Preview: Armored Core VI: Fires of Rubicon

Na het immense succes van Elden Ring en FromSoftware hun eerdere Souls-games, is de hype volledig uitgebroken voor Armored Core, ook een From-serie die de laatste jaren weinig aandacht heeft gekregen. Nu dat de nieuwste game in de mechserie genaamd Fires of Rubicon aangekondigd is, zijn zelfs mensen die nog nooit een Armored Core-game hebben geprobeerd aan het popelen om deze uit te proberen. De game zal pas op 25 augustus uitkomen, maar nu krijg je met deze nieuwe beelden en details uit een perspreview al een voorproefje rond wat je van deze actiegame te verwachten.

De preview begint met wat geschiedenis: de Armored Core-serie is al sinds de inceptie van FromSoftware een van hun dierbaarste producties. De eerste game in de serie kwam namelijk reeds in 1997 uit. Deze actiegames gaan om het besturen en aanpassen van je persoonlijke mechs om vijanden mee te verwoesten. Diep maatwerk rond de deeltjes van je mech laten daarnaast meerdere speelstijlen toe. Ondanks de titel is Armored Core VI: Fires of Rubicon eigenlijk al de zeventiende game in de reeks en deze vertegenwoordigt een reboot voor de serie. Het hoofdidee blijft hetzelfde, maar nieuw is de integratie van FromSoftwares designfilosofie uit hun recentere titels. Dat mondt zich uit in een focus op soepele en responsieve bediening, het gebruik van enorme, dynamische en complexe 3D-maps en een origineel en uitdagend combatsysteem. De bedoeling van de combat is dat deze zowel tactisch als actievol is en dat het je een gevoel geeft van overwinning tegen grootse uitdagingen.


Mech-verwoesting met stijl​

Als deel van het persevent heb ik een kijkje mogen nemen naar een stuk van het spel dat de basiswerking tentoonstelde. Het volgende heb ik van deze demo geleerd. Een missie start met een briefing-video, waarna je met je mech onmiddellijk in een indrukwekkend groot 3D-arena geplaatst wordt. Deze kan je al lopend of al vliegend verkennen, al gebruikt het vliegen (vooral hoog boven de grond blijven) wel een energiebron op. Deze energiebron is trouwens dezelfde die je zal gebruiken om tijdens combat speciale moves uit te voeren, dus bedachtzaam zijn rond het gebruik van je energie is de boodschap. Zo zijn er meerdere manieren om door een niveau te geraken, van het patrouilleren van elk hoekje tot gewoon tot het einde vliegen, en elke aanpak heeft zowel zijn plus- als minpunten. Combat bestaat uit zowel mêlee-aanvallen als ranged wapens, maar naast het uitdelen van schade is het ontwijken van alle projectielen die de vijanden op je af sturen van nog groter belang. Ook hier kan de speelstijl enorm verschillen: ofwel gebruik je je energie om elke raket te ontwijken, of je gebruikt de energie juist om een schild te genereren die je veilig houdt en zelfs raketten deels terugstuurt.

Je build bepaalt of je tanky of agile bent, of je op mêlee of ranged focust, en of je sneller over de grond wil bewegen of juist als een libel in de 3D-ruimte wil rondzoemen.


Je mech bestaat uit twaalf aanpasbare delen met elk andere looks, statistische effecten en gameplayvaardigheden, waaronder vier verschillende wapens waar je tegelijk mee uitgerust bent. In het samenstellen van je mech zit de ware diversiteit aan speelstijlen. Zo kan je build bepalen of je tanky of agile bent, of je op mêlee of ranged focust, en of je sneller over de grond wil bewegen of juist als een libel in de 3D-ruimte wil rondzoemen. Onafhankelijk van je speelstijl is er wel een focus op snelle actie, want hoe sneller je je vijand meerdere keren kan raken, des te krachtiger wordt elke volgende aanval. Dat komt specifiek van pas in de baasgevechten, die volgens de producenten de hoogtepunten van de game zullen zijn. Deze grote en sterke vijanden zullen zowel tactiek, een slimme build en goede reflexen vergen om te verslaan. Al mag je zeker verwachten vaak dood te gaan tijdens zo'n gevechten, zit de game wel vol checkpoints en mag je op eender welk moment je mech-build aanpassen, dus veel van de frustrerende elementen van Souls-games zijn alleszins weggelaten.

Van het verhaal heb ik zeer weinig vernomen, dus waarschijnlijk geniet deze de focus, zoals in meeste From-games, niet. Toch hebben voorgane games weten te verrassen met hun geweldige environmental storytelling en diepe lore, dus wellicht staat ons wederom zo'n subtiele verhaalervaring op te wachten. Naast de single player campaign die de focus van de ervaring vormt, zal er trouwens ook een PvP-modus bestaan. Hierin zullen spelers niet enkel hun vaardigheden, maar ook hun unieke build tegen elkaar kunnen testen. Armored Core: Fires of Rubicon zal wereldwijd verschijnen op 25 augustus 2023 voor de PlayStation 4 en 5 (inclusief een gratis update van PS4 naar PS5 als gewenst), de Xbox One en Series X|S en op de pc via Steam.

Conclusie

Het is veelbelovend dat FROM Software de designfilosofie rond hun recentere games aan de Armored Core-serie heeft toegepast. Het resultaat is een mech-actiegame vol spetterende actie en ziet er zowel diep verfijnd als tandenknarsend moeilijk uit, zoals het een FROM-game betaamt. Dat er zovele speelstijlen mogelijk zijn belooft daarnaast heel wat variëteit en herspeelbaarheid. Wordt dit de titel waarmee Armored Core zijn voorgangers overstijgt naar de eregalerij waar ook de Souls-games en hun nakomelingen vertoeven? We zullen eind augustus erachter komen!

Over

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2023

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. FromSoftware

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan