebben met vorige fiscale maatregelen rond wonen. Ook die "inwoners" regel vind ik nogal discriminerend. Alsof iemand van Merelbeke niet in Gent mag wonen.
Ik zou liever vrijere bouwregels willen zien zodat er meer kwalitieve drie/vier niveaus appartementgebouwen kunnen bijkomen in de stationswijk. Enigste wat prijzen in check houdt is voldoende aanbod.

Gent heeft ook wel genoeg personeel in mijn ogen. Ik dacht hoogste aantal gemeenteambtenaren per capita in Vlaanderen maar dat kan ook door keuzes in organisatie zijn dus betere analyse nodig. (De ene steekt dat misschien weg onder één of ander semi-overheidsorganisatie terwijl Gent dat niet doet bijvoorbeeld.)

Er mag ook wel een iets hardere aanpak komen op overlast. Sluikstorten gebeurt nog altijd, lawaai en vandalisme midden in de nacht van voornamelijk toeristen, die ellendige luidruchtige pizza-scooters die geen voorrang geven (Ik wil een LEZ-zone voor ICE-scooters :p.), "gebedel" rond Dampoort,...

Als ik die van Brugge invul, dan zitten daar verschillende vragen in die zodanig lokaal zijn dat ze letterlijk over 1 specifieke straat gaan. Waar ik zelden of nooit kom.

Dat is toch net het sterke aan de gemeenteraadsverkiezingen, dat de punten zo dicht bij de leefwereld van de mensen staan?
De impact daarvan is voor veel mensen heel groot.

Hier ligt er een plan op tafel om een rotonde te vervangen door een bocht op een verkeersplateau. Dat is iets wat onmiddellijk impact heeft op ons als gezin, en waar ik ook veel belang aan hecht dat dit er niet komt.
Ik sta hier overigens 99% in lijn met onze N-VA lijsttrekker.

De stemtesten voor de lokale verkiezingen zijn er:

Voor Kortrijk kom ik bij de klassieke stemtest uit op lijst burgemeester (VLD, quickie) en Vlaams belang op twee met Vooruit als voorlaatste. Maar dan bij die van HLN kom ik uit Maxim Veys (Vooruit) als best passende. Beetje dubbele signalen zo :unsure:

Bij mij zijn het duidelijk twee onderverdelingen.
De randpartijen Pvda, Voor U, VB achteraan en de "normale partijen" (Groen, "burgemeesterlijst" ,Cd&V, NV-A) staan vooraan.

Ik ben vrij "centrum" (vrij akkoord met mobiliteit van Groen maar minder extreem. Subsidies/wonen/economie gaat eerder naar burgemeesterlijst/NV-A zijn.

Geen voorstanderen van absolute stellingen zoals geen verkavelingen meer of grond van stad Gent mag enkel gebruikt worden voor sociale woningen,
geen zin in financiële steun aan winkels in de centra (Waarom organiseert Gent zoveel events, juist om volk te lokken naar het centra. Om dan nog cash geld extra te geven aan de winkels... Gaat wel heel ver dan. Ik hoop dat ze niet weer afkomen met die stadsmunt-zever.),
boorstander om te investeren in OV maar ik wil vooral sneller OV in Gent, niet noodzakelijk meer OV in Gent. Bijvoorbeeld: om van Oostakker naar Gent-Sint-Pieters te gaan met een bus, duurt 40 minuten (30 stops). Dat is te veel in mijn ogen.

Als we betaalbare woningen willen, heb je een veel groter aanbod nodig (+20k gezinnen in Gent tegen 2040). Gaat nog serieus gebouwd moeten worden. Financiële steun geven vanuit de stad voor aankoop woning vind ik weer een grote fout. Dat zorgt enkel weer voor een opwaartse druk van prijzen dus dat geld vliegt naar de huidige bezitters. Alsof we niets geleerd hebben met vorige fiscale maatregelen rond wonen. Ook die "inwoners" regel vind ik nogal discriminerend. Alsof iemand van Merelbeke niet in Gent mag wonen.
Ik zou liever vrijere bouwregels willen zien zodat er meer kwalitieve drie/vier niveaus appartementgebouwen kunnen bijkomen in de stationswijk. Enigste wat prijzen in check houdt is voldoende aanbod.

Gent heeft ook wel genoeg personeel in mijn ogen. Ik dacht hoogste aantal gemeenteambtenaren per capita in Vlaanderen maar dat kan ook door keuzes in organisatie zijn dus betere analyse nodig. (De ene steekt dat misschien weg onder één of ander semi-overheidsorganisatie terwijl Gent dat niet doet bijvoorbeeld.)

Er mag ook wel een iets hardere aanpak komen op overlast. Sluikstorten gebeurt nog altijd, lawaai en vandalisme midden in de nacht van voornamelijk toeristen, die ellendige luidruchtige pizza-scooters die geen voorrang geven (Ik wil een LEZ-zone voor ICE-scooters :p.), "gebedel" rond Dampoort,...
Stad Gent maakte al zware besparingen én tegelijkertijd werden de inkomsten verhoogd door de prijzen van hun diensten te verhogen voor niet-Gentenaars. Dit allemaal terwijl de voorgaande jaren de gepensioneerden al niet werden vervangen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221214_95062992 en https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...im-80-miljoen-euro-geen-ontslagen-wel-hogere/

De besparingen gingen zover dat op een bepaald moment de stedelijke scholen te weinig werden schoongemaakt,(https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-zorgen-voor-grote-werkdruk-bij-poetsfirma-s/) te erg voor woorden. Gelukkig werd dit teruggedraaid https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/28/stad-gent-past-contracten-poetsfirma-s-in-scholen-aan/

Ik vrees dat het vet van de soep is. Wat velen vragen(minder ambtenaren) is al de realiteit. Indien men nu minder ambtenaren wilt, zal men ook diensten moeten schrappen....of inboeten aan kwaliteit. Je kunt niet én uw diensten uitbreiden én eisen dat er minder ambtenaren zijn.
vb dit https://www.hln.be/gent/nieuwe-lage...urt-ook-welkom-in-sporthal-en-zalen~a6020a6b/ Stedelijke sporthal, stedelijke crêche, stedelijke school = meer ambtenaren. Ambtenaar is veel meer dan "personeel achter het loket"

Persoonlijk vind ik Gent té ambitieus. Ze willen echt veel te veel doen. Ik woon niet in Gent, dus kan niet gaan stemmen in Gent, maar kben wel geboren en getogen in Gent en kom er nog steeds graag en vaak. Op 20 jaar is Gent toch onherkenbaar geworden. Al 20 jaar is het de ene "stadsvernieuwingsproject" na de andere(van "bruggen naar rabot", "zuurstof voor de bruge poort", en dan later de oude dokken, nieuwe dokken, project wijk sint pietersstation) Tis crazy.. Van een vuile industriestad tot de grooste hipster trendy studentenstad van het land. Van bijna 250k inwoners als kind tot het huidige 270k inwoners. https://stad.gent/nl/over-gent-stad...ft-groeien-kaap-270000-inwoners-bijna-gehaald

Anterwerpen en Gent krijgen 1500 euro/inwoner van de gemeentefonds(ik kan me vergissen). Cd&v wil morrelen aan de marge in het voordeel van de kleine gemeentes. Stel dat dat erdoor komt ten nadelen van Gent en Antwerpen, dan zal dat impact hebben naar hun diensten toe. Héél benieuwd naar de toekomst toe. :)

Terug
Bovenaan