Bij mij zijn het duidelijk twee onderverdelingen.
De randpartijen Pvda, Voor U, VB achteraan en de "normale partijen" (Groen, "burgemeesterlijst" ,Cd&V, NV-A) staan vooraan.
Ik ben vrij "centrum" (vrij akkoord met mobiliteit van Groen maar minder extreem. Subsidies/wonen/economie gaat eerder naar burgemeesterlijst/NV-A zijn.
Geen voorstanderen van absolute stellingen zoals geen verkavelingen meer of grond van stad Gent mag enkel gebruikt worden voor sociale woningen,
geen zin in financiële steun aan winkels in de centra (Waarom organiseert Gent zoveel events, juist om volk te lokken naar het centra. Om dan nog cash geld extra te geven aan de winkels... Gaat wel heel ver dan. Ik hoop dat ze niet weer afkomen met die stadsmunt-zever.),
boorstander om te investeren in OV maar ik wil vooral sneller OV in Gent, niet noodzakelijk meer OV in Gent. Bijvoorbeeld: om van Oostakker naar Gent-Sint-Pieters te gaan met een bus, duurt 40 minuten (30 stops). Dat is te veel in mijn ogen.
Als we betaalbare woningen willen, heb je een veel groter aanbod nodig (+20k gezinnen in Gent tegen 2040). Gaat nog serieus gebouwd moeten worden. Financiële steun geven vanuit de stad voor aankoop woning vind ik weer een grote fout. Dat zorgt enkel weer voor een opwaartse druk van prijzen dus dat geld vliegt naar de huidige bezitters. Alsof we niets geleerd hebben met vorige fiscale maatregelen rond wonen. Ook die "inwoners" regel vind ik nogal discriminerend. Alsof iemand van Merelbeke niet in Gent mag wonen.
Ik zou liever vrijere bouwregels willen zien zodat er meer kwalitieve drie/vier niveaus appartementgebouwen kunnen bijkomen in de stationswijk. Enigste wat prijzen in check houdt is voldoende aanbod.
Gent heeft ook wel genoeg personeel in mijn ogen. Ik dacht hoogste aantal gemeenteambtenaren per capita in Vlaanderen maar dat kan ook door keuzes in organisatie zijn dus betere analyse nodig. (De ene steekt dat misschien weg onder één of ander semi-overheidsorganisatie terwijl Gent dat niet doet bijvoorbeeld.)
Er mag ook wel een iets hardere aanpak komen op overlast. Sluikstorten gebeurt nog altijd, lawaai en vandalisme midden in de nacht van voornamelijk toeristen, die ellendige luidruchtige pizza-scooters die geen voorrang geven (Ik wil een LEZ-zone voor ICE-scooters

.), "gebedel" rond Dampoort,...