Publieke vs. privésector

Uiteraard wel. Moet ik nu echt de monopolistische machtspositie van de overheid gaan uitleggen?

Dat kan enkel als er al een contract is. Er zijn evengoed voorbeelden waar er nog geen contract is. Zoals de aanvraag van een offerte voor het uitvoeren van de werken. Of waar je een afspraak maakt met een aannemer om te komen kijken en die meerdere keren zijn kat stuurt of niet bereikbaar is als je vragen hebt.

Dan heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om ermee niet in zee te gaan, hetgeen je niet hebt in uw geval van de overheid. Maar het is verdomme even goed irritant. En is iets waar je geen sikkepit tegen kan doen.

Je geeft zelf al het antwoord. Bij privé-bedrijven geldt het volgende:
- Ofwel is er een contract
- Ofwel ga je er niet mee in zee

Simpel.

Of als je de persoon bent van het nieuws die 60k€ aan voorschotten betaald heeft en daar tot op heden nog geen sikkepit van is uitgevoerd. Veel plezier met dreigen dat je de samenwerking gaat stop zetten als die uw 60k heeft.

Altijd betalingsvoorwaarden conform "levering" afspreken uiteraard.

Die natuurlijk failliet is wanneer je het voor de rechter hebt getrokken. En dan ga je er vanuit dat er een contractuele schadevergoeding is, of die firma in goed vertrouwen die schadevergoeding gaat betalen. Ik heb voorbeelden gezien zowel professioneel ALS persoonlijk waarbij dat evengoed allemaal een grote grap is. Of waar de schadevergoeding ingesteld is op 0.5% van de aanneming en men gewoon die kost slikt omdat dat goedkoper is dan het in orde te brengen. Opnieuw, daar ben je dan evengoed vet mee.

Failliet? Wij doen steeds een grondige financiële background check van elk bedrijf waar we mee in zee gaan.
Dreigt het project te groot te worden voor de aannemer waarbij het project het hele bedrijf zou kunnen meetrekken in zijn val mocht er iets verkeerd lopen? Dan vragen we bankgaranties of moedervennootschap-garanties. Zoniet gaan we er niet mee in zee. Simpel.

Desondanks, bij zo'n entiteit zijn er evengoed mogelijkheden om te escaleren. De eerste stap is de afdelingsverantwoordelijke. Dan divisieverantwoordelijke. Met daarna de mogelijkheid van schepen/administrateur generaal/burgemeester/minister of elke vorm ertussen. Wil dat zeggen dat dit gegarandeerd zeker lukt ? Neen, net zoals ik ook geen teamverantwoordelijke van FNAC aan de lijn kreeg na mijn klacht terwijl ik er wel om vroeg. En het enige dat ik kon doen was om de beslissing van de klantendienst verantwoordelijke te slikken.
Natuurlijk doe je dat evengoed niet graag, aangezien dat meestal niet echt positief is voor de samenwerking. Maar als je die stappen in een private omgeving neemt zit je evengoed met een vertroebelde relatie en dat is, zoals je zelf ook in basis toegaf, allemaal zo evident niet om die stappen te ondernemen.

Een vertroebelde relatie met een privé-bedrijf? -> Je neemt een andere.
Een vertroebelde relatie met een (semi-)overheidsinstelling? -> Je bent voor eeuwig gedoemd want ze hebben A) machtspositie en B) Monopolie.

Het punt is dat die ambtenaar geen rekening moet houden met de impact van de timing van zijn handeling. Die ambtenaar moet neutraal zijn. Je zou toch ook niet graag hebben dat De Wever rekening houdt met de impact van de timing van zijn handelingen met immo ontwikkelaars. Je hebt toch ook liever dat dit allemaal neutraal gebeurd. En dat er geen quid pro quo is? Of dat hij zijn beslissing neemt ZONDER die inmenging.

Dat beslissingen grondig moeten genomen worden, akkoord. Maar hoe jij totaal ongedefinieerde beslissingstermijnen probeert te linken aan een soort belangenvermenging ofzo (?), dat ontgaat mij compleet.

Begrijp ik dat dit irritant is wanneer jij verantwoordelijke bent van zo'n project. Tuurlijk dat. Ik zou mij daar even goed in opjagen. Maar als ik dat vanaf een afstand bekijk en als ik niet weet wat de oorzaak is, dan zou ik persoonlijk er gewoonweg die conclusie niet aan aanhangen dat het een luie, onverschillige ambtenaar is die zijn werk niet doet. Ik, net zoals jij, weet te weinig over de omstandigheden. En het is perfect oneerlijk om dat te stellen.

Maar opnieuw, als dat uw ergernis is dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Dat zou evengoed ook mijn ergernis zijn. Maar om dit in deze thread als typisch ambtenarengedrag te stellen (ik parafraseer een beetje veel) dat kan ik gewoon niet aanvaarden.

Ik weet inderdaad te weinig over de omstandigheden... omdat ze het mij niet vertellen. Je kunt ook perfect uw verdomde telefoon opnemen, mij uitleggen waar het hapert en waarom daar dus extra tijd voor nodig is. En hoeveel tijd. Maar neen. Een grote black box, met de receptioniste als poortwachter.

Alles staat of valt met (rechts-)zekerheid. Onzekerheid kost geld. Er was daar een bouwteam van 40 man aan het wachten op die ambtenaar zijn beslissing aan een kost van duizenden euro's per dag. Gezien onze ervaring met ambtenaren hebben we die gasten naar huis gestuurd, terug naar het Oost-Blok. Zie ze nu maar eens terug. Schade loopt op. Wie zal dat betalen? Telkens weer de bedrijven. En ik betaal ook, met mijn gezondheid. Met mijn verlof. Met stress in ons gezin.

Dus ik hoop maar dat die ambtenaar een héél grondige reden had om zijn telefoon niet op te nemen en zijn beslissing uit te stellen. Maar ik heb nog bij de overheid gewerkt, dus ik maak mij geen illusies daarover.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Dat is juist de clue: ook in BE moet je dat doen. Niet eens om voorrang te krijgen, gewoon al om de normale tijdslijnen te laten respecteren.

Wij rekenden indertijd de normale tijden voor vergunningen and then some, maar konden tegelijk de kabinetten aflopen om de druk hoog genoeg te houden dat die timings gerespecteerd werden. Hadden we dat niet gedaan, dan was ook die tijdslijn vlotjes meerdere maanden over tijd gegaan. Als je leveranciers hebt klaar staan om van start te gaan, en je tegelijk (van maanden op voorhand al) zowat elke betoncentrale in een grote straal gaat reserveren en monopoliseren, dan is dat respect voor tijdslijnen wel degelijk kritisch, tenzij de overheid alle schade gaat vergoeden die ze zelf veroorzaken door vertraging.

Laat ons eerlijk zijn. Normale tijden voor vergunningen bestaan niet. Er bestaan enkel geijkte tijden. Tijden die volledig fout kunnen zijn afhankelijk van de omstandigheden. Maar jij vindt het perfect normaal dat uw vergunning versneld moet behandeld worden waardoor de vergunning van iemand anders moet blijven liggen. Want dat is wat die druk doet... uw dossiertje wordt boven op die stapel gezet. Ipv FIFO.
Terwijl je eigenlijk gewoon de procedure had moeten volgen inclusief de vertraging die hierbij hoorde erbijnemen. Opnieuw, je vond uw eigen dossier echter zodanig belangrijk dat het snel snel snel snel moest gaan. Ipv dat men het deftig behandelde, zonder eventuele politieke druk.
Bij mij komt dat over zoals het ineos debacle in betrekking tot het stikstofarrest.

Welke zin heeft dit om dat te doen. En uw leveranciers en betoncentrales zo onder druk te zetten ? Als je nadat je de vergunning gekregen hebt, je het risico loopt dat 1 of andere actiegroep uw vergunning kan doen intrekken of eens ze gegeven is u kan stoppen om ze uit te voeren (zie vb gevangenis van Haren - https://www.bruzz.be/videoreeks/bru...haren-vecht-vergunning-gevangenis-opnieuw-aan).
Hoeveel zin heeft het om al die druk er dan zo op te leggen ? Jij bent dan ook degene die met een gecomprimeerde planning de schade zelf creëert.

De normale werkwijze is dan ook dat je die planning pas opstelt NADAT je de vergunning hebt (allez dit klopt natuurlijk niet 100%...). Niet dat je alles al plant voor uitvoering en dan klaagt dat de timing niet past in uw versie. Begrijp ik dat je dat probeert te doen, natuurlijk. De voorbereidingen zeker. En ik begrijp dat je dat probeert om de winst te maximaliseren ( en de kosten te minimaliseren). En basis van projectmanagement is dat je dergelijke open ended timings probeert te identifiëren en uw risico indekken dmv de vermelde acties.
Maar dat wil daarom nog altijd niet zeggen dat als je de planning zo opstelt dat er dan geen boter op uw hoofd zit. Mogelijks heeft firma 2 die 1% duurder was, en hierdoor de opdracht niet kreeg, daar wel rekening mee gehouden en had die met zijn hogere prijs zich zo ingedekt door pas te plannen vanaf het moment van het verkrijgen van de gunning met potentieel een extra 4 maanden voordat het dossier af was.
Om dan de verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen omdat uw planning niet binnen de realiteit valt is gewoon raar. Begrijp ik dat... tuurlijk want je wenst zo snel mogelijk door te gaan.

Uiteraard wel. Moet ik nu echt de monopolistische machtspositie van de overheid gaan uitleggen?

Ik denk dat ik het verkeerd verstaan had, ik dacht dat je stelde dat de monopolistische machtspositie eigen is aan enkel de overheid. Terwijl je eerder de bedoeling had dat de overheid dit heeft. En dat is deels correct. Er is een machtspositie, maar simpel:

- Ofwel is er een contract
- Ofwel ga je er niet mee in zee

Altijd betalingsvoorwaarden conform "levering" afspreken uiteraard.
Dat is hetgeen de overheid natuurlijk doet of probeert met zijn wetgeving op overheidsopdrachten. Desondanks bij de overheidsopdrachten op factuur kan het zijn dat betalingsvoorwaarden van toepassing zijn van de firma.
Desondanks is er geen enkele garantie dat de firma's dat doen of aanvaarden. Zij hebben namelijk evengoed de optie om een contract te geven of er niet meer in zee te gaan. Je weet wel dat SIMPEL antwoord.

Dat je dan dat specifieke project niet doet dat spreekt voor zich. Maar dat wil niet zeggen dat je geen enkel ander overheidsproject kan doen.

Failliet? Wij doen steeds een grondige financiële background check van elk bedrijf waar we mee in zee gaan.
Als entiteit kan je dat doen. Als overheid ook. Al blijft zo'n background check een momentopname (een schok zoals Corona of de oorlog in Oekraïne ). Al ben ik wel geïnteresseerd om te weten waarop jullie screenen tijdens die check (altijd bereid om bij te leren).
Als particulier is het slikken.

Dreigt het project te groot te worden voor de aannemer waarbij het project het hele bedrijf zou kunnen meetrekken in zijn val mocht er iets verkeerd lopen? Dan vragen we bankgaranties of moedervennootschap-garanties. Zoniet gaan we er niet mee in zee. Simpel.
De bankgaranties kunnen bij ons vanuit een juridisch standpunt voor maximaal 5% van de opdracht gesteld worden en op dit moment is er zelfs de instructie om dit te beperken tot 3% en bij raamovereenkomsten tot een werkbare borg (3% globaal is moeilijk) tgv de financiële druk die dit extra oplegt.

Ik weet inderdaad te weinig over de omstandigheden... omdat ze het mij niet vertellen. Je kunt ook perfect uw verdomde telefoon opnemen, mij uitleggen waar het hapert en waarom daar dus extra tijd voor nodig is. En hoeveel tijd. Maar neen. Een grote black box, met de receptioniste als poortwachter.
Als ik 10 projecten heb dan kan ik perfect de verdomde telefoon nemen om die persoon te informeren met mijn uitleg terwijl ik er weer doorgetrokken wordt om een luie ambtenaar te zijn. Die enkel koffie slurpt, zijn boterhammetjes opeet en die niets anders te doen heeft dan enkel boten in te schrijven.

Als ik er 10.000 (of een lagere variant) op een jaar krijg dan is dat allemaal al wat moeilijker. Begrijp ik dat dit nuttig kan zijn en goed. Ja tuurlijk. Maar laat ons eerlijk zijn dat dit een significante tijdsimpact heeft. 15 minuten per telefoontje per dossier, zit je snel aan niet? Heb je dan liever dat men die 15 minuten spendeert aan u en aan al die anderen of dat men die 15 minuten spendeert om mogelijks uw dossier op te lossen ? Dat is de impact. Ook bij het aannemen van telefoontjes. Daarom dat men daarvoor een gatekeeper voorziet, zodanig dat die ambtenaar gewoon kan doorwerken en niet om de haverklap telefoontjes moet aanpakken of doen in plaats van aan het eigenlijke dossier te werken.

Ik ben altijd eerder iemand geweest die liever heeft dat die aan mijn dossier werken, dan dat ze zich moeten bezig houden met randzaken die geen meerwaarde oplevert als ik het geduld ervoor kan opbrengen om te wachten.

Alles staat of valt met (rechts-)zekerheid. Onzekerheid kost geld. Er was daar een bouwteam van 40 man aan het wachten op die ambtenaar zijn beslissing aan een kost van duizenden euro's per dag. Gezien onze ervaring met ambtenaren hebben we die gasten naar huis gestuurd, terug naar het Oost-Blok. Zie ze nu maar eens terug. Schade loopt op. Wie zal dat betalen? Telkens weer de bedrijven. En ik betaal ook, met mijn gezondheid. Met mijn verlof. Met stress in ons gezin.

Zoals hierboven gezegd, ik had dat bouwteam dat mij 1000'en euro per dag kost pas beginnen inplannen wanneer ik een vergunning heb. Wat had jij gedaan als je uw vergunning had gekregen van de ambtenaar en een actiegroep daarna een klacht had ingediend waardoor uw werf geschorst werd of uw vergunning tegengehouden werd ?
Wat klagen over lamlendige NIMBY actiegroepen of het probleem bij uw planningswijze zien?

Begrijp ik dat je die planning zo probeert op te stellen. Natuurlijk, aangezien jij nu eenmaal niet de persoon bent geweest die de kost van het dossier heeft opgesteld en je probeert te werken met de budgetten en timings die er voorzien zijn. Maar je kan de verantwoordelijkheid niet leggen hiervoor bij de ambtenaar en dat die maar moet springen om jullie project er binnen de planning door te duwen. Dat is niet zijn taak. NOOIT.
 
Laatst bewerkt:
Terwijl je eigenlijk gewoon de procedure had moeten volgen inclusief de vertraging die hierbij hoorde erbijnemen.

Ik vind het gewoon degoutant dat je als burger de "hierbij hoorde vertraging erbij moet nemen". Vond je dat nu zelf niet raar? Als ik morgen het vliegtuig moet nemen ga ik er vanuit dat het op tijd vertrekt en zorg ik dat ik op tijd thuis vertrek, op tijd in de luchthaven ben, op tijd door de check-in/douane en op tijd aan de gate. Dan kan het zijn dat er door omstandigheden vertragingen zijn. Maar ik ga niet automatisch een uur te laat thuis vertrekken omdat ik de "hierbij hoorde vertraging erbij neem".

Er is ook niemand die zei dat het "snel snel snel" moest gaan, maar de door de overheid zelf opgelegde termijnen voor procedures mogen wel gehanteerd worden, ja. Of is dat teveel gevraagd? Natuurlijk kan er vertraging optreden als er sprake is van bouwovertredingen enz. Dat begrijpt iedereen wel in zo'n geval.

Mijn schoonbroer werkt in de projectbouw en heeft dus heel veel contact met ambtenaren voor lopende dossiers. Uit schrik voor een ban hier ga ik niet eens typen hoe hij over zo'n mensen spreekt.

Op dit moment is mijn pa al 2 jaar aan het vechten met de lokale gemeente waar hij woont. Hij diende in 2021 een bouwaanvraag in voor een poolhouse + zwembad + extra verharding waardoor het over de 40m² is en een bouwaanvraag nodig is. Een plan wordt opgesteld en alles wordt doorgegeven aan de gemeente ter goedkeuring. Om de goede relatie met de buren zo te houden had hij hen op voorhand ook geïnformeerd en hij had zelfs op papier van hen goedkeuring gekregen, uiteraard ook mee bezorgd aan de gemeente. Ondertussen contacteerde hij enkele aannemers en zwembadbouwers voor offertes en te zien wanneer zij tijd hadden om te kunnen starten na de goedkeuring.
Na enkele maanden radiostilte kreeg hij ineens bericht op het Omgevingslokket (een grap op zich maar dat is een andere discussie) dat zijn aanvraag geweigerd werd. Pa nam contact met de gemeente en enkele weken (ja echt) later zat hij op't gemeentehuis. Blijkbaar loopt er een blauwe streep ergens op een tekening die ooit ingescand werd. Die blauwe streep is volgens de gemeente een waterloop. Volgens de tekening loopt die dwars door zijn tuin. Nu ben ik als kindje opgegroeid daar en wij speelden heel veel in de tuin, zowel bij ons als bij de buren. Ik kan u garanderen dat daar geen enkele waterloop is.
Pa zei "oei, neen dat is fout, daar is geen waterloop" maar "er moest een waterloop zijn want het staat hier zo getekend".
Ondertussen zijn we 2 jaar later en is er al een landmeter langs geweest, iemand van de gemeente zelf is komen kijken (met fototoestel), iemand van de provincie (ook met fototoestel) is komen kijken. De aanvraag is nog steeds lopende. 2 jaar later heeft men nog steeds niet voor elkaar te geloven dat daar geen waterloop is en die goedkeuring te geven.

Om het nog complexer te maken loopt dat blauwe streepje ook in de tuin van de buren waar, je raadt het al, geen water te zien is. Die zijn zich ondertussen ook aan't moeien want die willen mogelijks op termijn ook nog wel iets doen met hun tuin zonder dan jaren te moeten weg gooien.

We zijn nu eind 2023 en er is nog helemaal geen oplossing in zicht. Meerdere aangetekende brieven, incl fotos van de tuin, zijn door pa ook verstuurd naar de lokale gemeente en provincie maar dat haalt allemaal niks uit. De-gou-tant.

Een mogelijke denkpiste van iemand van de provincie was dat het een ondergrondse waterloop was maar daar is ook helemaal niks van waar. Wij hebben daar ooit een meter diep geschupt en daar kwam geen druppel water in te staan.
 
Laatst bewerkt:
Laat ons eerlijk zijn. Normale tijden voor vergunningen bestaan niet. Er bestaan enkel geijkte tijden. Tijden die volledig fout kunnen zijn afhankelijk van de omstandigheden. Maar jij vindt het perfect normaal dat uw vergunning versneld moet behandeld worden waardoor de vergunning van iemand anders moet blijven liggen. Want dat is wat die druk doet... uw dossiertje wordt boven op die stapel gezet. Ipv FIFO.

Ik geef letterlijk aan dat ik gewoon wil dat de normale tijden (of de geijkte tijden als jij ze zo wil noemen) gerespecteerd wil zien worden, niet dat het versneld behandeld moet worden. En ik geef ook aan dat om dat te verkrijgen je ook die tactieken die eerder bij bananenrepublieken horen, moet gebruiken.

Terwijl je eigenlijk gewoon de procedure had moeten volgen inclusief de vertraging die hierbij hoorde erbijnemen. Opnieuw, je vond uw eigen dossier echter zodanig belangrijk dat het snel snel snel snel moest gaan. Ipv dat men het deftig behandelde, zonder eventuele politieke druk.
Bij mij komt dat over zoals het ineos debacle in betrekking tot het stikstofarrest.

Ook een overheid heeft zich aan zijn vooropgestelde tijden te houden. Je kan daar veel ambtenarees en legalese over gaan praten en gaan stellen dat "het gedaan is als de ambtenaar vindt dat het gedaan is", maar dat is niet de service noch de dienst waar ze voor ingezet worden.

Welke zin heeft dit om dat te doen. En uw leveranciers en betoncentrales zo onder druk te zetten ? Als je nadat je de vergunning gekregen hebt, je het risico loopt dat 1 of andere actiegroep uw vergunning kan doen intrekken of eens ze gegeven is u kan stoppen om ze uit te voeren (zie vb gevangenis van Haren - https://www.bruzz.be/videoreeks/bru...haren-vecht-vergunning-gevangenis-opnieuw-aan).
Hoeveel zin heeft het om al die druk er dan zo op te leggen ? Jij bent dan ook degene die met een gecomprimeerde planning de schade zelf creëert.

Als je project maar groot genoeg is, moet je dat wel doen ja. Die hebben allemaal een planning en om daar een zo groot gaatje in te vinden, moet je vooruit werken. Als je pas aan de slag gaat wanneer deze of gene ambtenaar ooit beslist om eindelijk een dossier af te werken, dan heb je geen timing, geen scope, geen budget en geen realisatie.

De normale werkwijze is dan ook dat je die planning pas opstelt NADAT je de vergunning hebt (allez dit klopt natuurlijk niet 100%...).

Dat klopt inderdaad voor geen meter; iedereen die ooit betrokken is geweest bij bouwwerken die ietwat groter zijn dna je eigen huis, weet dat.
 
natuurlijk ga je niet pas een planning opmaken nadat je een vergunning bekomen hebt. Maar je houdt bij het opmaken van die planning wel rekening met de maximum doorlooptijd en marge voor mogelijke administratieve lussen of problemen die op de proppen kunnen komen (en afhankelijk van de omvang van het project waarschijnlijk zijn dat ze zich voordoen).

Doe je dat niet en hou je bij de planning slechts rekening met een absolute minimum doorlooptijd dan ben je gewoon een miserabele projectmanager.
 
Ik ga niet het hele verhaal quoten sinds dat gewoon een blok tekst is dat het onoverzichtelijk gaat maken, dit is in mijn ogen het voornaamste waar ik wil op inpikken:
We zijn nu eind 2023 en er is nog helemaal geen oplossing in zicht. Meerdere aangetekende brieven, incl fotos van de tuin, zijn door pa ook verstuurd naar de lokale gemeente en provincie maar dat haalt allemaal niks uit. De-gou-tant.
En wat denk jij (of je vader) dat die foto's en aangetekende brieven gaan veranderen aan de situatie?
Ja, het is een kak situatie voor uw vader, maar als er op de officiële kaarten een waterloop staat die er nu niet meer is, is er een probleem. Je mag een waterloop niet zomaar verplaatsen (zowel bovengronds als ondergronds in een buis steken) of dichtsmijten... Dat betekent dat ergens in het verleden dat illegaal gebeurd is.
Daarmee zeg ik niet dat dit de schuld van uw vader is, maar het heeft wel consequenties. Want wat wil je nu, dat ze de bouwaanvraag goedkeuren voor alles uitgezocht is (voor een situatie die waarschijnlijk niet veel voorkomend is en dus waarschijnlijk geen draaiboek voor bestaat) om dan later er mogelijks op terug te komen?
De bouwaanvraag is geweigerd volgens de procedures op basis van wat geweten is. Als de realiteit afwijkt, zal er een onderzoek moeten gedaan worden...

