Over- en ondergewicht

Zelf puur op zicht zie ik geen verandering, zie nog steeds mijn pens, maar de omgeving zegt wel dat ze het al zien.

Paar maand geleden naar dietiste geweest en probeer dat voedingsschema wat aan te houden. Maar ook veel meer sporten sinds oktober.

Denk toch al snel 5 keer per week. Fietsen (mtb of koersfiets), lopen, badminton, full body oefeningen.

Terwijl dit ervoor enkel 1e keer badminton in de week was, en soms eens ritje met de mtb in het weekend maar ook enkel in het najaar/voorjaar
Het eerste wat je sowieso ziet is je gezicht. Bij een man ga je normaal als laatste effect je buik zien.
Hier ook terug meer aan het kcal tellen, minder alcohol drinken en anders (meer kracht i.p.v. hypertrophy) aan het trainen. Ik zou er toch graag terug een 4kg af willen.
 
Zelf puur op zicht zie ik geen verandering, zie nog steeds mijn pens, maar de omgeving zegt wel dat ze het al zien.

Paar maand geleden naar dietiste geweest en probeer dat voedingsschema wat aan te houden. Maar ook veel meer sporten sinds oktober.

Denk toch al snel 5 keer per week. Fietsen (mtb of koersfiets), lopen, badminton, full body oefeningen.

Terwijl dit ervoor enkel 1e keer badminton in de week was, en soms eens ritje met de mtb in het weekend maar ook enkel in het najaar/voorjaar
Gij ziet dat niet omdat ge uzelf elke dag ziet, maar mensen die u niet zo vaak zien zullen wle een serieus verschil merken.
5keer per week sporten is ook niet niets :) goe bezig!
 
Zelf puur op zicht zie ik geen verandering, zie nog steeds mijn pens, maar de omgeving zegt wel dat ze het al zien.

Paar maand geleden naar dietiste geweest en probeer dat voedingsschema wat aan te houden. Maar ook veel meer sporten sinds oktober.

Denk toch al snel 5 keer per week. Fietsen (mtb of koersfiets), lopen, badminton, full body oefeningen.

Terwijl dit ervoor enkel 1e keer badminton in de week was, en soms eens ritje met de mtb in het weekend maar ook enkel in het najaar/voorjaar
Best ook wat oppassen met teveel sport.

Heb 2 jaar lang 6/7 gesport en ben dit jaar geconfronteerd geweest met knie en schouderblessure. En toen was't een paar maand over en out met sport (en ook moeilijker om nog gewicht te verliezen).

Dus probeer je lichaam ook wat rust te gunnen. Heb het ook de hard-way moeten ondervinden 😀
 
Best ook wat oppassen met teveel sport.

Heb 2 jaar lang 6/7 gesport en ben dit jaar geconfronteerd geweest met knie en schouderblessure. En toen was't een paar maand over en out met sport (en ook moeilijker om nog gewicht te verliezen).

Dus probeer je lichaam ook wat rust te gunnen. Heb het ook de hard-way moeten ondervinden 😀
Ja rustdag bouw ik geregeld wel in, is ook niet altijd veel sport he kan bv gwn half uurtje lopen zijn of uurtje fietsen
 
's Avonds heb ik het vaak lastig om niks te eten, geregeld wint mijn hongergevoel het dan toch nog en eet ik ongezonde dingen. Iemand tips wat je zoal in huis kan halen, dat niet te veel caloriëen bevat, maar wel lekker is? Om toch nog iets kleins te kunnen sneukelen. En geen fruit of groenten (genre kerstomaten of druiven), die eet ik al genoeg doorheen de dag. Ik zoek iets dat dezelfde 'vibe' geeft als de typische snacks.
 
's Avonds heb ik het vaak lastig om niks te eten, geregeld wint mijn hongergevoel het dan toch nog en eet ik ongezonde dingen. Iemand tips wat je zoal in huis kan halen, dat niet te veel caloriëen bevat, maar wel lekker is? Om toch nog iets kleins te kunnen sneukelen. En geen fruit of groenten (genre kerstomaten of druiven), die eet ik al genoeg doorheen de dag. Ik zoek iets dat dezelfde 'vibe' geeft als de typische snacks.

Ik eet graag nog eens wat Skyr (Isey, salted caramel of straciatella) en dat is redelijk calorie-arm aan 55 kcal/100g.
 
Ik eet sowieso Skyr of kwark 's avonds. Dat doet voor mij veel qua hongergevoel. Rozijnen durf ik ook al eens snacken.
Zoals eniac zegt salted caramel skyr of chocolade smaken zijn redelijk pudding achtig (danone stijl).

Voor echte snack vibes hou ik het meestal bij dit of bij wasabi's (hoe straffer hoe minder ik er van eet).
Niet supergezond maar 25gram daarvan = 100kcal en geeft me wel het gevoel iets van chips oid gegeten te hebben (ze hebben 3 smaken).

Tegenwoordig eet ik ook wel eens gewoon een paar amandelen maar dat is ook zeer hoog in kcal dus wegen is een must indien je jezelf moeilijk kan beheersen. Daar zit wel veel meer 'nuttige' voedingswaarde in dan in die crackers (veel minder carbs, wel meer onverzadigd vet & proteine).

Je kan ook eiwitrepen kopen, sommige zijn best wel lekker maar meestal is dat toch ook direct 150 a 200 kcal. Dat is dan even slecht als 25-30gr pure chocolade. Die eiwitrepen gaan ook wel het hongergevoel tegengaan.
 
Eet om 17h30/18h gewoon een zware maaltijd en ge snackt niet meer 's avonds.

Mijn avondmaal is meestal:

500gr tomatenpuree.
40gr tomatenconcentraat.
240gr rode/witte/zwarte bonen.
100gr zalm of tonijn uit blik.

Dat is wijt ne kilogram in 1 maaltijd, maar qua calorieen toch beperkt (580-600).
En tot 23h denk ik niet meer aan eten.

Wel vrij eentonig, in't weekend eet ik iets anders.
 
Eet om 17h30/18h gewoon een zware maaltijd en ge snackt niet meer 's avonds.

Mijn avondmaal is meestal:

500gr tomatenpuree.
40gr tomatenconcentraat.
240gr rode/witte/zwarte bonen.
100gr zalm of tonijn uit blik.

Dat is wijt ne kilogram in 1 maaltijd, maar qua calorieen toch beperkt (580-600).
En tot 23h denk ik niet meer aan eten.

Wel vrij eentonig, in't weekend eet ik iets anders.
Dat is waarschijnlijk een halve liter water dus wel logisch dat het weinig calorieën bevat. Zou dat niet smakelijker zijn en nog meer vullen met wat bladgroenten, vraag ik me af?
 
's Avonds heb ik het vaak lastig om niks te eten, geregeld wint mijn hongergevoel het dan toch nog en eet ik ongezonde dingen. Iemand tips wat je zoal in huis kan halen, dat niet te veel caloriëen bevat, maar wel lekker is? Om toch nog iets kleins te kunnen sneukelen. En geen fruit of groenten (genre kerstomaten of druiven), die eet ik al genoeg doorheen de dag. Ik zoek iets dat dezelfde 'vibe' geeft als de typische snacks.
Als ik zin heb om op een typische vrijdagavond te sneuken voor de televisie dan rooster ik wat kikkererwten in de oven met goed wat kruiding. Hoe hard dat doorweegt in calorieën weet ik niet juist maar het is wel een gezonde optie.
 
Dat is waarschijnlijk een halve liter water dus wel logisch dat het weinig calorieën bevat. Zou dat niet smakelijker zijn en nog meer vullen met wat bladgroenten, vraag ik me af?

Nog meer vullen, is niet nodig. En als ik andere dingen wil toevoegen, dan moet ik restjes overlaten en ik ben gene fan van open blikjes/doosjes in de koelkast voor de volgende dag. Of een grotere portie maken en dan in twee doen en een tupperware potje in de koelkast voor de dag erna, maar dat deed ik in het verleden en na een week zijn die tupperware potjes zo rood van binnen dat je ze voor niets meer kan gebruiken.

Het was uiteindelijk maar een voorbeeld om dat "gevoel om te snoepen" tegen te gaan, je kan dat tweaken en configureren zoveel je wil zodat het voor jezelf smakelijker is.

Basically TL;DR: eet gewoon een grote avondmaaltijd met veel vezels en water :biglaugh:
 
Onlangs begonnen met mijn stage. Terug fulltime werken, met de fiets er naartoe, gratis fruit en geen ongezonde dingen (in tegenstelling tot de koekenautomaat op m'n vorig werk), 3 trappen tussen de keuken en mijn bureau en 'k ben dikwijls heel gefocust bezig met het werk waardoor ik zelf niet denk aan snacks (en er wordt trouwens toch niet echt gegeten aan de bureaus).
Zo eet ik "automatisch" een pak minder (ongezond) dan de voorbije weken (/maanden/jaren), hopelijk kan dit een goede basis zijn om wat betere gewoontes te kweken! Het helpt alleszins als de omgeving en dagelijkse situatie een beetje meewerkt :)
 
Ik eet graag nog eens wat Skyr (Isey, salted caramel of straciatella) en dat is redelijk calorie-arm aan 55 kcal/100g.
Goede tip, maar ik eet al elke ochtend 100g Skyr bij mijn ontbijt, dus dan heb ik 's avonds toch liever eens iets anders. :wink:

Eet om 17h30/18h gewoon een zware maaltijd en ge snackt niet meer 's avonds.

Mijn avondmaal is meestal:

500gr tomatenpuree.
40gr tomatenconcentraat.
240gr rode/witte/zwarte bonen.
100gr zalm of tonijn uit blik.

Dat is wijt ne kilogram in 1 maaltijd, maar qua calorieen toch beperkt (580-600).
En tot 23h denk ik niet meer aan eten.

Wel vrij eentonig, in't weekend eet ik iets anders.
Sorry, maar zo eentonig eten houd ik geen week vol (om nog maar te zwijgen over mijn vriendin die zou beginnen klagen :laugh:).
Ik probeer gewoon vrij gevarieerd te koken, meestal op basis van Hello Fresh recepten. De éne keer is dat al calorierijker dan de andere keer.

Als ik zin heb om op een typische vrijdagavond te sneuken voor de televisie dan rooster ik wat kikkererwten in de oven met goed wat kruiding. Hoe hard dat doorweegt in calorieën weet ik niet juist maar het is wel een gezonde optie.
Da's wel een goeie tip, ga ik zeker eens uitproberen!
 
Tsja, als je 's avonds vaak last hebt van een hongergevoel en je niet kan bedwingen om te snoepen, doe je toch iets fout bij je avondeten.
Zoeken achter gezonde snacks verlegt het probleem, maar lost het niet op.
Je gaat toch aan je avondmaaltijd moeten sleutelen als je je 's avonds verzadigd wil doen voelen.

Mijn eentonige avondmaaltijd is gewoon een voorbeeld, dat het op een snelle, gemakkelijke, goedkope wijze kan. Je kan die zoveel tweaken naar eigen goeddunken om het niet eentonig te hebben. Maar gezond snacken, dat is gewoon een straatje zonder einde.*

*Voor de grote meerderheid.
 
Tsja, als je 's avonds vaak last hebt van een hongergevoel en je niet kan bedwingen om te snoepen, doe je toch iets fout bij je avondeten.
Zoeken achter gezonde snacks verlegt het probleem, maar lost het niet op.
Je gaat toch aan je avondmaaltijd moeten sleutelen als je je 's avonds verzadigd wil doen voelen.

Mijn eentonige avondmaaltijd is gewoon een voorbeeld, dat het op een snelle, gemakkelijke, goedkope wijze kan. Je kan die zoveel tweaken naar eigen goeddunken om het niet eentonig te hebben. Maar gezond snacken, dat is gewoon een straatje zonder einde.*

*Voor de grote meerderheid.
Dat snap ik, en het is zeker niet elke avond zo dat ik een groot hongergevoel heb. Maar voor die keren dat het voorkomt zou het leuk om toch iéts lekker te kunnen sneukelen, zonder al te veel calorieën binnen te spelen. Of als alternatief wanneer mijn vriending bv een zak chips voor mijn neus opentrekt, zo attent is ze wel. :sop:

Maar ik neem je raad zeker van harte!
 
's Avonds heb ik het vaak lastig om niks te eten, geregeld wint mijn hongergevoel het dan toch nog en eet ik ongezonde dingen. Iemand tips wat je zoal in huis kan halen, dat niet te veel caloriëen bevat, maar wel lekker is? Om toch nog iets kleins te kunnen sneukelen. En geen fruit of groenten (genre kerstomaten of druiven), die eet ik al genoeg doorheen de dag. Ik zoek iets dat dezelfde 'vibe' geeft als de typische snacks.
Popcorn valt al veel beter mee dan chips en voor 150kcal hebt ge toch wat volume om te eten.
 
Terug
Bovenaan