Publieke vs. privésector

Onwetendheid?


Ik baseer me op uitspraken van een 4 personen die werken voor de overheid.
Van werktijd is er daar geen sprake.
Ook van personen, waarmee ik nu geen contact meer heb, zeiden ze zelf dat ze niet veel hoefden te doen.

Ik ken 4 mensen in de privé die elke dag 14 uur werken en zwoegen.
Ik ken 4 mensen aan de overheid die vaak lunchpauzes overslagen en overuren maken zonder een minuut rust.

Sowieso zijn er ambtenaren die een hele dag op hun lui gat zitten net zoals er mensen in de privé profiteren. Maar om daarvoor te veralgemenen.
 
Maar we hebben nu dus dringend een antwoord nodig van de ene overheidsinstantie (die er nog altijd niet is, we zijn 1 dag voor de kerstvakantie) omdat een andere overheidsinstantie volledig gefaald heeft in zijn opdracht.
Ik zou niet teveel hoop hebben.

Jaren geleden ook een issue met een uitvoerend ambtenaar. Ging over meer dan 5 miljoen dat voor 1 bedrijf op het spel stond.
Geëscaleerd naar de directeur-generaal van die afdeling. Op 1 meeting (waarin iedereen aanwezig was) alles kunnen uitklaren, toevallig was dat richting kerstmis. Jeej succes denk je dan.

Bij het naar buiten wandelen wouden we dan kort even praktisch verder afspreken over de termijnen van de volgende stappen en beschikbaarheid tijdens de aankomende feestdagen of als het naar januari geduwd zou worden.
Waarna de uitvoerend ambtenaar vrolijk zwaaide en zei: " het is bijna 15u, ik moet doorgaan want ik ga kerstliederen huis aan huis zingen, goei feesten".
En weg was hij.

Die heeft uiteindelijk nog jarenlang dat dossier opgevolgd, maar vaker niet dan wel geantwoord (9 van de 10 mails genegeerd en als hij dan toch reageerde gaf hij 1 op 2 geen antwoord op de vraag). Nooit bevestiging van iets ontvangen. Nooit telefonisch bereikbaar (op zijn persoonlijk nummer). Maar ok, dat is 1 geval.
 
Ik werk nu 3 jaar in een lokaal bestuur, het laatste 1.5 jaar als leidinggevende.

De miserie met leveranciers dat ik hier al heb gezien.
Als ik afga op mijn ervaring dan is het precies of heel de privésector nen hoop luierikken zijn.

Leveranciers die weken doen om antwoorden te geven op simpele vragen, die dan antwoorden dat ze geen antwoord hebben op die vraag.
Foute leveringen, verkeerde serienummers, dingen laten bestellen die nooit meer in stock komen, etc...

Firma's die installaties komen doen van draadloze conference call systemen zonder eerst de huidige metingen te doen (na vermelding van problemen met draadloze systemen in het verleden) om te kunnen bepalen wat wel kan en wat niet...
En dan oplossingen aanbieden waarvan ze weten dat dat niet mogelijk is wegens een beschermd gebouw

Telecom operator die ons hele telefonie systeem gaat migreren naar Teams.
Na een jaar is het nog niet opgeleverd, geen oplevering is geen betaling.

Dat is dan ook het enige dat nog schot in de zaak brengt, niet betalen...
 
Jullie zouden eens moeten weten hoezeer ik op de tanden moet bijten om hier niet te posten ….het zou wellicht een permanente ban opleveren, op vraag van de overheid.

En dat op basis van zelfstandige vs werknemer vs overheid (FOD, VDAB, Agentschap wegen en verkeer)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Zo de 4de staatsgesubsidieerde receptie/viering achter de rug, op 2 maanden tijd.

Binnen 2 weken nog eentje. Uiteraard met de notie, de rest van de dag krijg je dienstvrijstelling.

Sjezus, mijn huid brandt weer en is vettig door al dat overeten.

Dankzij de solidaire belastingsbetaler. Overeten voor het vaderland.
 
Zo de 4de staatsgesubsidieerde receptie/viering achter de rug, op 2 maanden tijd.
Binnen 2 weken nog eentje. Uiteraard met de notie, de rest van de dag krijg je dienstvrijstelling.
Sjezus, mijn huid brandt weer en is vettig door al dat overeten.
Dankzij de solidaire belastingsbetaler. Overeten voor het vaderland.

Wij hebben er maar 1tje, met name de nieuwjaarsreceptie (en meestal valt die receptie dan zo rond 12h, met +/- voor 3h activiteiten zoals speeches, bezoeken, en dat je dus een vrijstelling voor 1h of zo hebt waar je echt geen klop doet - indien je niet de persoon bent die wat bijpraat bij de andere collega's). Nooit uw voorbeeld tegengekomen in de laatste 13 jaar dat ik als ambtenaar werk.
 
Wij hebben er maar 1tje, met name de nieuwjaarsreceptie (en meestal valt die receptie dan zo rond 12h, met +/- voor 3h activiteiten zoals speeches, bezoeken, en dat je dus een vrijstelling voor 1h of zo hebt waar je echt geen klop doet - indien je niet de persoon bent die wat bijpraat bij de andere collega's). Nooit uw voorbeeld tegengekomen in de laatste 13 jaar dat ik als ambtenaar werk.
Kerst, nieuwjaar, viering mijlpaal project (+ zelfs andere groepen die u uitnodigen), overkoepelende diensten - samenwerkingen met, +...

(Ik heb niet eens alles meegedaan. 🤷‍♂️)
 
Hebben wij niet. Noch zoals ik zeg tegengekomen in mijn connecties met verschillende andere entiteiten.
Hier is het ook wat minder. Ik moet er naar 2, en beiden met tegenzin.
1 in de lagere regionen: schuimwijn, chips en kazekes
1 in de hogere regionen: assortiment aan dranken, warme hapjes, bediening,..
 
Hebben wij niet. Noch zoals ik zeg tegengekomen in mijn connecties met verschillende andere entiteiten.
In't jaar nog eens 2 events van het departement die een dag beslaan.
Idem nog een 2tal events van ict. Uiteraard tijdens de dag.
Een event van een partner, moet echt grand luxe zijn, nog niet meegedaan. Idem dienstvrijstelling dan die dag.
En dan verzint men nog sportdagen o.d., ergens gaan wandelen of iets proberen, een uurtje, uiteraard weer de rest van de dag vrij.
Wel geluk hebben dan, dat het in uw buurt is. (Toch niet facultatief)

Als ik dan hoor van een consultant onlangs. Heeft ook een teamevent.
Op een zaterdagavond 😆 Een dag naar de klootski.
 
Laatst bewerkt:
Hier 1 nieuwjaarsevent op een woensdagnamiddag. Datum is precies gekozen zodat er veel mensen niet zouden komen aangezien veel mama’s en papa’s dan hun 4/5 of 9/10 nemen.
 
Ik werk nu 3 jaar in een lokaal bestuur, het laatste 1.5 jaar als leidinggevende.

De miserie met leveranciers dat ik hier al heb gezien.
Als ik afga op mijn ervaring dan is het precies of heel de privésector nen hoop luierikken zijn.

Leveranciers die weken doen om antwoorden te geven op simpele vragen, die dan antwoorden dat ze geen antwoord hebben op die vraag.
Foute leveringen, verkeerde serienummers, dingen laten bestellen die nooit meer in stock komen, etc...

Firma's die installaties komen doen van draadloze conference call systemen zonder eerst de huidige metingen te doen (na vermelding van problemen met draadloze systemen in het verleden) om te kunnen bepalen wat wel kan en wat niet...
En dan oplossingen aanbieden waarvan ze weten dat dat niet mogelijk is wegens een beschermd gebouw

Telecom operator die ons hele telefonie systeem gaat migreren naar Teams.
Na een jaar is het nog niet opgeleverd, geen oplevering is geen betaling.

Dat is dan ook het enige dat nog schot in de zaak brengt, niet betalen...
Het verschil is natuurlijk dat je in de privé bij slechte service uiteindelijk de gevolgen zal dragen doordat je klanten verliest, minder omzet draait en als dat zo blijft gaan failliet gaat en je boeltje mag sluiten. Dit is bij overheidsinstanties natuurlijk een ander paar mouwen...

Misschien té simplistisch voorgesteld maar voor mij toch een reden waarom het mogelijk is dat er bij overheidsinstanties meer ruimte is om te knoeien en bijgevolg het imago van de overheid slechter is dan dat van de privé?

Gisteren een farce met de DIV omtrent hernieuwing handelaarsplaten... Het systeem is op hol geslagen en al 3 maanden lang komt het er op neer dat de DIV elke dag moet proberen om een hernieuwingsaanvraag te behandelen. Deze lukt dan 9 van de 10 niet, dan proberen ze de dag erna opnieuw. Het probleem zelf zit in de IT, die 2 mensen van de IT zijn op de hoogte en moeten bij elke aanvraag een actie ondernemen maar doordat ze maar met 2 zijn gaat dat hopeloos traag en is er dus serieuze achterstand... Beetje vage uitleg maar zo hebben wij het uitgelegd gekregen.

