Filmreview: The Flash 4K UHD blu-ray

De snelste superheld ter wereld, nee niet Superman of Shazam, maar wel Barry Allen, a.k.a. The Flash! Wie fan is van comics kent ongetwijfeld deze Amerikaanse superheld uit het DC Comics-universum. Het personage ontstond reeds in de jaren ’40, maar de eerste liveaction verfilmingen verschenen (naast een bijrol in Legends of Superheroes in ’79) in de jaren ’90. Sindsdien zagen we The Flash ook opduiken in films zoals Batman v Superman: Dawn of Justice, Suicide Squad, Justice League, et cetera. Als nieuwste telg binnen het DCEU (DC Extended Universe) verwelkomen we nu ‘The Flash’ van Andy Muschietti. Mijn collega @Karel-Jan bracht ons eerder een review van deze film. Zelf voelde ik de 4K UHD blu-ray aan de tand. Benieuwd of ik er toch een geheel andere mening op nahoud en of de 4K UHD-uitgave de moeite waard is? Je ontdekt het in onderstaande review!

De productie van The Flash liep niet zomaar van een leien dakje. Heel wat heisa ging eraan vooraf. Zowel met betrekking tot hoofdacteur Ezra Miller als de exacte inhoud van het verhaal. Wat wel snel geweten was, was dat het een soort adaptatie zou worden van Flashpoint, een alternatieve tijdlijn waarin The Flash, The Justice League of Superman niet bestaan. Benieuwd of Muschietti hier een leuke twist weet aan te geven!

F1.jpg

Een race door de tijd

Barry Allen, The Fastest Man Alive, gebruikt deze keer zijn superkrachten om terug te keren in de tijd. Zijn doel is duidelijk: zijn moeder redden van de dood en ervoor zorgen dat zijn vader niet in de gevangenis belandt. Dit lijkt nog eens te lukken ook! Waar hij echter niet op gerekend had, is dat hij hierdoor ook onbedoeld de toekomst verandert. In The Flash (2023) komt hij daardoor vast te zitten in een nieuwe realiteit. Een realiteit waarin hij zelf geen krachten heeft, waarin Superman niet lijkt te bestaan en waarin generaal Zod is teruggekeerd met plannen om de wereld te verwoesten. Hij zal beroep moeten doen op een alternatieve, gepensioneerde Batman, een gevangengenomen Kryptoniaan en een jongere versie van zichzelf om de wereld te redden en om alles te herstellen. Als dat maar goed komt!

F2.jpg

Batman steelt de show

Hoewel ik hier en daar al gemengde meningen had gehoord, had ik me voorgenomen om zonder vooroordeel aan de film te beginnen. Als het op comicverfilmingen aankomt, ben ik best vergevingsgezind. In dat kader hoeft het voor mij niet meteen het meest uitgediepte verhaal te zijn of hoeft de film niet de zotste plottwists te bevatten. Waar ik wel steevast op hoop zijn goede en geloofwaardige acteerprestaties, ooguitpuilende graphics, aangevuld met hier en daar enige fan service voor de comicliefhebbers. Ik kan alvast verklappen dat mijn verwachtingen helaas maar gedeeltelijk werden ingevuld.

Om te beginnen met het grafische aspect. Grafisch ziet de film er met momenten erg goed uit. Zeker in 4K UHD zitten er vingerlikkende scènes tussen. Maar … helaas zitten er evenveel scènes tussen waar de CGI een heel stuk beter kon. Een mooi voorbeeld daarvan is de baby-scène (je herkent ze wel wanneer je de film bekijkt). Hoewel ik me nog steeds afvraag in welke mate de crappy CGI de bedoeling was, voelde het toch erg vreemd aan. In een film als Deadpool kan het werken, maar in The Flash bleef ik toch eerder verwonderd achter. Dat neemt niet weg dat de 4K UHD blu-ray wel een prima video- en audiokwaliteit weet af te leveren. Of ik er de volle pot zou voor betalen, is natuurlijk een andere vraag.

The Flash loopt als een trein, maar helaas is hij het spoor soms wat kwijt.


Op naar de acteerprestaties. Deze zijn best oké. Ezra Miller krijgt de grootste schermtijd. En hoewel hij zeker een behoorlijke prestatie aflevert, heb ik me net zoals mijn collega enorm geërgerd aan de jongere Barry. De humor werkte mijns inziens niet altijd. Hier en daar leek het de goede richting uit te gaan, om me meteen nadien toch terug met gefronste wenkbrauwen verder te laten kijken. Dat had uiteraard niet zozeer te maken met de acteerprestaties an sich, maar eerder met het nogal bedenkelijke script. Wie ik wel wat vaker op het scherm wou zien, was Sasha Calle. Ze zet hier een geloofwaardige Kara Zor-El neer. Let op, Melissa Benoist mag er wezen, maar de iets donkerdere interpretatie van Sasha Calle wist me toch heel erg te triggeren. Wie in hetzelfde rijtje past, is generaal Zod (Michael Shannon). Hoe cool is die? Helaas krijg hij naar mijn mening veel te weinig schermtijd, waardoor zijn imminent threat toch wat tegenviel.

Dat brengt ons uiteraard naadloos bij het volgende puntje: de fan service. En, lieve lezertjes, Michael Keaton is all I have to say. Ik werd meteen terug gekatapulteerd naar de jaren ’90. Zelfs in die mate dat ik me begon af te vragen of ik naar een Batman-film aan het kijken was. Alle gekheid op een stokje: naast Keaton zagen we nog een aantal leuke cameo’s en hoewel deze zeker geslaagd waren, mochten ze voor mijn part nog iets verder worden doorgetrokken (Bale, Kilmer, Cavill, …?). Desalniettemin zeker een vast een pluspuntje voor de ‘90’s kids zoals mezelf. Heb je het eerdere DC-materiaal echter niet gezien, dan zal je helaas heel wat missen.

F3.jpg

Entertainend, maar weinig vernieuwend

Wie fan is van comics en superheldenfilms, kent ongetwijfeld het concept van de multiversums. Maar geef toe, hebben we het ondertussen niet stilaan een beetje gehad met alle multiverses? Het ligt er misschien aan dat ‘het nieuwe’ er wat af is, maar helemaal warm werd ik er niet meer van.

Nee, The Flash is ver van een perfecte film. Begrijp me niet verkeerd, als comicfan is hij best wel entertainend en zeker niet de slechtste binnen het DCEU. En hoewel ik vrij kritisch ben, ben ik er ook van overtuigd dat veel mensen de film best nog oké zullen vinden. The Flash loopt als een trein, maar helaas is hij, wat mij betreft, het spoor soms wat kwijt. On to the next!

Toch benieuwd naar deze 4K UHD-uitgave? Dan kan ik alvast meegeven dat deze een resem aan extra’s bevat. Naast een kijkje achter de schermen, tien verwijderde scènes en The Flash: Escape from the Midnight Circus-podcast, worden nog een karrevracht aan featurettes toegevoegd die zeker en vast de moeite zijn.

Conclusie

Wie fan is van The Flash zal ook Andy Muschietti’s versie kunnen pruimen. Hoewel de film er op het eerste zicht goed uitziet en best entertainend te noemen is, zijn er helaas toch wat minpuntjes waar we niet omheen kunnen. Dat neemt niet weg dat de video- en audiokwaliteit van deze 4K UHD-uitgave uitstekend te noemen zijn. Ten volle aanraden kan ik de film helaas niet, maar wie fan is van het genre of nog eens door een ‘90’s superheldentrip wil gaan, is bij The Flash mogelijks aan het juiste adres. Overweeg je toch de 4K UHD aan te schaffen, dan kan ik alvast meedelen dat de extra’s best wel de moeite zijn.

Pro

  • Entertainend
  • Leuke cameo's
  • Michael Keaton

Con

  • Ondermaatse CGI
  • Bedenkelijke humor
  • Het nieuwe is er wat af bij de multiversums
  • Een aantal zijpersonages mochten gerust wat meer schermtijd krijgen
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

18 oktober 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Fantasie

Speelduur

144 minuten

Regie

Andy Muschietti

Cast

Ezra Miller, Michael Keaton, Sasha Calle, Michael Shannon, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan