Review: Etrian Odyssey Origins Collection

De eerste Etrian Odyssey verscheen in 2007 voor de Nintendo DS en toonde zichzelf succesvol in die mate dat er intussen al zeven extra titels in de reeks beschikbaar zijn, alsook twee spin-offs met Etrian Mystery Dungeon 1 en 2. De laatste spellen in de reeks verschenen natuurlijk voor de 3DS, maar de eerste drie titels waren nog Nintendo DS-klassiekers. Zij kregen onlangs een grondige make-over en werden gebundeld in de Etrian Odyssey Origins Collection.

De ontwikkelaar van deze spellen is niemand minder dan Atlus, de studio die vooral faam verwierf met de Persona- en Shin Megami Tensei-spellen. Doordat de Etrian Odyssey-reeks zich nooit buiten het Nintendo DS-ecosysteem heeft begeven, is zij helaas minder bekend bij het bredere gamepubliek dan Atlus haar twee andere gelauwerde reeksen. Zo leerde ik de reeks pas kennen na het opzoeken van mede-ontwikkelaar Lancarse voor mijn review van MONARK. Dankzij de Etrian Odyssey Origins Collection komt de serie nu gelukkig in contact met een groter publiek, want zowel Nintendo Switch- als pc-eigenaars kunnen nu ook de eerste drie spellen ontdekken.

Etrian-Odyssey-HD-P3_001_SQ1_Event.jpg

Cartografie​

De Etrian Odyssey-spellen zijn an sich eigenlijk vrij rechtlijnige dungeon crawlers met een dun verhaaltje eroverheen. Je stelt je team van avonturiers samen, waarbij je heel wat aanpassingsmogelijkheden en verschillende klassen ter beschikking krijgt, en je verkent een labyrintachtige omgeving waarin je monsters doodt en schatten verzamelt. In de stad heb je vervolgens de kans om alle opgeraapte rommel te verkopen, nieuwe uitrusting en wapens te kopen, nieuwe teamleden te rekruteren en missies te aanvaarden, voordat je een verdieping lager gaat waar je grotere uitdagingen staan te wachten. De bevredigingsfactor bij dit soort spellen komt zoals verwacht voort uit het zien sterker worden van je team en het kunnen verslaan van gevaarlijker wordende monsters.

Op dit vlak brengen deze spellen dus weinig vernieuwing en stilistisch gezien grijpen ze zelfs terug naar de klassieke dungeon crawlers zoals Wizardry, Dungeon Master of meer recent The Legend of Grimrock. Met andere woorden, je beweegt je in first person doorheen een doolhof volgens een rastersysteem waarbij je telkens een stap vooruit of achteruit doet en je negentig graden draait als je op links of rechts klikt op het D-pad de pijltjes. Tijdens de gevechten zie je geen teamleden op het scherm, enkel de monsters en een menu waaruit je jouw aanvallen kan kiezen.

Hier moet je de map zelf tekenen terwijl je op verkenning bent in de dungeons.


Het element waarmee de reeks zichzelf weet te onderscheiden van de rest, is het feit dat je hier de map zelf moet tekenen terwijl je op verkenning bent in de dungeons. Je moet met andere woorden zelf zorgvuldig de lay-out van elke verdieping tekenen en symbolen toevoegen om aan te geven waar er bijvoorbeeld deuren, trappen, gevaarlijk terrein of andere points of interest zijn. Op de Nintendo DS zorgde dit voor een unieke ervaring omdat je gebruik maakte van het touchscreen en de stylus. Voor de pc-versie werd dit goed vertaald naar muis en keyboard, maar op Steam Deck vond ik het toch iets minder handig met de joysticks of het trackpad.


Gemoderniseerde ervaring​

Dat de Etrian Odyssey-spellen garant staan voor een aparte beleving valt niet te ontkennen. Hoeveel plezier je uit deze trilogie zal halen, hangt vooral af van hoe je het uittekenen van de map ervaart. Persoonlijk sprak mij dit minder aan en ik was dus blij dat een van de quality of life-toevoegingen aan deze nieuwe versies de automap-functie is, waarbij de muren automatisch worden getekend en je enkel nog de andere elementen moet aanduiden. Waar ik me bij het levelontwerp wel aan stoorde, is dat de levels vaak een aaneenschakeling zijn van doodlopende wegen en lussen, waardoor je nodeloos in het rond zit te lopen terwijl je een (te) grote hoeveelheid willekeurige gevechten naar je smoel gesmeten krijgt. Bovendien zal je pas om de zoveel verdiepingen een nieuw fast travel-punt krijgen, waardoor er ook heel wat backtracking is, wat extra vervelend kan zijn als je de shortcuts niet vindt. Daarnaast is het uiterlijk van de doolhoven zelf niet altijd geweldig en vaak monotoon.

Verder staat deze reeks ook bekend om haar hoge moeilijkheidsgraad en ze bieden heel wat uitdaging voor spelers die hiernaar op zoek zijn. De makers zijn er zich gelukkig van bewust dat niet iedereen graag zijn nagels kapot bijt op de vele gevechten. Naast de klassieke moeilijkheidsgraad, die hier Expert heet, werden ook Basic en Picnic toegevoegd, waarbij die laatste voor diegenen is die willen focussen op het verhaal in plaats van de gevechten. Andere verbeteringen aanwezig in deze trilogie zijn de geremasterde graphics en muziek, verbeterde skill trees, monster compendiums en quest logs, de toevoeging van save slots en quick saves, alsook heel wat nieuwe personageportretten voor je teamleden. Hierbij zijn er zelfs enkele personages uit de Persona- en Shin Megami Tensei-reeksen beschikbaar als DLC. Waarom deze niet standaard in de spellen zitten snap ik niet, zeker gezien de prijs van de individuele spellen en de bundel. Deze is namelijk niet mals en bedraagt € 79,99 voor de bundel en € 39,99 als je de spellen individueel koopt.

Conclusie

Met de Etrian Odyssey Origins Collection banen drie Nintendo DS-klassiekers zich een weg naar een breder publiek. De remasters brengen een hele hoop verbeteringen met zich mee en maken de ervaring toegankelijker voor nieuwe spelers. De Etrian Odyssey-reeks is echter duidelijk een verworven smaak en zal zeker niet iedereen kunnen bekoren, maar zij die er verliefd op worden zullen zich vele uurtjes zoet kunnen houden met deze collectie.

Pro

  • Aanpassingsmogelijkheden voor je team
  • Diepgaande gameplay
  • Opgepoetste graphics
  • Quality of life-verbeteringen

Con

  • Prijzig
  • Teveel willekeurige gevechten
  • Ontwerp van de dungeons laat te wensen over
  • Tekenen van de map zal niet iedereen aanspreken
7

Over

Beschikbaar vanaf

1 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. Atlus

Uitgever

  1. SEGA
 
Terug
Bovenaan