Review: Knockout Home Fitness

Fitnessgames, ik blijf het een uniek fenomeen vinden. De ultieme gamification van een fysieke activiteit dat als doel heeft om fitter te worden. Toch is het genre vrij populair, vooral op de consoles van Nintendo. Kijk maar naar titels als Wii Fit, Ring Fit Adventure, Zumba Fitness en Fitness Boxing. Die laatste kreeg deze maand een nieuwe concurrent in de vorm van Knockout Home Fitness, een nieuwe fitnessgame die zich baseert op martial arts-workouts.

Hoewel de naam van de ontwikkelaar mij niet veel zegt, is uitgever Marvelous een klinkende naam voor mij. Alleen associeer ik hen eerder met games zoals Senran Kagura, Fate/Extella, Daemon X Machina en Story of Seasons en Rune Factory. Knockout Home Fitness is een beetje een vreemde eend in de bijt in hun catalogus. Maar wie niet waagt, niet wint en dus gooien de makers zich zelfzeker op de markt van de casual fitnessgames.

KHF - Switch_03.png


Kick it!

Wie niet waagt, niet wint, dat is ook de ingesteldheid waarmee ik aan deze game ben begonnen. Ik ben immers niet de meest sportieve persoon. Maar ergens was ik wel benieuwd naar het genre en bovendien waren er ook enkele coronakilootjes die eraf mochten. En hoe beter in vorm geraken dan via je favoriete hobby. Dat het hele trainingsprogramma gebaseerd is op martial arts-bewegingen, is leuk meegenomen natuurlijk. Gevechtssporten zijn voor mij sowieso interessanter dan normale fitness of zumba. De oefeningen die je voorgeschoteld krijgt, zijn gebaseerd op onder andere Muay Thai, boksen, kickboxing, karate, enzovoort. Het spel schotelt je een serie van korte oefeningreeksen voor waarbij elke reeks ongeveer een drie à vijf minuten in beslag neemt. De oefeningen in het begin zijn nog vrij eenvoudig, maar naarmate je verder traint worden ze complexer en intensiever. Al snel zit je als een volleerd martial arts-meester door de lucht te slaan en te stampen. Dit impliceert natuurlijk ook dat je over enige ruimte moet beschikken, wat bij mij niet echt het geval was, waardoor ik me soms toch wat moest inhouden om niet tegen de TV-kast te stampen.

Al snel zit je als een volleerd martial arts-meester door de lucht te slaan en te stampen.


De structuur van het spel is vrij eenvoudig. Elke dag krijg je een drietal uitdagingen die je kan voltooien, die werden samengesteld door jouw persoonlijke A.I.-gestuurde trainer, waarbij je keuze hebt uit vier personages als trainer. Heb je zin om wat extra oefeningen te doen, dan heb je de 3-Minute Fitness-modus waar je kan kiezen uit een hele resem aan oefeningen, waarvan je een deel wel dient vrij te spelen, met als bedoeling dat je niet direct aan de meest intensieve oefeningen begint. Van elke oefening krijg je een rapport en wordt het aantal verbrande calorieën bijgehouden. Dankzij tal van statistieken en grafieken wordt je vooruitgang bijgehouden. Om je trainingsprogramma te optimaliseren kan je zelfs je lengte en gewicht bijhouden, en dit zelfs verbergen als je deze info liever persoonlijk houdt. Hoe nauwkeurig het allemaal is, is nog maar de vraag natuurlijk. Want de bewegingsregistratie voelde niet heel correct aan en veel hangt af van jouw bereidwilligheid om de bewegingen correct uit te voeren. Beenbewegingen worden bijvoorbeeld niet geregistreerd via directe motion tracking, enkel door lichte beweging van je armen, waardoor je pols even bewegen volstaat om bijvoorbeeld een kniebeweging uit te voeren.

KHF - Switch_01.png


In het ritme blijven

Heel interessant klinkt het misschien allemaal niet, maar het geheel is wel kleurrijk verpakt en aangevuld met een leuke soundtrack. Toegegeven, Knockout Home Fitness is niet het meest imposante spel, maar de graphics zijn dan ook onderdanig aan de fitnesservaring. Al mochten de omgevingen, de studio's waarin jouw trainer de oefeningen begeleidt, wel wat visueel aantrekkelijker zijn. Nu ogen ze wat kaal en ongeïnspireerd. Je kan de graphics van Knockout Home Fitness het best omschrijven als simpel maar functioneel. Uiteindelijk koop je dit spel niet om een immersieve spelervaring te beleven, wel om enigszins actief te zijn door middel van een fijn fitnessprogramma.

Wat voor mij de meest aangename verrassing was, is dat Knockout Home Fitness je niet louter de oefeningen laat uitvoeren, maar er een heel spelelement aanhangt. In essentie is dit eigenlijk een ritmespel, denk Rock Band/Guitar Hero, Beat Saber of mijn favoriet: Taiko No Tatsujin. Je moet je bewegingen op een bepaald ritme doen en net zoals bij deze voorbeelden, word je beoordeeld op basis van je accuraatheid met het typische Great - Good - Miss, je kent het wel, en kan je zelfs proberen om een zo lang mogelijke combo te maken. Je krijgt ook een score toebedeeld op het einde van een reeks, wat je een extra uitdaging geeft om een perfecte score te proberen neerzetten. Het klinkt misschien onnozel, maar het maakt de workouts eigenlijk toch net iets plezanter.

Conclusie

Knockout Home Fitness is het ideale tussendoortje voor zij die niet graag naar de gym trekken maar wel wat actiever willen zijn en dit graag willen combineren met hun favoriete tijdverdrijf. Je krijgt een interessant fitnessprogramma voorgeschoteld gebaseerd op gevechtssporten en omkaderd door de gameplay van een ritmespel. Verder laat het spel zich het beste omschrijven als simpel maar functioneel, dit zowel op visueel vlak als de algemene uitvoering.

Pro

  • Leuke manier om te trainen
  • Veel en gevarieerde oefeningreeksen
  • Scoresysteem

Con

  • Redelijk wat ruimte nodig
  • Bewegingsregistratie niet heel nauwkeurig
  • Kleurrijke maar ietwat saaie omkadering
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

8 oktober 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Pocket

Uitgever

  1. Marvelous Europe
 
Terug
Bovenaan