Over- en ondergewicht

Havermout moet ik inderdaad eens terug beginnen doen, precies vergeten :)
Op mymuesli hebben ze een groot aanbod van havermout met al gedroogd fruit ed. erin. Ik vind dat wel makkelijk als overnight oats omdat je daar zelfs geen moeite moet doen om het wat minder saai te maken.

Hier ook vaak muesli met yoghurt en iets van fruit erbij, waarbij bessen de eenvoudigste vorm zijn omdat daar zelfs geen schil- of snijwerk bij te pas komt.
 
Op mymuesli hebben ze een groot aanbod van havermout met al gedroogd fruit ed. erin. Ik vind dat wel makkelijk als overnight oats omdat je daar zelfs geen moeite moet doen om het wat minder saai te maken.

Hier ook vaak muesli met yoghurt en iets van fruit erbij, waarbij bessen de eenvoudigste vorm zijn omdat daar zelfs geen schil- of snijwerk bij te pas komt.
Ik heb graag de blauwe bessen maar alleen als ze lekker zoet zijn.
Laatste nog gekocht en ik vond de smaak wat tegenvallen.

Hier vaak ook havermout met yoghurt en fruit of wat noten.
Havermout pannenkoekjes ook soms en een vriendin bakt bananenbrood als ontbijt. Dat is ook wel eens een lekkere afwisseling.
 
Hier is de maand december ook altijd een ramp qua gewicht. Verjaardag, veel chocolade en de feestdagen + minder sport.

Resultaat is dat ik na dit weekend sinds lang weer op 108 zat terwijl ik sinds het zomerverlof constant aan het flirten was met de 105.

Nu op zich maak ik mij geen zorgen want ik ben nog altijd conditioneel ok en ik weet vanwaar het komt (weekendje weg geweest met veel apero en eten). Dus ik probeer nu terug te doseren tot aan kerst en nieuwjaar :) om dan hopelijk in januari eindelijk onder die 105kg te kunnen duiken.
 
Op mymuesli hebben ze een groot aanbod van havermout met al gedroogd fruit ed. erin. Ik vind dat wel makkelijk als overnight oats omdat je daar zelfs geen moeite moet doen om het wat minder saai te maken.

Hier ook vaak muesli met yoghurt en iets van fruit erbij, waarbij bessen de eenvoudigste vorm zijn omdat daar zelfs geen schil- of snijwerk bij te pas komt.
Een easy (en goedkope) tip: Koop in de supermarkt 4 zaken verschillende zaden (chia zaad, pompoenpitten, lijnzaad,...) en gooi die in een grote bak, goed schudden en je hebt een lekkere mix. Zo doen wij dat altijd, en dan is het een kwestie van havermouit, 1 lepel zaadjes en melk en het ontbijt voor morgenvroeg is klaar.
 
Vriendin is een tijdje geleden begonnen bij een coach op af te vallen, wat goed lukt.

Met een onrechtstreeks gevolg dat ik ook aan het afvallen ben, doordat er zo goed als geen snoepgoed en koeken in huis zijn. Ben hierdoor vanzelf mijn snelle snacks gaan veranderen naar kersttomaten, wat olijven/kaasblokjes ipv koeken en snoep. Bijkomend heb ik mijn cardio momenten opgevoerd naar 2 a 3 keer per week 1h ipv 1keer per week een uur.

Ben nu denk ik ongeveer 5 kilo kwijt, broeken en truien waar ik niet meer in geraakt, passen terug en zie verandering in de spiegel.

Ik weeg nu 70kg voor 1m73. Dus zeker ok zelfs met die 5 kg erbij, maar het is wel plezant om te zien dat mijn buikje kleiner wordt.

Verdere planning is om krachttraining toe te voegen 2 x week, maar dan ga ik wel bewuster moeten omgaan met mijn eten. Want nu is het echt meer dat ik gewoon de resten eet van het middag eten en niet bezig ben met kcal tellen of op mijn macro's let
 
Ben nu echt veel meer water aan het drinken, moet mij er echt toe dwingen om er gewoonte van te maken. Kwa gevoel merk ik weinig tov mijn Cola zero (is ook het enige wat ik drink van frisdrank en sowieso nooit alcohol).
plassen daar zit wel wat verschil op, ik neem een dosis cortisone ivm mijn eczeem dus kan soms wat vocht op houden.
 
7Kg afgevallen, sta op 89kg voor 1m81cm
Kom van 96kg, eet geen snoep meer, alleen zwarte chocolade, klein stuk bij de koffie.
Drink veel water, 2koffie's en rooibos thee.
Voel me veel beter, bij het opstaan geen zware vermoeidheidmeer en door de week ook veel meer energie en ga nog een uur later slapen ook lol.
Ik eet veel soep en 2 a 3 stukken fruit.
Roken ben ik al bijna 5j mee gestopt en alcohol ben ik nu sinds paar maanden ook mee gestopt.
 
bon, ook eens mijn verhaal doen.
enkele jaren geleden stond ik veel te zwaar (116 kg voor 1m80)
dit vooral omdat ik ongezond at en niets deed van sport/beweging en in het weekend nog eens ferm uitgaan (met de nodige biertjes erbij)
Ik wilde hier iets aan doen en dus begonnen met gezonder en ook minder te eten. Warm eten 's avonds werd wok met enkel kip en groentjes.
Tijdens eerste lockdown ook veel gaan wandelen en de kgs begonnen dus te minderen.

Toen de lockdowns gedaan waren werd er natuurlijk veel gefeest en op restaurant gegaan en begonnen de kgs terug aan te zwelgen.

Begin dit jaar een klik gemaakt en hou me nu al een gans jaar aan volgende regime wat voor mij goed lukt :
  • 3 maal per week naar fitness (egym programma : mix tussen kracht en cardio)
  • intermittent fasting tijdens de week (enkel water tussen 20u00 en 12u00)
  • eten tijdens de week :
    • 's middags boterhammen met mager beleg (kippewit ofzo) en 1 gekookt ei
    • 's avonds wok (groenten en kip, geen koolhydraten)
    • enkel water drinken
  • in het weekend eet en drink ik in principe wat ik wil, daar ga ik niet teveel op beknibbelen. alhoewel ik nu wel meer een avondje zonder alcohol inlas (ik drink graag streekbieren die jammer genoeg heel wat caloriëen bevatten)
Dit werkt wel voor mij, traag en zeker gaan de kilo's eraf terwijl ik ook spieren bijkrijg. Ben nu zo'n 7 kg vet kwijt dit jaar en zo'n 3 kg spieren erbij gekregen. Zit nu op 100 kg.
Het is vooral in de laatste weken dat het begint vooruit te gaan, dus mijn werk begint op lange termijn op te brengen. In het begin ging mijn gewicht niet naar beneden maar dit wist ik (vooral aangezien ik in het weekend als een Bourgondiër tekeer ga)

Doel volgend jaar :
  • fitness uitbreiden naar 4 dagen per week, deze extra dag zal afwisselen spinning of circuit worden
  • tegen 31/12/'23 rond de 90 kg wegen
 
122 kilo voor 1m85. Al heel mijn leven last van overgewicht. Heb ooit rond de 170 gehangen , dan naar 90 geraakt met 2 jaar Keto te doen, en sinds Covid elke maand er iets bij.

Ben mij volledig gaan onderzoeken in het UZA en daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat mijn BMR verschrikkelijk laag is. Dit is maar 1245Kcal.

Ik dacht persoonlijk dat het aan de hormonen ging liggen maar blijkbaar is het vooral gewoon de stofwisseling.
Langs een kant voel ik mij opgelucht, omdat ik nu eindelijk besef dat het niet enkel en alleen mijn fout is dat zodra ik stop met extreem dieten ik terug bijkom
Meeste mensen zitten een pak hoger (mijn broer zelfs 2300).
Ik besef heel goed dat het een lange strijd zal worden van een 1400Kcal eten, en toch zoveel mogelijk proberen te bewegen.
 
er worden veel bloedtesten gedaan, vooral de suikertest duurt een uur of 6, de test voor het bmr is met een kap op je gezicht een uurtje gewoon in bed liggen. (beetje zoals een astronaut)
Ik moet wel zeggen dat ik daar super goed ontvangen ben en alles perfect geregeld was.
In mijn geval hebben ze ook nog spijsvertering, hormonen , ingewanden en alles nagekeken.
Nu uiteraard de nodige opvolging vastgelegd door dietist en dokter.
 
84 a 85 kg, voor 1m95
Zat eigenlijk constant tussen de 95a102 kg.
Sinds Mei terug beginnen met lopen (4a5x per week ondertussen), en een beetje op mijn eten letten.
Kilo's zijn eraf gevlogen.
Nu zit ik stabiel rond 84 a 85 kg.
Deze dagen is het wat moeilijker met al die feestjes en lekkernijen, maar het lopen blijft wel. De "schade" zal wel meevallen dus.
 
Suikertest voor diabetes?

Want hier duurt die iets meer dan een uurtje
geen idee of deze helemaal hetzelfde is. Eerste bloedafname nuchter, dan iets drinken (hel zoet) en dan om de 15 minuten bloed laten nemen tot het einde. Was redelijk zwaar (is echt wel veel bloed vind ik)
 
Suikertest voor diabetes?

Want hier duurt die iets meer dan een uurtje

geen idee of deze helemaal hetzelfde is. Eerste bloedafname nuchter, dan iets drinken (hel zoet) en dan om de 15 minuten bloed laten nemen tot het einde. Was redelijk zwaar (is echt wel veel bloed vind ik)
Hangt die duur ook niet af van hoe vaak men bloed afneemt? Niet zeker van, maar hangt dat dan niet af van hoe snel je concentratie aan glucose onder een grenswaarde gaat of terug gelijk wordt aan nuchter?
 
ja ongetwijfeld, in ieder geval bij mij hebben ze niets speciaal gevonden in de suikertest. Of hormonaal en dergelijke.
Het is gewoon aan mijn metabolisme dat het allemaal zo moeilijk is.
dit blijkt bijna 1000kcal minder te zijn dan zou moeten voor mijn lichaam
 
geen idee of deze helemaal hetzelfde is. Eerste bloedafname nuchter, dan iets drinken (hel zoet) en dan om de 15 minuten bloed laten nemen tot het einde. Was redelijk zwaar (is echt wel veel bloed vind ik)
Ja inderdaad dat was het maar hier duurt dat maar een uurtje
 
Terug
Bovenaan