Publieke vs. privésector

Het is hier (overheid) weer zover. Een goeie manager die de handdoek in de ring gooit door toxisch personeel dat vastgebijtelt zit en ge niet buitenkrijgt.
Als je een managementcarriere wil, is de overheid een van de slechtste plaatsen waar je kan zijn imo.
Ook al ben ik zelf ambtenaar, die benoemingen mogen ze van mij wel afschaffen zodat ze dergelijk volk buiten kunnen krijgen.
Ik durf dit toch tegen te spreken. De overheid is imo een zeer goede plaats om een managementcarriere te ambiëren. In tegenstelling tot in de privé kan je binnen de overheid ook gewoon veel sneller kansen krijgen om een leidinggevende rol op te nemen.

Ook wat het vastgebijteld personeel betreft ben ik niet akkoord. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om met dergelijk soort ambtenaren om te gaan. Je moet er als leidinggevende natuurlijk wel de nodige moeite voor doen en niet zoals velen bij voorbaat de strijd uit de weg gaan omdat 'ze toch niet buiten te krijgen zijn'.
 
Vreemd dat je denkt goed aan je zaak te doen door "druk" te willen zetten via politieke kanalen.

Ik zie het ook nog regelmatig gebeuren en dat heeft vaak een averechts effect binnen de administratie.
Mijn zaak is niet zo speciaal hoor. Het is een standaard document dat ze afdrukken.

Iets wat ze normaal binnen de 30 dagen moeten doen. We zijn ondertussen 6 maanden verder. 30tal telefoontjes en nog kunnen ze dit niet doen. Pure incompetentie en al niet de eerste keer.

Maar goed I know veel ambetenaren hier en we moeten maar ok vinden dat de basis diensten niet geleverd kunnen worden.

Voorbeeldje FOD justitie email gestuurd met paspoort om mijn blanco straf registeren op te sturen, binnen 10 dagen was het hier geleverd he. Is zelfde principe met FOD BZ maar hoor je gewoon niets van. Gewoon niets he. Geen reply op email en telefoon
 
Ik durf dit toch tegen te spreken. De overheid is imo een zeer goede plaats om een managementcarriere te ambiëren. In tegenstelling tot in de privé kan je binnen de overheid ook gewoon veel sneller kansen krijgen om een leidinggevende rol op te nemen.

Want ambtenaren staan overal bekend als effectieve en efficiënte leiders?
 
Ik durf dit toch tegen te spreken. De overheid is imo een zeer goede plaats om een managementcarriere te ambiëren. In tegenstelling tot in de privé kan je binnen de overheid ook gewoon veel sneller kansen krijgen om een leidinggevende rol op te nemen.

I doubt.

Door de conflictmijdende houding in veel overheidsdiensten, wordt bij de zoektocht naar een nieuwe leidinggevende vaak gewoon standaard diegene met de meeste anciënniteit genomen (die die functie ook wil natuurlijk). Tot daar het idee om "snel" carrière te maken bij de overheid. In mijn laatste jaar als ambtenaar heeft iemand het zelfs tot afdelingshoofd geschopt op die manier. Leidinggevende capaciteiten? 0,0. Maar wel veel anciënniteit. Dat wel.

In mijn huidige job in de privé is mijn n+1 een stuk jonger dan ikzelf. En terecht, hij is de beste baas die ik al gehad heb. Talent komt duidelijk beter bovendrijven in een privé-bedrijf naar mijn ervaring. Het bedrijf heeft er ook veel meer belang bij.

Ook wat het vastgebijteld personeel betreft ben ik niet akkoord. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om met dergelijk soort ambtenaren om te gaan. Je moet er als leidinggevende natuurlijk wel de nodige moeite voor doen en niet zoals velen bij voorbaat de strijd uit de weg gaan omdat 'ze toch niet buiten te krijgen zijn'.

Ik hoop dat je gelijk hebt. En iedereen zou het minstens moeten proberen.

Maar ik heb het alvast niet meegemaakt in die 5 jaar bij de overheid. En er waren nochtans heel wat individuen die in aanmerking kwamen om onmiddellijk buiten te smijten.
 
I doubt.

Door de conflictmijdende houding in veel overheidsdiensten, wordt bij de zoektocht naar een nieuwe leidinggevende vaak gewoon standaard diegene met de meeste anciënniteit genomen (die die functie ook wil natuurlijk). Tot daar het idee om "snel" carrière te maken bij de overheid. In mijn laatste jaar als ambtenaar heeft iemand het zelfs tot afdelingshoofd geschopt op die manier. Leidinggevende capaciteiten? 0,0. Maar wel veel anciënniteit. Dat wel.

In mijn huidige job in de privé is mijn n+1 een stuk jonger dan ikzelf. En terecht, hij is de beste baas die ik al gehad heb. Talent komt duidelijk beter bovendrijven in een privé-bedrijf naar mijn ervaring. Het bedrijf heeft er ook veel meer belang bij.
Dit is iets dat ik toch niet kan onderschrijven vanuit mijn eigen ervaring als leidinggevende binnen de overheid. Ik heb ondertussen toch al wat ervaring en zelf ook al de nodige leidinggevenden aangeworven, zowel binnen mijn eigen bestuur als binnen andere besturen.
 
In mijn huidige job in de privé is mijn n+1 een stuk jonger dan ikzelf. En terecht, hij is de beste baas die ik al gehad heb. Talent komt duidelijk beter bovendrijven in een privé-bedrijf naar mijn ervaring. Het bedrijf heeft er ook veel meer belang bij.
Dezelfde baas die niet eens een back-up heeft voor je, waardoor je hele dagen onder de stress zit en je zelfs geen 1 vrije dag hebt zonder dat ze je opbellen?

Komt nogal lachwekkend over.
 
Dezelfde baas die niet eens een back-up heeft voor je, waardoor je hele dagen onder de stress zit en je zelfs geen 1 vrije dag hebt zonder dat ze je opbellen?

Komt nogal lachwekkend over.
Ik heb altijd gezegd, en ik blijf daarbij, dat dat voortvloeit uit de aard van mijn job. Niet omdat ik een slecht bedrijf of een slechte baas heb.

Meer zelfs, als ik op mijn vrije dag iets privé wil opzoeken op mijn werkcomputer en mijn baas ziet dat ik online ben dan gaat hij mij zelfs aanspreken dat ik toch zeker niet aan het werk ben.
Hij spoort mij ook actief aan om mijn gsm niet op te nemen op mijn vrije dagen.
 
Hebt ge er ooit al eens bij stil gestaan dat uw "ervaring" veel beperkter is dan ge zelf inschat? Uw ervaring niet-representatief kan zijn? Of dat ge conclusies trekt die helemaal niet hard zijn te maken op basis van uw ervaring?

Ik doe elke dag ervaringen op. Vervolgens ga ik na of daar een logica voor te vinden is of helemaal niet en het puur toeval is.

Enkel zaken die ik meermaals meemaak en bovendien een logica zie in die gebeurtenissen, die zaken ga ik verdedigen. Zoals hier dus.
 
Ik doe elke dag ervaringen op. Vervolgens ga ik na of daar een logica voor te vinden is of helemaal niet en het puur toeval is.

Enkel zaken die ik meermaals meemaak en bovendien een logica zie in die gebeurtenissen, die zaken ga ik verdedigen. Zoals hier dus.
Deze reactie zou ook kunnen komen van een verdediger van de Omvolkingstheorie.

Je ervaringen zijn per definitie selectief. Er een logica aan vast hangen is quasi altijd post-hoc, waardoor je gewoon de ene na de drogreden begint toe te passen. En dat zie je ook in je betoog in dit topic. 't Is bijna allemaal post hoc ergo propter hoc. Vreemd dat je dat zelf niet lijkt in te zien.
 
Nee. Wat is uw punt?

If anything staan ambtenaren net bekend als het absolute tegendeel van wat daar staat.

Hoezo dus, het is een zeer goede plek om een managementcarrière te ambiëren? Lijkt me dat het vooral een goede plek is voor zij die graag vastgeroest willen geraken in overloze administratie, houden van inefficiënte structuren en graag ineffectief werk.
 
If anything staan ambtenaren net bekend als het absolute tegendeel van wat daar staat.

Hoezo dus, het is een zeer goede plek om een managementcarrière te ambiëren? Lijkt me dat het vooral een goede plek is voor zij die graag vastgeroest willen geraken in overloze administratie, houden van inefficiënte structuren en graag ineffectief werk.

Ik zie binnen de overheid jonge leidinggevenden kansen krijgen die in de privesector nog niet eens binnen de eerste 10 jaar in het vooruitzicht zouden liggen. Als je dan bereid bent om die kans te grijpen en te leren dan kan je imo wel degelijk een mooie managementcarrière uitbouwen en wel gemiddeld veel sneller dan in de privé. Ik deel uw stereotiep beeld van de gemiddelde overheidsomgeving niet maar zelfs als het zo was dan is dit net een omgeving waar een goede leidinggevende het verschil kan maken.

Dit past natuurlijk niet in uw kraam dat alle ambtenaren lui, inefficiënt en ineffectief zijn. Je zou zelf ook nog wel eens wat kunnen bijleren als je die oogkleppen weg zou laten :)
 
Ik zie binnen de overheid jonge leidinggevenden kansen krijgen die in de privesector nog niet eens binnen de eerste 10 jaar in het vooruitzicht zouden liggen. Als je dan bereid bent om die kans te grijpen en te leren dan kan je imo wel degelijk een mooie managementcarrière uitbouwen en wel gemiddeld veel sneller dan in de privé.

Aangezien dat heel cheap talk is zonder voorbeelden: zoals welke dan, heel concreet? Welke leidinggevende kansen krijg je als ambtenaar, die je als werknemer in de privé niet eens de eerste 10 jaar zou krijgen, en die je sneller laten gaan dan in de privé?

Ik deel uw stereotiep beeld van de gemiddelde overheidsomgeving niet maar zelfs als het zo was dan is dit net een omgeving waar een goede leidinggevende het verschil kan maken.

Dit past natuurlijk niet in uw kraam dat alle ambtenaren lui, inefficiënt en ineffectief zijn. Je zou zelf ook nog wel eens wat kunnen bijleren als je die oogkleppen weg zou laten :)

It only takes one positive experience, bij mezelf, familie, vrienden of ruimere kring, om daar voor te zorgen; vreemd dat ze daar collectief niet in slagen, niet?
Wellicht iets om in gedachten te houden, vooraleer je oogkleppen bij een ander als argument meent te kunnen gebruiken.
 
Aangezien dat heel cheap talk is zonder voorbeelden: zoals welke dan, heel concreet? Welke leidinggevende kansen krijg je als ambtenaar, die je als werknemer in de privé niet eens de eerste 10 jaar zou krijgen, en die je sneller laten gaan dan in de privé?



It only takes one positive experience, bij mezelf, familie, vrienden of ruimere kring, om daar voor te zorgen; vreemd dat ze daar collectief niet in slagen, niet?
Wellicht iets om in gedachten te houden, vooraleer je oogkleppen bij een ander als argument meent te kunnen gebruiken.

Binnen de overheid kan je als leidinggevende aangeworven worden recht van de schoolbanken, zonder enige werkervaring.

Is dat ideaal? Neen. Maar het zijn ontegensprekelijk kansen die je krijgt waar dat in de prive eerder zéér uitzonderlijk zal zijn, of je moet al een heel bijzonder profiel hebben.

