Review: Welcome to ParadiZe

Maak je klaar voor een typische zombie survival game! Of toch niet? In Welcome to ParadiZe ligt de insteek toch iets anders. In tegenstelling tot het breinloos afslachten van zombies, zal je ze hier in je voordeel kunnen inzetten. Dit doe je door een specifieke helmtechnologie van de Tusk Group, waarbij je bloeddorstige zombies omtovert tot hulpvaardige zombots. Dit wil uiteraard nog niet zeggen dat je zal kunnen genieten van een rustig postapocalyptisch leventje, maar het helpt je wel in de strijd tegen de ondoden. Ik vond het alvast een leuke insteek en ging met plezier aan de slag met de pc-versie van Nacon en EKO Softwares nieuwste game. Benieuwd of dit ook iets voor jou is? Ontdek het in onderstaande review!

Welcome to ParadiZe is een open wereld zombie survival game, waarin combat, crafting en RPG-elementen samenkomen en waarbij je de uitdaging zowel solo als met anderen kan aangaan op PlayStation 5, Xbox Series X|S of pc.

WTP 1.jpg

Welkom in het aards paradijs!

Als overlever van de Apocalyps kom je terecht in een veilige haven, ParadiZe genaamd. Dat is tenminste wat infomercials je proberen wijs te maken. Helaas blijkt al snel dat deze veilige haven helemaal zo veilig niet is, en dat je jezelf zal moeten wapenen tegen hordes zombies. Dit doe je door je eigen uitrusting en wapens te vervaardigen en een kamp te bouwen. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Niet enkel de inwoners van ParadiZe zullen je helpen, je zal ook toegang krijgen tot de helmtechnologie van de Tusk Group, die je toelaat zombies om te vormen tot ‘zombots’, een soort brainwashed zombies die je in je voordeel kan gebruiken. In totaal kan je zo tot zes zombots besturen, welke je kan inzetten om bijvoorbeeld te vechten, resources te verzamelen of je te healen in combat. Een leuke insteek waarmee Welcome to ParadiZe zich tracht te onderscheiden van de typische zombie survival games.

Een survival game zou uiteraard geen survival game zijn zonder het verzamelen van resources. Je zal merken dat in de open wereld heel wat nuttig materiaal verspreid ligt, welke je zal kunnen gebruiken voor het vervaardigen van pantsers, wapens, en gebouwen die uiteindelijk je kamp zullen vormen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hout om een pijl en boog te maken, takken en bladeren om je van bescherming te voorzien of metalen platen om als omheining rond je kamp te plaatsen. Ook je zombots zullen van de nodige upgrades, zoals schilden, spikes, wapens, et cetera kunnen voorzien worden. Je merkt het al, maar best uitgebreide mogelijkheden. Daarenboven zal je naarmate je in het spel vordert, ook je personage sterker kunnen maken door het uitbouwen van specifieke talent trees. Dit zal nodig zijn om ook de verder verspreide gebieden te verkennen, waarin sterkere zombies schuilen die je van je ultieme doel zullen afhouden: het bouwen van een raket om naar betere oorden te trekken. Of dat is toch wat de reclamebeelden je beloven …

WTP 2.jpg

Zombots als sleutel tot succes

Van zodra je het spel start, krijg je de keuze uit twaalf speelbare personages. Behalve de cosmetische verschillen maakt het echter niet uit welk personage je kiest. Hier had een kleine variatie, bijvoorbeeld een voordeel op vlak van bouwen, melee of ranged combat wel leuk geweest. Middels een introductiefilmpje krijg je meteen de setting gepresenteerd. Al snel wordt duidelijk dat Welcome to ParadiZe een heel specifieke stijl hanteert, waarbij humor en old school reclamebeelden de hoofdbrok vormen. Een aangename, frisse manier van verhaalvertelling, waarbij je zal merken dat geslaagde humor ook verder een rode draad zal vormen doorheen het verhaal. Eenmaal in het spel zelf, krijg je een duidelijke HUD gepresenteerd, waarbij je linksonder je leven, wapen, level en inventaris te zien krijgt en rechtsboven een minimap en je missies. Niets baanbrekend, maar voldoende overzichtelijk en aangenaam om mee aan de slag te gaan. Dit geldt ook voor de talrijke optieschermen voor het weergeven van onder andere je inventaris, het bouwen van gebouwen, craften van materialen, uitwerken van je talent trees of overzicht van je missies. Het enige scherm waar ik iets meer moeite mee had, was het scherm voor het toewijzen van specifieke acties aan je zombots. Door de talrijke mogelijkheden zal het even duren alvorens je dit honderd procent onder de knie hebt.

Zowel de humor als bijpassende muziek creëren de juiste sfeer om van een luchtige zombie surviver te spreken.


Wat de grafische vormgeving betreft, stel ik vast dat Welcome to ParadiZe voldoet aan de hedendaagse normen. Opnieuw niets baanbrekend, maar meer als voldoende om van een vlotte en grafisch aangename spelervaring te kunnen genieten. Dit geldt ook voor de cutscenes, al viel het wel regelmatig voor dat de audio en video niet in sync waren. Ook het vaste cameraperspectief is even wennen. Ondanks dat slim gebruik wordt gemaakt van wat wel en niet wordt weergegeven als je er voorbijloopt, bleek het toch met momenten wat zoeken om je personage in de juiste richting te houden. Vooral bij het ranged aanvallen bleek dit niet altijd evident. Daarenboven raad ik aan om het spel met een controller te spelen. Ondanks dat deze niet honderd procent native wordt ondersteund, bleek het wel de aangenaamste manier om in de open wereld rond te lopen. Al had in dat geval een uitgebreidere mogelijkheid om knoppen toe te wijzen wenselijk geweest.

WTP 3.jpg

Weinig baanbrekend, maar leuk tijdverdrijf!

Zowel de humor als de bijpassende muziek weten de juiste sfeer te creëren om van een luchtige zombie surviver te kunnen spreken. Dat het spel zichzelf niet al te serieus neemt, zie ik hierbij eerder als voordeel. De eerste uren liep ik dan ook met veel plezier doorheen de bossen van het ParadiZe, op zoek naar resources en nieuwe wapens, het levelen van mijn personage en versterken van mijn zombots, voltooide ik de ene na de andere missie en bouwde ik finaal ook mijn eerste kamp. Helaas merkte ik na enkele uurtjes toch ook wat minpuntjes. Naarmate het spel vorderde, werd het alsmaar duidelijker dat resources gewoon in overvloed aanwezig zijn, waardoor het nooit écht als “survival” aanvoelde. Hierbij zou het bijvoorbeeld leuker zijn mocht je zombots veel meer moeten inzetten om schaarse grondstoffen te ontginnen of gebouwen verder uit te bouwen of zou het vergaren van voedsel een grotere impact moeten hebben op je karakter.

Daarenboven bleken de missies eerder repetitief, liep ik regelmatig van hot naar her en werd het verslaan van zombies kwestie van een goed wapen zoeken en in melee-modus buttons smashen. Hoewel het spel iets uitdagender wordt naarmate je vordert, bleek het algemeen toch vrij toegankelijk voor de gemiddelde gamer. Ook het crafting-gedeelte bleek tof, maar iets te weinig uitgewerkt, waardoor ik ook op dat vlak wat op mijn honger bleef zitten. Dat hier en daar een schoonheidsfoutje schuilgaat, was trouwens ook te merken aan de ondertiteling. Zo werd ‘This thing probably won’t explode’ vertaald naar ‘dit ding zal waarschijnlijk ontploffen’. Gelukkig niets dat afbreuk doet aan de spelervaring, maar wel het bewijs van enige slordigheid. Ben je bereid om ook af en toe zelf wat breinloos aan de slag te gaan, dan zal je je, ondanks deze minpuntjes, ongetwijfeld toch kunnen amuseren met Welcome to ParadiZe.

Conclusie

Welcome to ParadiZe is geen typische zombie survival game. In tegenstelling tot wat we doorgaans gewoon zijn, zal je hier gebruik moeten maken van de zombies om je doelen te bereiken. Nacon en EKO Software weten met een eigen stijl en de juiste muziek een erg leuke sfeer te creëren. Combineer dit met de nodige portie humor, een leuke verhaalvertelling en een vlotte gameplay, en je krijgt een luchtige zombie surviver die je minstens een aantal uur zal boeien. Ondanks dat het potentieel mijns inziens niet volledig wordt benut, wist Welcome to ParadiZe mij op een manier dus zeker te verrassen.

Pro

  • Leuk tijdverdrijf
  • Humor en verhaalvertelling zitten goed
  • Retro commercialstijl en bijhorende muziek creëren de juiste sfeer
  • Toegankelijk voor de gemiddelde gamer ...

Con

  • ... maar iets te simpel voor degene met meer ervaring
  • Weinig variatie in missies en personages
  • Geen mogelijkheid om moeilijkheid aan te passen
  • Het survival-aspect en het bouwen worden niet volledig benut
  • Wordt toch iets te repetitief
7

Over

Beschikbaar vanaf

29 februari 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Survival

Ontwikkelaar

  1. EKO Software

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan