Over- en ondergewicht

Hier begon mijn gewicht de voorbije weken terug lichtjes omhoog te kruipen, mogelijk omdat ik stilaan meer en meer terug links en rechts te veel aan het snoepen was. Klein beetje gesnoeid in de carbs en de snoepkast voor de zekerheid, en terug mijn gewichtsevolutie beginnen bijhouden omdat ik onder de 80kg wil blijven tijdens mijn volgende strength cycle. Ik weeg mij 'smorgens en 's avonds en volg het gemiddelde daarvan op. Moet mij vanavond dus nog eens wegen maar hoogstwaarschijnlijk is er sinds vorige vrijdag een 0.5kg verdwenen. Ga dit nog tot volgende week vrijdag doortrekken om te kijken naar het resultaat, idealiter land ik net onder de 77kg (nu 78.3) en probeer ik dan zuiver maintenance te eten omdat verder afvallen waarschijnlijk gevolgen zou hebben voor mijn trainingsresultaten. :)
 
Ik heb de laatste tijd echt zeer weinig zin om boodschappen te gaan doen, hierdoor al een paar weken geen snoepgoed (en cola) in huis en ik mis het eigenlijk minder en minder. Als ik toch zin heb in iets zoet dan kan een glaasje spuitwater met wat 0 grenadine al veel helpen. In de winkel ook kunnen volhouden en geen brol gekocht dus wie weet is het dit jaar ECHT new year new me :p Ik moet wel mijn carbs en proteinz wat terug opkrikken nu ik terug begin te trainen, maar minder/niet snoepen is al een goed begin!
 
Ik probeer al wat langer maaltijdvervangende shakes uit. Ik heb er nu ene gevonden die ik echt mega lekker vind. Perfect van smaak en textuur en bovendien goed vullende. High protein breakfast banaan van body en fit.
 
Ik probeer al wat langer maaltijdvervangende shakes uit. Ik heb er nu ene gevonden die ik echt mega lekker vind. Perfect van smaak en textuur en bovendien goed vullende. High protein breakfast banaan van body en fit.
Waar is die te verkrijgen? Ik heb een zak Huel, vult wel en ben wel tevreden met de inhoud maar qua smaak en textuur toch niet super. Ik krijg het wel binnen maar 't is een werkje meestal :)
 
Shakes om wat extra eiwitten te hebben na een training ofzo, ok, maar dat echt als maaltijdvervanger gebruiken vind ik nu eens zo triestig. Altijd als ik die reclame op fb zie passeren van Huel "lekker, goedkoop, en geen nood meer om te koken" denk ik daar ook meteen bij "en geen plezier meer aan het eten". Neen, geef mij dan toch maar een gewone maaltijd, goed afgekruid en met een variatie aan texturen.
 
Ik denk dat @Sylverscythe wil zeggen dat die dingen als maaltijdvervangers nemen eigenlijk niet de bedoeling is, wel dat ge zoiets links en rechts eens als aanvulling kunt nemen als ge bijvoorbeeld niet genoeg eiwitten binnenkrijgt op een dag zonder.
 
Ik denk dat @Sylverscythe wil zeggen dat die dingen als maaltijdvervangers nemen eigenlijk niet de bedoeling is, wel dat ge zoiets links en rechts eens als aanvulling kunt nemen als ge bijvoorbeeld niet genoeg eiwitten binnenkrijgt op een dag zonder.
Huel promoot het wel zo, als echte maaltijdvervanger. Maar ik vind dat gewoon spijtig.

Of het gezond is of niet, geen idee.
 
Huel promoot het wel zo, als echte maaltijdvervanger. Maar ik vind dat gewoon spijtig.

Of het gezond is of niet, geen idee.
I know, ik ben er ook geen voorstander van. Als aanvulling op gebalanceerde voeding, ja. Als vervanging van een gebalanceerd voedingspatroon, nee. :)
 
Shakes om wat extra eiwitten te hebben na een training ofzo, ok, maar dat echt als maaltijdvervanger gebruiken vind ik nu eens zo triestig. Altijd als ik die reclame op fb zie passeren van Huel "lekker, goedkoop, en geen nood meer om te koken" denk ik daar ook meteen bij "en geen plezier meer aan het eten". Neen, geef mij dan toch maar een gewone maaltijd, goed afgekruid en met een variatie aan texturen.
Ja, het neemt idd alle eetplezier wel weg, en dat is ook voor mij het grootste nadeel. Maar soms als het eens nodig is om toch rap iets binnen te spelen voor de training kwam dat wel van pas, ge had alleszins een paar uur geen honger meer erna. Als ontbijt ook soms handig, het kan z'n nut echt wel hebben voor sommige mensen. Maar zoals Puni zegt, als aanvulling, niet als vervanging.
 
Ik heb mezelf al een week in combinatie met mijn kinésietherapie op dieet gezet om de kilo's die er sinds mijn knieblessure terug zijn bijgekomen er dan maar op die manier terug af te krijgen. Ik doe dat voornamelijk met calorieën tellen, al probeer ik ook te "vasten" (16/8 en enkel 's middags en 's avonds eten), al heb ik daar op één dag wel foert tegen gezegd en toch een ontbijtje gegeten, en één dag ook een vieruurtje (eiwitshake) ...

Ik ben eigenlijk wel bezorgd omdat ik mik op ongeveer 1500 kcal per dag... en zou verwachten dat ik, zeker in combinatie met 5 à 6 keer per week sporten (joggen ofwel krachttraining) ik veel meer honger zou hebben. Maar eigenlijk heb ik bijna geen hongergevoel buiten vlak voor de middag, en vlak voor het avondeten.

's middags eet ik meestal wat yoghurt, wat soep en fruit, aangevuld met een eiwitshake.
's avonds eet ik "gewoon" maar gezond: kip/kalkoen/wat mager rundsvlees met groenten, champignons, salade maar weinig koolhydraten (even geen pasta/frietjes meer) en als dessert eveneens wat yoghurt of een eiwitshake/reep.

Moet ik me zorgen maken dat ik niet genoeg kcal wegsnijd uit mijn dieet? Niet dat ik graag honger lijd natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat ik mij vrij weinig aan het ontzeggen ben, buiten de chocolade die ik anders 's morgens eet en de wekelijkse 1 à 2x pasta, en 1x frietjes (vrijdag naar de frituur is zowat een traditie).
 
Ik heb mezelf al een week in combinatie met mijn kinésietherapie op dieet gezet om de kilo's die er sinds mijn knieblessure terug zijn bijgekomen er dan maar op die manier terug af te krijgen. Ik doe dat voornamelijk met calorieën tellen, al probeer ik ook te "vasten" (16/8 en enkel 's middags en 's avonds eten), al heb ik daar op één dag wel foert tegen gezegd en toch een ontbijtje gegeten, en één dag ook een vieruurtje (eiwitshake) ...

Ik ben eigenlijk wel bezorgd omdat ik mik op ongeveer 1500 kcal per dag... en zou verwachten dat ik, zeker in combinatie met 5 à 6 keer per week sporten (joggen ofwel krachttraining) ik veel meer honger zou hebben. Maar eigenlijk heb ik bijna geen hongergevoel buiten vlak voor de middag, en vlak voor het avondeten.

's middags eet ik meestal wat yoghurt, wat soep en fruit, aangevuld met een eiwitshake.
's avonds eet ik "gewoon" maar gezond: kip/kalkoen/wat mager rundsvlees met groenten, champignons, salade maar weinig koolhydraten (even geen pasta/frietjes meer) en als dessert eveneens wat yoghurt of een eiwitshake/reep.

Moet ik me zorgen maken dat ik niet genoeg kcal wegsnijd uit mijn dieet? Niet dat ik graag honger lijd natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat ik mij vrij weinig aan het ontzeggen ben, buiten de chocolade die ik anders 's morgens eet en de wekelijkse 1 à 2x pasta, en 1x frietjes (vrijdag naar de frituur is zowat een traditie).
Als ge uw calorieën telt, waarom zou ge u dan zorgen maken dat ge te veel eet? Al dan niet hongergevoel is geen goeie waardemeter, cijfers zijn dan wel. :)
 
Als ge uw calorieën telt, waarom zou ge u dan zorgen maken dat ge te veel eet? Al dan niet hongergevoel is geen goeie waardemeter, cijfers zijn dan wel. :)
Meer kcal cutten is sneller gewicht verliezen. Ik mik eigenlijk (ambitieus) op een tiental kilo ge verliezen op tien à twaalf weken. Wat honger zou het me wel waard zijn.

Weet niet of dat haalbaar is. De kcal berekening klopt en de eerste weging ook maar als m'n lichaam in energiebesparing modus gaat, of ik ook door nog een nieuwe blessure ook geen krachttraining kan doen (ben voorzichtig natuurlijk, maar het valt me zwaar na jaren geen krachttraining meer), lukt dat niet ofc.

Nu ja, zal wel zien... Heb nu toch niets beters te doen. Ga vooral de wekelijkse frituur missen, één van de weinige dingen waar ik in deze tijd nog naar uitkeek... Maar is een enorme caloriebom natuurlijk.
 
Meer kcal cutten is sneller gewicht verliezen. Ik mik eigenlijk (ambitieus) op een tiental kilo ge verliezen op tien à twaalf weken. Wat honger zou het me wel waard zijn.

Weet niet of dat haalbaar is. De kcal berekening klopt en de eerste weging ook maar als m'n lichaam in energiebesparing modus gaat, of ik ook door nog een nieuwe blessure ook geen krachttraining kan doen (ben voorzichtig natuurlijk, maar het valt me zwaar na jaren geen krachttraining meer), lukt dat niet ofc.

Nu ja, zal wel zien... Heb nu toch niets beters te doen. Ga vooral de wekelijkse frituur missen, één van de weinige dingen waar ik in deze tijd nog naar uitkeek... Maar is een enorme caloriebom natuurlijk.
Ik zou daar vooral voorzichtig mee zijn, geleidelijk gewichtsverlies via een beperkt calorie deficit zal altijd gezonder zijn en beter op lange termijn. :) Met 1500 per dag zit ge wat mij betreft eigenlijk al aan de ondergrens.
 
Ik heb zelf lang rond de 1500kcal gedraaid voor consistent 3kg/maand te verliezen. Was goed haalbaar, ook niet super veel last van hongergevoel en ik heb dat 11 maand volgehouden voor 34kg gewichtsverlies.

Wel 2 belangrijke caveats:
  • Dagen met substantiële fysieke inspanningen (= hardlopen) => extra eten. 1500kcal op een dag en dan nog eens 700kcal verbruiken door 10km te lopen zonder extra te eten => niet goed.
  • Er zaten echt wel eens wat zeurdagen bij. Vrijdag frietjes (wel afgewogen) en regelmatig restaurant (tot corona)
M'n doel was steeds duurzaam gewichtsverlies door andere eetgewoontes. 6 maand na het bereiken van mijn doelgewicht zit ik daar nog steeds, dus dat lijkt te lukken (voor het eerst in m'n leven).
 
Ik heb zelf lang rond de 1500kcal gedraaid voor consistent 3kg/maand te verliezen. Was goed haalbaar, ook niet super veel last van hongergevoel en ik heb dat 11 maand volgehouden voor 34kg gewichtsverlies.

Wel 2 belangrijke caveats:
  • Dagen met substantiële fysieke inspanningen (= hardlopen) => extra eten. 1500kcal op een dag en dan nog eens 700kcal verbruiken door 10km te lopen zonder extra te eten => niet goed.
  • Er zaten echt wel eens wat zeurdagen bij. Vrijdag frietjes (wel afgewogen) en regelmatig restaurant (tot corona)
M'n doel was steeds duurzaam gewichtsverlies door andere eetgewoontes. 6 maand na het bereiken van mijn doelgewicht zit ik daar nog steeds, dus dat lijkt te lukken (voor het eerst in m'n leven).

Wow, respect. Ik zou al blij zijn met 9 à 12 kg. (streefgewicht zit voorlopig op 75 à 77 kg) Ik zat vorige zomer eigenlijk zelfs al een heel eind aan dat doel (81 kg), tot een knieblessure en te veel eten in donkere tijden, mij een eind teruggebracht hebben. Het is moeilijk als eten zowat het enige is dat je kan doen om te ontstressen en sporten nog maar moeilijk lukte.

Nu goed, één keer ik terug 10 km kan lopen, zal ik ook wel terug extra eten bovenop die 1500 kcal.
Ik probeer een bepaald kcal-deficit te draaien, en hoewel ik ten volle besef dat de kcal-berekening op mijn sporthorloge niet accuraat is, gebruik ik die wel als richtlijn (-10% omwille van de onnauwkeurigheid) om extra kcal te eten als ik een dag veel gesport heb.

Voorlopig ook alles aan het afwegen, maar het wordt wel een beetje een vervelend taakje voor elke maaltijd. Ben aan het overwegen om gewoon te gaan mealpreppen. Wat kipsalades klaarmaken voor meerdere dagen op voorhand. Yoghurt zit uiteraard al voorverpakt in bruikbare porties. Eiwitrepen ook. En een maaltijdplan op te stellen voor een 10-tal dagen dat voldoende gevarieerd is.

De eerste helft van 11 à 12 weken waarop ik plan stevig te diëten, ga ik de frituur even mijden. Daarna misschien terug als ik m'n gewichtsverlies kan aanhouden. Ik ben momenteel nog iets te teleurgesteld in mezelf dat ik de "winst" (nu ja, het gewichtsverlies) van vorige zomer verloren heb laten gaan door een domme combinatie van een knieblessure en een gebroken hart (dat laatste is natuurlijk figuurlijk).
 
Nu goed, één keer ik terug 10 km kan lopen, zal ik ook wel terug extra eten bovenop die 1500 kcal.
Ik probeer een bepaald kcal-deficit te draaien, en hoewel ik ten volle besef dat de kcal-berekening op mijn sporthorloge niet accuraat is, gebruik ik die wel als richtlijn (-10% omwille van de onnauwkeurigheid) om extra kcal te eten als ik een dag veel gesport heb.

Ik heb m'n Garmin ook nooit als "de" waarheid gezien maar het is zoals je zegt he, je kan dat wel als richtlijn gebruiken. Ik probeer ook niet om 10+ of zelfs 20km+ dagen tot op de kcal te compenseren, meestal roept m'n lijf op zo'n dagen genoeg wat en hoeveel het nodig heeft. Kan dan zelfs goed als gevolg hebben dat ik net minder deficit dan anders heb, maar ik luister liever naar m'n lichaam dan :)

Voorlopig ook alles aan het afwegen, maar het wordt wel een beetje een vervelend taakje voor elke maaltijd. Ben aan het overwegen om gewoon te gaan mealpreppen. Wat kipsalades klaarmaken voor meerdere dagen op voorhand. Yoghurt zit uiteraard al voorverpakt in bruikbare porties. Eiwitrepen ook. En een maaltijdplan op te stellen voor een 10-tal dagen dat voldoende gevarieerd is.

Wel, ik heb het afwegen en tellen een 2-3 maand gedaan denk ik. Veel bijgeleerd in die maanden, genoeg om het nadien zelfstandig verder te kunnen.
Heel af en toe doe ik wel nog eens een paar ijkingsdagen. :)

Ik ben momenteel nog iets te teleurgesteld in mezelf dat ik de "winst" (nu ja, het gewichtsverlies) van vorige zomer verloren heb laten gaan door een domme combinatie van een knieblessure en een gebroken hart (dat laatste is natuurlijk figuurlijk).
Ik begrijp dat wel hoor. Ik heb het mij ook meermaals beklaagd dat ik het zo erg heb laten worden (ik woog ooit 120, nu 80).

Maar besef dan gewoon dit: het is nooit te laat om er iets aan te doen, en met een goed eetpatroon en goede keuzes kan je raken waar je wil.
 
Ik heb mezelf al een week in combinatie met mijn kinésietherapie op dieet gezet om de kilo's die er sinds mijn knieblessure terug zijn bijgekomen er dan maar op die manier terug af te krijgen. Ik doe dat voornamelijk met calorieën tellen, al probeer ik ook te "vasten" (16/8 en enkel 's middags en 's avonds eten), al heb ik daar op één dag wel foert tegen gezegd en toch een ontbijtje gegeten, en één dag ook een vieruurtje (eiwitshake) ...

Ik ben eigenlijk wel bezorgd omdat ik mik op ongeveer 1500 kcal per dag... en zou verwachten dat ik, zeker in combinatie met 5 à 6 keer per week sporten (joggen ofwel krachttraining) ik veel meer honger zou hebben. Maar eigenlijk heb ik bijna geen hongergevoel buiten vlak voor de middag, en vlak voor het avondeten.

's middags eet ik meestal wat yoghurt, wat soep en fruit, aangevuld met een eiwitshake.
's avonds eet ik "gewoon" maar gezond: kip/kalkoen/wat mager rundsvlees met groenten, champignons, salade maar weinig koolhydraten (even geen pasta/frietjes meer) en als dessert eveneens wat yoghurt of een eiwitshake/reep.

Moet ik me zorgen maken dat ik niet genoeg kcal wegsnijd uit mijn dieet? Niet dat ik graag honger lijd natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat ik mij vrij weinig aan het ontzeggen ben, buiten de chocolade die ik anders 's morgens eet en de wekelijkse 1 à 2x pasta, en 1x frietjes (vrijdag naar de frituur is zowat een traditie).

Het is niet de honger die je nekt maar de "goesting". De goesting die je plots hebt om iets zoets/krokant binnen te spelen, pure verslaving :p. Als je die gewoonte/verslaving nooit had, zal het makkelijk zijn.

Kip was ook een grote redder bij mij. Ik was 15kilo afgevallen op een 6tal maand tijd (zonder de wekelijks frituur op te geven.)
 
Iemand hier ervaring met het keto dieet ? Ik ben er 1 januari mee begonnen en ben tot nu toe 4,5 kg mee afgevallen. Het doel is om in totaal 12 kg af te vallen en dan stilletjes aan terug wat koolhydraten toe te voegen. Ik doe dit in combinatie met IM en ik moet zeggen, ik voel mij voorlopig echt supergoed.
 
Terug
Bovenaan