En dat was dan de uitleg van een leidinggevende bij de DIV, de 3 verschillende werknemers die we de afgelopen 2 weken hierover aan de lijn hadden wisten ons alleen te zeggen 'tsjien da's raar dat dat nog niet behandeld is, morgen misschien zal het in orde zijn?'.
 
Het is hier (overheid) weer zover. Een goeie manager die de handdoek in de ring gooit door toxisch personeel dat vastgebijtelt zit en ge niet buitenkrijgt.
Als je een managementcarriere wil, is de overheid een van de slechtste plaatsen waar je kan zijn imo.
Ook al ben ik zelf ambtenaar, die benoemingen mogen ze van mij wel afschaffen zodat ze dergelijk volk buiten kunnen krijgen.
 
Ik ben al maanden FOD BZ aan het aanschrijven met meerdere emails en verzoeken. Gisteren dit ontvangen op email:

"Jij op kom visite".

Niets meer en niets minder, enkel deze zin. En is ook totaal geen antwoord is op iets van mijn vragen.

Consultaat hier is wel top, maar goed dat is ook ntl niet de meest typische achterlijke ambtenaar die zo'n jobs krijgen.
 
Ik ben al maanden FOD BZ aan het aanschrijven met meerdere emails en verzoeken. Gisteren dit ontvangen op email:

"Jij op kom visite".

Niets meer en niets minder, enkel deze zin. En is ook totaal geen antwoord is op iets van mijn vragen.

Consultaat hier is wel top, maar goed dat is ook ntl niet de meest typische achterlijke ambtenaar die zo'n jobs krijgen.

Voor zoiets mag je wel eens een klacht indienen hier:

Dat gaat wel een beetje helpen.
 
Dank je, ik vul deze vanavond in. Ook al een "bevriende" minister whatsapp gestuurd ondertussen, die ging onderzoeken/ druk zetten. De ambassade ging ook nog druk zetten.

Hoe meer kanalen druk zetten hoe beter zekers, we zien wel :)
 
Dank je, ik vul deze vanavond in. Ook al een "bevriende" minister whatsapp gestuurd ondertussen, die ging onderzoeken/ druk zetten. De ambassade ging ook nog druk zetten.

Hoe meer kanalen druk zetten hoe beter zekers, we zien wel :)

Het voordeel van de "federale ombudsman" is dat er een echte procedure in gang wordt gezet met antwoordtermijnen waar dat de "ombudsman" ook moet ingelicht worden met het antwoord.

Dat heb je natuurlijk niet met een "whatsapp" te sturen naar een bevriende minister. (Een kabinettard die gaat moeien met een specifiek dossier van één iemand, dat komt niet meer goed over in deze tijden, denk ik :p.)
 
Dank je, ik vul deze vanavond in. Ook al een "bevriende" minister whatsapp gestuurd ondertussen, die ging onderzoeken/ druk zetten. De ambassade ging ook nog druk zetten.

Hoe meer kanalen druk zetten hoe beter zekers, we zien wel :)

Vreemd dat je denkt goed aan je zaak te doen door "druk" te willen zetten via politieke kanalen.

Ik zie het ook nog regelmatig gebeuren en dat heeft vaak een averechts effect binnen de administratie.
 
Het is hier (overheid) weer zover. Een goeie manager die de handdoek in de ring gooit door toxisch personeel dat vastgebijtelt zit en ge niet buitenkrijgt.
Als je een managementcarriere wil, is de overheid een van de slechtste plaatsen waar je kan zijn imo.
Ook al ben ik zelf ambtenaar, die benoemingen mogen ze van mij wel afschaffen zodat ze dergelijk volk buiten kunnen krijgen.

Zo verschrikkelijk. Mijn teamchef is af interim omdat ze eigenlijk niet de juiste graad heeft. Maar zij doet haar job zo goed en zo graag en werkt heel hard en zorgt voor een goede sfeer in ons team. Nu heeft ze recent meegedaan met examens om écht teamchef te mogen zijn. Als ze niet goed genoeg scoort bestaat de kans dat we iemand nieuw krijgen die nog nooit team chef is geweest. De overheid is echt een ramp als het over zo'n soort zaken gaat.
 
Terug
Bovenaan