Over- en ondergewicht

Vrouwlief is ook terug begonnen en ik probeer ze daarin te steunen.

Ik ben iemand die de hele week puur voor de voedingswaarden kan eten, zonder smaak.
Bij de vrouw is dat een heel ander verhaal. Lust ook veel zaken niet.

Gisteren had ze voor de eerste keer zin in iets lekkers in de zetel. Ik heb pastinaak chips gemaakt voor haar, in de oven.
Dat zette me aan het denken, zo'n airfryer is dat werkelijk 'gezonder' dan gewoon in de oven of pan?

We eten nu vooral veel zuiver rundsgehakt (in de pan of koud met wat ajuin, augurken en een klein beetje mayo), kip, biefstuk, enz.
 
Vrouwlief is ook terug begonnen en ik probeer ze daarin te steunen.

Ik ben iemand die de hele week puur voor de voedingswaarden kan eten, zonder smaak.
Vade retro satanas!!
Bij de vrouw is dat een heel ander verhaal. Lust ook veel zaken niet.

Gisteren had ze voor de eerste keer zin in iets lekkers in de zetel. Ik heb pastinaak chips gemaakt voor haar, in de oven.
Dat zette me aan het denken, zo'n airfryer is dat werkelijk 'gezonder' dan gewoon in de oven of pan?
Een airfryer is gewoon een toestel dat geoptimaliseerd is voor de convectie-optie van je gewone oven. Grootste verschil is dat je dingen krokant kan krijgen zonder te bakken met olie of boter. Dat kan je in principe in een gewone oven ook (enkel is die groter en minder daarop voorzien waardoor convectie daar een minder resultaat geeft en het langer duurt), in een pan is dat wat moeilijker. Natuurlijk, voor smaak is het bruinen in de pan met vetstof vaak wel superieur.

Is het gezonder? Gohja minder vetstof en minder degradatie van vanalles aan het oppervlak denk ik. Anderzijds, als ik onze airfryer bekijk zit die vol met van die anti-aanbakcoating (lekker veel gefluoreerde componenten dus). Ik zie het vooral toch als een snelle manier om dingen klaar te maken met voor bepaalde zaken niet teveel negatieve effecten op de smaak.
We eten nu vooral veel zuiver rundsgehakt (in de pan of koud met wat ajuin, augurken en een klein beetje mayo), kip, biefstuk, enz.
Mja, smaak komt voornamelijk uit vetweefsel dus zuiver rundsgehakt vind ik nogal "meh". Als het voor de gezondheid is, eet je trouwens beter minder rood vlees.
 
Laatst bewerkt:
Vade retro satanas!!
Ela.

Een airfryer is gewoon een toestel dat geoptimaliseerd is voor de convectie-optie van je gewone oven. Grootste verschil is dat je dingen krokant kan krijgen zonder te bakken met olie of boter. Dat kan je in principe in een gewone oven ook (enkel is die groter en minder daarop voorzien waardoor convectie daar een minder resultaat geeft en het langer duurt), in een pan is dat wat moeilijker. Natuurlijk, voor smaak is het bruinen in de pan met vetstof vaak wel superieur.

Is het gezonder? Gohja minder vetstof en minder degradatie van vanalles aan het oppervlak denk ik. Anderzijds, als ik onze airfryer bekijk zit die vol met van die anti-aanbakcoating (lekker veel gefluoreerde componenten dus). Ik zie het vooral toch als een snelle manier om dingen klaar te maken met voor bepaalde zaken niet teveel negatieve effecten op de smaak.
Dank u voor de uitgebreide reactie.

We doen nogal veel klaar in de oven omdat dat makkelijker is. Ondertussen kunnen we andere zaken doen. Misschien dan toch eens kijken om een airfryer in huis te halen.

Mja, smaak komt voornamelijk uit vetweefsel dus zuiver rundsgehakt vind ik nogal "meh". Als het voor de gezondheid is, eet je trouwens beter minder rood vlees.
Mo mo mo, zuiver rundsgehakt in de pan met wat dry rub over. Ajuin en fijngesneden worteltjes erbij. Tomatensaus toevoegen. Wat spinazie. Een beetje ricotta of Philadelphia erbij. En dat over een portie rijst gooien.

Is dat zo ongezond, rood vlees? Nu eten we voornamelijk om er esthetisch gezond uit te zien, laat ons zeggen. De macro's wat in de gaten houden.
Als we echt gezond zouden moeten eten, moeten we sowieso veel minder zout en kruiden gaan gebruiken. Enkel bij mij zou dat misschien geen slecht idee zijn vanwege een licht verhoogde bloeddruk. Cholesterol daarentegen is dan weer heel goed, dokter vroeg mij of ik daar specifiek op lette.
 
De Airfryer zie ik toch vooral als gezonder alternatief op de frietketel. Sinds we die Airfryer hebben, hebben we geen frietketel meer.

Dus ik vind de tegenstelling Airfryer vs bakken in de pan een vreemde. :)
 
Ik sluit bij bij eniac aan: de airfryer dient om niet te frituren en ter vervanging van de oven.

Kip of zalm smeer ik bvb wel wat in met vetstof en kruiden om een goeie smaak te kunnen krijgen. "Droog" vind ik het niet te vreten. 🙈
 
De Airfryer zie ik toch vooral als gezonder alternatief op de frietketel. Sinds we die Airfryer hebben, hebben we geen frietketel meer.

Dus ik vind de tegenstelling Airfryer vs bakken in de pan een vreemde. :)
Airfryer vs. bakken gaat vooral om de tijd dat je bespaart zeker?

Ik sluit bij bij eniac aan: de airfryer dient om niet te frituren en ter vervanging van de oven.

Kip of zalm smeer ik bvb wel wat in met vetstof en kruiden om een goeie smaak te kunnen krijgen. "Droog" vind ik het niet te vreten. 🙈
Hij zegt dat het zijn frietketel vervangt?

En in deze tijd is het ook niet slecht om het verbruik te bekijken. De oven iedere avond laten draaien of een airfryer.
 
Airfryer vs. bakken gaat vooral om de tijd dat je bespaart zeker?


Hij zegt dat het zijn frietketel vervangt?

En in deze tijd is het ook niet slecht om het verbruik te bekijken. De oven iedere avond laten draaien of een airfryer.
Ja, ik ook. 😉
De airfryer dient om
1. Niet te frituren (dus vervanging frietketel)
2. Ter vervanging van de oven. (Niet ter vervanging van bakken op de pan an sich)

Persoonlijk vind ik bakken in de airfryer makkelijker dan op de pan omdat je er niet bij moet blijven, niet moet draaien,...
Maar niet alles wat je op de pan bakt, kan je Airfryen zonder kwaliteitsverlies. Zoals een steak.

Airfryer is idd VEEL sneller dan de oven!
 
Ja, ik ook. 😉
De airfryer dient om
1. Niet te frituren (dus vervanging frietketel)
2. Ter vervanging van de oven. (Niet ter vervanging van bakken op de pan an sich)

Persoonlijk vind ik bakken in de airfryer makkelijker dan op de pan omdat je er niet bij moet blijven, niet moet draaien,...
Maar niet alles wat je op de pan bakt, kan je Airfryen zonder kwaliteitsverlies. Zoals een steak.

Airfryer is idd VEEL sneller dan de oven!
Kwaliteitsverlies of 'smaakverlies' kan mij niet zo schelen.
Interessant, ik zal eens kijken wat dat kost.
 
Kwaliteitsverlies of 'smaakverlies' kan mij niet zo schelen.
Interessant, ik zal eens kijken wat dat kost.
Innsky Heteluchtfriteuse, 5,5 l, XXL, 1700 W, heteluchtfriteuse met digitaal led-touchscreen en 7 programma's, voorverwarmen en warm houden en ontdooien, airfryer-friteuse zonder olie, met receptenboek in het Duits https://amzn.eu/d/4xyp1IR

Deze is een klein beetje minder goed dan de Philips maar kost ook minder.
Ik had eerst de gewone Philips maar die was me wat te klein, dan via een hint op 9lives deze aangeschaft en prijs-kwaliteit zeker een goeie aanschaf!
 
Ondertussen ben ik er weer helemaal ingevlogen. 2.5 jaar geleden zat ik op mijn laagtepunt na 11 maand serieuze eet-ethiek ( :) ) en navenant 34kg verloren (40kg tov mijn alltime high) maar over de voorbije 2.5 jaar is dat toch rustig gestegen. Vorig jaar covid en veel stilgelegen van het hardlopen zonder mijn voeding genoeg aan te passen, en op dat jaar een vijftal kg bijgekomen. In totaal over die 2.5 jaar toch een kleine 10 erbij. Slecht, ik weet het :(
Enkele halfbakken pogingen ondertussen maar de eindejaarsperiode en een stressvolle tweede helft van vorig jaar staken wat stokken in de wielen.

