Review: WarioWare: Move It!

Nintendo weet als geen ander hoe het spelers kan plezieren met kleinere spelletjes in een groter geheel. Dit kan in veel gevallen alleen of in groep. Hierbij denk ikzelf spontaan aan de vele Super Mario Party-games, maar ook aan alles wat te maken heeft met de WarioWare-franchise. Het is ondertussen zo'n twee jaar geleden dat Wario nog eens z'n eigen spel kreeg, maar komende vrijdag is het weer zover. Ik neem je mee in m'n doldwaze avontuur met WarioWare: Move It!

Het leven als platformerheld heeft Wario blijkbaar al even achter zich gelaten. Wel duikt de antiheld regelmatig op in spellen die op z'n zachtst gezegd doldwaas zijn. De WarioWare-franchise is de bekendste en bestaat dit jaar al twintig jaar. Hierdoor is de reeks op diverse platformen verschenen, waaronder enkele Game Boy-iteraties, de Nintendo Wii en nu voor de tweede keer op Nintendo Switch. Wordt de twintigste verjaardag feestelijk gevierd, of is het tijd om Wario op pensioen te sturen? Je komt het zo dadelijk te weten.

WarioWare 2.jpg

Wario heeft nood aan een reis​

Een groots verhaal moet je in WarioWare: Move It! niet verwachten, maar wat je te zien krijgt, is alvast licht te verteren. Je krijgt smakelijke tussenfilmpjes voorgeschoteld waarin de hoofdrol uiteraard voor Wario is weggelegd. Deze keer gaat Wario op reis. Niet alleen, maar wel met al zijn vrienden. Al duurt het niet lang vooraleer hij zich op het exotisch eiland Relaxië in nesten werkt. Er leven daar namelijk oeroude krachten en daarmee krijgt hij het aan de stok wanneer hij mysterieuze vormstenen in handen krijgt. En het is met die stenen dat Wario, eventueel inclusief enkele vriendjes van hem, aan de slag gaat. In tegenstelling tot de oudere games en vergelijkbaar met de vorige, WarioWare: Get It Together, kun je de verhaalmodus in deze nieuwe iteratie in coöperatieve stand spelen. Het is natuurlijk altijd wat leuker als je niet alleen onnozele stuiptrekkingen staat uit te voeren.

WarioWare: Move It! draait uiteraard weer om microgames. Maar liefst tweehonderd geslaagde en mindergeslaagde minispelletjes staan te wachten op een correcte uitvoering. Om elke microgame tot een goed einde te brengen, moet je een bepaalde pose aannemen. De oeroude krachten vertellen welke poses je moet aannemen, waarna je kunt starten. Zo kan het zijn dat je het ene moment met je handen in de lucht staat te zwaaien, terwijl je op een ander moment precies met je benen open op het toilet zit. Nadat je de pose hebt aangenomen, kun je je ding doen in de microgames zelf. En de meeste ervan zijn even onnozel (lees: fun) als in de voorgaande games. In de verhaalmodus krijg je op regelmatige basis zelfs een eindbaas voorgeschoteld, waarmee je dan weer net dat tikkeltje langer aan de slag moet om het tot een goed einde te brengen.

WarioWare 1.jpg

Gaan met die banaan!​

De microgames zelf vergen niet veel inspanning, want veel meer dan enkele seconden ben je niet actief per spelletje. Je neemt de juiste pose aan en voert dan de handeling uit waarmee je hopelijk binnen de tijd de microgame tot een goed einde brengt. Lukt dat niet, dan ben je één van je levens kwijt. Mocht je die allemaal verliezen, dan krijg je nog een herkansing. Het spel is dus best vergeeflijk en dat is maar goed ook. De controls zijn dat namelijk niet altijd. Oké, in de meeste gevallen registreren de Joy-Con-controllers alles juist, maar in bepaalde gevallen niet. Op het scherm verschijnt dan een volledig andere beweging dan de beweging die je aan het uitvoeren bent. Frustrerend is het niet, maar storen doet het zeker.

Bereid je voor op een doldwaas avontuur!


Qua microgames zelf is er met tweehonderd exemplaren alleszins genoeg afwisseling. Niet elk spelletje is uiteraard even interessant of leuk, maar je kunt wel genoeg herspeelbaarheid verwachten. Het ene moment beweeg je een Wario-trein voort om op de juiste plaats tot stilstand te komen door de welbekende beweging uit te voeren met je armen. Een ander moment moet je een schild op je rug proper maken zoals je je handdoek gebruikt om je rug af te drogen. Of ontsnappen uit een gevangenis? Ook dit twee seconden durende spelletje komt meerdere keren aan bod in de verhaalmodus. Wie het te korte verhaal doorlopen heeft, krijgt echter nog een pak andere elementen voor de kiezen. Zo zijn er enkele modi die je nog enkele uurtjes langer kunnen bezighouden.

Een van de leukste modi is de Na-aapspiegel. Hierbij moet je met je rug naar het televisietoestel staan en je teamgenoot nadoen, in de hoop dat de microgame lukt. In Duel krijg je enkele levens en ga je een rechtstreekse strijd aan, terwijl je als laatste wil overblijven. Overlevingsstrijd is minder vergevingsgezind, want hierbij krijgt elke speler maar één enkel leven. Verknal je het, dan lig je eruit. Chaos zorgt dan weer voor chaos. Hierin kunnen alle microgames de revue passeren en probeer je een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Hiervan is er ook een wat moeilijkere variant waarbij de snelheid vanaf het begin al een stuk hoger ligt. Niet voor mietjes dus. En hoewel elk spelletje op hooguit enkele seconden gespeeld is, leg je best een handdoek klaar. WarioWare: Move It! kan best wel wat inspanning vergen.

Conclusie

WarioWare: Move It! is een toffe game die je meer dan tweehonderd microgames voorschotelt, al zijn die niet allemaal even interessant. In WarioWare: Move It! gaat Wario op reis naar een of ander exotisch eiland, maar Wario zou Wario niet zijn als hij zich niet in nesten zou werken. De game heeft een kort verhaal, maar heeft ook diverse, interessante multiplayermodi aan boord!

Pro

  • Doldwaze microgames
  • Coöperatieve modus
  • Veel afwisseling
  • Diverse modi

Con

  • Controls zorgen voor frustratie
  • Niet elke microgame even interessant
7

Over

Beschikbaar vanaf

3 november 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Party

Ontwikkelaar

  1. Intelligent Systems

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan