Publieke vs. privésector

Dat is mooi. Iedere administratie van FOD tot lokaal bestuur heeft tig leidinggevende die vaak erg jong aangeworven worden.

Afhankelijk van hun profiel en plaats in de organisatie van beperkt tot zeer sterk beleidsmatig werkend waarbij vaak miljoenen budgetten in beheer zijn.

Ik ben zelf ook iemand die jong kansen gekregen heeft in een leidinggevende rol zonder daar op dat moment ooit echt ervaring in gehad te hebben. Ik heb het in die periode toch tot waarnemend AD geschopt. Dat heeft uiteindelijk ook helemaal niets meer met vooropleiding of het vakgebied waarvoor ik initieel ben aangeworven te maken. Het kan in dat opzicht soms wel erg snel verkeren binnen de overheid.

Vanwaar dan je conclusie dat het sneller gaat dan in de privé?
 
Vanwaar dan je conclusie dat het sneller gaat dan in de privé?

Wellicht perceptie omdat ik talrijk mensen ken in die positie en maar weinig mensen in een vergelijkbare functie in de privésector.

Naar mijn aanvoelen zijn er in de publieke sector meer kansen voor startende leidinggevenden. Ik heb dat mogelijk mis. Neemt niet weg dat ik de publieke sector zeker kan aanbevelen voor iedereen die een managementfunctie ambieert. Altijd zonde wanneer mensen zich laten afschrikken puur op basis van vooringenomenheid en clichés.
 
Wellicht perceptie omdat ik talrijk mensen ken in die positie en maar weinig mensen in een vergelijkbare functie in de privésector.

Naar mijn aanvoelen zijn er in de publieke sector meer kansen voor startende leidinggevenden. Ik heb dat mogelijk mis. Neemt niet weg dat ik de publieke sector zeker kan aanbevelen voor iedereen die een managementfunctie ambieert. Altijd zonde wanneer mensen zich laten afschrikken puur op basis van vooringenomenheid en clichés.

En dan zijn we weer bij wat ik eerder zei: die vooringenomenheid en clichés zullen blijven bestaan, zolang de voorbeelden dat het anders is en kan, niet de bovenhand beginnen nemen. Dat de verzamelde ambtenarij (voorgaande discussies in dit en andere topics indachtig) vooral verzanden in een blijvend verwijzen naar "het proces" of "niet mijn verantwoordelijkheid", is daar maar één exponent van.

En concreet vrees ik inderdaad dat je het mis hebt. Zoals ik al zei, elk zichzelf respecterend bedrijf in de privé heeft wel één of andere vorm van groei-trajecten, waar jongeren met potentieel alle kansen krijgen en gegeven worden om op grote schaal impact te hebben en verantwoordelijkheden te nemen. Dat zijn verre van allemaal home-runs, uiteraard, maar zelfs met een succes-rate van pakweg 20% wil dat zeggen dat je genoeg nieuw en vers bloed injecteert op de hogere/hoogste echelons en dat is waar elk zichzelf respecterend bedrijf naar op zoek gaat. Ik kan je er zo tientallen aanleveren, en ik ben daar geen uitzondering in.
 
Ik heb altijd gezegd, en ik blijf daarbij, dat dat voortvloeit uit de aard van mijn job. Niet omdat ik een slecht bedrijf of een slechte baas heb.

Meer zelfs, als ik op mijn vrije dag iets privé wil opzoeken op mijn werkcomputer en mijn baas ziet dat ik online ben dan gaat hij mij zelfs aanspreken dat ik toch zeker niet aan het werk ben.
Hij spoort mij ook actief aan om mijn gsm niet op te nemen op mijn vrije dagen.
Doe ik als leidinggevende in een overheidsinstelling ook bij mijn werknemers.
Ik heb er zo 1 hardnekkige waar ik het zelf heb opgenomen in haar evaluatie omdat het met momenten zo erg is dat ik me afvraag waarom ze 4/5de werkt.
 
Wellicht perceptie omdat ik talrijk mensen ken in die positie en maar weinig mensen in een vergelijkbare functie in de privésector.

Naar mijn aanvoelen zijn er in de publieke sector meer kansen voor startende leidinggevenden. Ik heb dat mogelijk mis. Neemt niet weg dat ik de publieke sector zeker kan aanbevelen voor iedereen die een managementfunctie ambieert. Altijd zonde wanneer mensen zich laten afschrikken puur op basis van vooringenomenheid en clichés.
Dat is niet alleen naar uw aanvoelen.
Ik kan er zo een 10 opnoemen in mijn organisatie die het tot leidinggevende hebben geschopt voor hun 30ste.

De perceptie over ambtenaren stoort me mateloos.
En zeker als je dan diegene die klagen over ambtenaren bezig hoort over de problemen in hun professionele werkomgeving.
Vaak komt dat dan meer overeen met het cliché van ambtenaren dan echte ambtenaren...
Er zijn zoals je zelf aangaf ook meer dan enkel federale overheidsdiensten en de groendienst (daar wordt ook graag mee gelachen)
Heb er zo al op 3 verschillende gewerkt (totaal andere beleidsdomeinen) en hoewel ik in elke organisatie wel ergens iets terug vond van die perceptie was dat echt redelijk beperkt.

Zo had je in de eerste nog een team dat vroeger de postbedeling deed, ja die mensen hebben een pak minder werk sinds het digitale tijdperk.
Maar die zijn vast benoemd en zitten op een laag niveau zodat je die niet zomaar kunt herplaatsen in een andere job. En ja, ze houden die bezig maar daar is niet genoeg werk voor.

In de andere waren er enkelingen (3 ofzo) die nog echt zich gedroegen als ambtenaren die perfect in het plaatje van de perceptie passen
 
Terug
Bovenaan