Spijtig voor je dat je enkel negatieve ervaringen hebt met "de" overheid. Ik ken talrijke gemotiveerde "ambtenaren" die iedere dag meer dan het beste van zich geven en op die manier individueel of collectief de dienstverlening naar een topniveau brengen. Ik hoef daar in mijn dagdagelijks leven echt niet lang voor te zoeken om daar veel voorbeelden van te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Binnen de overheid kan je als leidinggevende aangeworven worden recht van de schoolbanken, zonder enige werkervaring.

Is dat ideaal? Neen. Maar het zijn ontegensprekelijk kansen die je krijgt waar dat in de prive eerder zéér uitzonderlijk zal zijn, of je moet al een heel bijzonder profiel hebben.

Ik zit aan privé-bedrijf 5 intussen, gaande van gigantische multi tot lokale sterkhouder, en allemaal hadden ze niet alleen dergelijke aanwervingen on the regular, ze hadden zelfs allemaal specifieke programma's gericht op net dergelijke profielen voor meerdere rotaties in functies met toenemende leidinggevende verantwoordelijkheden. Sterker nog, zowat elk zichzelf respecterend bedrijf heeft dat in één of andere vorm vandaag.

Hoezo uitzonderlijk dus?
Hoeveel 30-jarigen (of minder) zitten in een directie-positie van welke FOD dan ook?

Spijtig voor je dat je enkel negatieve ervaringen hebt met "de" overheid. Ik ken talrijke gemotiveerde "ambtenaren" die iedere dag meer dan het beste van zich geven en op die manier individueel of collectief de dienstverlening naar een topniveau brengen. Ik hoef daar in mijn dagdagelijks leven echt niet lang voor te zoeken om daar veel voorbeelden van te vinden.

*Doubt*, very much :)
Kom dat nog eens vertellen wanneer de Belgische administratie (op welk niveau dan ook) effectief als referentiepunt van efficientië en effecitivietit begin te gelden.
 
Ik zit aan privé-bedrijf 5 intussen, gaande van gigantische multi tot lokale sterkhouder, en allemaal hadden ze niet alleen dergelijke aanwervingen on the regular, ze hadden zelfs allemaal specifieke programma's gericht op net dergelijke profielen voor meerdere rotaties in functies met toenemende leidinggevende verantwoordelijkheden. Sterker nog, zowat elk zichzelf respecterend bedrijf heeft dat in één of andere vorm vandaag.

Hoezo uitzonderlijk dus?
Hoeveel 30-jarigen (of minder) zitten in een directie-positie van welke FOD dan ook?



*Doubt*, very much :)
Kom dat nog eens vertellen wanneer de Belgische administratie (op welk niveau dan ook) effectief als referentiepunt van efficientië en effecitivietit begin te gelden.
En hoeveel van die 30 jarigen of jonger spelen ook effectief een rol van betekenis in die bedrijven? Aangenomen worden als trainee zegt weinig over de kansen die deze mensen ook effectief krijgen.

Soit, mijn initiële post was een reactie op iemand die stelde dat de ambtenarij de slechtst mogelijke omgeving is voor iemand die een managementfunctie ambieert. Dat is imo gewoon onwaar.

Gelieve ook de ambtenarij niet te beperken tot de FOD's en administratie in het algemeen. Hier lijkt zo'n beeld te leven dat iedere ambtenaar het eiland-gewijs in een of ander kantoorgebouw zit te zoeken naar 16u00. De Belgische ambtenarij hoeft overigens niet als toonbeeld van efficiëntie en effectiviteit te gelden om te beseffen dat er ook binnen deze organisaties en structuren bekwame en gedreven mensen werken. Een beetje nuance mag wel.
 
Deze reactie zou ook kunnen komen van een verdediger van de Omvolkingstheorie.

Je ervaringen zijn per definitie selectief. Er een logica aan vast hangen is quasi altijd post-hoc, waardoor je gewoon de ene na de drogreden begint toe te passen. En dat zie je ook in je betoog in dit topic. 't Is bijna allemaal post hoc ergo propter hoc. Vreemd dat je dat zelf niet lijkt in te zien.

Goh, beter meningen gefundeerd op eigen ervaringen EN logica dan enkel op basis van eigen ervaringen, zoals ik hier de tegenpartij constant zie beweren.

Dat jij dan zegt dat die logica er achteraf bij verzonnen is, dan zal het vast poepsimpel zijn om die logica te doorprikken. Nochtans zie ik niets in die richting.
 
En hoeveel van die 30 jarigen of jonger spelen ook effectief een rol van betekenis in die bedrijven? Aangenomen worden als trainee zegt weinig over de kansen die deze mensen ook effectief krijgen.

Ik kan je er zo vlot een heel peloton opbellen, allemaal uit de privé, die allemaal voor of op hun 30ste in beleidsbepalende rollen zaten (tot en met General managers voor een heel land of een regio). Kans genoeg en rol van betekenis genoeg?

Om het heel concreet te maken: mijn S&OP director is 31, mijn GM Turkije is er 30, mijn nieuwste productie manager België moet nog 30 worden, GM Noorwegen is er 28 (toegegeven, dat is in verhouding een kleine business van amper 1mio). En dat is enkel binnen mijn Divisie...

Wat zet jij daar tegenover vanuit de ambtenarij?

Soit, mijn initiële post was een reactie op iemand die stelde dat de ambtenarij de slechtst mogelijke omgeving is voor iemand die een managementfunctie ambieert. Dat is imo gewoon onwaar.

En ik reageer op jouw stelling dat het heel goede omgeving is (sic) waar je al snel(ler) kansen krijgt die je in de privé niet zo snel krijgt. Ik vraag gewoon om dat te onderbouwen.

Gelieve ook de ambtenarij niet te beperken tot de FOD's en administratie in het algemeen. Hier lijkt zo'n beeld te leven dat iedere ambtenaar het eiland-gewijs in een of ander kantoorgebouw zit te zoeken naar 16u00. De Belgische ambtenarij hoeft overigens niet als toonbeeld van efficiëntie en effectiviteit te gelden om te beseffen dat er ook binnen deze organisaties en structuren bekwame en gedreven mensen werken. Een beetje nuance mag wel.

Je mag wat mij betreft om het even welke ambtenarij-dienst nemen die ondersteunt dat je daar veel sneller kansen krijgt dan in de privé.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Ik kan je er zo vlot een heel peloton opbellen, allemaal uit de privé, die allemaal voor of op hun 30ste in beleidsbepalende rollen zaten (tot en met General managers voor een heel land of een regio). Kans genoeg en rol van betekenis genoeg?

Om het heel concreet te maken: mijn S&OP director is 31, mijn GM Turkije is er 30, mijn nieuwste productie manager België moet nog 30 worden, GM Noorwegen is er 28 (toegegeven, dat is in verhouding een kleine business van amper 1mio). En dat is enkel binnen mijn Divisie...

Wat zet jij daar tegenover vanuit de ambtenarij?
Dat is mooi. Iedere administratie van FOD tot lokaal bestuur heeft tig leidinggevende die vaak erg jong aangeworven worden.

Afhankelijk van hun profiel en plaats in de organisatie van beperkt tot zeer sterk beleidsmatig werkend waarbij vaak miljoenen budgetten in beheer zijn.

Ik ben zelf ook iemand die jong kansen gekregen heeft in een leidinggevende rol zonder daar op dat moment ooit echt ervaring in gehad te hebben. Ik heb het in die periode toch tot waarnemend AD geschopt. Dat heeft uiteindelijk ook helemaal niets meer met vooropleiding of het vakgebied waarvoor ik initieel ben aangeworven te maken. Het kan in dat opzicht soms wel erg snel verkeren binnen de overheid.
 
Terug
Bovenaan