Over- en ondergewicht

dat sommig eten 'ontstekingsbevorderend' is, is onzin
onzin in kabouterland misschien, maar niet in deze wereld

google gewoon eens EDIP score en je vindt talloze wetenschappelijke artikelen van de meest gerenomeerde universiteiten die de link van EDIP score van voedsel met bepaalde ziektes onderzoeken. de EDIP score zelf is gewoon fact.

 
Laatst bewerkt:
Examples of anti-inflammatory foods:
Fruits
Vegetables
High-fiber whole grains
Legumes
Monounsaturated fats (avocados, olive oil, nuts, nut butters, seeds)
Polyunsaturated omega-3 fats (walnuts, flaxseeds, chia seeds, and aquatic foods including salmon, herring, sardines, mackerel)
Tea
Coffee
Dark chocolate with at least 70% or higher cocoa solids
Herbs, spices (turmeric, ginger)
Moderate amounts of alcohol (wine, beer)


Examples of inflammatory foods to limit:
Sweetened beverages like soda, juice drinks, iced tea
An excess of refined carbohydrate foods like white bread, pasta, rice
Fried foods
Processed high-fat meats like bacon, sausage, hot dogs
Saturated fats like full-fat dairy from cream and butter, partially hydrogenated oils, fatty cuts of meat and poultry
Excess alcohol
Ik denk dat de meesten zonder onderzoek wel kunnen zeggen welke groep voedsel het gezondst is. En dat lijkt me los te staan van ontstekingsbevorderend of niet
 
Meer gewicht moet er idd zeker niet af, onder de 20 BMI is zeker niet nodig. Wel waar ik naartoe wil met dat intermittent fasting en op vet verbranding draaien, is gewoon minder afhankelijk zijn van koolhydraten en suiker opstoten. Als vet wordt omgezet naar glucose dan zal het zijn om juist te voldoen aan hetgeen nodig is voor de spieren/organen, en ik geloof wel dat door lange tijd in dit stadium te zitten uw lichaam zijn vetverbranding beter kan regelen. Nu er zijn nog wel een hoop andere voordelen aan intermittent fasting die kan je wel googlen.
Maar als je vetverbranding gebruikt ben je dus aan het vermageren hé, je lichaam is wel eerst gewoon aan het teren op het zetmeel in je bananen (en de bakken suiker), en zal dan vet beginnen omzetten als het er niet komt. Ik ben geen expert maar ik dacht dat een hoge-intensiteitsinspanning niet echt geweldig draaide op vetverbranding.

Ik zie gewoon niet in waarom iemand drie uur zou willen tennissen op "500gr blauwe bessen, 2 bananen, een blik sardienen, een grop walnoten en 1 boterham met pindakaas". En ik denk persoonlijk ook niet echt dat dit gezond is, jezelf uithongeren en dan het merendeel van je calorieën toch halen uit zetmeel en suiker.

Het komt me allemaal nogal "fancy" over, als een soort "challenge", en daar ben ik niet zo'n voorstander van. Dat staat los van het hele intermittent fasting-gedoe, dat soms ook wel wat over het paard wordt getild.
Ik merk dat ik daar ook een regelmatiger energieverloop tijdens de dag van bekom, maar dat zal voor iederen anders zijn.

Ik kan perfect met minimaal ontbijt en zonder middageten werken tot 18u, en als ik dan om 18u suikers eet dan krijg ik daarna een soort slag van de hamer waardoor ik heel vermoeid wordt en pas rond 22-23u terug "wakker" ben. Ik ben nog steeds wat op zoek naar de juiste balans of het juiste voedsel. Door een medische conditie moet ik ook gewoon minder ontstekingsbevorderende dingen eten en nogal een specifiek dieet, en ik merk daar veel voordelen van in mijn situatie.
Ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen, dat lijkt me nu ook niet echt een onderwerp vrij van controverse. Nu goed, uiteindelijk staat in die lijst gewoon "eet gezonde, verse voeding, en geen bewerkte rommel".
Ik denk dat veel mensen vooral zelf moeten aanvoelen wat het beste werkt voor hun lichaam en daar ook moeten durven stappen uit gewoontes en wat experimenteren, tenminste als ze ergens last van hebben of iets willen veranderen.
Zeker, maar ik ben altijd nogal voorzichtig wanneer ik mensen relatief extreme dingen zie doen met een effect op korte termijn. Zeker "gewichtsverlies" wordt soms in één adem genoemd met "gezond", maar tenzij je al overgewicht hebt is dat niet noodzakelijk zo.
 
Maar als je vetverbranding gebruikt ben je dus aan het vermageren hé
Als je veel vet eet/eiwitten en daarna dat vet/eiwitten verbrand om de juiste momenten, dan vermager je niet toch.
, je lichaam is wel eerst gewoon aan het teren op het zetmeel in je bananen (en de bakken suiker), en zal dan vet beginnen omzetten als het er niet komt. Ik ben geen expert maar ik dacht dat een hoge-intensiteitsinspanning niet echt geweldig draaide op vetverbranding.
"The 'fat burning zone' is where you are working out at about 70 – 80% of your maximum heart rate"
Dat is volgens mij het gemiddelde van bijna elke workout. Ik zit zeker niet constant boven de 80% hartslag als ik 3u sport.
 
Laatst bewerkt:
Als je veel vet eet/eiwitten en daarna dat vet/eiwitten verbrand om de juiste momenten, dan vermager je niet toch.

"The 'fat burning zone' is where you are working out at about 70 – 80% of your maximum heart rate"
Dat is volgens mij het gemiddelde van bijna elke workout. Ik zit zeker niet constant boven de 80% hartslag als ik 3u sport.
Volgens mij koppel jij twee dingen waar dat niet kan. Dat of ik interpreteer het verkeerd :unsure:

Dat idee van 70% van je hartslag is dat je daar meer je vetreserves aanspreekt, dit omdat je geen zeer intensieve inspanning doet en je lichaam dan tijd genoeg heeft om je vet opnieuw om te zetten. Of dat allemaal klopt weet ik eerlijk gezegd niet, denk dat er ook wel wat discussie over was, aangezien je lichaam uiteindelijk aan een zeker aantal calorieën moet raken om de inspanning te leveren. Als die niet voorhanden zijn in suikers, worden de reserves gebruikt. Dat is ook de reden waarom al die high-intensity cardio tegenwoordig zo populair is, omdat je boven die 70% hartslag zit maar gewoon meer verbrandt wat uiteindelijk meer resultaat oplevert.

Dat staat los van wat je eet, of jij nu eiwitten, vetten, of koolhydraten eet, die worden afgebroken en gebruikt. Wat jij zegt is dat zolang je evenveel of meer calorieën eet dan je verbruikt, je niet vermagert. Klopt. Maar dan ben je ook je vetmassa niet echt aan het reduceren door de band genomen.
Uithongeren? Ik honger mezelf niet uit hoor alleszins dat voelt zo niet. Ben wel wat gewicht verloren maar ik voel me kiplekker. Zoals ik al zei ik voel me energierijker dan tevoren.
Ik vond wat je daar opsomde opmerkelijk weinig om 3u te sporten.
500 g blauwe bessen, dat is 50 g suiker ofzo, dan nog de bananen voor zetmeel en meer suiker. Je noten geven vetten en eiwitten, je sardienen ook. Dan een boterham (zetmeel) en pindakaas (vet en zetmeel). Zo gebalanceerd lijkt me dat niet op vlak van hoeveelheden.
Ik ben al 6 jaar vegetarier, drink al 8 jaar geen alcohol, heb ooit 4 jaar strict religieus geweest... dat zijn allemaal geen "fancy challenges" voor mij hoor. Dat is bittere ernst.
Ik zie niet echt de relevantie. ik zie je gewoon statements maken (soms vreemde) over sterk vermageren en weinig eten.
Dat moet ieder voor zichzelf ontdekken mijn ervaring is alleszins positief vooralsnog en ik kan niet meer delen dan dat.
Uiteraard, maar ik zou me ook wel eens inlezen voorbij de promopraatjes en de websites die alles in bulletpoints gieten.
Ik denk dat je vooral controverse creeert door mensen die voedsel eten uit de categorie "pro-inflammatory", erop te wijzen dat ze pro-inflammatory voedsel eten en dat ze zich vervolgens op hun tenen getrapt voelen. Dat is thans niet mijn schuld dat is gewoon wetenschap hoor. De artikelen staan hier boven, als je mij een gerenommeerde universiteit kan aanhalen die beweert dat EDIP scores bullshit zijn en dat alle soorten ontstekingen onafhankelijk verlopen van een voedingspatroon, laat maar weten dan.
Ik ben geen expert op vlak van voeding, maar feit is dat twee publicaties die wat correlaties vinden tussen ontstekingsfactoren en bepaalde voedingsmiddelen niet echt het overweldigende bewijs is dat je lijkt te denken. "Dat is gewoon wetenschap", is dan ook nogal iets dat waarschijnlijke enkele nuances zal krijgen wanneer je je erin verdiept. Kan zeker zijn dat het bv. voor jou een groot effect heeft, maar de gemiddelde persoon er weinig van merkt.

Ik denk dat we sowieso wel kunnen stellen dat zo weinig mogelijk van die "pro-inflammatory" zaken eten gezond is.
Ik denk zeker niet dat gewichtverlies van een BMI van 23 naar 20 op 6 maanden tijd altijd gezond is, verre van. Daarom ook dat ik in detail mijn situatie heb uitgelegd wat ik at, wat ik eet, en hoe ik me voel. Dat is belangrijke informatie.
Welja, en ik reageer daarop, meer niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Moet mijzelf laatste tijd mij motiveren om meer te eten. Dagen van late shift heb ik soms echt maar 1300 kcal binnen +redelijk fysiek werk. Mijn gewicht vroege/late shift kan gerust 3kg naar boven of benenden (vocht)
 
Hier ook geen goede cijfers meer. Pft. Thans goed bezig geweest met al een paar maanden twee wekelijks braaf een uurtje sporten en dat in combinatie met wat minder snoepen en gezonder koken.
Maar laatste weken enorm vermoeid door slechte nachtrust en sinds vorige week op persoonlijk vlak een zware stressfactor erbij gekregen waardoor ik al een week loop te schransen en emo eten. 🙈
 
Volgens mij koppel jij twee dingen waar dat niet kan. Dat of ik interpreteer het verkeerd :unsure:

Dat idee van 70% van je hartslag is dat je daar meer je vetreserves aanspreekt, dit omdat je geen zeer intensieve inspanning doet en je lichaam dan tijd genoeg heeft om je vet opnieuw om te zetten. Of dat allemaal klopt weet ik eerlijk gezegd niet, denk dat er ook wel wat discussie over was, aangezien je lichaam uiteindelijk aan een zeker aantal calorieën moet raken om de inspanning te leveren. Als die niet voorhanden zijn in suikers, worden de reserves gebruikt. Dat is ook de reden waarom al die high-intensity cardio tegenwoordig zo populair is, omdat je boven die 70% hartslag zit maar gewoon meer verbrandt wat uiteindelijk meer resultaat oplevert.

70% is wel hoog om in de vetverbrandingszone te zitten. Dat lijkt me eerder rond de 50% te zitten van je max HR. Zo is het toch voor lopen. Maar het klopt dus wel wat je zegt. De sportarts legde het me zo uit: De suiker laat het waakvlammetje branden, je energieverbranding hangt af van in welke zone je sport. Tot 50-60% heeft je lichaam voldoende aan het tragere vet. Ga je hoger in de hartslag, schakelt het over op suikers. Nog hoger op eiwitten (spieren), en dan ga je stinken naar amoniak.

Natuurlijk is het niet zo netjes afgelijnd, en verbruik je ook suikers in het eerste en ook vetten bij het tweede. Maar die inspanning hou je nooit 2u vol, dus sowieso zul je in totaal minder vet hebben verbrand bij hogere hartslag, plus dit gaat over de meest efficiënte manier.

Mààr zoals je dus terecht zegt: heb je niet genoeg suikers in je lijf, dan gaat het waakvlammetje uit en is het gedaan. Dan verbranden er geen vetten meer, want de motor ligt stil. Daarom eten coureurs tonnen spaghetti (=suikers) de dag(en) voor de wedstrijd.

Wat @Five-seveN zegt, klopt dus deels, maar inderdaad zijn het twee dingen gekoppeld die je niet kunt koppelen. Die pieken en dalen van glucose vermijden is een heel goed idee en zal heel goed werken. Zowel voor honger, voor herstel als voor het afvallen zelf. Maar "op vetverbranding draaien" door de dag, kan eigenlijk niet echt. En de hartslagzones hebben door de dag normaal gesproken heel weinig invloed op je energieverbruik. Je zult niet vaak aan 80% zitten zonder te sporten, hoop ik.

Edit: trouwens, waarom staan "groenten" in de ontstekingsremmende lijst? Tomaten en de hele nachtschadefamilie waren toch net ontstekingsbevorderend?
 
Maak ik graag eens in het weekend of op verlof, maar niet voor elke dag :D Teveel werk, afwas,...
Ik ben zelf een slechte ontbijter en de dochter ook, dit is zowat het enige wat er altijd vlot in gaat. en een gekookt eitje ook.
Delhaize heeft ook soorten ontbijtgranen die wel gezond zijn;
Zoals deze suikervrije smacks bvb
 
Volkoren toast, laagje ricotta, sinaasappelschijfjes en een beetje peper over is ook wel een leuke afwisseling met havermout.

Ik probeer zoveel mogelijk mijn ontbijt af te stemmen op mijn activiteiten van de dag.
 
70% is wel hoog om in de vetverbrandingszone te zitten. Dat lijkt me eerder rond de 50% te zitten van je max HR. Zo is het toch voor lopen.

Uh, whut. Dat zou voor mij HR 91 zijn. Dat haal ik wanneer ik rustig wandel denk ik 😂
Zelfs wanneer ik in marathonvorm ben. Mijn LSD's liggen dan rond HR 130 als ik me goed herinner, wat dus inderdaad ook rond de 70% ligt.

Edit: online lijkt 70% toch ook vaak genoemd te worden voor vetverbranding. Bvb: https://www.healthline.com/health/f...your maximum heart,about 130 beats per minute.
 
Uh, whut. Dat zou voor mij HR 91 zijn. Dat haal ik wanneer ik rustig wandel denk ik 😂
Zelfs wanneer ik in marathonvorm ben. Mijn LSD's liggen dan rond HR 130 als ik me goed herinner, wat dus inderdaad ook rond de 70% ligt.

Edit: online lijkt 70% toch ook vaak genoemd te worden voor vetverbranding. Bvb: https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/fat-burning-heart-rate#:~:text=To determine your maximum heart,about 130 beats per minute.
Klopt, daar heb ik me wel misrekend :D
 
Terug
Bovenaan