Nu WEL weer helemaal in de flow. Terug alles consequent in MFP steken en het kcal-budget volgen, voeding weer iets gezonder, en ook weer volop aan het trainen richting marathon half april.

Anderhalve kg al kwijt ondertussen, tegen de marathon zou ik graag nog een zestal kg kwijtraken. 2kg/maand lijkt me haalbaar en blijft gezond, en laat me ook toe om niet te zwak te staan zodat ik goed kan blijven doortrainen.

Deze thread was 3.5 tot 2.5 jaar geleden een heel grote motivator voor mij, dus ik ga hier ook weer wat van mijn progress delen :)
 
Mo mo mo, zuiver rundsgehakt in de pan met wat dry rub over. Ajuin en fijngesneden worteltjes erbij. Tomatensaus toevoegen. Wat spinazie. Een beetje ricotta of Philadelphia erbij. En dat over een portie rijst gooien.

Is dat zo ongezond, rood vlees? Nu eten we voornamelijk om er esthetisch gezond uit te zien, laat ons zeggen. De macro's wat in de gaten houden.
Als we echt gezond zouden moeten eten, moeten we sowieso veel minder zout en kruiden gaan gebruiken. Enkel bij mij zou dat misschien geen slecht idee zijn vanwege een licht verhoogde bloeddruk. Cholesterol daarentegen is dan weer heel goed, dokter vroeg mij of ik daar specifiek op lette.
"Esthetisch gezond", dat is een goeie, dat is zoals instagrammodellen ofzo? :unsure:

Gohja, al die zaken kunnen als je daar een wat normale, gezonde variatie insteekt. Rood vlees is "mogelijk carcinogeen" (bewerkt vlees genre charcuterie is effectief carcinogeen trouwens).

Hier draait de airfyer als vervanging voor een pan meestal, sinds er minder tijd is door een baby. Een frietketel hebben we nooit gehad, die vuiligheid komt hier niet binnen en ik heb ook de drang niet om zelf dingen te frituren.

Het is gewoon zeer snel om daar aardappelen, groenten, en bv. een visfilet in klaar te maken. Wel wat smaakverlies ten opzichte van de pan (sowieso wel olie gebruiken), maar de tijdswinst is significant.
 
Ik ben zelf vorig jaar rond september ook wat op de voeding beginnen te letten, 110kg op de weegschaal was effe een momentje dat ik dacht: fuck. Ben wel 1.98m dus ik oog totaal niet dik of gezet, maar ik merkte het vooral in de rugpijn die ik meer en meer begon te krijgen, last aan mijn knieën bij het wandelen dus verandering was er nodig.
Doel is toch om terug rond de 95kg te gaan schommelen. Heb mij voor mijn verjaardag eind september een Tacx trainer gekocht om de wintermaanden te overbruggen en toch te kunnen sporten. En ik vind het fietsen met Zwift nog wel oke om te doen, dus dat is een plus om te sporten wat later op de avond (wat ook nog een gemakkelijker is met kinderen thuis).
Ondertussen toch al gezakt tot 99kg give or take. Met de kerstperiode een moeilijk momentje gehad, maar daar zijn we nu ook terug voorbij.
 
Vorige week nog gewogen en ik stond terug op 70 kg. Komende van ergens in de 70 ( is mijn gewicht van 10 jaar geleden)
De vrouw is via een coach bezig en ik volg een beetje mee op vlak van eten.
Wel recent mijn cardio verhoogd waardoor ik effectief gewicht verlies.

In kilo's moet ik op zich niet verminderen, maar mijn figuur zelf, zou ik aan willen werken. Over het algemeen mager, maar met een buikje. Ik weet van mezelf dat als ik nog 5 kg afval ik nog altijd een buikje heb ( gewicht van 20 jaar geleden ongeveer)

Ben nu ook begonnen met krachttraining maar dit blijven volhouden blijft moeilijk. 3 x week cardio van 1h (lopen en crosstrainer) zou dan 3 x week op andere dagen een 30 a 45 krachttraining willen doen. Dan zouden er ook nog ergens mobility/stretching/yogaoefeningen tussen gegooid moeten worden.

Om dan eigenlijk ook nog terug te beginnen met gevechtssport.

Dit in combinatie met 4 jongere kinderen en een voltijdse job. Komt goed.
 
Mijn ouders hebben een airfryer en de frieten die daaruit komen zijn even knapperig als die uit een friteuse. Ovenfrieten zijn vrij snel wak. Wat ik wel mis is die "vettigheid" en met een friteuse gaat het ook veel sneller.

Maar los daarvan.

Hier moet ook wat af. 15 kg als het kan. Ik ben best groot, dus het valt niet zo op maar ik voel me toch pafferig en ik wil ervan af. Ik weet waaraan ik kan werken: meer bewegen, minder snoepen, minder drinken. En ik voel me ook best gemotiveerd, maar weet ook dat het niet zomaar "cold turkey" kan. In het weekend gun ik me nog wel een flesje wijn of een biertje, maar niet meer in de week en ik hou mijn maaltijden sober. Geen rommel meer in huis halen, want dat is de merde met thuiswerken: je loopt naar de keuken om weer wat te halen.
 
Innsky Heteluchtfriteuse, 5,5 l, XXL, 1700 W, heteluchtfriteuse met digitaal led-touchscreen en 7 programma's, voorverwarmen en warm houden en ontdooien, airfryer-friteuse zonder olie, met receptenboek in het Duits https://amzn.eu/d/4xyp1IR

Deze is een klein beetje minder goed dan de Philips maar kost ook minder.
Ik had eerst de gewone Philips maar die was me wat te klein, dan via een hint op 9lives deze aangeschaft en prijs-kwaliteit zeker een goeie aanschaf!
Bedankt voor de info! 129 euro valt goed mee.

"Esthetisch gezond", dat is een goeie, dat is zoals instagrammodellen ofzo? :unsure:

Gohja, al die zaken kunnen als je daar een wat normale, gezonde variatie insteekt. Rood vlees is "mogelijk carcinogeen" (bewerkt vlees genre charcuterie is effectief carcinogeen trouwens).

Hier draait de airfyer als vervanging voor een pan meestal, sinds er minder tijd is door een baby. Een frietketel hebben we nooit gehad, die vuiligheid komt hier niet binnen en ik heb ook de drang niet om zelf dingen te frituren.

Het is gewoon zeer snel om daar aardappelen, groenten, en bv. een visfilet in klaar te maken. Wel wat smaakverlies ten opzichte van de pan (sowieso wel olie gebruiken), maar de tijdswinst is significant.
Ja, was wat zeveren hoor. Ik leef relatief gezond. Ik beweeg, probeer slaap te verzorgen, ben me wel bewust van wat ik binnenspeel enz.
Of ik nu 2 of 4 maal rood vlees eet in een week, daar ga ik niet op letten.

Het is ook wegens 2 kleine kindjes dat koken soms teveel tijd in beslag neemt. Als we intussen iets anders kunnen doen zou dat een pak schelen. Nu gebruiken we veelal de oven.

Aan de andere kant is een airfryer ook weer kleiner en is er waarschijnlijk meer poetswerk aan.

Edit: onze frietketel gebruiken wij zo goed als nooit. Eens voor hapjes als we volk hebben ofzo. Als we dan toch vettig willen eten gaan we naar de frituur. 1x per week op zondag. Dan eet ik mij slecht tot ik er pas de maandagmiddag weer begin door te komen.
 
Ben 1m82 en lange tijd flirten met de 100kg (max 102)
Ik oktober begonnen met 2x per week een uur body workout oefeningen in groep te doen + dietiste en voedingsschema. Aangevuld met 1x badminton en vaak nog een mtb ritje van 40-50km in het weekend.

Tot voor mijn skireis midden december daarmee op ongeveer 95 geëindigd. Na de skireis nog steeds zelfde gewicht hoewel ik achter niets gekeken heb. Maar de laatste 2 weken ook behoorlijk de slechte gewoontes van voor oktober aangehouden (drinken, snacks, ...)
Plus de feestjes kerstavond/kerstdag/oudejaar/nieuwjaarsdag 🙄

Damage was deze ochtend alweer 98 😭

Gelukkig kan ik vanaf morgen weer gaan sporten in groep, en ook weer gaan werken. Dan kan ik voor mezelf veel makkelijker stuctuur brengen in mn voeding.

Doel is toch om naar de 85kg te gaan. Hopelijk lukt dit tegen de zomer al
Intussen alweer gezakt naar 95 deze ochtend.
Laatste weken af en toe gaan lopen, badminton, mtb en groepstraining sessies. Gemiddeld 4 of 5 keer sporten per week en zo veel als mogelijk weer op voeding letten en dan hopelijk binnen een aantal weken naar rond de 90
 
Terug
Bovenaan