Preview: Armored Core VI: Fires of Rubicon

Binnen exact een maand verschijnt Armored Core VI: Fires of Rubicon. Met deze titel blaast FromSoftware na meer dan tien jaar nieuw leven in een van hun meest beruchte series. Lang voordat Dark Souls, Sekiro en Elden Ring het bloed van onder je nagels haalden, was dit een van de reeksen waarmee de ontwikkelaar ons graag een masochistische ervaring voorschotelde. In die tien jaar is er heel wat veranderd voor de Japanse ontwikkelaar en zijn ze van relatief onbekend naar een van de populairste gamestudios ter wereld gegaan. De kans is dus groot dat een heel nieuw publiek kennis zal maken met de bikkelharde mech-actie van Armored Core.

Op de reviews is het natuurlijk nog even wachten, maar dankzij een speciale hands on-preview kan ik toch al een tipje van de sluier lichten en vertellen hoe mijn eerste ervaring was met de nieuwste telg in der Armored Core-reeks van FromSoftware. De sessie ging door op locatie en na een korte presentatie kregen we een Xbox-controller in de hand geschoven en mochten we de eerste elf missies van het spel spelen, ofwel het eerste hoofdstuk van het spel. Na een snelle blik op de instructienota met de controls en na mijn piloot een naam te geven, was ik klaar om de wereld van Rubicon onveilig te maken.

ARMORED CORE VI_13_4K.png

Het leven van een huurling​

Al van bij de eerste missie van Armored Core VI: Fires of Rubicon , waarbij je landt op de planeet Rubicon, is het duidelijk dat dit een product is van FromSoftware. Het spel schotelt je blitse en harde gevechten voor waarbij een onoplettendheid genadeloos afgestraft kan worden. Wees niet verbaasd wanneer je opeens een rakettensalvo in je gezicht krijgt en je plots de helft van je levensbar kwijt bent. In goede traditie schotelt het openingslevel je meteen ook een vermorzelend baasgevecht voor die een les vormt voor wat je te wachten staat in dit spel. Denk buiten de lijntjes, want alleen met je vernuftigheid zal je deze vijand de baas kunnen. De toon was meteen gezet.

Waarom je exact op deze planeet bent was me nog niet geheel duidelijk, maar alles draait rond een materie genaamd Coral dat vijftig jaar geleden leidde tot een allesvernietigende ramp en de planeet vervuild achterliet. De materie werd onlangs herontdekt en verschillende grote corporaties strijden nu om toegang te krijgen tot deze waardevolle grondstof, dit tot groot ongenoegen van de lokale bevolking. Tegen deze achtergrond speel jij als een huurling, een augmented human die in staat is om een Armored Core te besturen en die wordt ingehuurd door de verschillende facties op deze planeet. De eerste missies in het spel dienen vooral om je te laten kennismaken met deze facties en om je reputatie bij hen te verhogen door succesvolle missies uit te voeren. Contact met deze facties, alsook met je handler Walter, verloopt voornamelijk via intercom waardoor de sfeer op het eerste gevoel afstandelijk overkomt. Je zal je al snel als een kleine pion in een groter geheel voelen, en dit gevoel wordt enkel maar versterkt doordat er naar jou wordt verwezen als Dog, Hound of simpelweg (Augmented human) 621. Het maakte me alvast benieuwd hoe het verhaal verder zal ontplooien.

ARMORED CORE VI_12_4K.png

Kletterend metaal​

De eerste missies van het spel dienen verder trouwwens om de verschillende spelmechanismes te introduceren. Gradueel speel je trainingsmissies vrij en deze zijn niet enkel nuttig om de besturing van de mech onder de knie te krijgen, maar ze zullen ook de eerste items unlocken die je kan gebruiken om je mech aan te passen. Het aanpassen van je mech speelt een centrale rol in het spel, waarbij je maar liefst elf verschillende onderdelen van je mech kan aanpassen. Vier hiervan zijn de wapenslots en hier krijg je al snel een breed arsenaal aan wapens ter beschikking. Na enkele missies was ik al aan het schieten met plasma rifles, handkannonnen, sniper rifles en twee raketlanceerders op de schouders van mijn mech. Verder kan je ook je hoofd, romp, armen en benen aanpassen. Bij elke aanpassing dien je wel rekening te houden met het gewicht en het energieniveau van je mech. Een wendbare mech met dunne benen zal immers niet hetzelfde gewicht kunnen dragen als een tetrapod-model. Je mech kan je trouwens op elk moment aanpassen bij een checkpoint met de onderdelen die je ter beschikking hebt. Nieuwe onderdelen koop je in de shop, maar je hebt ook Loghunts. Dit zijn waardevolle vijanden die je kan uitschakelen om zo onderdelen vrij te spelen.

Zoals het een goede huurling beaamt, word je uiteraard betaald voor je uitgevoerde missies. De beloning die je krijgt, hangt af van de efficiëntie waarmee je de missie hebt uitgevoerd. Hierbij wordt er gekeken naar hoeveel keer je bent doodgegaan, hoeveel vijanden je hebt vernietigd, de gebruikte ammunitie en de te herstellen schade. De eerste missies zijn nog vrij eenvoudig, maar halverwege breekt het spel echt open met een indrukwekkend moment waarbij je het opneemt tegen de Strider, een reusachtige gewapende mining rig. Deze indrukwekkende baas moet je eerst op zijn knieën brengen voordat je hem kan beklimmen om hem vervolgens uit te schakelen. De andere bazen waar ik het kon tegen opnemen, waaronder de Juggernaut die je op de afbeelding hierboven ziet, zijn absoluut ook geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. De gevechten vereisen dat je inventief te werk gaat en belangrijk hierbij is rekening te houden dat de gevechten zich niet enkel op de grond maar ook in de lucht kunnen afspelen. Een ander belangrijk element is het stagger-effect waarbij je een vijand tijdelijk kan immobiliseren en kwetsbaar kan maken mits je voldoende schade toebrengt in een korte periode. Maar let op, want wat de vijand kan gebeuren kan ook bij jou gebeuren en dat is een positie waarin je jezelf absoluut niet wilt bevinden.

De gevechten vereisen dat je inventief te werk gaat.


Verder was ik ook aangenaam verrast door de diversiteit zo vroeg in het spel wat betreft de locaties en de missies die je voorgeschoteld krijgt. Zo zit je het ene moment artilleriegeschut te vernietigen in een enorme verlaten stad om het niet veel later op te nemen tegen een prototype Armored Core bestuurd door een testpiloot of val je samen met enkele andere mechs een enorm damcomplex aan dat fungeert als uitvalsbasis van het lokale verzet. Na de tiende missie speel je bovendien een soort van arenamodus vrij waarin je het in een simulatie laddergewijs opneemt tegen de beste Armored Core-piloten van de planeet. Deze arenagevechten leveren niet enkel wat extra zakgeld op maar ook resources om zogenaamde OS Chips vrij te spelen. Dit zijn modules waarmee je je mech kan uitrusten die je upgrades geven. Ze zijn dus niet enkel een leuk tussendoortje, maar zijn ook waardevol om je mech sterker te maken. Na enkele van deze gevechten te doen, waagde ik me nog snel aan de laatste missie van deze preview, maar helaas was de eindbaas van het eerste hoofdstuk nog net iets te hoog gegrepen. Hopelijk volgt binnenkort de rematch!

Conclusie

De eerste elf missies van Armored Core VI: Fires of Rubicon gaven alvast een goede indruk van de brute actie die je te wachten staat in deze uitdagende mech-game. Het spel zal de gewoontes van FromSoftware-fans die opgegroeid zijn met de soulslike-formule op de proef stellen en liefhebbers van het genre uren genot bezorgen met het aanpassen van je Armored Core en de ideale configuraties te ontdekken om de vele missies tot een goed einde te brengen. De kans is groot dat FromSoftware opnieuw een serieuze hit te pakken heeft.

Over

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. FromSoftware

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan