Over- en ondergewicht

Wat is BMR? Nog nooit gehoord?
basic metabolic rate (of wast nu basal)
De energie die je nodig hebt om gewoon te ademen, en je hoopje cellen dat een lichaam is in leven te houden.
TDEE is uw total daily energy expenditure. BMR + alle activiteiten. Werken, sporten, traplopen, van bil gaan,... e.d.
 
Ooo das wel cool dan damn zou ik ook wel willen weten hoeveel u lichaam gewoon verbrand, er werd altijd gezegd dat je rond 1800-2000 caloriën verbrand doordat uw lichaam alles draaiende houdt.
 
Ooo das wel cool dan damn zou ik ook wel willen weten hoeveel u lichaam gewoon verbrand, er werd altijd gezegd dat je rond 1800-2000 caloriën verbrand doordat uw lichaam alles draaiende houdt.
Hangt sowieso van gewicht, leeftijd en type job af. En dus blijkbaar ook nog eens mogelijke verschillen per mens.
 
Ik meen mij te herinneringen dat er op websites berekeningen te vinden zijn waarin je leeftijd gewicht lengte en actie niveau moest invullen, dan berekenden die hoeveelheid calorieën die je nodig zou hebben om uw lichaam draaiend te houden


Er wordt daar wel geen rekening gehouden met uw eigen metabolisme
 
Ik ben sinds 2,5 maand aan't intermittent fasten. Beetje zoals @Five-seveN als ik zo ff de voorbije pagina's doorneem. Ook 1m78 en ook van een 70-71 kg naar 66kg gegaan. Nooit gedacht dat het overslaan van ontbijt en (vooral) het achterwege laten van een koekje of chipje na 20u zo'n verschil zou maken.
Ik voel me zoveel fitter, zoveel energieker dan toen ik nog op gesuikerde snacks teerde. Ik heb ook doorheen de namiddag/avond veel minder zin in een koek, hoewel ik nog gewoon eet en drink wat ik wil in dat 8u durende food window.

Lichamelijk zie ik ook een groot verschil aan m'n buikomtrek en 'vet' in m'n gezicht. Maar minder dan 65-66kg wil ik wel niet wegen. Dus nu is het zaak om dit gewicht te houden en rustig aan aan spiermassa bij te winnen om m'n looptrainingen te versterken.
 
Ik ben sinds 2,5 maand aan't intermittent fasten. Beetje zoals @Five-seveN als ik zo ff de voorbije pagina's doorneem. Ook 1m78 en ook van een 70-71 kg naar 66kg gegaan. Nooit gedacht dat het overslaan van ontbijt en (vooral) het achterwege laten van een koekje of chipje na 20u zo'n verschil zou maken.
Ik voel me zoveel fitter, zoveel energieker dan toen ik nog op gesuikerde snacks teerde. Ik heb ook doorheen de namiddag/avond veel minder zin in een koek, hoewel ik nog gewoon eet en drink wat ik wil in dat 8u durende food window.

Lichamelijk zie ik ook een groot verschil aan m'n buikomtrek en 'vet' in m'n gezicht. Maar minder dan 65-66kg wil ik wel niet wegen. Dus nu is het zaak om dit gewicht te houden en rustig aan aan spiermassa bij te winnen om m'n looptrainingen te versterken.
Dit is nogal gelijksoortig aan het verhaal dat ik hier vorige maand postte, zij het ietwat minder extreem. Soms vergeet ik het wel eens maar telkens ik terugkom naar dit regime van intermittend fasting / geen toegevoegde suikers, zijn mijn energie issues in no time weer opgelost. 63kg/bmi 20.0: abs zien zonder ook maar 1 buikspieroefening gedaan te hebben.

Gisteren kwamen hier 24 personen nieuwjaar doordoen, dat moest hier allemaal in orde gezet worden, kuisen, tafels dekken, kinder ruimte klaarzetten, nog ff naar de ikea enz... ik heb door de drukte pas om 16u iets gegeten 1 uur voor de gasten begonnen aankomen, mijn lichaam gaf zelf geen aandrang om sneller iets te eten en niks energie issues gehad.

Voor mijzelf moet er ook niet noodzakelijk spiermassa bij komen tenzij dit "natuurlijk" is door de sporten die ik uit mezelf al graag doe. Ik zou verwachten als je een duursporter bent dat het lopen en fietsen dan ook vlotter verloopt op lager gewicht. Ikzelf heb ook minder last van blessures en rugpijn.
 
Laatst bewerkt:
Ben 1m82 en lange tijd flirten met de 100kg (max 102)
Ik oktober begonnen met 2x per week een uur body workout oefeningen in groep te doen + dietiste en voedingsschema. Aangevuld met 1x badminton en vaak nog een mtb ritje van 40-50km in het weekend.

Tot voor mijn skireis midden december daarmee op ongeveer 95 geëindigd. Na de skireis nog steeds zelfde gewicht hoewel ik achter niets gekeken heb. Maar de laatste 2 weken ook behoorlijk de slechte gewoontes van voor oktober aangehouden (drinken, snacks, ...)
Plus de feestjes kerstavond/kerstdag/oudejaar/nieuwjaarsdag 🙄

Damage was deze ochtend alweer 98 😭

Gelukkig kan ik vanaf morgen weer gaan sporten in groep, en ook weer gaan werken. Dan kan ik voor mezelf veel makkelijker stuctuur brengen in mn voeding.

Doel is toch om naar de 85kg te gaan. Hopelijk lukt dit tegen de zomer al
 
Ben 1m82 en lange tijd flirten met de 100kg (max 102)
Ik oktober begonnen met 2x per week een uur body workout oefeningen in groep te doen + dietiste en voedingsschema. Aangevuld met 1x badminton en vaak nog een mtb ritje van 40-50km in het weekend.

Tot voor mijn skireis midden december daarmee op ongeveer 95 geëindigd. Na de skireis nog steeds zelfde gewicht hoewel ik achter niets gekeken heb. Maar de laatste 2 weken ook behoorlijk de slechte gewoontes van voor oktober aangehouden (drinken, snacks, ...)
Plus de feestjes kerstavond/kerstdag/oudejaar/nieuwjaarsdag 🙄

Damage was deze ochtend alweer 98 😭

Gelukkig kan ik vanaf morgen weer gaan sporten in groep, en ook weer gaan werken. Dan kan ik voor mezelf veel makkelijker stuctuur brengen in mn voeding.

Doel is toch om naar de 85kg te gaan. Hopelijk lukt dit tegen de zomer al
3 kg vet bijkomen op 2 weken is echt wel erg veel. Grote kans dat het hier deels ook over vocht gaat.
Afhankelijk van de bron heb je 8000-9000 kcal surplus nodig per kg vet. Dan moet je op 2 weken al bijna 2000kcal per dag teveel binnenkrijgen, dat is echt wel enorm veel hoor...
 
3 kg vet bijkomen op 2 weken is echt wel erg veel. Grote kans dat het hier deels ook over vocht gaat.
Afhankelijk van de bron heb je 8000-9000 kcal surplus nodig per kg vet. Dan moet je op 2 weken al bijna 2000kcal per dag teveel binnenkrijgen, dat is echt wel enorm veel hoor...
Zal inderdaad wel een kwestie zijn van serieus gegeten kort voor de weging en misschien ook veel zout. Zou redelijk spectaculair geschranst zijn anders :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
3 kg vet bijkomen op 2 weken is echt wel erg veel. Grote kans dat het hier deels ook over vocht gaat.
Afhankelijk van de bron heb je 8000-9000 kcal surplus nodig per kg vet. Dan moet je op 2 weken al bijna 2000kcal per dag teveel binnenkrijgen, dat is echt wel enorm veel hoor...
Dat is niet helemaal correct. Het is inderdaad zo dat 1 kg vet gelijk staat aan 9000 kcal, aangezien 1 gram vet 9 kcal bevat. Maar het wilt daarom niet zeggen dat als je op 1 week tijd 9000 kcal teveel zou eten dat je 1 kg vet zal bijgekomen zijn.

Je lichaam gaat niet alles opslaan als vet vanaf je 1 kcal boven je dagelijkse limiet zit. Je lichaam gaat die extra energie ook aanwenden voor herstel van de spieren, organen, cellen…, energievoorraad in de spieren terug op pijl brengen, en ook gewoon iets minder efficiënt zijn energie verbranden omdat het energie teveel heeft.

Uiteraard zal je vet bijkomen als je op langere termijn consistent teveel eet. Maar de kans dat je 1 kg vet bijkomt puur na 9000 kcal teveel is ook niet echt waar. Net zoals wanneer je op 1 week tijd 9000 kcal bovenop je limiet verbrandt, je niet automatisch 1 kg vet zal verliezen. Omdat uw lichaam die 9000 kcal aan energie niet uitsluitend uit uw vet zal halen.
 
3 kg vet bijkomen op 2 weken is echt wel erg veel. Grote kans dat het hier deels ook over vocht gaat.
Afhankelijk van de bron heb je 8000-9000 kcal surplus nodig per kg vet. Dan moet je op 2 weken al bijna 2000kcal per dag teveel binnenkrijgen, dat is echt wel enorm veel hoor...
Elke avond wijn of bier, veel vettig eten, chips, ... En dan nog de kerstfeestjes met fondue, gourmet, ...

Beetje een rebound van de afgelopen 2 maanden dieet. Maar deze ochtend was het alweer gezakt naar 96.6 hoor.

Op 17 december thuis gekomen van skireis en dan ook positieve zelftest covid. Behalve 1 ritje mtb van 35km heb ik 0,0 sport gedaan (kunnen doen) tussen 17/12 en gisteren...

Conditie zit precies weer -100 door die covid, zeer snel buiten adem
 
bon, na 14 dagen aan een dieet van 1400kcal ben ik welgeteld 1 kilo verloren :)

Joy!

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zoveel volume heb gegeten. (eet 3X per dag).
Vroeger had ik gewoon 1 grote maaltijd en een snack, maar dat was dus ook niet echt ok
 
Eindelijk terug in gang geschoten .
Vanaf gisteren terug op mijn eten beginnen letten en vandaag gaan sporten.
Laatste maand wat kilootjes terug bijgekomen door stress, emo eten en gewoon te weinig tijd en fut om deftige maaltijden te plannen. En nog een hoop Sinterklaas chocolade wat in de kast lag... 😇
Bedoeling is om toch een 7 kilo kwijt te geraken. 💪
 
Terug
Bovenaan