Weet je wat eigenlijk nog het meest ironische is aan de aanleiding van mijn initiële post? Een mens zou het bijna vergeten. Maar we hebben nu dus dringend een antwoord nodig van de ene overheidsinstantie (die er nog altijd niet is, we zijn 1 dag voor de kerstvakantie) omdat een andere overheidsinstantie volledig gefaald heeft in zijn opdracht.
Dus eventje recapituleren: Overheidsinstantie X was intensief betrokken bij de vergunningsprocedure sinds 2017 (!) (want vergunning werd continu in beroep getrokken door omwonenden tot en met de Raad van State, maar dit terzijde) en heeft voorwaardelijk positief advies gegeven op ons project. Uiteindelijk, na alle procedureslagen, hadden we een onherroepelijke vergunning in handen. Vervolgens hebben we uiteraard alle voorwaarden van X ingewilligd en zijn we begonnen met de aanbesteding en gunning. Contracten van miljoenen waar we niet meer onderuit konden. De aannemer stond al met zijn mensen en machines op het terrein, toen deze overheidsinstantie plots vragen begon te stellen over een nutsleiding. In het begin waren dat informatieve vragen, vervolgens werden dat bezorgdheden en tot slot waren dat eisen tot aanpassing van onze onherroepelijke vergunning (!). Het lef en de arrogantie, je moet je dat inbeelden.
Wij zetten daar een advocaat op (op eigen kosten). Zij zetten daar een advocaat op (op kosten van de belastingbetaler). Wat heen en weer dreigen. Potentiële schade gaan claimen. We hadden hier een rechtszaak voor kunnen aanspannen tegen overheidsinstantie X en met de vingers in de neus gewonnen. Ik ben nogal rechtlijnig en principieel in dergelijke zaken en wij hadden onze klant geadviseerd om hier tot op het bot te gaan via de rechtbank. Maar onze klant heeft, zoals dat steeds gaat met monopolistische overheidsinstanties, overheidsinstantie X nog nodig voor tal van andere zaken, akkoorden, adviezen in andere vergunningen, etc. Klant wou dus een onderhandelde oplossing.
Maanden aan een stuk onderhandeld. Uiteindelijke deal om overheidsinstantie X gerust te stellen over hun bezorgdheden had een kostenplaatje van + 1 miljoen euro. Omwille van hun incompetentie. Kostenverdeling: 75% door de overheidsinstantie (bedankt belastingbetaler) en dus toch nog 25% door onze klant. Meer dan 250 000 euro is dus de kostprijs om de incompetentie van de onze overheidsdiensten te compenseren omdat ertegen procederen teveel risico inhoudt op een (nog meer) dwarsliggende overheid bij de volgende projecten. Ziedaar de almacht van het monopolie van de overheid.
+ maanden vertraging op het project.
En omwille van die vertraging door overheidsinstantie X moesten we, oh ironie, doorlooptermijnen aanpassen bij overheidsinstantie Y. En het is nu dus overheidsinstantie Y die maar blijft weigeren om inhoudelijk te reageren, tot op vandaag. Het laatste antwoord op mijn mail was het vage en nietszeggende: "U mag de brief met de beslissing binnenkort in uw brievenbus verwachten." Geen inhoud. Geen termijn. De post (!), om toch zeker het traagste medium te kiezen nadat ik had gezegd dat het zeer dringend was.
We zijn dus 1 dag voor de kerstvakantie en we kunnen de aannemer nog geen enkele garantie geven op de planning voor januari. De aannemer moet zijn teams echter standby blijven houden, dus raad eens wie die standby-kosten mag betalen? Inderdaad, andermaal onze klant. Gooi maar op de hoop.
Dàt zijn de omstandigheden die onze alomtegenwoordige overheid creëert om in te werken.
En ook daarom mag bibi morgenochtend om 8u opnieuw in crisismeeting met het management op mijn verlofdag. Met wellicht nog een hele dag werk aan vervolgacties. Bedankt, overheid. Andermaal. Ik zal eens aan mijn oud-collega-ambtenaren denken morgennamiddag terwijl ik aan het werk ben op mijn verlofdag, terwijl zij dan traditioneel hun uitgebreide kerstdrink houden vanaf de middag en mogen inbrengen als gewerkte uren.
Ach, de overheid en de privé. Twee werelden die niet verder uit elkaar kunnen liggen.
/out