Over- en ondergewicht

Dag x: lopen; dag y: power training/kickboks - dit elke dag afwisselend zonder rustdagen. In die periode geen alcohol, frisdrank,... enkel water en soja melk. Eten volgens macro's, met dank aan enkele leden hier voor de goede tips. Ik was na een week 2 kg kwijt en dat ging niet goed komen.

Gisteren op training tijdens het sparren wel gemerkt dat m'n lichaam rust nodig heeft.

Morgen pinten drinken en zondag frieten eten. Fuck yeah.

Nice! 👍💪
 
Dag x: lopen; dag y: power training/kickboks - dit elke dag afwisselend zonder rustdagen. In die periode geen alcohol, frisdrank,... enkel water en soja melk. Eten volgens macro's, met dank aan enkele leden hier voor de goede tips. Ik was na een week 2 kg kwijt en dat ging niet goed komen.

Gisteren op training tijdens het sparren wel gemerkt dat m'n lichaam rust nodig heeft.

Morgen pinten drinken en zondag frieten eten. Fuck yeah.
Elke dag trainen is inderdaad wel echt zwaar. Sinds april ook mee bezig, hier en daar niet getraind als het echt onmogelijk was maar dan gecompenseerd met dubbele trainingen de dag erop enzovoort.

In het begin was dat top, nu merk ik toch wel wat aan het einde van mijn latijn te zitten. Maar nog wel zin om te volharden.

Ik eet wel niet meer zo heel clean, maar het houdt elkaar in balans.
 
Elke dag trainen is inderdaad wel echt zwaar. Sinds april ook mee bezig, hier en daar niet getraind als het echt onmogelijk was maar dan gecompenseerd met dubbele trainingen de dag erop enzovoort.

In het begin was dat top, nu merk ik toch wel wat aan het einde van mijn latijn te zitten. Maar nog wel zin om te volharden.

Ik eet wel niet meer zo heel clean, maar het houdt elkaar in balans.
Ik had schrik voor blessures. Ik train anders een 2-3x per week. Om dan over te schakelen naar een periode van 35 dagen waarbij elke dag getraind wordt, 't is er een beetje om vragen. Voldoende eiwitten, een zittende job, geen alcohol, ondertussen een magnesium kuur, veel water was blijkbaar key.

O, en voldoende nachtrust!

Edit: ik merk wel, in vergelijking met vroeger, dat ik het lastiger heb om clean te eten en geen alcohol te drinken. Waar ik daar vroeger keihard in kon zijn. De eerste 3 weken ging dat goed, maar de laatste 2 moest ik hier en daar serieus op m'n tanden bijten. Ik heb bijvoorbeeld 1x op café geweest (water en Stella 0,0) en ging steeds achter frieten voor de rest van het gezin.

Kinderen spelen ook wel een grote rol daarin, vroeger had ik veel vrije tijd en kon ik mij focussen op gamen of sporten. Ook was m'n vrouw 3 van de 5 weken in het buitenland waardoor ik er met 2 kleine kinderen alleen voor stond. Die 3 weken waren 6u opstaan, kinderen, huishouden, werken, boodschappen, poetsen en telkens om 20u30-21u beginnen trainen om er na dan nog iets te eten en te gaan slapen. Er was geen tijd voor ontspanning, werkdag of weekend.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren gemeten en eigenlijk wel teleurgesteld.

2 kg kwijt in totaal. Die onnozele weegschaal zegt dat m'n vetpercentage exact hetzelfde gebleven is. Visueel (voor en na foto) zie ik enkel wat meer aflijning, absoluut geen grote verschillen.

Wel merk ik dat het vet op m'n heupen verminderd is, that's it.

Mijn verwachtingen lagen misschien te hoog. Had ik mijn kcal intake niet verhoogd had ik waarschijnlijk meer resultaat, maar dan zou ik te mager staan en dat wou ik absoluut niet. Ooit heb ik die fout gemaakt.

TLDR: heupvet iets verminderd

Sowieso blijf ik goed eten en trainen. Niet meer zo streng als nu geweest weliswaar. Lange termijn. Misschien is die sixpack dan voor volgende zomer.

Toeme toch.

Edit: fuck die weegschaal, nu zegt dat ding dat ik obesitas heb.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren gemeten en eigenlijk wel teleurgesteld.

2 kg kwijt in totaal. Die onnozele weegschaal zegt dat m'n vetpercentage exact hetzelfde gebleven is. Visueel (voor en na foto) zie ik enkel wat meer aflijning, absoluut geen grote verschillen.

Wel merk ik dat het vet op m'n heupen verminderd is, that's it.

Mijn verwachtingen lagen misschien te hoog. Had ik mijn kcal intake niet verhoogd had ik waarschijnlijk meer resultaat, maar dan zou ik te mager staan en dat wou ik absoluut niet. Ooit heb ik die fout gemaakt.

TLDR: heupvet iets verminderd

Sowieso blijf ik goed eten en trainen. Niet meer zo streng als nu geweest weliswaar. Lange termijn. Misschien is die sixpack dan voor volgende zomer.

Toeme toch.

Edit: fuck die weegschaal, nu zegt dat ding dat ik obesitas heb.
Lachje is voor de laatste zin, niet omdat je teleurgesteld bent. Maar afvallen hoort geen Sprint te zijn maar een marathon he. 😉
 
Lachje is voor de laatste zin, niet omdat je teleurgesteld bent. Maar afvallen hoort geen Sprint te zijn maar een marathon he. 😉
Ik dacht al: GODVER MULAN gevolgd door aaaaaaaaah. Dat allemaal in 1 seconde.

Neen, inderdaad geen sprint. Maar ik had iets meer verwacht denk ik. De buikspieroefeningen moet ik ook eens onder de loep nemen, hetgeen ik nu doe is nogal eentonig en repetitief.
 
Hoe groot ben je dan?
Heb je je doel nu bereikt of moet er nog veel af want 23 afvallen lijkt me wel wat veel.:unsure:
Ik ben 165cm dus mijn streefdoel (65kg) is al lang bereikt. Ik weeg er nu 59,5kg dus dat is inderdaad slank genoeg. Vandaar spuit ik nu nog maar 0,5mg in plaats van 1mg. 58,5kg is echt het minste dat ik wil wegen anders word ik te mager.
 
Ik ben 165cm dus mijn streefdoel (65kg) is al lang bereikt. Ik weeg er nu 59,5kg dus dat is inderdaad slank genoeg. Vandaar spuit ik nu nog maar 0,5mg in plaats van 1mg. 58,5kg is echt het minste dat ik wil wegen anders word ik te mager.

Vandaar dat ik het vroeg. Ik ben 1m64 en heb toen ik 27 was door omstandigheden 55 gewogen en vond mezelf toen het lelijkst ooit. Weg kont, weg tits, weg alles...
Ik flirt nu met de 70 wat op zich (te) veel is maar gezien het overgewicht mooi verdeeld zit heb ik het liever zo dan de 55 die ik ervoor ooit heb gewogen. 65 zou ook voor mij ideaal zijn dus wie weet bereik ik dat ooit weleens met mijn lazy fatt ass.🥴
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar komt het inderdaad op neer, ik heb nu 5 weken alles wat ik eet (cronometer app) en verbrand (apple watch) opgevolgd samen met mijn gewicht, en het verband caloriedeficit/weightloss is vrijwel lineair te noemen.

weight-loss.png

Een calorie deficit van - 17.000 kcal op 33 dagen is gemiddeld - 500 kcal per dag, wat vaak als aanbevolen getal gezien wordt bij weight loss.
17000 kcal aan vet is trouwens wetenschappelijk gelijk aan 2.2 kg: dat is geen rocket science, opvallend hoe accuraat dat hier naar boven komt.
Iedereen dat er voor onbekende redenen niet in slaagt om gewicht te verliezen, raad ik aan zoiets eens te maken. Er zit geen geheim achter weight loss.
Even een update over dit, historiek

maart: 74kg BMI 23.4
- in juni heb ik een tijd gehospitaliseerd geweest waardoor ik wat kwijt geraakt ben
juli: 70kg BMI 22.1
- hier ben ik 1 maand mijn eten gaan tracken en limiteren tot de nodige kcal (post hierboven)
augustus: 67.5 kg BMI 21.3
- in september heb ik elke dag een avondwandeling van +- 5km gedaan + begonnen met 1-2x per week tenissen
mid oktober: 66.5kg BMI 20.7
- vanaf hier ben ik begonnen met uitsluiten van toegevoegde suiker en verwerkt voedsel, vermijden verzadigde vetten, veel groenten eten + ongeveer de helft van de dagen intermittend fasting tussen 20u 's avonds en 12u 's middags
mid november (vandaag): 64.4kg BMI 20.2

Veel mensen die ik ontmoet zeggen me nu dat ik afgevallen ben. Dat ziet ge ook echt in mijn gezicht. Int middelbaar vroeger zag ik er wel goed uit populair op proms-night etc, als twintiger ving ik wel eens op dat vrouwen onder elkaar zeiden dat mijn gezicht niet meer was zoals vroeger. Ben er nu 37 gisteren vroeg een dame tijdens een feestje me uit het niks "hey hebt gij ooit niet op HOTORNOT gestaan weet ge dat nog?!" met dus blijkbaar als reden dat enkele dames van de vriendengroep die ik al 20 jaar heb aant zeggen waren dat ik nu terug leek op mijn 18 jarige versie alleen wat ouder. Dat is gewoon crazy.

