Review: Fitness Circuit

Al gamend fitnessen! Welke gamer droomt er niet van om tijdens het beoefenen van onze favoriete hobby ook wat aan onze conditie en gezondheid te werken. VR-gaming staat op dat vlak nog in zijn kinderschoenen, al hoop ik dat er ooit een manier komt om daarmee aan de slag te gaan op vlak van fitness. Er zijn wel meerdere games te vinden voor Nintendo Switch, waarmee je aan je gezondheid kan werken. De meeste daarvan zijn al meer gericht op gamen dan op fitness, waarbij de voordelen van extra beweging een bijkomstig effect zijn.

Het bekendste voorbeeld van een spel specifiek voor fitness in deze categorie is Ring Fit Adventure, waarbij je een Ring-Con en een Leg Strap gebruikt om een verhaal te spelen met verschillende uitdagingen en mini-games. Fitness Circuit gebruikt enkel de gewone Joy-Cons in combinatie met je lichaamsgewicht om je aan het werk te zetten. Ik nam de proef op de som, gaf Fitness Circuit het voordeel van de twijfel en ging ermee aan de slag.

FitnessCircuit-Front.jpg

Basisprincipes​

De basis van Fitness Circuit draait om het Super Circuit-principe. Door het afwisselen van aerobe oefeningen met krachttraining kan je efficiënt trainen. Zo bouw je sneller uithouding en kracht op omdat je minder tijd verliest. Er zou hierdoor een groter effect verkregen worden, waardoor het niet nodig is om dagelijks te spelen. De gebruikte slogan van tien minuten per dag, drie dagen per week, maakt hun bedoelingen duidelijk. Een tweede belangrijk punt waarmee uitgepakt wordt, is dat er op basis van je persoonlijke eisen een schema opgesteld wordt. Ze willen iedereen aan het sporten krijgen, ongeacht je lichaamsgewicht of huidige conditie. Na het instellen van je Runner, een avatar waarmee je de oefeningen uitvoert, stel je ook je geslacht, gewicht en lengte in. Op basis hiervan krijg je elke dag een nieuw basisschema.

De bedoeling is dus om drie dagen per week minstens het basisschema te voltooien. Los daarvan is er ook de mogelijkheid om zelf één of meerdere reeksen van oefeningen samen te stellen. Maar niet alle oefeningen zijn ineens beschikbaar, daarvoor moet je eerst genoeg getraind hebben. Een reeks oefeningen kan je in een gemakkelijke, standaard of uitdagende versie spelen. Dit wil niet zeggen dat je de oefeningen in extreme posities moet uitvoeren, maar louter dat je meerdere sets uitvoert. Op de gemakkelijke stand doe je één keer de oefeningen, in de standaardvariant doe je twee keer dezelfde oefeningen met een pauze ertussen of met andere woorden dus twee sets. Bij de uitdagende variant doe je drie sets van dezelfde oefeningen. Het spel begeleidt je dan door middel van een timer tussen de sets te starten; om zo de pauzetijd aan te geven.


Maar ik ken geen oefeningen!​

Een absolute leek kan eenvoudig aan de slag: volg gewoon het basisschema. Bij elke oefening krijg je steeds een kort voorbeeld van hoe je deze uitvoert. De Joy-Cons neem je elk in een hand vast, zoals een soort tennisracket, met de zijkant naar jou gericht en de joystick naar het midden. Zo worden de bewegingen correct geregistreerd, wat belangrijk is om te onthouden als een oefening maar niet wil lukken. Een mannetje geeft rechtsboven altijd aan hoe je de beweging correct uitvoert. Let wel op dat jouw hele lichaam correct beweegt, want enkel je armbewegingen worden eigenlijk geregistreerd. Je kan dus eigenlijk eenvoudig valsspelen, maar zo bedrieg je enkel en alleen jezelf!

Een goede basis, die de start kan zijn naar meer als je de smaak te pakken hebt.


Je Runner zal afhankelijk van de oefening een parcours doorlopen. Zo worden er bijvoorbeeld trappen gelopen, met een bootje geroeid of gesprongen over balken en andere obstakels. Een correcte beweging met de juiste snelheid uitvoeren, verzamelt alle sterretjes, en zo krijgt jouw Runner een extra boost. Doe je de oefening te vaak verkeerd of te traag, dan zal je de vooropgestelde tijd om het parcours te voltooien niet halen en mislukt de oefening. Na een paar sessies ken je al snel je favoriete - en vooral minder favoriete - oefeningen. Dan kan je zelf wat reeksen in elkaar knutselen. Ik geef ineens een gouden tip mee: werk ook aan je minder favoriete oefeningen of aan die oefeningen die voor jou het lastigst zijn. Zo merk je het snelst de meeste vooruitgang.


En? Wat was het effect?​

Speciaal, en enkel én alleen om deze uitdaging aan te gaan en Fitness Circuit aan een grondige test te kunnen onderwerpen, had ik mij al jarenlang voorbereid. Mijn conditie was eigenlijk ondermaats te noemen, om van mijn gewicht maar te zwijgen. Ik merkte wat vooruitgang, maar als je enkel en alleen het basisschema volgt, zijn er volgens mij twee scenario's: je houdt het niet vol omdat het niet intens genoeg is of je wordt gemotiveerd en zal al snel zelf intensiever beginnen. De mogelijkheid om meer te doen door het instellen van eigen reeksen helpt hierbij. Nadat ik twee keer het basisschema gevolgd had, ben ik al snel overgeschakeld naar meerdere oefenreeksen en sets. De pittigste oefeningen hebben zeker hun effect gehad, zeker als je daarvan meerdere sets uitvoert.

Ik heb al wat ervaring met fitnessen, zo heb ik reeds verschillende schema's met oefeningen gevolgd die alleen maar gebruikmaken van het eigen lichaamsgewicht. Voor mij persoonlijk zou hier ook meer aandacht op gevestigd mogen worden door wat meer alternatieve oefeningen te voorzien voor krachttraining. Die lijken mij wel moeilijker te combineren met de Joy-Cons, maar er zijn vast wel manieren voor te vinden. Waar Fitness Circuit wel een meerwaarde is: mijn beide kinderen vonden het ook leuk om te doen, en hadden zelfs spierpijn na de eerste sessies. Ook wie hersteld is van een blessure of operatie kan deze oefeningen gebruiken als begeleiding om zonder extra belasting uit te voeren. Wie graag Fitness Circuit zelf eens wil uitproberen: er is een demo beschikbaar via de Nintendo eShop. Twijfel dus niet, wie weet bevalt het je wel!

Conclusie

Wil je graag wat basisconditie opbouwen dan kan je met Fitness Circuit zeker aan de slag. Als je meer uitdaging zoekt moet je echter andere oorden opzoeken of op zijn minst eigen reeksen samenstellen. Deze kunnen best pittig zijn en zorgen voor wat betere spieren en uithouding, maar daar houdt het op. Voor kinderen, oudere mensen of wie lang stil heeft gezeten kan dit een eerste stap zijn naar meer. Er is multiplayer voorzien om met drie andere mensen of vrienden te fitnessen. Dit heb ik wegens de vroege toegang overigens niet kunnen uittesten, maar ik vraag me af of dit wel een meerwaarde is. De voorziene oefeningen zijn zeker niet te onderschatten en vormen een goede basis. Het spel registreert de bewegingen over het algemeen goed en de aanmoedigingen om de oefeningen perfect te voltooien, hebben zeker hun effect.

Pro

  • Toegankelijk
  • Basisschema voor beginners
  • Zelf reeksen samenstellen
  • Goed om basisconditie op te bouwen

Con

  • Enkel om basisconditie op te bouwen
  • Te weinig aandacht voor krachtoefeningen
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 mei 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. Spike Chunsoft

Uitgever

  1. Spike Chunsoft
 
Terug
Bovenaan