Dus wat vind je er zo de-gou-tant aan? Dat een niet veel voorkomende situatie waar een onderzoek naar mogelijks illegale praktijken bij komt kijken en daar nog een gevolg aan zal hangen zo lang duurt?
 
Ik ga niet het hele verhaal quoten sinds dat gewoon een blok tekst is dat het onoverzichtelijk gaat maken, dit is in mijn ogen het voornaamste waar ik wil op inpikken:

En wat denk jij (of je vader) dat die foto's en aangetekende brieven gaan veranderen aan de situatie?
Ja, het is een kak situatie voor uw vader, maar als er op de officiële kaarten een waterloop staat die er nu niet meer is, is er een probleem. Je mag een waterloop niet zomaar verplaatsen (zowel bovengronds als ondergronds in een buis steken) of dichtsmijten... Dat betekent dat ergens in het verleden dat illegaal gebeurd is.
Daarmee zeg ik niet dat dit de schuld van uw vader is, maar het heeft wel consequenties. Want wat wil je nu, dat ze de bouwaanvraag goedkeuren voor alles uitgezocht is (voor een situatie die waarschijnlijk niet veel voorkomend is en dus waarschijnlijk geen draaiboek voor bestaat) om dan later er mogelijks op terug te komen?
De bouwaanvraag is geweigerd volgens de procedures op basis van wat geweten is. Als de realiteit afwijkt, zal er een onderzoek moeten gedaan worden...

Dus wat vind je er zo de-gou-tant aan? Dat een niet veel voorkomende situatie waar een onderzoek naar mogelijks illegale praktijken bij komt kijken en daar nog een gevolg aan zal hangen zo lang duurt?

Met een beetje pech ook nog een herstelprocedure aan je been om de waterloop in oorspronkelijke staat te herstellen.

OF het is een administratieve fout die met één blik op de juiste bronnen gerectificeerd kan worden. Gelet op het feit dat het al 2 jaar aansleept vrees ik echter dat dit niet het geval is.
 
Met een beetje pech ook nog een herstelprocedure aan je been om de waterloop in oorspronkelijke staat te herstellen.
Ik ken de regelgeving niet i.v.m. (mogelijkse) verjaring en of er een mogelijke herstelprocedure is. Daarom dat ik het zo vaag gehouden heb en gewoon "een gevolg" vermeld heb ;)
OF het is een administratieve fout die met één blik op de juiste bronnen gerectificeerd kan worden. Gelet op het feit dat het al 2 jaar aansleept vrees ik echter dat dit niet het geval is.
En dat er al mensen van verschillende niveau's/overheidsinstellingen ter plekke gekomen zijn om te verifiëren, vermoed ik ook dat dit niet het geval zal zijn. Maar het kan altijd.
 
Ik ga niet het hele verhaal quoten sinds dat gewoon een blok tekst is dat het onoverzichtelijk gaat maken, dit is in mijn ogen het voornaamste waar ik wil op inpikken:

En wat denk jij (of je vader) dat die foto's en aangetekende brieven gaan veranderen aan de situatie?
Ja, het is een kak situatie voor uw vader, maar als er op de officiële kaarten een waterloop staat die er nu niet meer is, is er een probleem. Je mag een waterloop niet zomaar verplaatsen (zowel bovengronds als ondergronds in een buis steken) of dichtsmijten... Dat betekent dat ergens in het verleden dat illegaal gebeurd is.
Daarmee zeg ik niet dat dit de schuld van uw vader is, maar het heeft wel consequenties. Want wat wil je nu, dat ze de bouwaanvraag goedkeuren voor alles uitgezocht is (voor een situatie die waarschijnlijk niet veel voorkomend is en dus waarschijnlijk geen draaiboek voor bestaat) om dan later er mogelijks op terug te komen?
De bouwaanvraag is geweigerd volgens de procedures op basis van wat geweten is. Als de realiteit afwijkt, zal er een onderzoek moeten gedaan worden...

Dus wat vind je er zo de-gou-tant aan? Dat een niet veel voorkomende situatie waar een onderzoek naar mogelijks illegale praktijken bij komt kijken en daar nog een gevolg aan zal hangen zo lang duurt?

- Ik vind het degoutant dat dat ondertussen 2 jaar aansleept;
- Ik vind het degoutant dat ze relatief snel (naar ambtenaarsnormen want het was nog 6 maanden na weigering) zijn komen kijken en zelf foto's gemaakt hebben van de tuin waar dus geen waterloop is);
- Ik vind het degoutant dat die op eigen initiatief nog geen enkele keer iets van communicatie geinitiëerd hebben;
- Ik vind het degoutant dat die zelfs op aangetekende brieven waarin je uitdrukkelijk vraagt te bevestigen dat ze die ontvangen hebben en toevoegen aan het dossier ook geen enkele reactie krijgt. Die brieven zijn om schot in de zaak te krijgen, want bellen of mailen wordt per definitie genegeerd (en heeft 0 juridische waarde).
- Ik vind het degoutant dat een foutief getekend blauw potloodlijntje op een blad wat ooit ingescand werd achteraf meer dan 2 jaar een bouw kan tegenhouden alvorens een ambtenaar even mspaint.exe opstart en het lijntje wegtovert.

Mijn ouders wonen op 100m van mijn grootouders. Mijn moeder is daar opgegroeid. Dat is altijd een bos geweest en zelfs volgens mijn 89jarige grootmoeder was er in dat bos (voor er gebouwd werd door mijn ouders) nooit een waterloop geweest, bovengronds of ondergronds..
Toen mijn ouders daar meer dan 30 jaar geleden bouwden was er geen probleem en op de papieren tekeningen die pa toen van de gemeente heeft gekregen (de zogenaamde verkavelingsvoorschriften) was er geen blauw lijntje te zien. Hun bouwaanvraag dateert van 1990. Pa heeft al die papieren van toen nog, en uiteraard ook mee aangetekend opgestuurd. Op de aagetekend verstuurde vraag wie dat lijntje daar getekend heeft tussen 1990 en 2021 en waarom dat daar opeens staat kan niemand antwoorden. Maar het blijft wel aanslepen.

Ik kan de mensen zoals mijn schoonbroer die in de projectbouw zit heel goed begrijpen. Die moet ocharme bijna dagelijks met zo'n mensen samenwerken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
natuurlijk ga je niet pas een planning opmaken nadat je een vergunning bekomen hebt. Maar je houdt bij het opmaken van die planning wel rekening met de maximum doorlooptijd en marge voor mogelijke administratieve lussen of problemen die op de proppen kunnen komen (en afhankelijk van de omvang van het project waarschijnlijk zijn dat ze zich voordoen).

Doe je dat niet en hou je bij de planning slechts rekening met een absolute minimum doorlooptijd dan ben je gewoon een miserabele projectmanager.
Ik ga gewoon weer even terug grijpen naar het originele geval van mac-bc hier waar een ambtenaar hem zegt "binnen de week" ( aka de maximale doorlooptijd is een week) en dat hij ze niet mag contacteren voor een update.

En dat er dan na die maximale doorlooptijd niks gebeurd is en zelfs geen waarschuwing gegeven is.

Daar wordt hier dan vanalles bij gesleept als
"het neemt de tijd die het neemt" --> zeg dat dan en als je verkeerd bent informeer
"Jij hebt geen prioriteit" --> zeg dan dat het langer zal duren dan die week, weerom communiceer duidelijk
"Je moet er vanuit gaan dat ambtenaren liegen" --> sorry, "dat de termijnen die ze geven niet correct zijn".. waarom?
"Het gaat traag maar de kwaliteit is hoog" --> echt? Op basis van wat?


Maar uiteindelijk is het allemaal "communiceer duidelijk en correct", moest dat het geval zijn is 99% van die ergernissen al weg. Dat probleem met die waterloop daar ook, als men daar duidelijk zou communiceren "dit is het probleem" "we zijn nu dit aan het doen" en "op dag X zal er een update zijn". Dan gaat een groot deel van die ergernissen al weg zijn en gaat het leven voor zowel burger als ambtenaar veel beter zijn.
 
- Ik vind het degoutant dat dat ondertussen 2 jaar aansleept;
- Ik vind het degoutant dat ze relatief snel (naar ambtenaarsnormen want het was nog 6 maanden na weigering) zijn komen kijken en zelf foto's gemaakt hebben van de tuin waar dus geen waterloop is);
- Ik vind het degoutant dat die op eigen initiatief nog geen enkele keer iets van communicatie geinitiëerd hebben;
- Ik vind het degoutant dat die zelfs op aangetekende brieven waarin je uitdrukkelijk vraagt te bevestigen dat ze die ontvangen hebben en toevoegen aan het dossier ook geen enkele reactie krijgt. Die brieven zijn om schot in de zaak te krijgen, want bellen of mailen wordt per definitie genegeerd (en heeft 0 juridische waarde).
- Ik vind het degoutant dat een foutief getekend blauw potloodlijntje op een blad wat ooit ingescand werd achteraf meer dan 2 jaar een bouw kan tegenhouden alvorens een ambtenaar even mspaint.exe opstart en het lijntje wegtovert.

Mijn ouders wonen op 100m van mijn grootouders. Mijn moeder is daar opgegroeid. Dat is altijd een bos geweest en zelfs volgens mijn 89jarige grootmoeder was er in dat bos (voor er gebouwd werd door mijn ouders) nooit een waterloop geweest, bovengronds of ondergronds.

Ik kan de mensen zoals mijn schoonbroer die in de projectbouw zit heel goed begrijpen. Die moet ocharme bijna dagelijks met zo'n mensen samenwerken.
Gewoon een simpele vraag, is dit de bevoegdheid van de gemeente en niet van een andere overheidsdienst op Vlaams of federaal niveau? (echt oprecht gewoon een vraag) Kan evengoed zijn dat de gemeenteambtenaren ook al reeds jaren pingpong aan het spelen zijn met een ander niveau om uit te vissen hoe wat en waar.
 
Ik ga gewoon weer even terug grijpen naar het originele geval van mac-bc hier waar een ambtenaar hem zegt "binnen de week" ( aka de maximale doorlooptijd is een week) en dat hij ze niet mag contacteren voor een update.

En dat er dan na die maximale doorlooptijd niks gebeurd is en zelfs geen waarschuwing gegeven is.

Daar wordt hier dan vanalles bij gesleept als
"het neemt de tijd die het neemt" --> zeg dat dan en als je verkeerd bent informeer
"Jij hebt geen prioriteit" --> zeg dan dat het langer zal duren dan die week, weerom communiceer duidelijk
"Je moet er vanuit gaan dat ambtenaren liegen" --> sorry, "dat de termijnen die ze geven niet correct zijn".. waarom?
"Het gaat traag maar de kwaliteit is hoog" --> echt? Op basis van wat?


Maar uiteindelijk is het allemaal "communiceer duidelijk en correct", moest dat het geval zijn is 99% van die ergernissen al weg. Dat probleem met die waterloop daar ook, als men daar duidelijk zou communiceren "dit is het probleem" "we zijn nu dit aan het doen" en "op dag X zal er een update zijn". Dan gaat een groot deel van die ergernissen al weg zijn en gaat het leven voor zowel burger als ambtenaar veel beter zijn.

Die communicatie is dan idd niet goed. Maar ik herhaal hier opnieuw dat de kans bijzonder klein is dat deze vraag "om input" of dat nu een vergunningsaanvraag of adviesaanvraag of whatever is niet gereguleerd is een strikt reglementair kader waarvan je op voorhand de doorlooptijd kan inschatten. Hou rekening met die maximale doorlooptijd voor uw planning en er is géén probleem.

Dan men daar dan van tracht af te wijken of druk uit te oefenen op het proces door de betrokken ambtenaar te stalken is een andere zaak natuurlijk. Die ambtenaar moet zich houden aan het reglementair kader en binnen dit kader een beslissing (laten) nemen. Ben er verder wel mee akkoord dat diezelfde ambtenaar dan geen toezeggingen moet doen om binnen de week respons te geven wanneer hij dit klaarblijkelijk niet kan waarmaken.
 
- Ik vind het degoutant dat een foutief getekend blauw potloodlijntje op een blad wat ooit ingescand werd achteraf meer dan 2 jaar een bouw kan tegenhouden alvorens een ambtenaar even mspaint.exe opstart en het lijntje wegtovert.
Het komt hier op neer en dat weet je niet. Ook is het niet zo omdat je grootmoeder het zich niet kan herinneren...
Het feit dat zowel gemeente als provincie al komen kijken is, vermoed ik dat ze de officiële bron in een archief bekeken hebben en dit bevestigd hebben dat het geen foutief getekend lijntje is... En het lijntje wegtoveren is niet de procedure, er zijn regels rond.
Het probleem is niet dat er geen waterloop ligt hé, het probleem is dat er 1 zou moeten liggen en dat daar iets mee gebeurd is tussen het opmaken van de officiële kaart en nu... Dus nu dat lijntje wegtoveren op hun ingescande versie gaat het nog niet wegwerken in de originele bron en kan later voor nog meer problemen zorgen.
 
- Ik vind het degoutant dat dat ondertussen 2 jaar aansleept;
- Ik vind het degoutant dat ze relatief snel (naar ambtenaarsnormen want het was nog 6 maanden na weigering) zijn komen kijken en zelf foto's gemaakt hebben van de tuin waar dus geen waterloop is);
- Ik vind het degoutant dat die op eigen initiatief nog geen enkele keer iets van communicatie geinitiëerd hebben;
- Ik vind het degoutant dat die zelfs op aangetekende brieven waarin je uitdrukkelijk vraagt te bevestigen dat ze die ontvangen hebben en toevoegen aan het dossier ook geen enkele reactie krijgt. Die brieven zijn om schot in de zaak te krijgen, want bellen of mailen wordt per definitie genegeerd (en heeft 0 juridische waarde).
- Ik vind het degoutant dat een foutief getekend blauw potloodlijntje op een blad wat ooit ingescand werd achteraf meer dan 2 jaar een bouw kan tegenhouden alvorens een ambtenaar even mspaint.exe opstart en het lijntje wegtovert.

Mijn ouders wonen op 100m van mijn grootouders. Mijn moeder is daar opgegroeid. Dat is altijd een bos geweest en zelfs volgens mijn 89jarige grootmoeder was er in dat bos (voor er gebouwd werd door mijn ouders) nooit een waterloop geweest, bovengronds of ondergronds..
Toen mijn ouders daar meer dan 30 jaar geleden bouwden was er geen probleem en op de papieren tekeningen die pa toen van de gemeente heeft gekregen (de zogenaamde verkavelingsvoorschriften) was er geen blauw lijntje te zien. Hun bouwaanvraag dateert van 1990. Pa heeft al die papieren van toen nog, en uiteraard ook mee aangetekend opgestuurd. Op de aagetekend verstuurde vraag wie dat lijntje daar getekend heeft tussen 1990 en 2021 en waarom dat daar opeens staat kan niemand antwoorden. Maar het blijft wel aanslepen.

Ik kan de mensen zoals mijn schoonbroer die in de projectbouw zit heel goed begrijpen. Die moet ocharme bijna dagelijks met zo'n mensen samenwerken.

louter ter info: waarom niet gewoon beroep aangetekend tegen de geweigerde omgevingsvergunning? Kans is groot dat uw vader al lang aan het zwemmen was geweest in dat geval.
 
Ik ga gewoon weer even terug grijpen naar het originele geval van mac-bc hier waar een ambtenaar hem zegt "binnen de week" ( aka de maximale doorlooptijd is een week) en dat hij ze niet mag contacteren voor een update.

En dat er dan na die maximale doorlooptijd niks gebeurd is en zelfs geen waarschuwing gegeven is.
Aangezien we niets weten over welke dienst precies, kan het evengoed zijn dat "gans de dienst" Jean-Paul is. En als Jean-Paul met covid in zijn bed ligt, is het logisch dat Jean-Paul zijn telefoon niet opneemt en zijn onbestaande laptop, want geen thuiswerk, niet opendoet om een mailke te sturen.

Stel dat gans de dienst uit 6 man bestaat, zijn die waarschijnlijk met 5 aan het overleggen de maandag ochtend wie wat van taken overneemt vooraleer de collectieve sluiting ingaat waarbij ze idd hun overleg geen zevenendertig keer gaan onderbreken om telefoontjes op te nemen.

Dat is evengoed mogelijk als "de luie donders wisten maar al te goed dat ze geen goesting hadden om een tijdslimiet te respecteren!"
 
Gewoon een simpele vraag, is dit de bevoegdheid van de gemeente en niet van een andere overheidsdienst op Vlaams of federaal niveau? (echt oprecht gewoon een vraag) Kan evengoed zijn dat de gemeenteambtenaren ook al reeds jaren pingpong aan het spelen zijn met een ander niveau om uit te vissen hoe wat en waar.

Het zou een gemeentelijke bevoegdheid zijn in dit geval omdat het lijntje start bij onze buren, door onze tuin loopt en daarnaast ook alweer stopt. Als het gaat om een echte bestaande rivier die meerdere provincies doorkruist dan is het natuurlijk iets anders. Wij namen dus contact met de gemeente en die raadden ons op hun beurt ook de provincie te contacteren. Zowel de gemeente als provincie zijn komen kijken en foto's maken.

Het zou in theorie kunnen dat de gemeente pingpong speelt met een andere dienst maar uiteraard door het volledige gebrek aan communicatie heb je daar als burger het raden naar. Ik vermoed alleszins van niet want toen wij zelf de provincie contacteerden wisten die helemaal van niks en niemand sprak ooit over een nog hoger niveau (Vlaams of federaal).

@Chilliewillie88 : dat beroep is al jaren geleden gestart. Maar dat verandert niks aan het feit dat op één of andere .JPG op één of andere server nog steeds een blauw streepje staat.
 
Het komt hier op neer en dat weet je niet. Ook is het niet zo omdat je grootmoeder het zich niet kan herinneren...
Het feit dat zowel gemeente als provincie al komen kijken is, vermoed ik dat ze de officiële bron in een archief bekeken hebben en dit bevestigd hebben dat het geen foutief getekend lijntje is... En het lijntje wegtoveren is niet de procedure, er zijn regels rond.
Het probleem is niet dat er geen waterloop ligt hé, het probleem is dat er 1 zou moeten liggen en dat daar iets mee gebeurd is tussen het opmaken van de officiële kaart en nu... Dus nu dat lijntje wegtoveren op hun ingescande versie gaat het nog niet wegwerken in de originele bron en kan later voor nog meer problemen zorgen.

Ken iemand die een woning gekocht heeft en niet lang na aankoop van de woning erachter komt dat er een ingebuisde beek loopt dwars door zijn tuin waarbij deze zelfs onder een hoek van de fundering van de woning doorgaat.

Daar wist ook niemand van iets (vooral de verkoper niet uhhu).
 
Het zou een gemeentelijke bevoegdheid zijn in dit geval omdat het lijntje start bij onze buren, door onze tuin loopt en daarnaast ook alweer stopt. Als het gaat om een echte bestaande rivier die meerdere provincies doorkruist dan is het natuurlijk iets anders. Wij namen dus contact met de gemeente en die raadden ons op hun beurt ook de provincie te contacteren. Zowel de gemeente als provincie zijn komen kijken en foto's maken.

@Chilliewillie88 : dat beroep is al jaren geleden gestart. Maar dat verandert niks aan het feit dat op één of andere .JPG op één of andere server nog steeds een blauw streepje staat.

Ja, als jij kan aantonen dat het enkel een blauw streepje is op een scan en dit niet bevestigd wordt door officiële bronnen, dan is er geen probleem he.

je ziet nu zelf toch ook wel in dat er meer aan de hand is dan dat? Dat dit niet altijd leuk of aangenaam is voor de vergunning aanvrager kan ik begrijpen. Is een beetje vergelijkbaar met de problematiek van verdwenen buurtwegen die zelfs ons Eurostadion hebben tegengehouden. Zie ik vandaag de dag ook regelmatig vergunningsaanvragen op stranden terwijl er in de praktijk geen enkel spoor is van een buurtweg.
 
Aangezien we niets weten over welke dienst precies, kan het evengoed zijn dat "gans de dienst" Jean-Paul is. En als Jean-Paul met covid in zijn bed ligt, is het logisch dat Jean-Paul zijn telefoon niet opneemt en zijn onbestaande laptop, want geen thuiswerk, niet opendoet om een mailke te sturen.

Stel dat gans de dienst uit 6 man bestaat, zijn die waarschijnlijk met 5 aan het overleggen de maandag ochtend wie wat van taken overneemt vooraleer de collectieve sluiting ingaat waarbij ze idd hun overleg geen zevenendertig keer gaan onderbreken om telefoontjes op te nemen.

Dat is evengoed mogelijk als "de luie donders wisten maar al te goed dat ze geen goesting hadden om een tijdslimiet te respecteren!"
Dat is dan het verschil waar heel dat topic hier over gaat natuurlijk. Want dan mogen wij nog in gelijk welke meeting zitten, als een klant belt of een probleem heeft worden de interne problemen aan de kant geschoven om daar aan te gaan werken.

Als Jean Paul de dienst is dan is het niet Jean Paul zijn fout uiteraard dat hij ziek is ( of op verlof) maar er zit dan wel nog altijd een fout bij het overkoepelende geheel.

Ik bedoel maar toen we bij mijn vorige werkgever een bedrijfje van 14 man ofzoiets waren en er was het jaarlijkse bedrijfsevent dan was er altijd 1 persoon die niet mee kon/mocht want er moet altijd iemand zijn om dienstverlening te kunnen doen. ( Groter bedrijf, meer mensen)
 
Precies ook alsof ambtenaren een soort ras apart zijn die zitten te gniffelen achter hun scherm als de telefoon gaat van "Gnègnègnè, we gaan niet oppakken want de gazet is nog niet uit." Juist zoals ge van die toestanden hebt bij de gemiddelde internetprovider waarbij gij als klant uit frustratie uw haar wil uittrekken: De callcentermedewerker kan er vaak bitter weinig aan doen en hangt vast aan scripts, procedures en beperkingen maar mag wel pispaal spelen voor de boze klant. In de ambtenarij is het niet anders hoor, op allerhande niveaus.
 
Terug
Bovenaan