Review: Dragon Quest Builders

Het voelt een beetje aan als vijgen na Pasen, maar acht jaar na de oorspronkelijke release op de PlayStation-consoles en Nintendo Switch verscheen Dragon Quest Builders vorige maand op pc via Steam. Hoewel Dragon Quest 2 al enkele jaren beschikbaar is, waaronder op pc, krijgen pc-spelers nu alsnog de kans om het origineel te ontdekken. En met namen zoals Akira Toriyama als personageontwerper, regisseur Kazuya Niinou (Etrian Odyssey) en producent Noriyoshi Fujimoto (Dragon Quest VIII, Super Smash Bros. Ultimate) in het team, loont het misschien wel de moeite om dit spel eens te (her)ontdekken?

Zelf heb ik de eerste Dragon Quest Builders destijds links laten liggen omdat de Minecraft-invloeden mij weinig aanspraken. Wanneer Dragon Quest 2 vervolgens uitkwam, besloot ik de reeks toch een kans te geven. De eerste had immers goede kritieken gekregen en het bleef toch wel Dragon Quest, een van de meest geliefde JRPG-franchises die kort daarvoor een vernieuwde interesse kende door de release van Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. Dragon Quest Builders 2 bood een charmante en ontspannende ervaring, maar het was ook exact wat ik verwachtte: een kruising tussen Dragon Quest en Minecraft. Met de release van Dragon Quest Builders op pc, was ik klaar om opnieuw dit universum in te duiken.

3_story_m.jpg

Het rijk in al zijn glorie herstellen​

Hoewel bouwen en verkennen centraal staat in Dragon Quest Builders, is er natuurlijk een verhaal aanwezig in het spel. Dit verhaal neemt je opnieuw mee naar Alefgard, de wereld van de eerste Dragon Quest-game. Deze spin-off werpt een ander licht op het verhaal van de eerste Dragon Quest, waarbij onze held op het einde de keuze voorgesteld kreeg om samen met de Dragonlord te heersen of hem te bevechten. In Dragon Quest Builders koos de held voor de eerste optie, die in het originele spel een soort van non-einde was. Hier bleek dit voorstel een valstrik te zijn, waarna de held werd verslagen en het land overspoeld werd door monsters.

Generaties later, in een wereld vernietigd door de Dragonlord en waarin de mensen hun mogelijkheid om dingen te bouwen zijn kwijtgeraakt, speel jij als een legendarische bouwer die werd uitgekozen door de Goddess of Alefgard te heropbouwen. Alleen wanneer jouw taak is volbracht, zal een nieuwe held kunnen opstaan om de Dragonlord te verslaan. Jij bent met andere woorden niet de grote held in dit verhaal en bijgevolg heeft het verhaal van Dragon Quest Builders niet de grandeur van de spellen in de hoofdserie. Maar het is zeker leuk dat er een verhaal met missies inzit, omdat dit fungeert als een leidraad doorheen het spel en je iets meer gevoel van progressie geeft. Het spel dumpt je met andere worden niet blindelings in een grote open sandbox waar je vrij bent om te doen en laten wat je wil.

Het is zeker leuk dat er een verhaal met missies inzit, omdat dit fungeert als een leidraad doorheen het spel.


Toch krijg je heel wat vrijheid om de regio's te verkennen en je naar hartenlust uit te leven met Minecraft-geïnspireerde bouwsysteem. Ook hier is de spelwereld een zogenaamde voxel world die je volledig kan afbreken en herbouwen. Centraal hierbij staan je basissen die je in de vier verschillende gebieden moet uitbouwen en verdedigen tegen aanvallen van monsters, terwijl je ook op zoek gaat naar nieuwe inwoners en materialen die je toegang geven tot nieuwe bouwplannen. Het enige nadeel hier is dat de verschillende hoofdstukken niet echt met elkaar verbonden zijn en er iedere keer een reset waardoor je elk hoofdstuk vanaf nul moet beginnen wat betreft de objecten die je kan bouwen. De RPG-elementen aan de andere kant zijn vrij licht, er is niet echt een upgradesysteem voor je personages en meer dan één aanval is er ook niet. Heel uitdagend is het spel bovendien niet, wat uiteraard helemaal in lijn is meer de meer ontspannende aard van dit soort cozy crafting-RPG's. Verder miste ik toch ook wel enige vorm van voice acting, geen enkel stukje dialoog werd ingesproken in dit spel.

2_break_w.jpg

Een degelijke port​

Acht jaar na datum blijft de ervaring van Dragon Quest Builders gelukkig overeind staan. Grafisch is het vandaag de dag niet meteen een hoogvlieger, maar de voxelwereld en de chibi personages hebben nog steeds een zekere charme. Verder werden er uiteraard enkele verbetering aangebracht in deze pc-port, zoals ondersteuning voor muis en toetsenbord, een verbeterde draw distance, meer grafische opties, een 4K-resolutie en een ongelimiteerde framerate. Dit alles zorgt er natuurlijk voor dat het spel iets zwaarder is dan ik verwachtte. Gezien dit een acht jaar oud spel is, haalde ik mijn oude laptop met een RTX 2060 nog een boven. Helaas haalde het spel hierop slechts een tien frames per seconde op de High-settings en dertig frames per seconde op Medium op 1080p. Er is bovendien geen ondersteuning voor DLSS (of FRS) dus zo kon ik de framerate ook niet boosten. Op mijn huidige laptop met een RTX 4080 en de Steam Deck ondervond ik gelukkig geen problemen. Op de Steam Deck kan je zelfs genieten van zestig frames per seconde met de settings op High, al moet je dit wel manueel zelf instellen. Helaas dook er hier wel een ander probleem op. Het synchroniseren van de Cloud-savegames gebeurde niet bij mij. Ik was begonnen op mijn Deck en wanneer ik het spel op de laptop wou testen kon ik hierdoor niet gewoon verder spelen. Dit was toch een serieus euvel voor mij.

Deze port, die werd ontwikkeld door Artdink, is trouwens gebaseerd op de Switch- en mobile versie van het spel. Het voordeel hiervan is dat de pc-versie ook alle quality of life-verbeteringen kreeg die werden toegevoegd in deze versies. Het gaat hier bijvoorbeeld om het feit dat je wapens niet meer stukgaan, je personage kan lopen, er een first-person view aanwezig is, de Undo-functie, dat resources niet meer gelimiteerd zijn tot 99 per slot in je rugzak of de big smash-functie die je toelaat om meerdere blokken tegelijkertijd af te breken. Wat helaas niet werd toegevoegd is enige vorm van multiplayer, iets dat bijvoorbeeld wel aanwezig is in Dragon Quest Builders 2. Wat deze versie wel bevat, is de Terra Incognita-DLC die een vrijspelmodus toevoegde aan de game alsook andere zaken zoals bijvoorbeeld een vliegend tapijt dat bijzonder handig is als je in de hoogt wil bouwen.

6_tower.jpg

Conclusie

Acht jaar na de eerste release kreeg Dragon Quest Builders eindelijk een release op pc. De port brengt de verbeteringen van de Switch- en mobile versie met zich mee en werd uiteraard geoptimaliseerd voor pc, waardoor dit misschien wel de definitieve versie is van dit spel. Er zijn natuurlijk enkele kleine gebreken aanwezig en helaas werkte de Cloud-savegames niet bij mij, wat voor mij toch wel een groot gebrek is. Maar verder is dit zeker een aanrader voor zij die na Dragon Quest Builders 2 op zoek zijn naar een gelijkaardig avontuur.

Pro

  • Zeer toegankelijk
  • Ontspannende ervaring
  • Dragon Quest-sfeer
  • Prima optimalisatie voor pc

Con

  • Geen voice acting
  • Geen multiplayer
  • Cloud-savegames werken niet
  • Weinig uitdaging en RPG-elementen iets te licht
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 februari 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4

Genre

  1. Adventure
  2. JRPG

Ontwikkelaar

  1. ARTDINK Corporation
  2. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan