Review: LEGO Bricktales

Ze zeggen dat mannen nooit volwassen worden. Of toch dat ze altijd een beetje kind blijven. Ik ben alvast niet de persoon om dit tegen te spreken. Ik speelde in mijn kindertijd al met LEGO, heb nu ook enkele sets voor volwassenen staan en ga ook graag virtueel aan de slag met de bouwsteentjes. Ik heb op vlak van LEGO echter één mankement: ik heb amper fantasie dus heb ik veel gevallen bouwinstructies nodig. In LEGO Bricktales moet je wel je plan trekken ... Oei!

Toen LEGO Bricktales eerder dit jaar werd aangekondigd, was mijn interesse onmiddellijk gewekt. Hoewel ik amper fantasie heb, werd in de trailer snel duidelijk dat je met een beperkt aantal stenen wat in elkaar moet knutselen om vooruitgang te boeken. In LEGO Bricktales ga je op avontuur en maak je met behulp van een portaal enkele reizen naar diverse werelden. Je moet daar namelijk mensen helpen. Heb je iedereen in die bepaalde wereld geholpen, dan krijg je een Happiness Crystal. Laat dit gegeerd goedje nu net hetgeen zijn dat je opa nodig heeft om een verkommerd pretpark weer in zijn volle glorie te herstellen.

LEGO Bricktales 1.jpg


Opa's slaafje

Een originaliteitsprijs voor het verhaal zal LEGO Bricktales niet krijgen, maar dat hoeft ook niet. De game heeft veel meer omhanden dan enkel dat. Je mag je fantasie de vrije loop laten gaan, maar moet eerst enkele korte tutorials doorlopen. Hier gebeurt niets spectaculair, maar je hebt deze informatie wel nodig om vooruitgang te boeken. LEGO Bricktales draait namelijk vooral om het bouwen van constructies, dus wordt in diverse tutorials onder andere uitgelegd hoe je LEGO-stenen selecteert, draait, op elkaar zet en meer. Na dit allemaal doorlopen te hebben, kun je echt van start gaan. De eerste wereld die je via een portaal bezoekt is de jungle en daar wachten enkele onfortuinlijke mensen op je hulp. En jij bent uiteraard uit op dat gelukskristal om je opa te helpen.

LEGO Bricktales is hét spel voor de echte LEGO-fans.


Elke nieuwe wereld, een soort diorama, houdt een pak geheimen schuil. Zo zijn er de diverse bouwwerken die je moet voltooien en moet je een pak mensen helpen. Ook bevat elke wereld een aantal schatkisten met bananen. Deze fruitsoort wordt als ingame geld gebruikt voor de aanschaf van nieuwe outfits. Daarnaast heeft elk diorama ook enkele uitgangen die je naar een nieuw diorama van datzelfde gebied brengen, wat ervoor zorgt dat je telkens getrakteerd wordt op wat nieuws. De jungle is het eerste gebied en hierin bouw je voornamelijk bruggen om over ravijnen en obstakels te geraken. Daarnaast moet een platform ondersteund worden omdat het niet in staat is het gewicht van twee personen te dragen, dus moet je daarvoor een steun ontwerpen. Ook een helikopter staat er op het menu!

LEGO Bricktales 2.jpg


Laat je fantasie de vrije loop

Voor elk bouwwerk krijg je een aantal stukken ter beschikking. Het is niet vereist dat je al deze stukken gebruikt, daarin ben je dus volledig vrij. Wel moet elke constructie aan een aantal voorwaarden voldoen. Gelukkig is schoonheid daar geen van. Wel moet het gebouwde goed sterk genoeg zijn om je gewicht te dragen en mag er niks breken. Dit wordt in de bouwmodus elke keer via een simulatie getest. De ene keer gebeurt dat met een robot die zonder problemen naar zijn objectief moet geraken, de andere keer worden er gewichten op je constructie geplaatst. Slaag je voor de test, dan kun je terug naar de wereld waarin je je bevindt en daar verschijnt je zopas gecreëerde bouwwerk. Bruggen zagen er nog nooit zo lelijk uit, trappen waren nog nooit zo onhandig ... Maar wat écht telt, is dat het werkt. Helaas is het niet altijd even prettig werken met de controller tijdens het bouwen, maar het went gelukkig wel.

Eens een bouwwerk aan de gevraagde vereisten voldoet, kun je je laten gaan in de sandboxmodus. Hier krijg je een pak extra steentjes ter beschikking, waarbij je nog meer je fantasie de vrije loop kunt laten gaan. Wie weet wordt de helikopter naast functioneel nu ook nog een design spektakelstuk. Naast de jungle wachten ook nog een woestijnwereld op je, kun je je laten gaan in een Caribisch gebied en is er zelfs een middeleeuws diorama waar je fantasie geen grenzen kent. Uiteindelijk komt je missie, onafhankelijk van de wereld waarin je je bevindt, telkens op hetzelfde neer: bemachtig dat gelukskristal om het pretpark nieuw leven in te blazen.

Het pretpark doet dienst als hub, waaruit je naar de diverse vrijgespeelde werelden kunt reizen. Eens je het gelukskristal in de jungle hebt gevonden, kun je naar het volgende gebied reizen. Je krijgt in de hub ook je voltooiingspercentage te zien, waarbij je dan zelf beslist of je een gebied al dan niet opnieuw bezoekt om de andere geheimen nog te ontdekken. Een van de leukere elementen aan de hub is dat je de pretparkattracties zelf vorm geeft. Ook hier heb je een beperkt aantal stenen tot je beschikking, maar als je genoeg fantasie hebt, kun je ware pareltjes maken. Hier ontbreekt het echter wat aan fantasie, maar dat betekent niet dat ik geen plezier haal uit het klungelen euh knutselen met LEGO-blokjes. Spektakelstukken zoals in LEGO Masters worden het niet, maar ze werken wel!

Conclusie

LEGO Bricktales is een spel dat perfect is voor de LEGO-fans. In tegenstelling tot de andere LEGO-games waarin je enkel wat puzzels oplost, kun je hier je fantasie wel z'n gangetje laten gaan. Daarnaast word je getrakteerd op vijf prachtig vormgegeven diorama's en een toffe hubwereld. Verwacht geen Oscar-materiaal voor het verhaal, maar geniet vooral van het zelf bouwen en tot leven laten komen van je bouwwerken.

Pro

  • Ideaal voor mensen met veel fantasie
  • Erg kleurrijk en knap vormgegeven werelden
  • Vele uren bouwplezier
  • Sandbox-modus

Con

  • Bouwen gaat niet altijd even vlot
  • Verhaal stelt weinig voor
8

Over

Beschikbaar vanaf

12 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. ClockStone STUDIO

Uitgever

  1. Thunderful Games
 
Terug
Bovenaan