Over- en ondergewicht

Soep meedoen in een thermos, allerhande slaatjes met Light dressing, muffins maken https://www.dekokendezussen.nl/recepten/ei-muffins/ volkoren wraps,...

's avonds: nootjes, mozzarella met tomaat, regelmatig tapas zoals olijven, zongedroogde tomaat, filet de saxe gevuld met kruidenkaas,...
die slaatjes, waar koop je die best? zou het makkelijk vinden dat ik ze kant en klaar ergens kan kopen.

en nootjes? zijn die meestal ook niet te veel gezouten? thx
 
die slaatjes, waar koop je die best? zou het makkelijk vinden dat ik ze kant en klaar ergens kan kopen.

en nootjes? zijn die meestal ook niet te veel gezouten? thx
Hier gaat de studentenhaver er vlotjes door, dochter krijgt dat zo mee naar school als snack.

De slaatjes van Albert Heijn en Delhaize vind ik heel lekker!
 
wat kan ik eten in de plaats van boterhammen op het werk smiddags? (geen mogelijkheid om op te warmen).

ik hoor dat boterhammen nogal dikmakers zijn....


edit: mijn situatie.
ik ben nu 37 jaar, en weeg 74 kilogram (1m75 groot).
maar mijn grootste probleem is dat ik 5 jaar terug nog maar 60 kilogram woog. (wel arbeider, veel in beweging, nu zittend beroep, weinig beweging)

die 74 kilo an sich is nog niet echt problematisch, maar vooral de stijgende curve van de laatste jaren wél. dus ik wil het niet erger maken, en dus eerder voorkomen dan echt veel afvallen.

dus ik moet een ander patroon hebben.

aller eerst zou ik al meer de gewone fiets nemen ipv electrische fiets;
minder alcohol drinken deed ik nu al sinds de lockdown van vorig jaar, dus dat zit ook goed.
nu nog mijn eet gewoonte's... boterhammen smiddags op mn werk zou ik graag vervangen door iets. maar weet nog niet meteen wat?

en voor de rest, minder chips en snoep s'avonds voor de tv, maar wat als jullie een hongertje krijgen savonds voor TV ? is er dan iets dat ik in de plaats kan eten, die minder calorie rijk is? fruit ok, maar nog dingen?

thx

die slaatjes, waar koop je die best? zou het makkelijk vinden dat ik ze kant en klaar ergens kan kopen.

en nootjes? zijn die meestal ook niet te veel gezouten? thx

Boterhammen zijn geen dikmakers, het is allemaal afhankelijk van wat je op een langere periode dagelijks eet. Extreem voorbeeld, als je dagelijks boterhammen combineert met kebab en friet en 2 liter cola, dan gaan het niet de boterhammen zijn waardoor je dik wordt. Ook moet je zien hoeveel je eet. Eet 3-4 sneden of een half brood? Wit of volkoren? Met hesp, kippenwit of een halve cm preparé per boterham.

Wat ik vaak 's middags meeneem zijn 2 wraps. Ik gebruik daarvoor de Blé wraps van de carrefour, daar doe ik dan wat Philadelphia light met fijde kruiden, 1-2 schellen ontvette hesp, wat rucola en komkommer. +- 520 kcal voor de 2, met een mooie verdeling qua koolydraten, eiwitten en vetten.

Een slaatje is 's ochtends ook snel gemaakt. Bv:

Salade, een gekookt ei (gesneden uiteraard), kerstomaten, roze zalm en een beetje cocktail saus. Of eender welke andere koude groenten zoals wortelen ofzo. Die kan je allemaal voorverpakt kopen, dat duurt misschien 2 minuten om 's ochtends in een tupperware doosje te doen. Dat is de helft goedkoper dan die voorverpakte.

En soms moet je ook eens op je tanden bijten, zeker 's avonds voor de tv is het eerder uit verveling dan echte honger. Je kan ook pakweg een potje viltalinea eten.
 
Was vorig jaar 15kg kwijt maar die zijn er alweer bijna allemaal bij... serieuze zucht.
 
die slaatjes, waar koop je die best? zou het makkelijk vinden dat ik ze kant en klaar ergens kan kopen.

en nootjes? zijn die meestal ook niet te veel gezouten? thx
Ik zou toch wat opletten met voorverpakte slaatjes. Deze bevatten vaak veel meer verborgen calorieën dan je zou denken (dressings met suiker en/of olie, vettige croutons erbij, ...). Er zijn slaatjes in de winkel van 700 kcal....

Ik maak mijn slaatjes altijd zelf, dan weet'k altijd perfect wat er in zit. Mijn basis bestaat meestal uit: sla, tomaten, boontjes, bloemkool of brocolli of iglo stoomgroenten mix. Als "extraatje" wissel ik dan altijd wat af. Eens een stukje gerookte zalm, surimisticks, kip (in de airfryer gebakken zonder vetstof), wat couscous, ...
Wat de saus betreft, ik gebruik zelf de sauzen van Rabeko (laag in calorieën. Smaakt uiteraard niet zoals de echte mayo, maar is lekker genoeg om slaatje gewoon wat minder "droog" te maken).

Ik maak zelf ook heel veel soep in de soupmaker. Ook geen vetstoffen nodig daar. Kan je inderdaad perfect meenemen in een thermos.
Ook hier is zelf maken veel gezonder dan wat je in de winkel zal vinden. Bevat vaak veel meer zout enzo.

's Avonds eet ik vaak nog wat magere platte kaas ofzo met wat fruit. De platte kaas zoet ik zelf met een beetje canderell.
En als'k echt nog een grote honger krijg dan eet'k gewoon nog een kom soep. Vult goed en in calorieën blijf je laag (uiteraard geen halve kilo balletjes bij doen he).
 
Eet 4 boterhammen 's middags met kippewit, filet de sax, ... en je zal minder kcal binnenhebben dan veel van die voorverpakte slaatjes.
Boterhammen zijn echt geen probleem op zich, tenzij je ze met hopen binnengooit, maar dat geldt voor wel meer voedingswaren waar in sé geen probleem mee is.

Bottom line: opletten met "ik heb gehoord dat". Er gaat GIGANTISCH veel ronduit foutieve informatie rond, vaak door mensen die de waarheid in pacht denken te hebben maar als puntje bij paaltje komt zich niet echt ergens op baseren.

Kijk naar etiketten, gebruik apps, dan heb je de waarheid over kcal zwart op wit staan. En dat is lang niet het enige verhaal rond gezond eten, maar als het over afvallen gaat vertelt het dus wel heel erg veel.
 
Laatst bewerkt:
Ik eet smorgens 6 sneden volkoren brood met vooral fruit en groensels er tussen en doe dit ‘s middags nog eens exact over.
Van brood ga je niet verdikken hoor. Het is door hetgeen je erop legt/ smeert
 
tot nu toe was dit ofwel jonge kaas , ofwel salami. telkens maar 1 schelleke , X 4 boterhammen.

dus 4 boterhammen smiddags met ofwel jonge kaas ofwel salami.
smorgens enkel cornflakes met 1 klein potje joghurt.
en s'avonds een gewone maaltijd.

dus erg veel eten doe ik toch niet denk ik?
tussendoor nog 1 appel, 1 banaan, en savonds 1 zakje chips (die ik nu wel laat)....
 
Als je zegt "4 boterhamen", zijn dat dan 4 sneden van een lang brood of 4 sneden van een rond brood? Want een snede van een rond brood is bijna dubbel zo groot als die van een lang brood.

Je zou eens exact moeten zeggen (of ingeven in myfitnesspal) wat je eet op een dag of op een week. Want wat je nu opsomt (ik ga het niet zelf ingeven) komt ruw geschat maar tegen de 1500 kcal, daar zou je van moeten afvallen, niet bijkomen. Dus dan eet je oftewel meer dan je zelf denkt. Is uw avondeten 1 bord of is dat bij wijze van spreken 4 keer opnieuw opscheppen?

Veel hangt ook af wat je in het weekend doet. Je kan van maandag tot donderdag nog mindere ten dan nodig, als je vrijdag, zaterdag en zondag vult met kebap, friet, pizza, pistolets, kofiekoeken, zware bieren, etc dan gaat het niet veel uitmaken.

Meten is weten.
 
tot nu toe was dit ofwel jonge kaas , ofwel salami. telkens maar 1 schelleke , X 4 boterhammen.

dus 4 boterhammen smiddags met ofwel jonge kaas ofwel salami.
smorgens enkel cornflakes met 1 klein potje joghurt.
en s'avonds een gewone maaltijd.

dus erg veel eten doe ik toch niet denk ik?
tussendoor nog 1 appel, 1 banaan, en savonds 1 zakje chips (die ik nu wel laat)....
Droog of met een halve cm boerenboter? Volkorenbrood of witbrood?

Uw cornflakes : echte van "dedie met de haan" of gesuikerde? Ook "cruslie met rode vruchten" bvb bevat een bom suikers! En hoeveel? De aanbevolen portie is 30 gram. Dat is letterlijk een handvol...

Uw "gewone maaltijd" is dat een bak lasagne van een kilo? Of is dat een zakje wokgroenten van 400 gram met 100 gram kipfilet in de airfryer?

Snap je het probleem als je niet gedetailleerd alles bijhoudt? 😉 Zowel naar ingrediënten als naar hoeveelheid.
 
OK even duidelijk dus.
Smorgens een koffie tas met Rice kriespies. Potje fruit yoghert van boni

Smiddags 4 sneetjes va' 10 op 10 cm brood. Meestal jonge kaas of salami. Of is het beter met confituur? Beetje Alpro Light boter.

Savonds 1 bord. Ik schep nooit 2e maal. Wel vaak lasagne en pasta's. Deze schrap ik beter? Welk vlees is goed en bevat weinig kcal?

Thx

Moet wel zeggen dat ik in de winter met auto ga werken en dan dagelijks slechts 20 minuten wandel over middag. Das echt alles. Savonds thuis en kom niet meer buiten. In zomer veel meer fiets en bewegen..
 
OK even duidelijk dus.
Smorgens een koffie tas met Rice kriespies. Potje fruit yoghert van boni

Smiddags 4 sneetjes va' 10 op 10 cm brood. Meestal jonge kaas of salami. Of is het beter met confituur? Beetje Alpro Light boter.

Savonds 1 bord. Ik schep nooit 2e maal. Wel vaak lasagne en pasta's. Deze schrap ik beter? Welk vlees is goed en bevat weinig kcal?

Thx

Moet wel zeggen dat ik in de winter met auto ga werken en dan dagelijks slechts 20 minuten wandel over middag. Das echt alles. Savonds thuis en kom niet meer buiten. In zomer veel meer fiets en bewegen..
Pasta kan perfect hoor! Maar best wel volkoren of spelt (vind je gewoon van soubry in de supermarkten) en 100gram droge pasta per persoon wordt aangeraden.
Belangrijkste bij zowel pasta als lasagne, is dat die bomvol groenten zit! Wat zelden zo is bij kant en klare maaltijden. Toch een fan van "het gemak"? Koop in de supermarkt een zakje spaghetti groenten uit de koeltoog, stoof die aan en kap er dan een bokaal pastasaus bij.

Jouw beleg 's middags is best vettig. Sneetjes kippenwit, filet de saxe, zalm,.. Zijn betere opties.

Vis en gevogelte zijn het beste als "vlees" 😉
 
Kan eigenlijk allemaal perfect hoor. Bij mij staat er vanavond een gewone kant-en-klare lasagne van de AH op het menu. 😁

gewoon niet overdrijven en normale porties eten.
 
Uiteindelijk is het nog altijd calories in vs calories out dat telt, gebruik eens een week of 2 myfitnesspall om een idee te hebben van wat je echt eet. En vergeet niet je boter waar je in kookt mee te tellen, je zou wel eens kunnen verschieten hoeveel calorieen je dagelijks eet.
Ik krijg op mijn werk gratis brood met beleg maar dit is altijd vettig vlees, kaas en choco dus ik maak nu elke avond mijn slaatje voor op het werk.
Mijn basis is veldsla, rucolla, spinazie, tomaat, chiazaad en dan afwisseld kip, zalm, 3 eieren erbij. Ik gebruik ook gewoon mayonaise( op basis van olijfolie)en dikwijls ook nog wat kaasblokjes. Ik probeer altijd rond de 800 kcal te zitten.
 
Pasta kan perfect hoor! Maar best wel volkoren of spelt (vind je gewoon van soubry in de supermarkten) en 100gram droge pasta per persoon wordt aangeraden.
Belangrijkste bij zowel pasta als lasagne, is dat die bomvol groenten zit! Wat zelden zo is bij kant en klare maaltijden. Toch een fan van "het gemak"? Koop in de supermarkt een zakje spaghetti groenten uit de koeltoog, stoof die aan en kap er dan een bokaal pastasaus bij.

Jouw beleg 's middags is best vettig. Sneetjes kippenwit, filet de saxe, zalm,.. Zijn betere opties.

Vis en gevogelte zijn het beste als "vlees" 😉
Er is niets mis met vet hoor. Kaas is best een goede bron van eiwitten en vet.
 
Hoe wist je dat nu? Zelf geprobeerd en tevreden?
Vermoeden op basis van uw beschrijving.

Zelf niet geprobeerd neen.
Ik heb op instagram wel haar receptje voor bananenbrood opgegeslagen. Ik maak dat eerlijk gezegd twee maal per week, super gemakkelijk, lekker en voedzaam ontbijt! Dusja ik geloof wel in haar recepten.
Zelf laat ik mij coachen door gekend iemand uit de buurt. Zijn boeken zijn een echte aanrader, gemakkelijke doenbare recepten en hij is een topper in de sportwereld.
 
Pasta kan perfect hoor! Maar best wel volkoren of spelt (vind je gewoon van soubry in de supermarkten) en 100gram droge pasta per persoon wordt aangeraden.
Belangrijkste bij zowel pasta als lasagne, is dat die bomvol groenten zit! Wat zelden zo is bij kant en klare maaltijden. Toch een fan van "het gemak"? Koop in de supermarkt een zakje spaghetti groenten uit de koeltoog, stoof die aan en kap er dan een bokaal pastasaus bij.

Jouw beleg 's middags is best vettig. Sneetjes kippenwit, filet de saxe, zalm,.. Zijn betere opties.

Vis en gevogelte zijn het beste als "vlees" 😉
Wat is het voordeel van speltpasta voor de gemiddelde persoon?
 
Ik kamp niet met overgewicht of ondergewicht, maar heb wel het gevoel dat ik heel gemakkelijk opgezwollen wordt of dat ik een opgeblazen gevoel heb. Het allerergste heb ik dit met room, ik verdraag gewoon niets van roomsauzen of zelfs een roux met volle melk is al te zwaar. Ook van frieten e.d., dat is genoeg om een hele namiddag met een opgezwollen gevoel te zitten. Ik heb een lactose-intolerantie (vorig jaar vastgesteld), en mijd nu lactose-rijke voeding, maar het helpt bijna niets.
 
Terug
Bovenaan