Review: Armored Core VI: Fires of Rubicon

Voor velen zal de Dark Souls-reeks de eerste kennismaking geweest zijn met de bikkelharde spellen van FromSoftware. Voor mij was het echter Armored Core 2 op PlayStation 2 die me voor het eerst liet proeven van het meesterschap van deze Japanse studio. Van de latere delen heb ik er ook een aantal gespeeld, maar het was vooral dit tweede deel dat een grote indruk heeft nagelaten op de toenmalige veertienjarige snotaap dankzij de bikkelharde actie en de indrukwekkende mechs. Na Armored Core: Verdict Day uit 2013 ging de reeks in een winterslaap, maar kijk eens aan. Tien jaar later krijgen we eindelijk het nieuwste deel in deze iconische reeks voorgeschoteld.

Net zoals de tijd niet heeft stilgestaan in die tien jaren, heeft FromSoftware natuurlijk ook niet stilgezeten. Meer zelfs, ze zijn uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende hedendaagse ontwikkelaars. Deze nieuwe Armored Core zal dan ook een hele nieuwe generatie aan gamers laten kennismaken met de intensieve mech-actie van deze reeks. Voor velen is de grote vraag natuurlijk welke invloeden van de geliefde titels van de afgelopen jaren, zoals de Dark Souls-trilogie, Sekiro en Elden Ring, hun weg hebben gevonden naar Armored Core VI: Fires of Rubicon. Hoewel een aantal elementen deel uitmaken van het DNA van FromSoftware en dus herkenbaar zullen zijn voor de Soulslike-fans, blijft Armored Core VI vooral trouw aan de klassieke Armored Core-formule.

ARMORED CORE™ VI FIRES OF RUBICON™_20230820124712.jpg

Welcome to Rubicon 3, hound

Zij die nog nooit een Armored Core hebben gespeeld, hoeven gelukkig geen 25 jaar aan geschiedenis in te halen. Het verhaal van Armored Core VI staat immers volledig los van de gebeurtenissen van de vorige spellen die zich op aarde afspeelden, al zijn er natuurlijk tal van knipogen naar de andere delen in de reeks. Deze keer worden we meegenomen naar een verre toekomst waarbij de mensheid de ruimte gekoloniseerd heeft. Op een van de uiterste planeten, Rubicon 3, werd de bijzondere materie Coral ontdekt. Maar in plaats van een katalysator voor de technologische vooruitgang van de mensheid te zijn, veroorzaakte zij een planetaire catastrofe die de annalen inging als de Fires of Ibis.

Vijftig jaar na deze gebeurtenissen wordt er een nieuwe bron van Coral ontdekt op de intussen vervuilde planeet. Hierdoor strijden verschillende megabedrijven opnieuw voor de toegang tot deze waardevolle materie. Dit is het moment waarop jij in het spel komt. Als speler ben je een augmented human die een Armored Core bestuurt, een enorme gepantserde mech. Samen met je mech word je op de planeet gedropt en krijg je al snel instructies van je "handler" Walter. In eerste instantie probeer je vooral een reputatie op te bouwen als huurling voor de verschillende bedrijven. Je bent immers niet meer dan een hound, een hond die moet luisteren naar zijn meester. Hier komt echter verandering in wanneer er een bijzonder fenomeen zich voordoet dat de naam Coral Convergence draagt en je in contact komt met een Rubiconian Ayre die je een onheilspellende boodschap brengt.

ARMORED CORE™ VI FIRES OF RUBICON™_20230816221808.jpg

De missie voltooien, dat is je doel​

Armored Core VI: Fires of Rubicon behoudt een vrij klassieke structuur. De game telt vijf hoofdstukken onderverdeeld in een aantal missies, maar elk hoofdstuk is niet even groot. Zo telt het eerste hoofdstuk elf missies, maar opvallend genoeg bevat het tweede hoofdstuk bijvoorbeeld slechts drie missies. Soms krijg je ook meerdere missies voorgeschoteld. Het kan dan gebeuren dat de ene missie voltooien, een andere missie afsluit waardoor je richting een van de drie eindes wordt begeleid. Zoals je kan verwachten in een FromSoftware-game, is er uiteraard ook een New Game+-modus om de weg naar de andere eindes interessant te houden.

Naar het einde van het eerste hoofdstuk toe, speel je ook de Arena-modus vrij. Hier kan je jouw skills testen tegen VR-versies van andere huurling AC-piloten. Deze modus laat je bovendien best niet links liggen. Je krijgt er niet alleen de kans om te oefenen tegen vijanden die je later in het spel zal tegenkomen. Overwinningen in de Arena leveren je ook upgrade points op die je kan gebruiken om OST Chips te installeren, permanente upgrades voor je mech zoals bepaalde types wapens meer schade te laten brengen, de efficiëntie van je repair kits verbeteren of nieuwe abilities te unlocken voor je mech. Net zoals bij de Arena-modus, is het ook absoluut aangeraden om de tutorialmissies te spelen. Zij helpen je niet enkel om vertrouwd te geraken met het functioneren van je mech, je zal onmiddellijk ook enkele onderdelen voor je mech vrijspelen.

Net zoals bij de Arena-modus, is het ook absoluut aangeraden om de tutorialmissies te spelen.


Vanaf het derde hoofdstuk speel je ook de multiplayer mode NEST vrij. Tijdens het reviewen van het spel waren de servers nog offline, waardoor ik deze modus nog niet heb kunnen proberen. Ik kan dus helaas niets zeggen over de verschillende mogelijkheden en hoe stabiel het netwerk is. Wat ik online wel al heb kunnen ontdekken, is dat je op zijn minst drie versus drie-matchen kan uitvechten samen met andere spelers. Het lijkt mij alvast zeer interessant om te ontdekken met welke builds spelers online zullen trekken.

ARMORED CORE™ VI FIRES OF RUBICON™_20230820122821.jpg

Robotjes maken​

Fans van de reeks weten vervolgens dat er momenten zijn dat je evenveel tijd zal spenderen in de hangar van je mech als op het slagveld. Het aanpassen van je AC speelt immers een zeer grote rol in dit spel. Je krijgt een heel arsenaal aan indrukwekkende wapens en zeer diverse onderdelen om je mech te bouwen. Wil je een tank op rupsbanden maken met twee gatling guns en enorme plasma rifles op de schouders? Geen probleem! Verkies je liever een behendige lichtgewicht AC die dankzij zijn reverse joint legs hoog kan springen en zijn vijanden constant bestookt met machinegeweren en raketsalvo's? Go for it! Er zijn maar liefst twaalf onderdelen van je mech die je kan aanpassen, waarbij er vier voorbehouden zijn voor wapens of schilden. Het enige waarmee je rekening moet houden, is dat je het gewicht- en energielimiet van je mech niet overschrijdt.

Wapens en onderdelen voor je mech zal je hoofdzakelijk kopen in de shop, en het leuke is dat je deze keer onderdelen voor de volle prijs kan verkopen. Vroeg in het spel beschik je immers niet over voldoende credits, hoewel het mogelijk is om missies te herspelen en zo extra inkomen te vergaren. Maar de economie in het spel moedigt de speler aan om te experimenteren met verschillende builds zonder hem af te straffen. Daarnaast heb je nog andere manieren om onderdelen te verkrijgen zoals chests die je in sommige levels vindt alsook via Loghunts. Dit zijn doelwitten die je kan elimineren om je Hunter Class te doen stijgen. Iedere keer je hier een level omhooggaat, krijg je ook steeds een beloning voor je AC. En wees maar zeker dat je heel wat zal experimenteren met je builds.

ARMORED CORE™ VI FIRES OF RUBICON™_20230821234719.jpg

Furieuze actie​

Zoals je kan verwachten van een FromSoftware-spel, is Armored Core allesbehalve een eenvoudig spel. Het spel schotelt je opnieuw heel wat formidabele vijanden voor. Ik had gelukkig al wat ervaring opgedaan voor de eerste levels dankzij de hands-on preview. Mijn eerste grote struikelblok kwam deze keer in de vorm van Balteus, de eindbaas van het eerste hoofdstuk. Deze bossfight heeft me bij momenten het bloed van onder mijn nagels vandaan gehaald. Na verschillende builds te proberen en Balteus een aantal keren tot tien procent gebracht te hebben na hem uren te bevechten, had ik eindelijk een tactiek gevonden die werkte en ging hij gelukkig neer de volgende dag. Eén ding dat je al snel leert, al van bij de eerste baas in de proloogmissie, is dat elke bossfight je uitdaagt om creatief te werk te gaan als je het gevecht wil overleven. Maar zelfs de gewone missies zijn vaak geen lachertje. Al zijn er af en toe gelukkig wat eenvoudigere missies die je toelaten om even op adem te komen.

Deze overweldigende actie wordt vergezeld door een uitgekiende gameplay waarbij je rekening moet houden met een stagger-systeem, tot vier wapens die je moet managen op het vlak van cooldown en reload time, een bijzonder lock-on-systeem en gevechten die zowel op de grond als in de lucht kunnen plaatsvinden. Tijdens de meeste gevechten is in beweging blijven cruciaal en word je liefst niet geraakt door de barrage die de vijanden op je afvuren. Veel aanvallen verslinden namelijk grote stukken van je levensbar en het is zeer makkelijk om gestunlockt te worden. Gelukkig is het spel zelf wat vergevingsgezinder dan de andere titels van Armored Core dankzij het checkpointsysteem waarmee je repair kits en ammo aangevuld worden als je sterft en waarbij je jouw mech kan aanpassen voordat je herstart vanaf het checkpoint. Dit is vooral een zege tijdens de vele indrukwekkende baasgevechten.

Verder vinden de gevechten plaats tijdens missies die je loodsen doorheen zeer diverse landschappen. Het blijft natuurlijk een scifi-setting, maar je wordt meegenomen langs verwoeste steden, besneeuwde basissen, enorme metalen constructies en ondergrondse complexen. Grafisch oogt dit alles zeer indrukwekkend en veel van de baasgevechten zullen je trakteren op ware visuele spektakels. In mijn preview mocht ik al ondervinden dat het spel soepel draaide op pc en gelukkig moeten de prestaties op PlayStation 5 niet onderdoen. Zoals te verwachten, kan je kiezen uit twee visuele modi: de performance-modus aan 60 fps, die gezien de vingervlugheid van de actie absoluut de voorkeur geniet, en een quality-modus waarbij je ook ray tracing krijgt, maar vreemd genoeg enkel in de hangar. Het enige wat voor mij soms een bron van ergernis was, is de wispelturige camera die vaak tegenwerkte en eigenhandig ervoor zorgde dat een baasgevecht nefast afliep.

Conclusie

Na meer dan tien jaar afwezigheid zet FromSoftware haar klassieke mech-serie opnieuw in de kijker met het geweldige Armored Core VI: Fires of Rubicon. Het spel zal geen prijzen winnen voor zijn vertelling, maar de gameplay, de uitdagende gevechten en de aanpassingsmogelijkheden voor je mech zullen voor heel wat genot (en frustratie) zorgen. Dat de camera je graag het leven zuur maakt, moet je er helaas wel bijnemen.

Pro

  • Intense actie
  • Diepgaande en uitdagende gameplay
  • Adembenemende baasgevechten
  • Aanpassen van je mech

Con

  • Camera werkt vaak tegen
  • Moeilijkheidsgraad kan spelers afschrikken
9

Over

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. FromSoftware

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan