Filmreview: Blue Beetle 4K UHD blu-ray

Voor veel mensen zal Blue Beetle minder bekend in de oren klinken. Nochtans is deze superheld uit het DC Universe reeds in 1939 ontstaan. Hoewel we in de navolgende jaren van een matig succes kunnen spreken, kocht DC Comics toch de rechten in 1983. Als minder bekend personage verscheen hij regelmatig bij verschillende superheldengroepen, zoals de Justice League, maar brak hij nooit echt door als A-lijst materiaal. In 2006 trachtte DC het daarom over een andere boeg te gooien en introduceerden ze Jaime Reyes als nieuwe Blue Beetle. Het is deze versie die aan de basis lag voor de verfilming die in augustus 2023 op het groot scherm verscheen. Heb je niet de kans gehad om deze te gaan kijken, dan is de ondertussen verschenen 4K UHD blu-ray mogelijks een goed alternatief. Ook benieuwd of deze de moeite is? Ontdek het in onderstaande review!

Comics verfilmen, het blijft tricky. Waar het Marvel Cinematic Universe iets meer consistentie in kwaliteit weet te brengen, lijkt het DC Extended Universe het toch iets moeilijker te hebben. Of Blue Beetle de nieuwe revelatie zal zijn die het tij kan keren, is maar de vraag. Ik gun het hen alvast, want ondanks dat de markt steeds meer verzadigd lijkt wat superhero movies betreft, betrap ik me er telkens weer op dat ik er toch van geniet. Ik was alvast benieuwd naar deze minder bekende superheld uit de DCEU en Warner Bros.-stal!

Blue Beetle 1.png

Een origineverhaal in een nieuw alien-jasje

Jaime Reyes (Xolo Maridueña), een pas afgestudeerde Mexicaan-Amerikaanse twintiger, keert terug naar zijn thuisfront Palmera City, een fictieve stad in Texas. Bij zijn aankomst blijkt al snel dat er veel is veranderd. Zo dreigt zijn familie omwille van financiële problemen hun huis te verliezen. Dat iedereen zijn steentje zal moeten bijdragen staat dus vast.

Dankzij een tijdelijk baantje komt Jaime in aanraking met de Kord-familie. Victoria Kord (Susan Surandon) blijkt echter geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Dat wordt meteen duidelijk wanneer Jaime een confrontatie tussen Victoria en haar nicht Jenny Kord (Bruna Marquezine) tracht te verhinderen en daarbij zowel hijzelf als zus Milagro hun job als poetshulp verliezen. Jenny voelt zich schuldig en nodigt Jaime uit op de hoofdzetel van Kord Industries om job opportuniteiten te bekijken.

Uiteraard gaat niets als gepland. Dankzij een onvoorziene gebeurtenis komt Jaime via Jenny in aanraking met een blauwe scarabee, wat later een relikwie van buitenaardse technologie blijkt te zijn dat hem als symbiotische gastheer verkiest. Het gevolg, een waanzinnige uitrusting, maar ook onvoorspelbare krachten. Blue Beetle is geboren.

blue Beetle 2.png

Familie staat centraal

Jaime staat er gelukkig niet alleen voor. Al snel wordt duidelijk dat de hele Reyes-familie in hetzelfde schuitje zit. In tegenstelling tot de eerder solitude varianten van superhelden, zal de hele familie een sleutelrol spelen in de verdere ontwikkeling van de Blue Beetle. Niet enkel moeder, vader en zusje Reyes, maar ook grootmoeder ‘nana’ en vooral uncle Rudy zullen hem met woord en daad bijstaan.

Je merkt dat Warner Bros en DC een andere richting trachten uit te gaan binnen het DCEU.


Dat blijkt ook nodig, wanneer duidelijk wordt dat Victoria Kord de scarabee gebruikte voor haar OMAC-project (One Man Army Corps) en een prototype onder de vorm van Carapax als bodyguard heeft.

Blue Beetle 3.png

Veel hart, iets te weinig ziel

Wat ik erg waardeer aan Blue Beetle, is dat je merkt dat Warner Bros en DC een andere richting trachten uit te gaan binnen het DCEU. In dat opzicht brengen zij ons een erg frisse en kleurrijke film, waarbij de focus niet enkel op de superheld zelf ligt, maar ook bij zijn hele familie. En dat werkt. De dynamiek binnen de familie Reyes blijkt, ondanks de soms nogal flauwe humor, een grote meerwaarde. Vooral nonkel Rudy steelt hier al snel de show door middel van zijn excentrieke karakter. Ook Xolo Maridueña blijkt best te pruimen als Jaime Reyes. Dat de hoofdrolspeler een hoge ‘aaibaarheidsfactor’ heeft, konden we reeds zien in zijn rol als Miguel Diaz in Cobra Kai, maar ook als Blue Beetle weet hij dat waar te maken. Daarenboven moet gezegd dat er best wel wat chemie was tussen hem en Bruna Marquezine, waardoor ook dat aspect geloofwaardig wordt neergezet. Of dat echter voldoende is om volledig te overtuigen … dat denk ik niet, al ligt dat volgens mij niet zozeer aan de acteerprestaties, maar aan het vaak eerder matige script.

Het matige script werd ook duidelijk bij de slechteriken in deze film. Dat Susan Sarandon een voortreffelijke actrice is, hoef ik niemand te vertellen, maar mijns inziens ontbrak er toch iets waardoor ik haar nooit als een echte badguy zag. Hetzelfde geldt voor Carapax. Hoewel alle elementen aanwezig waren om erg coole gevechtsscènes weer te geven, bleken deze toch minder talrijk en imposant dan gehoopt, met een vrij teleurstellende end battle als afsluiter. Daarnaast ontkomen we niet aan de typisch Amerikaanse peptalks, de vaak nogal over-the-top, maar nog net acceptabele humor (bug fart, really?) en moeten we vaststellen dat Blue Beetle nooit erg vernieuwend aanvoelt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een erg leuk personage, maar helaas hebben we veel elementen al in andere superheldenfilms zien terugkomen en voelde Blue Beetle iets te vaak aan als een mix van Spider-Man, Ant-Man en zelfs The Green Lantern. Desalniettemin moet ik toegeven dat ik me ook best heb geamuseerd met de film, al betwijfel ik of hier sowieso een vervolg wordt aan gebreid.

Conclusie

Met Blue Beetle trachten DC en Warner Bros een iets ander straatje in te slaan in het DC Extended Universe. Dat lijkt vooral door de dynamiek binnen de Reyes-familie tot op een zekere hoogte ook te werken, al vervalt de film helaas ook iets te vaak in een cliché superheldenfilm. Daarenboven blijkt het script ook op andere vlakken iets te matig, waardoor we niet kunnen spreken van de nieuwe revelatie binnen het superheldengenre. Fun? Zeker en vast. Vernieuwend? Not so much. Daarom zou ik Blue Beetle enkel aanraden aan mensen die fan zijn van superheldenfilms. In dat geval vind ik de 4K UHD-versie zeker een meerwaarde. Ondanks dat de extra’s nogal magertjes zijn, zijn de video en audio van een erg goeie kwaliteit en komen de frisse kleuren ten volle tot hun recht.

Pro

  • Kleurgebruik is tof
  • Dynamiek tussen de familie Reyes
  • DC en Warner Bros trachten een nieuwe weg in te slaan

Con

  • Matig script
  • Weinig vernieuwend
  • Het potentieel van het verhaal wordt helaas niet ten volle benut
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

14 december 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Scifi

Speelduur

127 minuten

Regie

Angel Manuel Soto

Cast

Xolo Maridueña, Susan Sarandon, Bruna Marquezine, George Lopez, Raoul Max Trujillo, ...

Uitgever

Warner Bros
 
Wij hebben er wel echt van genoten. Wat de film erg aangenaam maakte, waren de verschillende verwijzingen naar de latin community. Ik en vooral mijn vrouw herkenden toch wel wat referenties. Ook het familieaspect kon mijn vrouw smaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buon
Terug
Bovenaan