Over- en ondergewicht

Het is niet de honger die je nekt maar de "goesting". De goesting die je plots hebt om iets zoets/krokant binnen te spelen, pure verslaving :p. Als je die gewoonte/verslaving nooit had, zal het makkelijk zijn.

Kip was ook een grote redder bij mij. Ik was 15kilo afgevallen op een 6tal maand tijd (zonder de wekelijks frituur op te geven.)

Goh, ik heb dat traditionele "4-uurtje" toch ingecalculeerd. Het ding is dat mijn 4-uurtje ook al lang voordat ik opnieuw ben begonnen met diëten, gewoon uit Griekse of IJslandse yoghurt bestond (ongeveer 200 kcal). Ik eet graag yoghurt, dus dat is nu zo'n beetje mijn "houvast" in mijn dieet. Heb ook nog wat eiwit-repen met hazelnoten/chocoladesmaak (ook ongeveer 200 kcal) en houd me naast het diëten ook eraan niets meer te eten na 19h00 's avonds. Ontbijten naargelang mijn "goesting", wil niet per se intermittent fasting doen, maar kan er de meeste dagen wel tegen (op 14 dagen 1 keer ingebonden wegens rammelende maag).
Ik vermoed dat een grote besparing qua kcal voor mij is dat ik 's morgens geen brood met chocolade of choco meer eet en ook geen pasta/rijst meer (at ik ook al snel 1 à 2 keer per week).

Zou jij dat 4-uurtje dan ook volledig wegsnijden? Mij helpt dat wel om de brug tussen middag en avond te maken.
 
Goh, ik heb dat traditionele "4-uurtje" toch ingecalculeerd. Het ding is dat mijn 4-uurtje ook al lang voordat ik opnieuw ben begonnen met diëten, gewoon uit Griekse of IJslandse yoghurt bestond (ongeveer 200 kcal). Ik eet graag yoghurt, dus dat is nu zo'n beetje mijn "houvast" in mijn dieet. Heb ook nog wat eiwit-repen met hazelnoten/chocoladesmaak (ook ongeveer 200 kcal) en houd me naast het diëten ook eraan niets meer te eten na 19h00 's avonds. Ontbijten naargelang mijn "goesting", wil niet per se intermittent fasting doen, maar kan er de meeste dagen wel tegen (op 14 dagen 1 keer ingebonden wegens rammelende maag).
Ik vermoed dat een grote besparing qua kcal voor mij is dat ik 's morgens geen brood met chocolade of choco meer eet en ook geen pasta/rijst meer (at ik ook al snel 1 à 2 keer per week).

Zou jij dat 4-uurtje dan ook volledig wegsnijden? Mij helpt dat wel om de brug tussen middag en avond te maken.

Nee helemaal niet.

Vieruurtje is voor mij totaal niet hetzelfde als de goesting. Bij mij was de goesting vooral na 19-20u om iets te smikkelen. Sommige momenten begon ik ijsberen om eraan te weerstaan en langzaam zot te worden.

Yoghurtjes (ongezoet natuurlijk) zijn naar mijn weten juist in je voordeel. Vrij vullend, geen suiker dus je onderhoudt geen suikerverslaving daarmee.

Voor de gemiddelde Belg met overgewicht is het overmatig brood, pasta en patatten die de schuldige is. Ik ken er die maar twee maaltijden kon doen met een pak pasta van 500 gram. Dat is al 750kcal per maaltijd, enkel aan pasta.
 
Hier wordt 180-190g pasta gemaakt voor ons gezin van 4.

In de regel neem ik niet meer dan +-125g pasta (na koken) of aardappelen.
 
Iemand hier ervaring met het keto dieet ? Ik ben er 1 januari mee begonnen en ben tot nu toe 4,5 kg mee afgevallen. Het doel is om in totaal 12 kg af te vallen en dan stilletjes aan terug wat koolhydraten toe te voegen. Ik doe dit in combinatie met IM en ik moet zeggen, ik voel mij voorlopig echt supergoed.

Ik blijf er liever ver van weg. Dat is toch geen eetstijl die ik op lange termijn wil aanhouden. Dus zonder echt structurele aanpassingen op lange termijn zou ik zelfs met zo'n dieet achteraf terug hervallen.

Hoewel ik nooit een enorme voorstander zal zijn vak keto moet je gewoon een beetje zien wat werkt voor u en wat je kan volhouden. Het probleem met keto blijft in mijn ogen dat het vrij weinig ruimte laat voor fruit of gezonde granen zoals volkoren rijst of pasta.

Ik doe zelf geen keto, maar ik moet wel zeggen dat ik mij over het algemeen beter/frisser voel als ik vrij laag zit qua koolhydraten. Over het algemeen zal ik ergens tussen de 50-100 gram koolhydraten zitten. Ik voel mij daar persoonlijk een pak beter bij dan een "normale" inname van +- 175 - 200 gram.
 
Inderdaad, je kan voor jezelf best even uitmaken wat het best voor je werkt.
Iets wat ge aangenaam vindt en kunt integreren in uw leven (smaak, gemakkelijkheid,...) ga je veel langer volhouden en dat moet uiteindelijk toch het einddoel zijn om zoiets in uw leven te integreren op lange termijn.
 
Het is idd niet iets dat ik mijn ganse leven ga kunnen volhouden (denk ik), daarvoor mis ik het fruit te hard.
Groot voordeel van keto bij mij is dat ik zelden nog echt honger heb en de cravings zijn volledig weg.
Dit is het eerste dieet waar ik me echt goed bij voel, we zien wel hoelang ik het kan volhouden.
 
Hier ook geen grote fan van keto. Heb dit even geprobeerd, maar is niets voor mij (eet graag fruit en het idee om dan meer vetten te gaan eten wrong ook gewoon mentaal).
Maar ik probeer wel goed op te letten met koolhydraten, gewoon heel wat minder.
 
Jaren terug op 4 maanden 16 kilo verloren en terug serieus beginnen trainen. Ik weet er nog veel van, maar niet alles. Vandaar wat tips gevraagd.
M'n vrouw is begonnen met een dieet onder begeleiding van zo'n online personal coach. Heel duur en ik sta daar heel sceptisch tegenover. Maar goed als zij dat wil, zo zij het.

Er worden geen kcal geteld met als smoes: dan kan je op het eind van de dag vettigheid eten als je er over hebt. Terwijl ik gewoon denk dat dat teveel tijd zou kosten om iedereen online daarin op te volgen. Maar goed.
Verder krijgt zij via een app allerlei spierversterkende oefeningen (wat overigens heel leuk in elkaar zit) en ook een lijst met wat ze allemaal wel of niet mag eten. Ziet er allemaal wel goed uit.

Het enige wat ik een beetje vreemd vind is dus het niet tellen van kcal (want meten is weten imo) en dat zij maar 3x per dag mag eten. Geen tussendoortjes, terwijl ik dat wel deed om den boel draaiende te houden. Verder mag ze enkel water en groene thee drinken. 1x per week 1 maaltijd cheat. Geen cheat dag, een maaltijd.

Ondertussen heeft ze op mijn aanraden toch haar gemiddelde kcal per dag uitgerekend wat op zo'n 1500 kcal per dag komt. Dus ook dat zit goed.

Ze is nu 10 dagen bezig en verwacht uiteraard al grote verschillen. Ze vergelijk met vriendinnen die op dezelfde moment gestart zijn en al meer afgevallen zijn.

Er zijn zoveel variabelen waardoor vergelijken met iemand anders nutteloos is. Ze is nu 10 dagen ver en heeft een motivatie dip. Ze verliest 800 gram per week en dat lijkt me deftig en vooral een gezond tempo. Met extra cardio kan ze dat wat boosten.
Lintmeter, weegschaal en foto's om op te volgen.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik haar wat motiveren? Wat zie ik over het hoofd zodat ik haar in 1 klap kan overhalen dat ze juist wel heel goed bezig is.

Rare vraag, I know. Maar 't is het proberen waard. :p
 
Jaren terug op 4 maanden 16 kilo verloren en terug serieus beginnen trainen. Ik weet er nog veel van, maar niet alles. Vandaar wat tips gevraagd.
M'n vrouw is begonnen met een dieet onder begeleiding van zo'n online personal coach. Heel duur en ik sta daar heel sceptisch tegenover. Maar goed als zij dat wil, zo zij het.

Er worden geen kcal geteld met als smoes: dan kan je op het eind van de dag vettigheid eten als je er over hebt. Terwijl ik gewoon denk dat dat teveel tijd zou kosten om iedereen online daarin op te volgen. Maar goed.
Verder krijgt zij via een app allerlei spierversterkende oefeningen (wat overigens heel leuk in elkaar zit) en ook een lijst met wat ze allemaal wel of niet mag eten. Ziet er allemaal wel goed uit.

Het enige wat ik een beetje vreemd vind is dus het niet tellen van kcal (want meten is weten imo) en dat zij maar 3x per dag mag eten. Geen tussendoortjes, terwijl ik dat wel deed om den boel draaiende te houden. Verder mag ze enkel water en groene thee drinken. 1x per week 1 maaltijd cheat. Geen cheat dag, een maaltijd.

Ondertussen heeft ze op mijn aanraden toch haar gemiddelde kcal per dag uitgerekend wat op zo'n 1500 kcal per dag komt. Dus ook dat zit goed.

Ze is nu 10 dagen bezig en verwacht uiteraard al grote verschillen. Ze vergelijk met vriendinnen die op dezelfde moment gestart zijn en al meer afgevallen zijn.

Er zijn zoveel variabelen waardoor vergelijken met iemand anders nutteloos is. Ze is nu 10 dagen ver en heeft een motivatie dip. Ze verliest 800 gram per week en dat lijkt me deftig en vooral een gezond tempo. Met extra cardio kan ze dat wat boosten.
Lintmeter, weegschaal en foto's om op te volgen.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik haar wat motiveren? Wat zie ik over het hoofd zodat ik haar in 1 klap kan overhalen dat ze juist wel heel goed bezig is.

Rare vraag, I know. Maar 't is het proberen waard. :p
Charro? :p

Mja een streng dieet vind ik altijd moeilijk om vol te houden. Je moet zoiets op lange termijn bekijken en niet te snel te veel willen.
Iets doen wat je graag doet en wat je kan volhouden.
Zelf is mijn gewicht aan de hoge kant in vergelijking tot mijn lengte. Maar ik sport enorm veel, waaronder ook krachttraining en daardoor heb ik meer spiermassa. Dat uit zich in een normale kledingmaat en goed vetpercentage. Net daarom ben ik afgestapt van wekelijks naar die weegschaal te kijken. Ik heb mij nu toevallig gisterenmorgen na maand of 2 nog eens gewogen en was aangenaam verrast. Daarom lijkt mij beter om op lange termijn voor uzelf een doenbare en leefbare levensstijl uit te bouwen.

Ik ben ook niet van mening dat kcal tellen helpt. Heb dat zoveel geprobeerd. Ik heb via coach net vooral leren etiketten lezen. Je staat ervan versteld hoeveel verborgen suikers/vetten er zitten in light producten met een laag kcal gehalte. Zo ben ik vb als ontbijt al maanden resoluut overgestapt van een magere griekse yoghurt naar een alpro soya natuur yoghurt zonder suikers, van magere muesli naar puur zaden en fruit.
Ik maak wel wekelijks het bananenbrood van Charro, had dat recept zien verschijnen op instagram. Opnieuw zero suikers maar lekker en vullend. Ik probeer ook zoveel mogelijk natuurlijk te eten. Al wat je langer kan bewaren is nefast voor uw spijsvertering en zorgt voor sluimerkilo's.
Daarnaast geloof ik wel in de oefeningen van het pakket. Ik volg zelf een trainingschema van een personal trainer (lokaal, niet Charro Online) en merk dat ik puur door die oefeningen meermaals per week te herhalen bovenop de sport die ik al deed, ik op zeer korte termijn toch weer in lichaamsbouw veranderd ben. Ik deed al enkele uren BBB/cardio groepslessen etc, maar net door de manier waarop zij hun oefeningen en herhalingen uitwerken ga je toch resultaat boeken.
Dat werkt voor mij om op een niet-frustrerende manier aan mezelf te blijven werken. Zo moet ieder dat voor zichzelf bepalen.

Daarnaast is 800 gram per week echt wel een mooi tempo! Kan goed zijn dat die vriendinnen hun metabolisme iets sneller is of dat die ervoor slechtere eetgewoontes hadden waarom de verandering veel sneller resultaten geeft.
 
Wow, how did you know? Er zijn er zoveel.

En inderdaad, wat haar vriendinnen betreft zijn er gewoon teveel variabelen. Zo kan iemand die er 200% invliegt aan het crashdiëten zijn of gewoon veel meer cardio doen als vroeger. Tijd van weegmomenten. Enz.

Bedankt voor uw reactie.
 
In januari terug begonnen. Beetje opletten, koolhydraten en late-night snacks wat vermijden en wat meer lopen/fietsen. Ondertussen op een kleine maand toch 4,5 kg kwijt en voel me er al beter door. Om toch iets 'bewuster' om te gaan met mijn eten gebruik ik nu de app "Yazio". Niet om tot op de kcal te gaan tellen, maar eerder algemene lijnen wat te volgen.

Het gros van de kilo's ben ik vorig jaar verloren met Dukan dieet, maar dat stond hier eerder al ergens in de thread dacht ik. Zoals met het keto-dieet, niet persé een aanrader, maar het heeft mij wel hard geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Een gevulde blaas is al bijna een halve kilogram bij wijze van spreken (al zal je dan wel héél dringend naar het toilet moeten), dus de eerste verliezen moet je niet te nauw naar kijken denk ik dan, focussen op de lange termijn. Afhankelijk van het weegmoment (best op een vast moment wegen wel) zal je sommige weken wat meer verliezen dan andere.
 
Jaren terug op 4 maanden 16 kilo verloren en terug serieus beginnen trainen. Ik weet er nog veel van, maar niet alles. Vandaar wat tips gevraagd.
M'n vrouw is begonnen met een dieet onder begeleiding van zo'n online personal coach. Heel duur en ik sta daar heel sceptisch tegenover. Maar goed als zij dat wil, zo zij het.

Er worden geen kcal geteld met als smoes: dan kan je op het eind van de dag vettigheid eten als je er over hebt. Terwijl ik gewoon denk dat dat teveel tijd zou kosten om iedereen online daarin op te volgen. Maar goed.
Verder krijgt zij via een app allerlei spierversterkende oefeningen (wat overigens heel leuk in elkaar zit) en ook een lijst met wat ze allemaal wel of niet mag eten. Ziet er allemaal wel goed uit.

Het enige wat ik een beetje vreemd vind is dus het niet tellen van kcal (want meten is weten imo) en dat zij maar 3x per dag mag eten. Geen tussendoortjes, terwijl ik dat wel deed om den boel draaiende te houden. Verder mag ze enkel water en groene thee drinken. 1x per week 1 maaltijd cheat. Geen cheat dag, een maaltijd.

Ondertussen heeft ze op mijn aanraden toch haar gemiddelde kcal per dag uitgerekend wat op zo'n 1500 kcal per dag komt. Dus ook dat zit goed.

Ze is nu 10 dagen bezig en verwacht uiteraard al grote verschillen. Ze vergelijk met vriendinnen die op dezelfde moment gestart zijn en al meer afgevallen zijn.

Er zijn zoveel variabelen waardoor vergelijken met iemand anders nutteloos is. Ze is nu 10 dagen ver en heeft een motivatie dip. Ze verliest 800 gram per week en dat lijkt me deftig en vooral een gezond tempo. Met extra cardio kan ze dat wat boosten.
Lintmeter, weegschaal en foto's om op te volgen.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik haar wat motiveren? Wat zie ik over het hoofd zodat ik haar in 1 klap kan overhalen dat ze juist wel heel goed bezig is.

Rare vraag, I know. Maar 't is het proberen waard. :p
Vergelijken met anderen is gewoon nooit goed. Iedereen is anders gebouwd, metabolisme zit anders in elkaar, ... Periode van de maand heeft bijvoorbeeld ook al invloed op gewicht (kan het weten, zomaar 2kg erbij vorige week die nadien weer als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maar is altijd even frustrerend).
 
Vergelijken met anderen is gewoon nooit goed. Iedereen is anders gebouwd, metabolisme zit anders in elkaar, ... Periode van de maand heeft bijvoorbeeld ook al invloed op gewicht (kan het weten, zomaar 2kg erbij vorige week die nadien weer als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maar is altijd even frustrerend).
Ah, dat wist ik dus niet. Thx! (van die periode van de maand hé)
 
Was lang een lurker, met de overgang naar het nieuwe forum dan toch maar beslist om eens een account aan te maken :). Even mijn situatie schetsen:

Begin augustus de 120 kg aangetikt (voor 1m78) en beslist dat het zo niet verder kon. Die dag zelf nog naar de Decatlon gereden voor een hometainer, nooit gedacht dat dit mijn beste aankoop van 2020 zou worden :p.

Op het moment van schrijven weeg ik nog 94 kg, dus wel al redelijk wat verloren de laatste maanden -> doel is 80 kg tegen eind mei. Ik fiets elke dag een uur (redelijk intensief) en probeer elke dag een goede wandeling te maken. Qua voeding moet ik eigenlijk weinig laten. Ik at voordien ook redelijk normaal, maar het snacken en alcoholverbruik deden me de das om. Nu durf ik in het weekend nog wel eens wat te snoepen, een zwaar biertje of 3-4 kan ik toch wel blijven drinken doorheen de week ;). Zeker omdat de horeca momenteel toe is kan ik het allemaal goed volhouden (ik woon namelijk op 100m van mijn stamcafé, waar ik regelmatig wel eens binnenspring), al ging dit in de korte periode dat alles terug open was ook wel.

Omdat ik momenteel vooral met cardio bezig ben vroeg ik me af of het misschien tijd was om ook eens aan krachttraining te gaan doen, kwestie van de spieren toch voldoende te houden en omdat ik toch wel wat schrik heb voor veloverschot (al heb ik gelezen dat dit op jonge leeftijd nogal meevalt). Wat raden jullie aan? Gewoon cardio blijven doen of toch ook afwisselen met een beginnende krachttraining?
 
@Mr. November

Dat is toch al mooi gewerkt, -26 kg op een dikke 5 maanden. Krachttraining is absoluut aan te raden, hoe meer spiermassa je hebt hoe meer je verbruikt in rust, dus het helpt nog eens met afvallen. Ook zorgt het voor sterkere botten, pezen, etc. Er zijn eigenlijk geen nadelen aan verbonden. Ik zou dus zeker en vast kracht- en cardiotraining combineren. Maar het is ook belangrijk dat je het graag doet, krachttraining is niet voor iedereen even leuk.

Hoe oud ben je precies? Hoe jonger je bent hoe beter voor je huid natuurlijk, maar als je van 120 kg komt zal er altijd wel iets van veloverschot zijn jammer genoeg. Je moet er ook genetisch een beetje geluk bij hebben. Ik kom zelf ook van ongeveer hetzelfde gewicht (ik was 2-3 kg lichter en 25 jaar oud) en heb dat ook gedaan met een combo van cardio en krachttraining. En ja, mijn buik gaat nooit nog strak worden, maar liever een buik die niet meer strak wordt dan de pens waar ik 25 jaar mee heb rondgelopen :p
 
@Mr. November

Dat is toch al mooi gewerkt, -26 kg op een dikke 5 maanden. Krachttraining is absoluut aan te raden, hoe meer spiermassa je hebt hoe meer je verbruikt in rust, dus het helpt nog eens met afvallen. Ook zorgt het voor sterkere botten, pezen, etc. Er zijn eigenlijk geen nadelen aan verbonden. Ik zou dus zeker en vast kracht- en cardiotraining combineren. Maar het is ook belangrijk dat je het graag doet, krachttraining is niet voor iedereen even leuk.

Hoe oud ben je precies? Hoe jonger je bent hoe beter voor je huid natuurlijk, maar als je van 120 kg komt zal er altijd wel iets van veloverschot zijn jammer genoeg. Je moet er ook genetisch een beetje geluk bij hebben. Ik kom zelf ook van ongeveer hetzelfde gewicht (ik was 2-3 kg lichter en 25 jaar oud) en heb dat ook gedaan met een combo van cardio en krachttraining. En ja, mijn buik gaat nooit nog strak worden, maar liever een buik die niet meer strak wordt dan de pens waar ik 25 jaar mee heb rondgelopen :p

Zeker, ik ben blij met de weg die ik tot nu toe heb afgelegd. Ben me ervan bewust dat de laatste kilo’s misschien iets moeilijker zullen worden, maar ik moet gewoon verder blijven doen zoals ik bezig ben :). Misschien gaat het nu zelfs allemaal al iets te snel (maar daar klaag ik natuurlijk niet over :p).

Ik ben 26, dus hopelijk valt het dan wat mee. Zal me eens verdiepen in krachttraining en rustig beginnen, zien of het iets voor mij is.
 
wat kan ik eten in de plaats van boterhammen op het werk smiddags? (geen mogelijkheid om op te warmen).

ik hoor dat boterhammen nogal dikmakers zijn....


edit: mijn situatie.
ik ben nu 37 jaar, en weeg 74 kilogram (1m75 groot).
maar mijn grootste probleem is dat ik 5 jaar terug nog maar 60 kilogram woog. (wel arbeider, veel in beweging, nu zittend beroep, weinig beweging)

die 74 kilo an sich is nog niet echt problematisch, maar vooral de stijgende curve van de laatste jaren wél. dus ik wil het niet erger maken, en dus eerder voorkomen dan echt veel afvallen.

dus ik moet een ander patroon hebben.

aller eerst zou ik al meer de gewone fiets nemen ipv electrische fiets;
minder alcohol drinken deed ik nu al sinds de lockdown van vorig jaar, dus dat zit ook goed.
nu nog mijn eet gewoonte's... boterhammen smiddags op mn werk zou ik graag vervangen door iets. maar weet nog niet meteen wat?

en voor de rest, minder chips en snoep s'avonds voor de tv, maar wat als jullie een hongertje krijgen savonds voor TV ? is er dan iets dat ik in de plaats kan eten, die minder calorie rijk is? fruit ok, maar nog dingen?

thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan