Review: Let’s Get Fit

Nieuwjaarsvoornemens, wie kent ze niet … Ondertussen zijn we juni en liggen ze bij de meesten al in de vuilbak. Better luck next year! Ik ben zo’n typische persoon die sporten en diëten steevast op nummer één zet. Dat het doorgaans helaas bij voornemens blijft, bewijzen de confronterende cijfers op mijn weegschaal. Hoewel ik regelmatig een heropflakkering krijg van mijn nieuwjaarsgedachten, blijft het een heuse uitdaging om de moed en de discipline op te brengen om er opnieuw voor te gaan. Gelukkig zijn er een resem aan hulpmiddelen die toch enigszins wat gewicht (gniffel) in de schaal weten te leggen. Gamification is daar één van. Wie kent de alombekende Wii Fit bijvoorbeeld niet? In dat genre heeft ook de Nintendo Switch ondertussen een mooi aanbod weten te vergaren. Denk maar aan games zoals Ring Fit Adventure, Just Dance of Fitness Boxing. In datzelfde rijtje past de nieuwste release van Exkee en Voxler, namelijk Let’s Get Fit. Ik trok mijn (spannende …) sportbroek aan en ging als een bezetene aan de slag. Of het spel me blijvend uit mijn luie zetel wist te houden, kom je te weten in onderstaande review!

Een snelle workout of een training die gebaseerd is op een specifieke spiergroep, Let’s Get Fit biedt het allemaal aan! Met in totaal 100 verschillende fitness-oefeningen en de mogelijkheid om je eigen workouts samen te stellen, zit er ongetijfeld voor elk wat wils in. Tijd om die oude sportband nog eens vanonder het stof te halen en je klaar te maken voor Let’s Get Fit!

Lucy5.JPG


Ga de uitdaging aan!

Nadat je het spel hebt opgestart, krijg je een aantal vragen voorgeschoteld over je geslacht, gewicht en fitnessniveau. Het lijkt wat alsof je een eerste keer een dating app installeert, maar maak je geen zorgen, de gegevens worden enkel gebruikt om zo correct mogelijk je calorieverbruik in te schatten. Het is met andere woorden één van die momenten dat je best niet over je gewicht liegt, wil je effectief een zo accuraat mogelijke berekening krijgen. Ben je klaar, dan vraagt het spel of je gebruik wenst te maken van Joy-Con straps of niet. Ik raad zelf aan om ze toch te gebruiken. Bij dergelijke spellen is het absoluut een meerwaarde, aangezien je zoveel mogelijk je handen vrij wilt hebben. Koop je de fysieke versie, dan krijg je de straps er gewoon bij. Koop je de digitale versie, dan kan je de straps ook apart aankopen.

Op naar het eigenlijke spel! In totaal kan je drie verschillende opties kiezen: ‘Free’, waarbij je een willekeurige workout kan selecteren of een eigen workout kan samenstellen, ‘Program’, waarbij wordt gefocust op specifieke doelen zoals Strong Legs of Cardio Enhancement en tenslotte ‘Challenge’, waarbij elke week een nieuwe uitdaging wordt gelanceerd (momenteel is dat bijvoorbeeld drie minuten planken). Heb je net als ik soms iets te weinig zelfdiscipline? Achievements en trophies zorgen ervoor dat je een reden hebt om net dat stapje verder te gaan. Daarenboven houdt het spel bij hoe vaak en hoe lang je gesport hebt en hoeveel calorieën je hiermee verbruikt hebt. Is dat nog niet genoeg, dan is er ook nog het leaderbord, waarbij je jezelf zowel kan meten met wildvreemden overal ter wereld, alsook met vrienden die het spel bezitten. Kortom, heel wat mogelijkheden om diverse trainingen aan te gaan en om een duwtje in de rug te krijgen om er toch mee aan de slag te gaan.

Mike3_ENG.JPG


It never gets easier, you just get better at it.

Tijd om aan een workout te beginnen! Elke workout geeft meteen een overzicht van de tijd die je dient te voorzien, het aantal calorieën dat je er ongeveer mee zal verbranden, de moeilijkheidsgraad en het soort training. Van zodra je een workout hebt geselecteerd, krijg je een overzicht van de verschillende oefeningen die deel uitmaken van die specifieke training. Ben je nieuw, dan kan je ervoor kiezen om een korte tutorial te volgen waarin de verschillende oefeningen worden voorgedaan. Ervaren sporters kunnen meteen overgaan tot de training zelf. Straps aan, Joy-Cons op zijn plaats en … sporten maar!

Eenmaal in de eigenlijk workout, krijg je een duidelijk overzichtsscherm. In het midden vind je je personal trainer. Afhankelijk van het soort training dat je kiest, zal je één van de vier personages op je scherm te zien krijgen. Het leuke is dat deze telkens een andere aanpak en personaliteit hebben. Mike zal je bijvoorbeeld helpen bij krachtoefeningen en cardio en Lucy zal dan weer eerder gebalanceerde oefeningen aanbieden. Een leuke afwisseling om niet steeds naar dezelfde coach te moeten kijken! Verder zie je aan de linkerkant een overzicht van de oefeningen en de herhalingen of het aantal seconden dat je een oefening moet uitvoeren. Rechtsboven je score en linksonderaan een indicatie van hoe goed je de oefening effectief doet. Je personal trainer zelf bevindt zich steeds in één van de leuke settings, zoals een yogaruimte, een fitnessruimte, een soort disco, et cetera. Naast motiverende woorden, hoor je ook aangename achtergrondmuziek. Wat fijn is, is dat de achtergrond ook dynamisch meebeweegt. Zo kan de rustige yogastudio uitgroeien tot een ware ‘zen’ oase. Aan jullie om dit te ontdekken!

Workouts.jpg


Het ruikt hier naar verbrande calorieën

De hamvraag: wist het spel mij uit mijn luie zetel te houden? Wel, ja en nee. Don’t get me wrong, het is een leuke manier om binnenshuis sportief bezig te kunnen zijn. Echter zijn er ook een paar minpuntjes aan het spel. Het belangrijkste, de accuraatheid van de Joy-Cons. Hoewel ik over het algemeen niet mocht klagen, viel het op dat vooral mijn been-controller het toch af en toe liet afweten. Dit zorgde ervoor dat specifieke bewegingen niet werden geregistreerd en ik dus bijgevolg niet de juiste score kreeg. Geen ramp, aangezien het toch vooral over het sporten gaat, maar desalniettemin soms toch frustrerend. Daarenboven is het jammer dat je maar met één speler tegelijkertijd kan spelen. Ik had graag een optie gezien waarbij je tegen iemand anders zou kunnen strijden om de hoogste score. Want geef toe, sporten met twee is toch fijner, niet? Gelukkig had ik regelmatig mijn vierjarige zoon naast mij die, ondanks het gebrek aan Joy-Cons, heel guitig de oefeningen meedeed.

Let’s Get Fit doet wat het moet doen, namelijk je aanzetten om te sporten en dat op een gedegen en aangename manier.


Waar het spel uiteraard wel in slaagt, is om je calorieën te laten verbranden. Een inschatting van het aantal calorieën per workout wordt steeds meegegeven, net als je effectief verbrandde calorieën na je prestaties. Nu ja, effectief … Ik had regelmatig de indruk dat het spel nogal optimistisch was in zijn telling. Op een kwartier meer dan 500 kcal verbranden, hoewel ik het enorm graag zou willen, lijkt me dat toch vooral te mooi om waar te zijn. En toch moet ik toegeven dat het spel me regelmatig naar zich toe trok. Het feit dat er meer dan voldoende afwisseling in de oefeningen zit en de manier waarop de achievements, trophies en leaderbords worden weergegeven, maakten dat ik toch steeds die ‘drang’ voelde om toch nog een setje extra af te werken, en is dat niet net de opzet van het spel? Hoe dan ook, een geslaagde ervaring. Als ik kan kiezen tussen sporten buitenshuis of binnen, dan kies ik toch voor het eerste. Heb je echter minder tijd of laat het weer het niet toe, dan is Let’s Get Fit een meer dan waardig alternatief!

Conclusie

Let’s Get Fit doet wat het moet doen, namelijk je aanzetten om te sporten en dat op een gedegen en aangename manier. Het ruime aanbod aan oefeningen, niveaus, trainers, challenges, et cetera, zorgen ervoor dat je heel wat uren zal kunnen spenderen in één van de vele workout-ruimtes. Ondanks dat de Joy-Con controllers niet steeds even accuraat zijn, neemt dit weinig weg van het eigenlijke doel van het spel: bewegen. Wie op zoek is naar extra motivatie om thuis op een sportieve manier aan de slag te gaan, kijk niet verder en geef Let’s Get Fit zeker een kans!

Pro

  • Mooi en afwisselend aanbod aan workouts
  • Fijne vormgeving
  • Achievements, trophies, het leaderboard en diverse statistieken zorgen voor die extra motivatie

Con

  • Joy-Cons niet altijd even accuraat, waardoor je soms punten mist
  • Calorieën lijken soms iets te optimistisch
  • Slechts voor één speler tegelijkertijd
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 mei 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Ontwikkelaar

  1. Exkee
  2. Voxler

Uitgever

  1. PLAION
  2. Ravenscourt
 
Terug
Bovenaan