Review: Terra Nil

Dat onze planeet naar de kloten gaat, dat lopen de Greta Thunbergs van deze wereld al even te roepen. Hoe het er nu naar uit ziet, hebben ze vermoedelijk nog eens gelijk ook. Op milieuvlak zal dus helaas heel wat moet veranderen. Of iedereen ook bereid is om dat te doen, dat is een andere vraag … In Terra Nil zijn we helaas voorbij dat punt. De aarde is met uitzondering van her en der een plasje water, een dorre, kale vlakte geworden. Gelukkig zijn er technologische mogelijkheden om hier iets aan te veranderen. Je staat zelf aan het roer om de aarde te herstellen en te terraformen tot een vibrant en weelderig ecosysteem. Benieuwd of deze uitdaging iets voor jou is? Ontdek het in onderstaande review!

Terra Nil werd ontwikkeld door Free Lives en uitgegeven door Devolver Digital. Het spel was reeds in maart 2023 beschikbaar voor pc en smartphone, maar verscheen recent ook voor Nintendo Switch. Ik ging er alvast mee aan de slag op laatstgenoemde platform.

Terra Nil 1.jpg

Een city builder met een meditatieve twist

Terra Nil wordt omschreven als een strategische city builder. In tegenstelling tot wat we van spellen zoas SimCity of Cities Skylines gewoon zijn, ligt de insteek echter iets anders. Daar waar in de eerstgenoemde de focus ligt op het bouwen en laten groeien van je steden, focust Terra Nil op het ecosysteem. Hoewel je in eerste instantie ook zal moeten bouwen, zal je in een latere fase je gebouwen terug moeten recycleren, zodat je enkel eindigt met een bloeiende fauna en flora. Dit zorgt naar eigen zeggen voor een meditatieve twist binnen het city builder-genre.

In totaal zijn er vier verschillende, procedureel gegenereerde biomen die je zal moeten herstellen, bestaande uit vulkanische gletsjers, verwoeste steden en tropische eilanden, elk met hun eigen unieke uitdagingen. Om je doel te bereiken zal je in drie fasen te werk moeten gaan. In een eerste fase zal je moerassen, regenwouden en rivieren moeten creëren door gebruik te maken van windturbines, irrigatievoorzieningen, gifwassers, en dergelijke meer. Vervolgens zal je het klimaat tot op een zeker niveau moeten herstellen zodat je ook opnieuw wilde dieren kan aantrekken. Tenslotte eindig je met de fase waarin je al je technologische ontwikkelingen ook terug zal moeten recycleren. Slaag je in je opzet, dan gebruik je dit gerecycleerd materiaal om met een luchtschip je locatie te verlaten en enkel nog een aards paradijs achter te laten.

Terra Nil 4.jpg

Zorg jij terug voor een leefbare planeet?

Je kan kiezen uit drie moeilijkheidsgraden: ‘tuinier’, voor spelers die op zoek zijn naar een ontspannende ervaring, ‘ecoloog’, voor degenen die ervaring hebben met strategiespellen of ‘milieu-ingenieur’, voor zij die de grootste uitdaging zoeken, waarbij het verschil vooral zit in het aantal resources waarmee je start en de kost van de verschillende gebouwen. Zelf ging ik aan de slag als ecoloog en ik kan jullie nu al vertellen dat ondanks dat het spel in zijn basis eenvoudig is, het in latere levels best pittig kan worden.

Het doel is zoals reeds aangehaald om het landschap te herstellen. Dit doe je door in de juiste volgorde technologie te bouwen die het dorre landschap terug leefbaar maakt. Zo begin je met het plaatsen van windturbines. Deze zijn nodig om andere units van stroom te voorzien en kunnen enkel op stenige ondergrond worden geplaatst. Vervolgens zal je achtereenvolgens scrubbers en irrigatietoestellen moeten voorzien, welke respectievelijk de aarde zuiveren en van het nodige water voorzien om terug gras te laten groeien. De eerste basis is gelegd. Vanaf nu kan je ook ‘wetlands’ en ‘fynbos’ biomen ontwikkelen. Deze laatste zal je in een volgende fase moeten gebruiken om plat te branden, waardoor vruchtbare grond achterblijft en je vervolgens bossen kan laten groeien. Let wel op: het vuur zal ook je gebouwen verwoesten. Slim plaatsen van je biomen is met andere woorden essentieel. De wetlands en de bossen zullen op hun beurt belangrijk zijn om de juiste wilde dieren aan te trekken.

Wie fan is van city builders en affiniteit heeft met het milieu, zal ongetwijfeld ook kunnen genieten van Terra Nil.


Je merkt het al, maar elke keuze zal met een specifieke reden moeten worden gemaakt, aangezien je ook maar beperkt plaats en grondstoffen ter beschikking hebt. Naarmate het spel vordert zal je meer technologiën vrijspelen, maar worden ook de uitdagingen veel groter. Zo zal je in latere levels niet starten met een dor landschap, maar zal je ook olie in zeeën moeten ruimen of zal je nucleaire straling moeten afbouwen. Gelukkig heb je een notitieboek met tips ter beschikking. Daarenboven wordt ook het klimaat steeds belangrijker, waarbij je rekening zal moeten houden met de temperatuur, de luchtvochtigheid en het stralingsniveau. Ook het opruimen zal in de juiste volgorde moeten gebeuren. Zo zal je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van luchtschepen en monorails om zaken naar je recycleerstation te brengen, maar zal het recycleerstation op zijn beurt ook je monorail knooppunten willen recycleren. Doordacht te werk gaan is met andere woorden de boodschap!


Een actueel thema met een uitdagend kantje

Aangezien ik zelf in de milieusector werk, sprak het thema me meteen aan. Ik kan nu al verklappen dat Terra Nil de milieuproblematiek op een erg leuke manier weet weer te geven. Niet enkel door voldoende wetenschappelijke onderbouwing, maar ook door de frisse pixel art die een zekere eigenheid geeft aan het spel en die trouwens perfect tot zijn recht komt op de Nintendo Switch. Ondanks dat de performantie best oké was (hier en daar een lichte stutter, maar niets hinderlijk) bleek het gebruik van de Joy Con-sticks echter niet altijd evident. Meer dan eens moest ik goed mikken om gebouwen op de exact juiste plaats te krijgen zonder dat het menu in de weg zat. Mits wat oefening was daar echter wel een mouw aan te passen, al had de mogelijkheid om het touchscreen te gebruiken een leuk alternatief geweest.

Terra Nil zorgt naar verluidt voor een meditatieve twist. Nu kan ik jullie zeggen dat dat wat mij betreft, tot op een zekere hoogte, best geldt. Helemaal zen zal ik er niet van worden, maar het herstellen van een dor landschap tot een weelderig ecosysteem heeft zeker en vast iets bevredigends. Daarenboven past de muziek perfect bij het thema en hebben de makers ook voldoende aandacht voor details. Zo zie je bijvoorbeeld onder bepaalde omstandigheden zalmen mooi tegen de stroming op zwemmen, is het gebruik van een gerecycleerd schetsboek als leidraad een erg leuke insteek, en wordt het geluid van de wind perfect gecombineerd met de rustgevende muziek.

Niet helemaal zen zeg je? Nee dat klopt. Dat heeft voor mij vooral te maken met de best uitdagende ‘puzzels’ in latere fases, welke je dwingen om een aantal stappen verder te denken. Lukt dat niet, dan zal je al eens een level of fase opnieuw moeten beginnen. Best frustrerend als je al even bezig bent, maar dan doorhebt dat je er vermoedelijk niet zal geraken. Het leuke hierbij is wel dat de levels procedureel gegenereerd zijn, waardoor je nooit exact hetzelfde landschap zal moeten voltooien. Daarenboven heb je gelukkig ook een ‘undo’-knop ter beschikking, die je toelaat om je laatste actie ongedaan te maken. Waar ik trouwens ook wat knetter van werd (al ligt dat volledig aan mezelf), is dat je in veel gevallen nooit exact tot aan de hoekjes kan werken, waardoor kleine stukjes land vaak onbewerkt blijven. Als perfectionist toch een dingetje. Het feit dat je niet meteen alle technologieën en opties tot je beschikking hebt, zorgt er wel voor dat je geneigd bent om verder te blijven spelen. En is dat niet de opzet van een spel? Ik ben alvast fan!

Conclusie

De aarde is om zeep en jij moet haar redden! Dit doe je door in een bepaalde volgorde technologie te bouwen die het dorre landschap terug leefbaar maakt, de fauna en flora te herstellen en vervolgens de gebruikte technologie terug te recycleren. Slaag je in je opzet, dan is een aards paradijs de ultieme uitkomst. Wie fan is van city builders en affiniteit heeft met het milieu, zal ongetwijfeld ook kunnen genieten van Terra Nil. Geen erg zware game, maar zeker en vast een leuk tussendoortje!

Pro

  • Leuke pixel art en erg mooie bijpassende muziek
  • Voltooien van uitdagingen voelt erg bevredigend aan
  • Thema komt goed naar voor
  • Procedureel gegenereerde levels

Con

  • Joy Cons vereisen in het begin wat oefening
  • Soms wat stutter
  • Gebruik van het touchscreen had een meerwaarde geweest
7

Over

Beschikbaar vanaf

18 december 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Free Lives

Uitgever

  1. Devolver Digital
 
Terug
Bovenaan