Over- en ondergewicht

Hier nog altijd water van de kraan (heel mijn leven al), ik heb dat zelfs liever dan toegevoegde aroma waters.
Thee heb ik al veel proberen te drinken (owv de gezonheidsvoordelen van pakweg groene thee), maar ik kan het gewoon niet drinken.
 
Nog niet aan gedacht om dat zelf te maken? Kraantjeswater is nog stukken goedkoper. Ook met een beetje komkommer, limoen, munt,... in.

Teveel moeite altijd. En ik ben meer ne fan van de rode vruchten. Aardbei en Watermeloen smaak. Al heb ik in het verleden wel vaak gewoon water met lemoensap en een schijfje lemoen gedronken. Beetje beu geworden.
 
Nog niet aan gedacht om dat zelf te maken? Kraantjeswater is nog stukken goedkoper. Ook met een beetje komkommer, limoen, munt,... in.
In veel "Latijnse" landen is agua fresca populair, dat is dan exact wat jij beschrijft, en vaak nog met een kg suiker maar die kan je weigeren. In Mexico heb ik liters gedronken daarvan, met de smaak van "flor de jamaica" (hibiscus) of tamarinde. Vaak kan je die zaken hier ook wel gedroogd vinden.
 
Ik maak groene citrus thee met een vers geperste limoen of appelsien. Kan ik liters van drinken.
 
Teveel moeite altijd. En ik ben meer ne fan van de rode vruchten. Aardbei en Watermeloen smaak. Al heb ik in het verleden wel vaak gewoon water met lemoensap en een schijfje lemoen gedronken. Beetje beu geworden.
Waarom gooi je dan niet gewoon wat diepvries-frambozen bij je water? 's Avonds een fles vullen, paar frambozen er bij in en 's morgens heb je gearomatiseerd water.



In veel "Latijnse" landen is agua fresca populair, dat is dan exact wat jij beschrijft, en vaak nog met een kg suiker maar die kan je weigeren. In Mexico heb ik liters gedronken daarvan, met de smaak van "flor de jamaica" (hibiscus) of tamarinde. Vaak kan je die zaken hier ook wel gedroogd vinden.


Volgens mij bedoelt hij hetgene hier boven hoor. Gewoon wat munt, komkommer, fruit... in het water leggen en laten trekken.

Agua fresca (in Honduras waar ik woonde noemde ze dat liquado) is eigenlijk een smoothie die aangelengd is met water. Daar zit veel meer fruit in en dat wordt door de blender gehaald. Dat is dus geen aroma, maar fruitsap.
 
Agua fresca (in Honduras waar ik woonde noemde ze dat liquado) is eigenlijk een smoothie die aangelengd is met water. Daar zit veel meer fruit in en dat wordt door de blender gehaald. Dat is dus geen aroma, maar fruitsap.
Volgens mij is licuado iets anders, inderdaad eerder een smoothie, dat drinken ze daar ook aan de lopende band. Agua fresca zal misschien niet overal hetzelfde betekenen, maar de vormen die ik ken waren eerder water met aroma (en suiker) dan smoothies. Wikipedia lijkt dit ook te bevestigen:
Maar goed daar staat dan ook horchata bij wat al een pak meer caloriëen bevat dan water met hibiscus.

Hier thuis toch al hibiscus besteld voor dat doel, maar het is wel lekkerder met iets zoet bij. En dan blijft gewoon water wel de beste optie.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon water leren drinken? In de week eet en drink ik niet voor de smaak. In het weekend wel. Met die mindset houd ik dat al jaren vol om toch relatief gezond te eten/drinken. Ik verplicht mij ook om 3 liter per dag te drinken.

Water van de kraan drink ik niet meer sinds we een ontharder staan hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Of gewoon water leren drinken? In de week eet en drink ik niet voor de smaak. In het weekend wel. Met die mindset houd ik dat al jaren vol om toch relatief gezond te eten/drinken. Ik verplicht mij ook om 3 liter per dag te drinken.

Water van de kraan drink ik niet meer sinds we een ontharder staan hebben.
Waarom precies niet sinds de ontharder er staat?
 
Voor de eerste keer weer gewogen in langere tijd en ik weeg 65.5kg [wel veel gedronken, dus mogelijk wat watergewicht] met 1m85. Daarmee heb ik een BMI van 19 en ben ik 1kg bijgekomen in de laatste vier maand [buiten die hele vreemde "reading" daar eens waarover ik ook een post plaatste toen]. Ik had het gevoel meer bijgekomen te zijn. Dit weekend wel minder kunnen eten, en ik vermoed wel daardoor terug wat verloren te hebben. Maar over het algemeen ben ik redelijk stabiel, en terug rond mijn oude gewicht, voor dat ik medicatie nam, en ook redelijk snel naar dit equilibrium nadat ik stopte met medicatie.

Ik heb geen idee hoe ik dit kan. Ik heb echt wel het idee dat ik veel en gulzig eet. Vroeger dacht ik zelfs aan binge-eating stoornis te leiden. Misschien is dat ook wel zo, maar de meeste mensen die daarmee sukkelen hebben gewoon overgewicht, en dat heb ik totaal niet. Indertijd wisselde zich dat wel af met vastingperiodes. Nu is dat niet zo.

Ik eet de laatste maanden toch wel weer vrij veel (en heel snel). Wel geen ontbijt, zonder alcohol, mijn frisdrank is quasi altijd zero (met suiker vind ik zelfs niet lekker meer, bah), snoepen/ijs/taart/etc... eet ik niet zo graag, chips zelden, koeken ook niet heel veel, maar wel het meest van alle tussendoortjes. Ik heb ook gewoon heel veel honger denk ik of heel veel zin in eten. Meestal eet ik zeer grote porties s'middags en s'avonds 6 tot 8 boterhammen met elk 2 sneetjes salami en 1 sneetje kaas, of met curry-kipsalade, of eens met speculoospasta of eens met gerookte zalm. Maar verder wel niets. Daardoor hebben anderen het idee dat ik heel erg veel eet, en krijg ik daar opmerkingen van. Ik eet ook erg snel. Ik heb eens gehad dat ik bij frieten van de frituur (groot, met 2 snacks) klaar was wanneer de persoon tegenover mij nog moest beginnen met zijn bickyburger. Oké, misschien heeft die getreuzeld, ik weet het niet meer. Maar langer dan twee minuten had ik niet nodig om klaar te zijn. Een andere vriend van mij zei al dat ik aan eetwedstrijden moet meedoen, en ja, ik ben eigenlijk altijd al sinds kind af aan, altijd de snelste aan tafel.

Dit weekend ben ik bij een vriend geweest (voor het eerst in langere tijd door de corona), en het viel me enorm op hoe weinig hij eet. Ik leed eigenlijk gewoon al honger bij hem. Maar ik zeg hem gewoon dat hij niet gezond eet, en gewoon niet voldoende. Ik vermoed dat hij ondervoed is. Niet omdat hij wil vermageren, maar wel omdat hij te lui is om te koken, af te wassen en daar tijd voor vrij te maken (voor zelfzorg in het algemeen, denk ik). Hij zegt wel dat hij aan 2000 kcal komt aan een dag, maar zelfs dat vind ik iets te weinig. En dan nog... daar komt hij niet aan, toch niet op de 3 dagen dat ik bij hem was. Nu heeft hij ook wel een heel vreemd dag-en nachtritme. Vandaag was hij om 5u s'avonds wakker... wanneer ik bijna al weg moest. Dat stimuleert ook niet om goed te eten. Maar die leeft echt s'nachts. Ik heb dat zelf ook nog gedaan, maar toch niet zo erg als bij hem. Gisteren heeft hij enkel 1 croque monsieur gegeten op een hele dag, en dat was het al. Niets anders van calorieën. En nog is zijn BMI hoger dan bij mij (bij hem begin de 20). Ik begrijp dat dus totaal niet. Als ik dat aantal calorieen binnen heb op een dag en volhoud over 6 maanden, ga ik gewoon naar een BMI van 13-14. Om zo weinig calorieen te eten, heb ik heel veel discipline nodig, kan ik op een gegeven moment aan niets anders meer denken aan eten (tot ik over een bepaald punt geraak, en dan krijg je een goed gevoel bij vasten). Maar je moet door de lijn waar je de expeditie robinson-achtige gedachten aan eten heb. En dat is niet makkelijk (ook bij mensen met overgewicht die gewend zijn veel te eten, zal dat vasten heel gelijkaardige gevoelens opwekken). En het probleem is dat je bij vasten veel gevoeliger bent aan gigantische extreme eetbuien [denk aan de oude raad: je moet niet shoppen met honger]

Ik weet dan niet waar het verschil ligt. De enige twee gigantische verschillen is dat ik ook enorm veel drink [water en cola zero] en daar geraak ik ook aan 3-6 liter per dag. Het andere is dat ik nu toch wel weer iets actiever ben dan een paar maand geleden, en mijn conditie steeds beter en beter word. Mijn conditie is minder goed dan vroeger, omdat ik langere tijd niet fietste, en ook meer rook dan vroeger. Maar ik kan nog altijd 10 km lopen, en aan een degelijk tempo fietsen. Dat laatste gaat langzaam maar zeker steeds beter en beter, al zijn de Vlaamse Ardennen toch een heel pak anders dan de regio Kortrijk waar ik vroeger woonde. En zit ik toch wel voortdurend op buitenblad te rijden waardoor mijn benen snel verzuren. Op vlak van fietsen is er werk aan de winkel. Ook qua lopen kon ik vroeger veel beter. Ik vermoed dat als ik kan stoppen met roken, en wat meer discipline toon op vlak van regelmatig lopen ik weer naar die vorm kan groeien. Uit ervaring weet ik dat dat in het begin wat moeilijker gaat, meestal omdat de lat erg hoog ligt, maar ik misschien 1-2 maanden nodig heb om al naar een heel goede vorm te groeien. (5:00 min/km voor 10 km lang). Voor ik rookte kon ik zelfs (4:45 min/km op 15 km lang aan, na 1-2 maand trainen). Ik weet niet wat het zou geven mocht ik eigenlijk langer trainen. Dat soort sporten liggen me in ieder geval het meest, want van de macht moet ik het niet hebben. Van de uithouding wel.
 
Jammer dat de topic in pagina 2 terechtkomt....

Hier is ondertussen week 7 al gepasseerd. Laatste weekgemiddelde was 85,79kg(ik ben 1m72). Ondertussen 3 dagen achter elkaar exact 84,9kg. Khad een voorlopige doel van 85kg(ik kom van 93kg). Een einddatum had ik niet, maar stiekem hoopte ik wel dat ik 85kg zou bereiken tegen m'n vakantieperiode(heb nu 3 weken verlof)....wat dus gelukt is. Ik ga 11 dagen naar Turkije.....dus probeer ik daar "damage control" te doen i guess.....
M'n volgende doel is om 80kg te bereiken. En ik heb stilaan een nieuwe garderobe nodig, ik kan geen broeken meer aandoen zonder riem. :tongue:
 
Ik ben heel mijn leven mager of slank geweest. Mijn familie zijn ook allemaal slank. Arts heeft mij eens medicatie voorgeschreven omwille van slaapproblemen, maar had mij daarbij niet gewaarschuwd dat verhoogde eetlust hebben een mogelijke bijwerking is.

Op zeer korte tijd (± 3 weken) ± 15kg verdikt, waardoor ik striae (stretch marks) kreeg op mijn armen en onderbuik alsof ik zwanger ben geweest terwijl ik een man ben. Iedereen keek verbaasd.

Ondanks dat ik al heel lang gestopt ben met de betreffende medicatie, lukte het mij niet om mijn eetlust te verminderen en af te vallen.
Via een ex-collega voor de eerste keer in contact gekomen met drugs. Over een periode van nog geen 3 weken tijd ben ik 18kg afgevallen d.m.v. amfetamine. Iedereen keek verbaasd en was bezorgd dat ik misschien een ernstige aandoening had.

Alhoewel eigenlijk afvallen niet mijn doel was, maar mijn gebrek aan energie door een persisterende depressie. Inmiddels ben ik gestopt. T.o.v. mijn huisarts ben ik wel altijd eerlijk geweest. Zo is hij op de hoogte en kan ie ingrijpen Indien ik toch de verkeerde kant zou uitgaan door misschien onbewust niet meer zelf in controle te zijn met chronische verslaving en afhankelijkheid.

Tot dusver snap ik verslaving nog steeds niet. Als je u door iets slecht voelt, dan ga je toch niet steeds meer nemen?

Welkom to my Ted Talk.
 
Ondanks dat ik al heel lang gestopt ben met de betreffende medicatie, lukte het mij niet om mijn eetlust te verminderen en af te vallen.

[...]
Tot dusver snap ik verslaving nog steeds niet. Als je u door iets slecht voelt, dan ga je toch niet steeds meer nemen?
Vervang 'eetlust' door 'drang naar [insert verslavend middel]' en je hebt je antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Heb een aantal weken pauze gehouden en geen obesitasmedicatie meer geïnjecteerd. Vorige week opnieuw begonnen en intussen 73,5 kg. 10 kilo afgevallen sinds de start!! Mijn volgende doel is 68kg bereiken en dan herevalueer of ik nog naar 65kg wil gaan. Het afvallen gaat op zich vrij vlot. Ik heb gemerkt dat als ik stop met de injectie het toch zeker een 5-tal dagen duurt vooraleer ik terug eetlust krijg. Ik kom gelukkig ook niet bij wanneer ik enkele dagen stop.
 
Sinds het laatste dieptepunt (in positieve zin dan) van 84 kg een dikke maand geleden blijf ik momenteel wat schommelen rond de 85-86 kg. Ik heb besloten om qua gewichtsverlies even een korte break in te lassen tot na de zomer, om daarna de laatste kilo's proberen kwijt te spelen. Sinds de start vorig jaar in augustus ben ik zo'n 35 kilo kwijt, dus ik kan zeker tevreden terugblikken.

80 kg blijft wel het uiteindelijke doel, misschien zelfs nog wat minder, maar het is goed weer en ik aperitief ook wel is graag. :coolbrows:

Ik blijf wel sporten en mijn conditie onderhouden om zeker op dit gewicht te blijven. In het lopen blijf ik vorderingen maken, ik had een jaar geleden nooit gedacht dat ik aan een deftig tempo 10 km zou kunnen lopen aan één stuk. :smile:
 
Terug
Bovenaan