Dat uitsluiten van elke vorm van toegevoegde suiker zorgt ervoor dat ik ook veel minder energie-dips heb en me meestal wel energierijk voel. Gecombineerd met intermittent fasting leert mijn lichaam nu te draaien op vetverbranding. Gisteren vanaf 16u 3u tennis gespeeld en gedomineerd met enkel gegeten te hebben: 500gr blauwe bessen, 2 bananen, een blik sardienen, een grop walnoten en 1 boterham met pindakaas.
 
Laatst bewerkt:
Jij woont in Amerika?
En vaak blijven zitten dan?
Proms night ja lol hoe heette dat alweer zo in het 6de middelbaar een event de laatste 100 dagen, werd dan een heel shiek feest/receptie georganiseerd door de school met fotograaf enz waar je dus graag een dame/date/lief had om mee naartoe te nemen en samen mee binnen te komen eh ; ) Dat vinden was voor mij een toen opvallend gemakkelijka alsook als je toen in een chat ofzo uwe foto deelde of netlog profielen etc, die wilden altijd direct afspreken wat enkele jaren later heel wat minder easy zou worden ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat uitsluiten van elke vorm van toegevoegde suiker zorgt ervoor dat ik ook veel minder energie-dips heb en me meestal wel energierijk voel. Gecombineerd met intermittent fasting leert mijn lichaam nu te draaien op vetverbranding. Gisteren vanaf 16u 3u tennis gespeeld en gedomineerd met enkel gegeten te hebben: 500gr blauwe bessen, 2 bananen, een blik sardienen, een grop walnoten en 1 boterham met pindakaas.
Gezond eten is zeker een goed idee, maar ik begrijp niet goed waar je naartoe wil met die intermittent fasting en "op vetverbranding draaien" (bananen en brood zijn gewoon koolhydraten trouwens). Vet is je reserve, dat wordt nog altijd omgezet naar glucose uiteindelijk. Een BMI van 20 lijkt me niet iets waar je nog onder moet?
 
Gezond eten is zeker een goed idee, maar ik begrijp niet goed waar je naartoe wil met die intermittent fasting en "op vetverbranding draaien" (bananen en brood zijn gewoon koolhydraten trouwens). Vet is je reserve, dat wordt nog altijd omgezet naar glucose uiteindelijk. Een BMI van 20 lijkt me niet iets waar je nog onder moet?
Meer gewicht moet er idd zeker niet af, onder de 20 BMI is zeker niet nodig. Wel waar ik naartoe wil met dat intermittent fasting en op vet verbranding draaien, is gewoon minder afhankelijk zijn van koolhydraten en suiker opstoten. Als vet wordt omgezet naar glucose dan zal het zijn om juist te voldoen aan hetgeen nodig is voor de spieren/organen, en ik geloof wel dat door lange tijd in dit stadium te zitten uw lichaam zijn vetverbranding beter kan regelen. Nu er zijn nog wel een hoop andere voordelen aan intermittent fasting die kan je wel googlen.
Ik merk dat ik daar ook een regelmatiger energieverloop tijdens de dag van bekom, maar dat zal voor iederen anders zijn.

Ik kan perfect met minimaal ontbijt en zonder middageten werken tot 18u, en als ik dan om 18u suikers eet dan krijg ik daarna een soort slag van de hamer waardoor ik heel vermoeid wordt en pas rond 22-23u terug "wakker" ben. Ik ben nog steeds wat op zoek naar de juiste balans of het juiste voedsel. Door een medische conditie moet ik ook gewoon minder ontstekingsbevorderende dingen eten en nogal een specifiek dieet, en ik merk daar veel voordelen van in mijn situatie.

Welk voedsel is ontstekingsbevorderend?

Er zijn voedingsfactoren en leefstijlfactoren die (laaggradige) ontstekingen in stand houden, triggeren of juist verergeren.

Voedingsfactoren:

  • Bewerkte voedingsmiddelen (pakjes, zakjes, lang houdbare producten, producten met >6 ingrediënten waar je namen niet kan uitspreken of kent)
  • Gefrituurd eten
  • Suikerhoudende (fris)dranken
  • Geraffineerde koolhydraten (o.a. witte graanproducten, kant-en-klaar producten)
  • Alcohol
  • Plantaardige oliën, zoals zonnebloem-, palm-, soja-, tarwe-, arachide- en pindaolie
  • Vlees afkomstig van graan-gevoerde dieren (zoals koeien)
Ik denk dat veel mensen vooral zelf moeten aanvoelen wat het beste werkt voor hun lichaam en daar ook moeten durven stappen uit gewoontes en wat experimenteren, tenminste als ze ergens last van hebben of iets willen veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan