Review: IT: Welcome to Derry (4k UHD blu-ray)

Na het succes van IT (2017) en IT Chapter Two (2019) was het misschien onvermijdelijk dat we ooit opnieuw zouden terugkeren naar Derry. Aanvankelijk was ik nieuwsgierig, misschien zelfs licht sceptisch tegenover IT: Welcome to Derry Had deze franchise echt nog meer te vertellen zonder te vervallen in te veel elementen van de eerdere verfilmingen? Gelukkig merk je meteen dat de reeks meer is dan een eenvoudige poging om verder te bouwen op een bekende naam. Deze prequelserie verdiept de mythologie rond Pennywise en de vervloekte stad Derry, maar gaat daarbij voor een opvallend andere aanpak dan de films.

IT: Welcome to Derry speelt zich af in 1962, jaren voor de gebeurtenissen uit de films. Nieuwe bewoners proberen hun plaats te vinden in Derry, maar worden al snel geconfronteerd met een reeks verdwijningen en gebeurtenissen die erop wijzen dat er iets grondig mis is met het stadje. Wie de films reeds gezien heeft, weet al een beetje welke richting het verhaal uitgaat, maar de serie probeert vooral te tonen hoe diep het kwaad al geworteld zat in Derry lang voordat de Losers Club ermee geconfronteerd werd. Handig om te weten is dat je niet per se een IT-kenner moet zijn om Welcome to Derry te kunnen volgen. Het verhaal is op zichzelf perfect te volgen zonder enige voorkennis.

Welcome-to-Derry-Will-Pennywise.jpg

Terug naar Derry​

Het verhaal wordt via verschillende personages verteld. Enerzijds volg je een groep jongeren die steeds vaker geconfronteerd worden met bizarre visioenen, vreemde verschijningen en gebeurtenissen die onmogelijk te verklaren lijken. Hun zoektocht naar antwoorden brengt hen naar verlaten gebouwen, riolen en stukken lokale geschiedenis waar de meeste inwoners liever niet over praten. Daarnaast volgt de reeks ook de familie Hanlon, die naar Derry verhuist nadat Leroy Hanlon een functie krijgt op een militaire basis aan de rand van de stad. Die verhaallijn zorgt voor extra perspectieven en toont dat de dreiging zich niet beperkt tot de groep jongeren alleen.

Wat de reeks interessant maakt, is dat ze niet enkel focust op Pennywise zelf. Veel aandacht gaat naar de geschiedenis van Derry en de manier waarop tragedie zich generatie na generatie blijft herhalen. De beruchte brand van The Black Spot, een gebeurtenis die fans van Stephen Kings boek zullen herkennen, speelt daarbij een belangrijke rol. De serie gebruikt die historische gebeurtenissen om te tonen hoe angst, geweld en haat al jarenlang deel uitmaken van het DNA van de stad.

Daardoor voelt Welcome to Derry minder als een simpel verhaal over een moorddadige clown en meer als een verhaal over een gemeenschap die al decennialang leeft met een kwaad dat niemand volledig begrijpt. De mysteries stapelen zich langzaam op en de reeks weet voldoende vragen op te roepen om je aflevering na aflevering nieuwsgierig te houden. Je bent al snel ongemerkt enkele afleveringen aan het bingewatchen. Echter merkte ik wel dat niet elke verhaallijn even interessant was om te volgen. Omdat er zoveel personages worden geïntroduceerd, krijgen sommigen relatief weinig tijd om echt indruk te maken. Regelmatig werd ik uit een spannende scène gehaald om tijd door te brengen met personages die me een stuk minder konden boeien. Dat haalt je dan wel eventjes uit de sfeer.

It welcome to derry1.jpg

Meer gruwel, meer gore​

Waar ik het meest aan moest wennen, was de manier waarop Welcome to Derry met horror omgaat. De reeks kiest duidelijk voor een hardere aanpak dan wat we tot nu toe van IT gewend waren. Bloederige scènes, verminkingen en grafische beelden passeren regelmatig de revue, en de serie toont die ook zonder veel terughoudendheid. Dat levert soms indrukwekkende momenten op, maar niet elke gruwelijke scène voelde voor mij even noodzakelijk aan. Begrijp me niet verkeerd, horror mag hard zijn en shockeren. Alleen had ik af en toe het gevoel dat bepaalde scènes vooral bedoeld waren om ervoor te zorgen dat je een kussen voor je ogen zou houden maar in de kern weinig toevoegden aan het verhaal. Soms lijkt de reeks iets teveel te vertrouwen op haar expliciete beelden.

Bill Skarsgård bewijst opnieuw waarom hij schittert in de rol van Pennywise.

Daardoor ligt de focus vaak op de directe impact van wat er op het scherm gebeurt. De horror komt niet zozeer van wat er misschien achter de volgende deur schuilt, maar van wat de serie je direct op het scherm laat zien. Dat zorgt voor enkele memorabele scènes en een aantal beelden die nog lang blijven nazinderen. Maar soms miste ik wat meer ruimte voor spanning, suggestie en mysterie. Voor mij werkt horror vaak het best wanneer mijn eigen verbeelding een deel van het werk moet doen. Zo'n onbehaaglijk gevoel dat je stilletjesaan bekruipt.

Voor doorgewinterde horrorfans kan dit daarentegen eerder een pluspunt betekenen. De serie houdt zich niet in en serveert de ene gruwelijke scène na de andere zonder met de ogen te knipperen. Als je houdt van horror die je regelmatig doet wegkijken van het scherm, dan zit je hier absoluut goed.

It welcome to derry2.jpg

Sterke cast en een indrukwekkende 4K-uitgave​

De reeks wordt gedragen door een sterke cast. Bill Skarsgård bewijst opnieuw waarom hij schittert in de rol van Pennywise. Zelfs wanneer hij slechts beperkt in beeld komt, weet hij elke scène waarin hij verschijnt te overtuigen. De combinatie van kinderlijke speelsheid en pure dreiging zorgt voor een geweldige mix. Van de nieuwe gezichten vond ik vooral Chris Chalk en Taylour Paige erg sterk. Zij brengen genoeg geloofwaardigheid en emotionele diepgang naar hun rollen en zorgen ervoor dat de menselijke kant van het verhaal tot uiting komt. Ook Clara Stack maakt indruk en weet zich goed staande te houden tussen de meer ervaren acteurs. Niet elke prestatie is echter even memorabel. Sommige jongere personages komen wat minder aan bod, waardoor ook de acteurs minder kansen krijgen om te tonen wat ze kunnen. Dat ligt voor mij echter eerder aan het scenario dan aan het acteerwerk zelf.

Over de 4K Ultra HD Blu-ray heb ik alleen maar lof. De beeldkwaliteit is ronduit fantastisch. De kleuren springen van het scherm, zwartwaarden zijn diep en rijk, en de scherpte is indrukwekkend. Vooral de vele donkere scènes profiteren enorm van de hogere beeldkwaliteit. Details in schaduwen blijven goed zichtbaar, wat de sfeer en immersie alleen maar versterkt. Ook qua geluid stelt deze release niet teleur. De soundtrack, omgevingsgeluiden en geluidseffecten zijn van hoog niveau en maken van elke aflevering een meeslepende ervaring.

De bonusfeatures op de discs zijn bovendien best uitgebreid. Je krijgt verschillende making-of-documentaires die dieper ingaan op de creatie van Derry, de praktische effecten, het productieontwerp en de terugkeer van Pennywise. Daarnaast zijn er interviews met cast en crew, achtergrondmateriaal over de mythologie van Derry en een aantal interessante blikken achter de schermen die tonen hoeveel werk er in deze productie gekropen is. Voor fans van de franchise vormen deze featurettes een mooie extra.

Conclusie

Welcome to Derry doet meer dan leunen op de populariteit van de films. De serie slaagt erin om de geschiedenis van Derry verder uit te diepen en geeft meer context aan het kwaad dat al generaties lang boven de stad hangt. De sterke sfeer, het boeiende mysterie en de solide cast zorgen ervoor dat je makkelijk in het verhaal wordt meegezogen. Weliswaar werkt niet elke verhaallijn even goed en leunt de reeks voor mijn smaak iets te vaak op expliciete horror en shockwaarde. Daardoor mist ze soms de subtiliteit die bepaalde scènes nog sterker had kunnen maken. Toch bleef ik nieuwsgierig naar wat er zou volgen en wist de serie me voldoende te boeien om aflevering na aflevering verder te kijken. Geen onmisbare toevoeging aan de franchise, maar wel een interessante uitstap naar de duistere geschiedenis van Derry die vooral liefhebbers van stevige horror zal weten te bekoren.

Pro

• Sterke sfeer
  • Interessante uitbreiding van de lore
  • Goede cast
  • Prachtige beeldkwaliteit

Con

• Sommige gruwelijke scènes zijn iets té
  • Wisselende kwaliteit tussen verhaallijnen
  • Weinig subtiele, psychologische horror
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 mei 2026

Genre

1. Drama
  2. Horror

Speelduur

480 minuten

Regie

Jason Fuchs, Andy Muschietti, Barbara Muschietti

Cast

Bill Skarsgård, Jovan Adepo, Taylour Paige, Chris Chalk, James Remar, Stephen Rider, Clara Stack

Uitgever

Warner Bros

Terug
Bovenaan