Uiteraard wel. Moet ik nu echt de monopolistische machtspositie van de overheid gaan uitleggen?Neen.
Dat kan enkel als er al een contract is. Er zijn evengoed voorbeelden waar er nog geen contract is. Zoals de aanvraag van een offerte voor het uitvoeren van de werken. Of waar je een afspraak maakt met een aannemer om te komen kijken en die meerdere keren zijn kat stuurt of niet bereikbaar is als je vragen hebt.
Dan heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om ermee niet in zee te gaan, hetgeen je niet hebt in uw geval van de overheid. Maar het is verdomme even goed irritant. En is iets waar je geen sikkepit tegen kan doen.
Je geeft zelf al het antwoord. Bij privé-bedrijven geldt het volgende:
- Ofwel is er een contract
- Ofwel ga je er niet mee in zee
Simpel.
Of als je de persoon bent van het nieuws die 60k€ aan voorschotten betaald heeft en daar tot op heden nog geen sikkepit van is uitgevoerd. Veel plezier met dreigen dat je de samenwerking gaat stop zetten als die uw 60k heeft.
Altijd betalingsvoorwaarden conform "levering" afspreken uiteraard.
Die natuurlijk failliet is wanneer je het voor de rechter hebt getrokken. En dan ga je er vanuit dat er een contractuele schadevergoeding is, of die firma in goed vertrouwen die schadevergoeding gaat betalen. Ik heb voorbeelden gezien zowel professioneel ALS persoonlijk waarbij dat evengoed allemaal een grote grap is. Of waar de schadevergoeding ingesteld is op 0.5% van de aanneming en men gewoon die kost slikt omdat dat goedkoper is dan het in orde te brengen. Opnieuw, daar ben je dan evengoed vet mee.
Failliet? Wij doen steeds een grondige financiële background check van elk bedrijf waar we mee in zee gaan.
Dreigt het project te groot te worden voor de aannemer waarbij het project het hele bedrijf zou kunnen meetrekken in zijn val mocht er iets verkeerd lopen? Dan vragen we bankgaranties of moedervennootschap-garanties. Zoniet gaan we er niet mee in zee. Simpel.
Desondanks, bij zo'n entiteit zijn er evengoed mogelijkheden om te escaleren. De eerste stap is de afdelingsverantwoordelijke. Dan divisieverantwoordelijke. Met daarna de mogelijkheid van schepen/administrateur generaal/burgemeester/minister of elke vorm ertussen. Wil dat zeggen dat dit gegarandeerd zeker lukt ? Neen, net zoals ik ook geen teamverantwoordelijke van FNAC aan de lijn kreeg na mijn klacht terwijl ik er wel om vroeg. En het enige dat ik kon doen was om de beslissing van de klantendienst verantwoordelijke te slikken.
Natuurlijk doe je dat evengoed niet graag, aangezien dat meestal niet echt positief is voor de samenwerking. Maar als je die stappen in een private omgeving neemt zit je evengoed met een vertroebelde relatie en dat is, zoals je zelf ook in basis toegaf, allemaal zo evident niet om die stappen te ondernemen.
Een vertroebelde relatie met een privé-bedrijf? -> Je neemt een andere.
Een vertroebelde relatie met een (semi-)overheidsinstelling? -> Je bent voor eeuwig gedoemd want ze hebben A) machtspositie en B) Monopolie.
Het punt is dat die ambtenaar geen rekening moet houden met de impact van de timing van zijn handeling. Die ambtenaar moet neutraal zijn. Je zou toch ook niet graag hebben dat De Wever rekening houdt met de impact van de timing van zijn handelingen met immo ontwikkelaars. Je hebt toch ook liever dat dit allemaal neutraal gebeurd. En dat er geen quid pro quo is? Of dat hij zijn beslissing neemt ZONDER die inmenging.
Dat beslissingen grondig moeten genomen worden, akkoord. Maar hoe jij totaal ongedefinieerde beslissingstermijnen probeert te linken aan een soort belangenvermenging ofzo (?), dat ontgaat mij compleet.
Begrijp ik dat dit irritant is wanneer jij verantwoordelijke bent van zo'n project. Tuurlijk dat. Ik zou mij daar even goed in opjagen. Maar als ik dat vanaf een afstand bekijk en als ik niet weet wat de oorzaak is, dan zou ik persoonlijk er gewoonweg die conclusie niet aan aanhangen dat het een luie, onverschillige ambtenaar is die zijn werk niet doet. Ik, net zoals jij, weet te weinig over de omstandigheden. En het is perfect oneerlijk om dat te stellen.
Maar opnieuw, als dat uw ergernis is dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Dat zou evengoed ook mijn ergernis zijn. Maar om dit in deze thread als typisch ambtenarengedrag te stellen (ik parafraseer een beetje veel) dat kan ik gewoon niet aanvaarden.
Ik weet inderdaad te weinig over de omstandigheden... omdat ze het mij niet vertellen. Je kunt ook perfect uw verdomde telefoon opnemen, mij uitleggen waar het hapert en waarom daar dus extra tijd voor nodig is. En hoeveel tijd. Maar neen. Een grote black box, met de receptioniste als poortwachter.
Alles staat of valt met (rechts-)zekerheid. Onzekerheid kost geld. Er was daar een bouwteam van 40 man aan het wachten op die ambtenaar zijn beslissing aan een kost van duizenden euro's per dag. Gezien onze ervaring met ambtenaren hebben we die gasten naar huis gestuurd, terug naar het Oost-Blok. Zie ze nu maar eens terug. Schade loopt op. Wie zal dat betalen? Telkens weer de bedrijven. En ik betaal ook, met mijn gezondheid. Met mijn verlof. Met stress in ons gezin.
Dus ik hoop maar dat die ambtenaar een héél grondige reden had om zijn telefoon niet op te nemen en zijn beslissing uit te stellen. Maar ik heb nog bij de overheid gewerkt, dus ik maak mij geen illusies daarover.